Na opravu komunikací potřebujeme miliardu, říká vedoucí odboru dopravy Marek Černý

V posledních letech se Olomouc potýkala se řadou uzavírek a dopravních omezení, ať už se jednalo o stavbu protipovodňových opatření nebo stavbu tramvajové trati. Poté se začalo pracovat na odkládaných a nutných opravách. „V letošním roce bychom chtěli opravit Jeremenkovu ulici a navazující komunikace u krajského úřadu, tam je totiž vozovka v havarijním stavu,“ říká v rozhovoru pro Olomoucký Report vedoucí Odboru dopravy města Olomouce Marek Černý. 

Loni na podzim měl v Olomouci nervy na pochodu nejeden řidič, čím to bylo?

Dopravní situace v Olomouci byla v letošním roce eskalovaná tím, že zde čtyři roky probíhala výstavba protipovodňových opatření, to byl obrovský zásah do dopravy v centru města. K tomu se přidala i stavba tramvajové trati a občas například havárie na inženýrských sítích. Život města se ovšem mezitím nezastaví, stárnou silnice, tramvajové tratě i inženýrské sítě. Loni proto museli řidiči v Olomouci zvládnout opravy, které jsme odkládali čtyři roky. Konkrétně se jedná o práce na třídě Svobody nebo Aksamitově ulici. Komplikovaná dopravní situace byla taky důsledkem toho, že se tu čtyři roky nejezdilo podle pravidelného grafikonu.

Doprava se během uzavírek přesunula do jiných částí města, silnice zde čelily většímu náporu. Mohou Olomoučané teď čekat opravy v těchto místech?

Nejpalčivější opravy jsme se snažili udělat už v loňském roce. Patřila k nim křižovatka u Drápala a u tržnice. Letos bychom měli začít s rekonstrukcemi komunikací okolo krajského úřadu a dále k Pasteurově ulici, tudy totiž vedla jedna z objízdných tras kvůli stavbě protipovodňových opatření a vozovka je po dopravní zátěži hodně zvlněná. Stavební práce tak budou probíhat od okružní křižovatky pod RCO až k hotelu Clarion, tuhle akci chceme realizovat letos na jaře a měla by se stihnout během tří až čtyř týdnů. Pak se pustíme do zbytku Jeremenkovy ulice, od mostu přes Bystřici až po křižovatku Na Špici, kde budeme kromě opravy komunikace budovat i cyklistickou stezku. Obě akce však musíme koordinovat s plánovanou opravou parovodu v ulici Pasteurova, která začala už v loňském roce, ale není v režii města. Pokračovat chceme i v rekonstrukci mezi Řepčínem a Černovírem. Je ovšem potřeba vnímat, že jsme limitovaní i finančně.

Ve chvíli, kdy zavřete Jeremenkovu, tak se doprava přesune do jiných, například už opravených častí města, není to začarovaný kruh?

Je to začarovaný kruh, doprava nezmizí, ale vždycky se někam přelije. Pokud je komunikace v dobré kondici, tak se nic nestane, když se na ni provoz na tři až čtyři týdny přesune. Silnice se ale rozsypou v případě, kdy už nejsou v dobrém technickém stavu. Takovou zátěž už kvůli uzavírce na delší dobu zkrátka nezvládnou. Mnoho řidičů si myslí, že se silnice opravuje až v okamžiku, kdy je vidět, že opravu potřebuje. To je ale pozdě. Má se začít v momentě, kdy sice při prvním pohledu vypadá neporušeně, ale znaky opotřebení už tam jsou. Cesta se tak pouze zbaví vrchní vrstvy, a položí se nová a tím se zabrání vnikání vody do její konstrukce. Stojí to nejméně peněz, času, a pořád máte kvalitní komunikaci.

Kolik je rozpočet odboru dopravy na opravy?

V loňském roce jsme měli na opravy a údržbu komunikací 40 milionů korun. V rozpočtu ale musíme počítat i s tím, co děláme pod samotnou komunikací a v jejím okolí. Jde o přeložky inženýrských sítí, nové přípojky a další věci včetně zeleně. Reálně šlo tak přímo do komunikací okolo 25 milionů korun. A v letošním roce se pohybujeme v částce okolo 62 milionů korun. Silnice se totiž skládá z několika vrstev, na povrchu jsou živičné, betonové nebo dlážděné vrstvy, pod tím jsou vrstvy podkladní. Pokud se nám podaří udělat opravu tak, že se zabýváme jen opravou vrchních vrstev, tak je to nejoptimálnější, protože to stojí nejméně peněz. Čím více se zhoršuje stav komunikace, tím musíte jít hlouběji, to znamená i větší finanční náročnost.

Podfinancovanost komunikací je v Olomouci více než 1 miliarda korun. Vyplývá to z dokumentu, který máme zpracovaný. Tento namodelovaný finanční plán říká, že pokud bychom investovali do oprav a údržby první rok 300 milionů a poté každý rok 100 milionů, tak za deset let budeme mít silnice v dobré kondici. To je ale nereálné jak z pohledu finančního, tak i technického.

Říkáte, že silnice budou v Olomouci v dobré kondici po jedné miliardě korun. Jak jsou na tom teď?

Zásadními ukazateli pro posuzování stavu silnic jej jejich průměrná životnost a stav povrchu. Pokud se dostanete na nějakých šest až osm let, tak máte silniční síť v dobré kondici. U stavu povrchu jsme v průměru na nějakých 3,20 při známkování jako ve škole 1-5. V současné době víme, že v Olomouci je 45 procent místních komunikací (cca 116 km), které v nejbližší době vyžadují provedení údržby nebo opravy. Jedním ze zásadních problémů se kterým se musíme poprat je i to, že pro město typu Olomouce neexistuje dotační titul na opravy. Oprava je tedy vždy výdajem ze sta procent.

Tím se vlastně opět vracíme k financím, které na opravy máte.

Je třeba vědět, že na území města nejsou jen silnice v našem majetku. Průjezdní úseky silnic I. třídy jsou v majetku státu, silnic II. a III třídy jsou majetkem Olomouckého kraje. Dá se říct, že největší podíl silnic v našem vlastnictví je v centru a širším centru.

Jak funguje komunikace mezi vámi, ŘSD a Olomouckým krajem?   

Spolupráce relativně funguje. Snažíme se vždycky na konci roku získat informace od ostatních vlastníků komunikací a od vlastníků a správců inženýrských sítí informace o jejich plánovaných akcích pro následující rok. Snažíme se je všechny koordinovat, ale jsou i situace kdy už při zohlednění všech vstupních údajů víme, že prostě neexistuje dobré řešení. Do toho všeho mohou navíc vstoupit havarijní stavy, což se běžně děje. Pokud například dojde k havárii vodovodního potrubí, tak se problém řeší operativně a je v podstatě nereálné v ten okamžik vyřešit vyznačení objízdných tras. Pokud se to stane na dopravně významné komunikaci nebo objízdné trase, nastává v tu chvíli vlastně neřešitelný problém. Je to vlastně stejné, jako když se stane na silnici dopravní nehoda.

V případě, že se nahromadí uzavírky a například přibude havarijní stav železničního přejezdu, jak postupujete?

Snažíme se hledat nejlepší řešení nebo zkrátka to, co způsobí nejmenší průšvih. Řidiče informujeme dopředu dopravním značením, uvádíme informace na sociálních sítích a webech, i tak ovšem osmdesát procent lidí jezdí po paměti, a značení si nevšimnou.  Je to přirozeně naučené dopravní chování.  

Všechny práce se snažíme zvládnout co nejrychleji. Někdy naopak natáhneme stavební práce, které by vydaly na dva týdny, až na měsíc. Je to v případech, kdy je lepší zachovat dopravu na komunikaci alespoň v jednom pruhu. Pak jsou bohužel i stavby, které nemají dobré řešení. Rozhodně neděláme na objízdné trase uzavírku, ale my nemůžeme zabránit autohaváriím nebo komplikacím s vodovodním potrubím, plynovodem a inženýrskou sítí, v ten moment to je neřešitelná záležitost.

Lidé by měli věřit, že na odboru dopravy opravdu nesedí banda diletantů. Většina z nás, včetně mě, jsme Olomoučané a po městě se autem pohybujeme denně. Do plánování uzavírek a objízdných tras vstupuje ale i tak řada faktorů, které je nutné zohlednit, a to včetně odhadu chování řidičů. Někdy je opravdu výsledkem kompromisní řešení, které logicky nemůže vyhovovat všem. Řidiči se v reálu vidí poslední vybranou variantu. Ale kdyby se dostali i k ostatním možným variantám, věřím, že by uznali, že se snažíme vybrat to nejlepší řešení.

Vy jste na odboru dopravy od roku 2018, za tu dobu narostl objem aut v dopravě. Jak to Olomouc ovlivnilo?

Aut zcela jistě přibylo. Co je ale ještě nepříjemnější, je delší období ranních a odpoledních dopravních špiček. Kdysi trvala špička třicet minut, dnes má dvě i tři hodiny. Momentálně ranní špička začíná před sedmou hodinou a končí o půl deváté. Odpoledne startuje ve tři hodiny a končí v šest. Samozřejmě to závisí na spoustě faktorů. Jedním z nich je i to, že jsme studentské město. A dopravu ve městě hodně ovlivnil covid, jehož důsledky vidíme v dopravě dodnes. Většina lidí v době pandemie přesedlala do aut a teprve postupně se vrací do veřejné dopravy. Doufáme, že zlepšení situace pomůže i dokončení modernizace vlakových tratí a především dokončení obchvatů města.

Související

  • Hotovo. Město dokončilo několik silničních úseků
    Doprava

    Hotovo. Město dokončilo několik silničních úseků

    Město dokončilo opravy několika důležitých úseků. Doprava už nebude váznout na ulicích Na Letné, na Rooseveltově, nebo u Husova sboru. Stavební úpravy dokončilo město jak pro řidiče, tak i cyklisty a pěší.

  • Prostějov pořídí chytré zastávky MHD. Stát budou miliony
    Doprava

    Prostějov pořídí chytré zastávky MHD. Stát budou miliony

    Prostějovští radní doporučili zastupitelstvu schválit navýšení rozpočtu o 11,5 milionu korun. Důvodem jsou inteligentní zastávky městské hromadné dopravy. Modernizace by měla zlepšit dostupnost informací pro cestující.

  • Tramvaje nejedou. Začaly opravy na kolejích
    Doprava

    Tramvaje nejedou. Začaly opravy na kolejích

    Opravy křížení tramvajových a železničních kolejí na přejezdu v Palackého ulici omezí dopravu. Ode dneška až do konce srpna nejezdí tramvaje z centra Olomouce do Neředína. Neprojedou tudy ale ani řidiči.

  • Kvůli novým sítím se uzavře křižovatka v Dluhonicích. Práce potrvají do konce července
    Doprava

    Kvůli novým sítím se uzavře křižovatka v Dluhonicích. Práce potrvají do konce července

    Kvůli napojení inženýrských sítí, které jsou součástí kompenzací Dluhonicím za výstavbu dálnice D1, uzavře město křižovatku ulic Náves, K Nadjezdu a K Rokytnici. Uzavírka potrvá od 1. do 31. července. Dopravní komplikace se dotknou i městské a příměstské hromadné dopravy.  

Rychlovky

  • OLOMOUC
    Pro novou extraligovou sezónu musí dojít na olomouckém zimním stadionu ke změně ve vybavení pro videorozhodčí. To stávající už je technologickým pokrokem překonáno a musí dojít k jeho modernizace. Více.
  • OLOMOUC
    Dřevěná chalupa, kterou vidí návštěvníci olomouckého letního kina dlouhodobě sloužila jako provozní základna. Kvůli nevyhovujícím hygienickým a technickým podmínkám je ale uzavřena a čeká ji demolice. Nové řešení v podobě designových gastro kontejnerů má být přechodnou fází na cestě k trvalé restauraci. Realizaci nové gastro zóny chystají na roky 2026–2027. Podrobnosti.
  • OLOMOUC
    Město dokončilo opravy několika důležitých úseků. Doprava už nebude váznout na ulicích Na Letné, na Rooseveltově, nebo u Husova sboru. Stavební úpravy dokončilo město jak pro řidiče, tak i cyklisty a pěší. Více.

Nejnovější

  • Fórum OR: Olomoucký kraj zvyšuje slevy na jízdném. Co na to říkají zastupitelé?
    Společnost

    Fórum OR: Olomoucký kraj zvyšuje slevy na jízdném. Co na to říkají zastupitelé?

    Od 1. července zvýšil Olomoucký kraj slevy na jízdném ve veřejné dopravě pro cestující ve věku od šesti do 18 let, studenty do 26 let a seniory nad 65 let. Původně byla sleva 50 procent, zastupitelé na posledním zasedání odhlasovali navýšení na 75 procent. Hlasování se zúčastnilo celkem 50 zastupitelů, přičemž proti návrhu hlasovaly pouze kluby Starostové pro Olomoucký kraj a Spojenci24. Ve Fóru, tentokrát z Olomouckého kraje, Report položil vybraným zastupitelům z každého klubu otázku: "Jak hodnotíte rozhodnutí zvýšit slevy na jízdné pro studenty a seniory? A co to podle Vás může znamenat?" Odpovědi jsou zveřejněny v pořadí, v jakém je zastupitelé zaslali.

  • Do Sigmy přichází Rumun Andres Dumitrescu ze Slavie
    Sport

    Do Sigmy přichází Rumun Andres Dumitrescu ze Slavie

    S příchodem nového majitele prvoligový SK Sigma Olomouc nepřestává v přísunu nových hráčů do kádru. Další hanáckou posilou se stal rumunský levý obránce Andres Dumitrescu (2001), který je hráčem Slavie Praha. Na Andrově stadionu bude na ročním hostování.

  • ANO už zná lídra kandidátky v kraji. Povede ji bývalý ministr obrany
    Společnost

    ANO už zná lídra kandidátky v kraji. Povede ji bývalý ministr obrany

    Kandidátní listinu hnutí ANO do podzimních voleb povede v Olomouckém kraji poslanec, někdejší ministr obrany Lubomír Metnar. Přerovský primátor a poslanec Petr Vrána, kterého na tuto pozici jednoznačně v květnu navrhli členové krajského sněmu, skončil na třetím místě. Dvojkou na kandidátce zůstává olomoucký primátor Miroslav Žbánek. Hejtman Ladislav Okleštěk z původní čtvrté pozice skončil na posledním místě. Změny oproti návrhům krajských organizací učinil výbor hnutí ANO. Podle Vrány je v čele kandidátky lídr se znalostí vojenské problematiky, která je v regionu významná.

  • Matyáš a Rozálie vedou. Červen byl v porodnici úspěšný
    Zdraví

    Matyáš a Rozálie vedou. Červen byl v porodnici úspěšný

    Jak vypadal červen v olomoucké porodnici? Zatímco loni byl červen ve fakultce co do porodnosti slabým, dokonce nejslabším měsícem, ten letošní předčil očekávání. Narodilo se tu 171 dětí.

Doporučujeme

  • Letní osvěžení v éteru! Rádia Haná, SkyRock a Metropole spouští prázdninový Letní servis
    Doporučujeme

    Letní osvěžení v éteru! Rádia Haná, SkyRock a Metropole spouští prázdninový Letní servis

    S příchodem léta a prázdninového období startují Radia Haná, SkyRock a Metropole, jediné lokální rozhlasové stanice v Olomouckém kraji, speciální programový prvek s názvem „Letní servis“. Ten nabídne od 1. července nejméně třikrát denně užitečné tipy, aktuální informace i pozitivní energii, která k létu neodmyslitelně patří.

  • Kavárna Forhaus bojuje o Cenu Olomouckého kraje. Získá váš hlas?
    Doporučujeme

    Kavárna Forhaus bojuje o Cenu Olomouckého kraje. Získá váš hlas?

    Kavárna Forhaus vznikala několik let a její inventář je z velké části poskládaný z autentických dobových prvků kolem roku 1819, kdy byl Ehrenstammův dům, ve kterém sídlíme, postaven. Zakládáme si na prvotřídní kvalitě všech výrobků, které nabízíme. Naše zákusky jsou domácí, z másla, smetany a pravé čokolády. Nyní můžete pro prostějovskou kavárnu Forhaus hlasovat v Cenách Olomouckého kraje.

  • Komentované prohlídky Olomouce aneb staňte se turistou ve vlastním městě
    Doporučujeme

    Komentované prohlídky Olomouce aneb staňte se turistou ve vlastním městě

    Jaké jsou nejvýznamnější památky v centru Olomouce? Proč z domu na Dolním náměstí vyskakuje černý kůň? A jak to bylo s olomouckou synagogou? Nejen to, prozradí tradiční komentované prohlídky, které i na tuto letní sezonu připravilo Informační centrum Olomouc. Mezi pravidelnými prohlídkovými okruhy je letos i jedna novinka.

  • Olomouc hostí světový unikát. Ženský paraatletický Grand Prix startuje ve čtvrtek
    Doporučujeme
    Sport

    Olomouc hostí světový unikát. Ženský paraatletický Grand Prix startuje ve čtvrtek

    Světový pohár v paraatletice žen startuje už ve čtvrtek 3. července v Olomouci. Jedná se o jeden z devíti závodů prestižní paraatletické série World Para Athletics Grand Prix, která je obdobou atletické Diamantové ligy. Zahájení proběhne za účasti hejtmana Ladislava Oklešťka (ANO), primátora Olomouce Miroslava Žbánka (ANO) a první dámy Evy Pavlové.

Nejčtenější

  • Na Nových Sadech by měl vzniknout kruhový objezd. Nahradí přetíženou křižovatku
    Doprava

    Na Nových Sadech by měl vzniknout kruhový objezd. Nahradí přetíženou křižovatku

    Rada města Olomouce na svém posledním zasedání, které proběhlo 24. června, schválila studii přestavby křižovatky ulic Dolní Novosadská a Keplerova. V místě křížení by měl v následujících letech vzniknout kruhový objezd. Předpokládané náklady odhaduje rada na 16 milionů korun.

  • Stavba míří ke konci. Poslední úsek D1 u Přerova dostává finální povrch
    Doprava

    Stavba míří ke konci. Poslední úsek D1 u Přerova dostává finální povrch

    Stavbaři na posledním dokončovaném úseku dálnice D1 u Přerova začali pokládat finální povrch. Polovinu asi desetikilometrového úseku pokryjí betonem, na druhou polovinu položí asfalt. Dálnice, která propojí dva související úseky D1, bude zprovozněna s tříměsíčním předstihem v pátek 19. prosince, řekl dnes novinářům mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. Podle původního harmonogramu se měl dálniční obchvat Přerova otevřít až příští rok v březnu. Na rychlejším dokončení této dopravní stavby se dohodlo ŘSD se stavební firmou Strabag, která dálnici staví.

  • K pískovně Náklo letos bez auta. Uzavírka silnice potrvá až do srpna
    Doprava

    K pískovně Náklo letos bez auta. Uzavírka silnice potrvá až do srpna

    Opravy silnic, které se teď chystají, nebo už probíhají, neovlivňují jen provoz aut. Jedna taková se týká i oblíbeného Nákla, kam se lidé jezdí v letní sezoně koupat. Autem se teď ale k pískovně jen tak nedostanou.

Seriály