Na opravu komunikací potřebujeme miliardu, říká vedoucí odboru dopravy Marek Černý

V posledních letech se Olomouc potýkala se řadou uzavírek a dopravních omezení, ať už se jednalo o stavbu protipovodňových opatření nebo stavbu tramvajové trati. Poté se začalo pracovat na odkládaných a nutných opravách. „V letošním roce bychom chtěli opravit Jeremenkovu ulici a navazující komunikace u krajského úřadu, tam je totiž vozovka v havarijním stavu,“ říká v rozhovoru pro Olomoucký Report vedoucí Odboru dopravy města Olomouce Marek Černý. 

Loni na podzim měl v Olomouci nervy na pochodu nejeden řidič, čím to bylo?

Dopravní situace v Olomouci byla v letošním roce eskalovaná tím, že zde čtyři roky probíhala výstavba protipovodňových opatření, to byl obrovský zásah do dopravy v centru města. K tomu se přidala i stavba tramvajové trati a občas například havárie na inženýrských sítích. Život města se ovšem mezitím nezastaví, stárnou silnice, tramvajové tratě i inženýrské sítě. Loni proto museli řidiči v Olomouci zvládnout opravy, které jsme odkládali čtyři roky. Konkrétně se jedná o práce na třídě Svobody nebo Aksamitově ulici. Komplikovaná dopravní situace byla taky důsledkem toho, že se tu čtyři roky nejezdilo podle pravidelného grafikonu.

Doprava se během uzavírek přesunula do jiných částí města, silnice zde čelily většímu náporu. Mohou Olomoučané teď čekat opravy v těchto místech?

Nejpalčivější opravy jsme se snažili udělat už v loňském roce. Patřila k nim křižovatka u Drápala a u tržnice. Letos bychom měli začít s rekonstrukcemi komunikací okolo krajského úřadu a dále k Pasteurově ulici, tudy totiž vedla jedna z objízdných tras kvůli stavbě protipovodňových opatření a vozovka je po dopravní zátěži hodně zvlněná. Stavební práce tak budou probíhat od okružní křižovatky pod RCO až k hotelu Clarion, tuhle akci chceme realizovat letos na jaře a měla by se stihnout během tří až čtyř týdnů. Pak se pustíme do zbytku Jeremenkovy ulice, od mostu přes Bystřici až po křižovatku Na Špici, kde budeme kromě opravy komunikace budovat i cyklistickou stezku. Obě akce však musíme koordinovat s plánovanou opravou parovodu v ulici Pasteurova, která začala už v loňském roce, ale není v režii města. Pokračovat chceme i v rekonstrukci mezi Řepčínem a Černovírem. Je ovšem potřeba vnímat, že jsme limitovaní i finančně.

Ve chvíli, kdy zavřete Jeremenkovu, tak se doprava přesune do jiných, například už opravených častí města, není to začarovaný kruh?

Je to začarovaný kruh, doprava nezmizí, ale vždycky se někam přelije. Pokud je komunikace v dobré kondici, tak se nic nestane, když se na ni provoz na tři až čtyři týdny přesune. Silnice se ale rozsypou v případě, kdy už nejsou v dobrém technickém stavu. Takovou zátěž už kvůli uzavírce na delší dobu zkrátka nezvládnou. Mnoho řidičů si myslí, že se silnice opravuje až v okamžiku, kdy je vidět, že opravu potřebuje. To je ale pozdě. Má se začít v momentě, kdy sice při prvním pohledu vypadá neporušeně, ale znaky opotřebení už tam jsou. Cesta se tak pouze zbaví vrchní vrstvy, a položí se nová a tím se zabrání vnikání vody do její konstrukce. Stojí to nejméně peněz, času, a pořád máte kvalitní komunikaci.

Kolik je rozpočet odboru dopravy na opravy?

V loňském roce jsme měli na opravy a údržbu komunikací 40 milionů korun. V rozpočtu ale musíme počítat i s tím, co děláme pod samotnou komunikací a v jejím okolí. Jde o přeložky inženýrských sítí, nové přípojky a další věci včetně zeleně. Reálně šlo tak přímo do komunikací okolo 25 milionů korun. A v letošním roce se pohybujeme v částce okolo 62 milionů korun. Silnice se totiž skládá z několika vrstev, na povrchu jsou živičné, betonové nebo dlážděné vrstvy, pod tím jsou vrstvy podkladní. Pokud se nám podaří udělat opravu tak, že se zabýváme jen opravou vrchních vrstev, tak je to nejoptimálnější, protože to stojí nejméně peněz. Čím více se zhoršuje stav komunikace, tím musíte jít hlouběji, to znamená i větší finanční náročnost.

Podfinancovanost komunikací je v Olomouci více než 1 miliarda korun. Vyplývá to z dokumentu, který máme zpracovaný. Tento namodelovaný finanční plán říká, že pokud bychom investovali do oprav a údržby první rok 300 milionů a poté každý rok 100 milionů, tak za deset let budeme mít silnice v dobré kondici. To je ale nereálné jak z pohledu finančního, tak i technického.

Říkáte, že silnice budou v Olomouci v dobré kondici po jedné miliardě korun. Jak jsou na tom teď?

Zásadními ukazateli pro posuzování stavu silnic jej jejich průměrná životnost a stav povrchu. Pokud se dostanete na nějakých šest až osm let, tak máte silniční síť v dobré kondici. U stavu povrchu jsme v průměru na nějakých 3,20 při známkování jako ve škole 1-5. V současné době víme, že v Olomouci je 45 procent místních komunikací (cca 116 km), které v nejbližší době vyžadují provedení údržby nebo opravy. Jedním ze zásadních problémů se kterým se musíme poprat je i to, že pro město typu Olomouce neexistuje dotační titul na opravy. Oprava je tedy vždy výdajem ze sta procent.

Tím se vlastně opět vracíme k financím, které na opravy máte.

Je třeba vědět, že na území města nejsou jen silnice v našem majetku. Průjezdní úseky silnic I. třídy jsou v majetku státu, silnic II. a III třídy jsou majetkem Olomouckého kraje. Dá se říct, že největší podíl silnic v našem vlastnictví je v centru a širším centru.

Jak funguje komunikace mezi vámi, ŘSD a Olomouckým krajem?   

Spolupráce relativně funguje. Snažíme se vždycky na konci roku získat informace od ostatních vlastníků komunikací a od vlastníků a správců inženýrských sítí informace o jejich plánovaných akcích pro následující rok. Snažíme se je všechny koordinovat, ale jsou i situace kdy už při zohlednění všech vstupních údajů víme, že prostě neexistuje dobré řešení. Do toho všeho mohou navíc vstoupit havarijní stavy, což se běžně děje. Pokud například dojde k havárii vodovodního potrubí, tak se problém řeší operativně a je v podstatě nereálné v ten okamžik vyřešit vyznačení objízdných tras. Pokud se to stane na dopravně významné komunikaci nebo objízdné trase, nastává v tu chvíli vlastně neřešitelný problém. Je to vlastně stejné, jako když se stane na silnici dopravní nehoda.

V případě, že se nahromadí uzavírky a například přibude havarijní stav železničního přejezdu, jak postupujete?

Snažíme se hledat nejlepší řešení nebo zkrátka to, co způsobí nejmenší průšvih. Řidiče informujeme dopředu dopravním značením, uvádíme informace na sociálních sítích a webech, i tak ovšem osmdesát procent lidí jezdí po paměti, a značení si nevšimnou.  Je to přirozeně naučené dopravní chování.  

Všechny práce se snažíme zvládnout co nejrychleji. Někdy naopak natáhneme stavební práce, které by vydaly na dva týdny, až na měsíc. Je to v případech, kdy je lepší zachovat dopravu na komunikaci alespoň v jednom pruhu. Pak jsou bohužel i stavby, které nemají dobré řešení. Rozhodně neděláme na objízdné trase uzavírku, ale my nemůžeme zabránit autohaváriím nebo komplikacím s vodovodním potrubím, plynovodem a inženýrskou sítí, v ten moment to je neřešitelná záležitost.

Lidé by měli věřit, že na odboru dopravy opravdu nesedí banda diletantů. Většina z nás, včetně mě, jsme Olomoučané a po městě se autem pohybujeme denně. Do plánování uzavírek a objízdných tras vstupuje ale i tak řada faktorů, které je nutné zohlednit, a to včetně odhadu chování řidičů. Někdy je opravdu výsledkem kompromisní řešení, které logicky nemůže vyhovovat všem. Řidiči se v reálu vidí poslední vybranou variantu. Ale kdyby se dostali i k ostatním možným variantám, věřím, že by uznali, že se snažíme vybrat to nejlepší řešení.

Vy jste na odboru dopravy od roku 2018, za tu dobu narostl objem aut v dopravě. Jak to Olomouc ovlivnilo?

Aut zcela jistě přibylo. Co je ale ještě nepříjemnější, je delší období ranních a odpoledních dopravních špiček. Kdysi trvala špička třicet minut, dnes má dvě i tři hodiny. Momentálně ranní špička začíná před sedmou hodinou a končí o půl deváté. Odpoledne startuje ve tři hodiny a končí v šest. Samozřejmě to závisí na spoustě faktorů. Jedním z nich je i to, že jsme studentské město. A dopravu ve městě hodně ovlivnil covid, jehož důsledky vidíme v dopravě dodnes. Většina lidí v době pandemie přesedlala do aut a teprve postupně se vrací do veřejné dopravy. Doufáme, že zlepšení situace pomůže i dokončení modernizace vlakových tratí a především dokončení obchvatů města.

Související

  • Olomouc má hotový západní obchvat. ŘSD spustilo klíčový úsek D35 o pět měsíců dřív
    Doprava

    Olomouc má hotový západní obchvat. ŘSD spustilo klíčový úsek D35 o pět měsíců dřív

    Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dnes se zhruba pětiměsíčním předstihem otevřelo poslední část západního dálničního obchvatu Olomouce. Nový úsek D35 na trase mezi Křelovem a Slavonínem měří 3,2 kilometru a odvede tranzitní dopravu z Olomouce. Stavba poslední části obchvatu začala loni v únoru a vyžádala si investici 903 milionů korun bez DPH. Původní harmonogram počítal s tím, že provoz na tomto úseku D35 bude zahájen na jaře příštího roku, díky rychlejšímu postupu prací mohl být otevřen dříve. Stavební firma za to dostane odměnu 24 milionů korun.

  • Lepší vlaky přitahují cestující. Jsou jich tisíce
    Doprava

    Lepší vlaky přitahují cestující. Jsou jich tisíce

    Vlaky na modernizované a elektrifikované železniční trati z Olomouce do Šumperka přepravují o pětinu více cestujících než kolik jich svezly před rekonstrukcí. V chladnějších měsících přepraví soupravy za jeden pracovní den více než 7000 cestujících. ČTK to sdělila ředitelka Koordinátora Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje (KIDSOK) Kateřina Suchánková. Nejrychlejší regionální trať v České republice, po které spěšné vlaky jezdí rychlosti až 160 kilometrů za hodinu, byla po modernizaci uvedena do zkušebního provozu v prosinci 2022.

  • Slyšíte cinkot vánoční tramvaje? Víme, kdy vyjede
    Doprava

    Slyšíte cinkot vánoční tramvaje? Víme, kdy vyjede

    Atmosféru vánoční Olomouce už tradičně dotváří vánoční tramvaje, letos do provozu vyrazí dokonce tři soupravy těchto svátečně nazdobených vozů. K tramvajím T3 a EVO1 se přidá souprava nejnovějších oboustranných vozů EVO1/o a tramvaje tak pokryjí všechny konečné zastávky ve městě.

  • Úleva pro řidiče nastane zítra. ŘSD otvírá úsek D35
    Doprava

    Úleva pro řidiče nastane zítra. ŘSD otvírá úsek D35

    Už zítra se řidičům zcela otevře dálnice D35 v úseku Křelov-Slavonín. Ředitelství silnic a dálnic si od otevření slibuje konec kolon u kruhového objezdu i konec nehod v úseku.

Rychlovky

  • OLOMOUCKÝ KRAJ
    Stavební úřady v Olomouckém kraji letos od ledna do září vydaly 2595 stavebních povoleni, meziročně o 16,2 procenta méně. Orientační hodnota povolených staveb ve srovnání se stejným obdobím loňského roku klesla o čtvrtinu na 12,977 miliardy korun. Více.
  • OLOMOUCKO
    Město Litovel chystá revitalizaci sídliště Novosady. Začít chce v příštím roce. Vedení města chce zohlednit názory obyvatel sídliště k revitalizaci. Zve je následující pondělí v 16 hodin do Městského klubu k jednání.
  • OLOMOUC
    Hned tři vánoční tramvaje budou letos jezdit Olomouce a dotvářet vánoční atmo města. Svátečně nazdobené soupravy uvidíme nejprve ve spanilé jízdě - vyrazí do centra v neděli 23. 11. v 16:30 od nádraží. Více. 

Nejnovější

  • VIDEO: Dálnice D1 jako dějiště cvičení. Hasiči a záchranáři řešili desítky zraněných
    Krimi

    VIDEO: Dálnice D1 jako dějiště cvičení. Hasiči a záchranáři řešili desítky zraněných

    Dálnice D1 se během středečního dopoledne stala dějištěm cvičení hromadné dopravní nehody. Cvičící příslušníci záchranných složek tak zasahovali u hromadné dopravní nehody, kterou zkomplikovala nehoda cisterny převážející nebezpečnou látku. Krom nehody se tak hasiči, záchranáři i policisté museli vypořádat s velkým množstvím zraněných.  

  • Galavečer boxu Spider fight night bude opět v sále RCO
    Sport

    Galavečer boxu Spider fight night bude opět v sále RCO

    Olomoucký Spider box club opět pořádá galavečer boxu. Spider Fight Night se uskuteční v sobotu 6. prosince v Regionálním centru Olomouc. Začátek je v 18.00. A jako obvykle bude mít akce charitativní podtext.

  • Sigma začne prodávat lístky na Spartu, hosté mají jen svůj sektor
    Sport

    Sigma začne prodávat lístky na Spartu, hosté mají jen svůj sektor

    Letošní poslední domácí utkání Chance Ligy budou hrát fotbalisté SK Sigma Olomouc doma proti pražské Spartě. Zápas je na programu v sobotu 6. prosince s výkopem od 18:00. A lístky jsou prodeji už nyní, předprodej začne v pátek 21. listopadu. Na Andrově stadionu to bude s jednou novinkou – na rozdíl od předchozích let tentokrát Sigma neposkytla hostům severní tribunu, ale pouze sektor pro hosty, jak jí ukládá reglement soutěže.

  • Radio Haná, SkyRock a Metropole - trojitá síla regionálního vysílání prolomila půlmilionovou hranici
    Doporučujeme

    Radio Haná, SkyRock a Metropole - trojitá síla regionálního vysílání prolomila půlmilionovou hranici

    Trio regionálních stanic Radio Haná, SkyRock a Metropole potvrzuje svou pozici klíčového mediálního hráče v Olomouckém kraji a okolí. Nová data poslechovosti za druhý a třetí kvartál roku 2025 ukazují, že stanice společně zasáhnou 534 tisíc posluchačů měsíčně. Trojice spolu poprvé prolomila metu poslechovosti půl milionu posluchačů měsíčně  

Doporučujeme

  • Na zdraví: Desátý jubilejní ročník Slavnosti vína je tu!
    Doporučujeme

    Na zdraví: Desátý jubilejní ročník Slavnosti vína je tu!

    Slavnost vína v Olomouci vstupuje do své jubilejní desáté kapitoly. I letos nabídne hostům výjimečný večer plný chutí, vůní, hudby i nezapomenutelné atmosféry. Akce se uskuteční v pátek 21. listopadu 2025 v hotelovém komplexu NH Collection Olomouc Congress.

  • SOUTĚŽ: Pro kreativce je tu Open Space. Vyhrajte vstup
    Doporučujeme

    SOUTĚŽ: Pro kreativce je tu Open Space. Vyhrajte vstup

    Jak fungují partnerství v kreativních profesích? A co dělat, když důvěra přeroste v konflikt? Tématem letošního ročníku Open Space, který se uskuteční 29. listopadu ve Vault 42 v Olomouci, je dynamika spolupráce v kreativních odvětvích. Akci organizuje nezisková organizace Kreativní Olomouc a zve kreativce z regionu ke společné diskuzi, sdílení a networkingu. 

  • Vytáhněte oblek a připravte šaty. Městský bál nabídne královskou zábavu
    Doporučujeme

    Vytáhněte oblek a připravte šaty. Městský bál nabídne královskou zábavu

    Letošní jubilejní XXV. Městský bál se ponese v duchu královské noblesy. Téma „Královská Olomouc“ propojí bohatý kulturní program s historickými motivy a slavnostní výzdobou, která připomene slavné dějiny města. Bál se uskuteční v sobotu 10. ledna 2026 v pavilonu A na Výstavišti Flora Olomouc a už nyní je možné zakoupit vstupenky.

  • Háčkovací maraton táhne. Chystá se další ročník
    Doporučujeme

    Háčkovací maraton táhne. Chystá se další ročník

    Další ročník kroměřížského Háčkovacího maratonu potvrdil rostoucí zájem veřejnosti o smysluplné dobrovolnické aktivity. Akce, která navázala na loňský úspěšný premiérový ročník, překonala v mnoha ohledech všechna očekávání – a to jak v počtu účastníků, tak množství hotových výrobků. Další ročník proběhne už 14. listopadu.

Nejčtenější

  • Opravy v Horce končí. A začínají nové
    Doprava

    Opravy v Horce končí. A začínají nové

    Už dnes projedou řidiči ulicí Skrbeňská v Horce nad Moravou. Obec na Olomoucku paralyzovala oprava vozovky od února letošního roku. S koncem jedné opravy ovšem začíná druhá. Ve středu se začíná frézovat povrch vozovky na Okružní.

  • Revizor najede desetitisíce kilometrů. Nejradši mám cestující s jízdenkou, říká šéf revizorů
    Doprava

    Revizor najede desetitisíce kilometrů. Nejradši mám cestující s jízdenkou, říká šéf revizorů

    Revizoři Dopravního podniku města Olomouce (DPMO) ročně v městské hromadné dopravě urazí tisíce až desetitisíce kilometrů. Nemají přitom pevně dané trasy ani stanovený počet cestujících bez jízdenky, které musí odhalit. Jejich práce je do značné míry samostatná a zaměřená spíše na prevenci než na represivní opatření. V rozhovoru pro Radio Haná o tom mluvil Jakub Damek, vedoucí oddělení přepravní kontroly.

  • Na vině je nesmyslné riskování, říká o provozu na D35 koordinátor BESIP
    Doprava

    Na vině je nesmyslné riskování, říká o provozu na D35 koordinátor BESIP

    Už za týden, ve čtvrtek 20. listopadu by si řada řidičů mohla oddechnout v souvislosti s otevřením druhé etapy stavby dálnice mezi Křelovem a Slavonínem. Právě tato oblast je v posledních dnech dějištěm několika dopravních nehod, které v některých případech skončily dokonce tragicky. Podle koordinátora BESIP by plánované otevření v celém rozsahu mohlo pomoct ke zvýšení bezpečnosti provozu.

Seriály