Mám Olomouc projetou na kole, říká koordinátor cyklodopravy Stanislav Losert

Cyklostezky protínají celou republiku, celý kraj a ani Olomouc není výjimkou. Koncepční analytik a koordinátor cyklistické dopravy Stanislav Losert se na jejich přípravě podílí už několik let, ať už v rámci kraje nebo města. V rozhovoru pro Olomoucký Report se rozpovídal o koncepci cyklodopravy, problémech při plánování nových úseků i jejich značení.

Jezdíte na kole?

Ano, v Olomouci. Mám to projeté komplet.

Jak dlouho působíte na odboru strategie a řízení?

Od roku 2005.

Takže stojíte za všemi cyklostezkami, které v Olomouci vznikly?

Ne, za všemi ne, mám seznam, kdy se, co budovalo. Ale do roku 2010 nebylo evidováno, jaká cyklostezka, kde vzniká. Prvních pět let jsem dělal v Olomouci euromanažera, v této pozici jsem měl za úkol pomáhat malým obcím zpracovávat žádosti o dotace. Později z toho vyplynula pozice cyklokoordinátora. Celé to vzniklo tak nějak samovolně. Byly roky, kdy cyklostezky nikoho nezajímaly a stavěly se tam, odkud který z politiků pocházel. Z toho vznikala chaotická síť, která neměla ani hlavu, ani patu.

Takže vznikla potřeba nějakého koordinátora, který by dohlížel na stavby nových metrů cyklostezek?

V podstatě ano, ta pozice euromanažera, která vznikla nejdříve, byla ustavena ve všech 13 obcích s rozšířenou působností (ORP, pozn. red.) na území Olomouckého kraje. Tito lidé prošli důkladným školením. Měli jako euromanažeři za úkol pomáhat starostům malých obcí na území daného ORP se zpracováváním žádostí o dotace k takovým projektům, které měly šanci získat dotaci z evropských strukturálních fondů. V tu dobu nejvíce trápily obce takové věci, jako čističky odpadních vod, opravy místních komunikací, budování domů s pečovatelskou službou ale také cyklostezky. V té době jsem přišel s myšlenkou dát dohromady na území ORP Olomouc obce, které leží podél Moravy, kde je vyznačena Moravská cyklotrasa. V roce 2008 jsme podepsali partnerskou smlouvu o spolupráci mezi obcemi od Příkaz na severu ORP až po Věrovany na jihu ORP. Těch obcí bylo 10 a každá se zavázala, že bude cyklostezky na území svého katastru budovat.

A o cyklostezky se starají teď samy obce?

Ze zákona se o cyklostezky musí starat obec, protože se jedná o komunikaci 4. kategorie. Komunikace 2. a 3. kategorie mají na starosti kraje, komunikace 1. kategorie a dálnice má na starosti stát a ŘSD.

Jak je to pak v případě, že cyklostezka vede skrz katastry několika obcí?

Třeba Moravská stezka vede mnoha katastry. Nebyl tady nikdo, kdo by ji zkoordinoval, obce spolu komunikovaly jen na úrovni mikroregionů, kde se spolčily většinou kvůli jiným důvodům než bylo budování cyklostezek, třeba k tomu, aby postavily plynovod, a podobně. Vzhledem k tomu, že jedním z hlavních témat obcí byly cyklostezky, věděli jsme, že je potřeba jejich vznik nějak koordinovat, protože se jedná o dlouhé liniové stavby procházející více katastry. Zjistili jsme, že si ji obec třeba zakotvila v územním plánu, ale vedlejší obec měla cyklostezku jinde a ony na sebe ani nenavazovaly.

A podle čeho se řídíte teď?

Momentálně pracujeme v Olomouci s cyklogenerelem, který se co 5 let aktualizuje. Krásně je z tohoto plánu vidět, jaký typ cyklistické komunikace je kde již vybudován a jaký a kde se chystá vybudovat. Jedná se o vzájemně propojenou a na sebe navazující síť cyklistických komunikací. Zahrnuje všechny jejich typy a barevně je od sebe rozlišuje. Je zřejmé, které jsou určeny výlučně pro cyklisty, nebo chodníky pro chodce, kam ale mohou i cyklisté, nebo vyhrazené cyklopruhy přímo na silnici apod. Cyklistické komunikace nestaví jen město, ale i jiní investoři, kteří se jím musí v případě své výstavby také řídit. Ač město má našponovaný rozpočet, tak na cyklistické komunikace se každoročně vždy pamatuje.

Daří se to?

Samozřejmě bych chtěl víc, ale když se podíváme, jak výstavba probíhala v jednotlivých letech, Do roku 2010 vzniklo pouze 17 km cyklostezek. Například Chválkovice-Samotišky, Selské náměstí, pod estakádou u Veolie, propojení Čechových a Smetanových sadů s Tržnicí, a na ně se pak navazovalo.


Jaké cyklostezky se chystají v tomto roce? To se můžete dočíst v tomto článku.


Jak budování cyklostezek postupuje?

Postup budování nových cyklostezek eviduji podle volebních období. Mezi lety 2011 až 2014 přibylo 13,8 kilometrů cyklostezek, do toho ale spadají i případné opravy. Mezi 2015 a 2018 vzniklo 9,1 km, za rok 2019 až 2022 máme již 13,6 kilometrů.

Je tempo výstavby cyklostezek v Olomouci rychlejší, než v jiných městech?

To nedokážu porovnat, nemám data jiných měst. Menší města jako Uničov ovšem jedou rychleji.

A v jiných krajích?

Máme tedy jasná data, zatímco jiné kraje taková data nemají. Když se začala vypracovávat Cyklostrategie Olomouckého kraje, obrátil se kraj mimo jiné i na mě, a tak vznikla skupina, v rámci které jsme odboru strategického rozvoje Olomouckého kraje vyzvaly obce, aby nám poskytovali data o chystaných cyklistických komunikacích na svém území.

Jak jsou cyklotrasy na Olomoucku značené?

Nadregionální máme označené jednociferným až dvouciferným číslem. Moravská má číslo 4, Bečva 50, dříve Jantarová má číslo 5 a 8 půjde ze směru od Pardubického kraje napříč Olomouckým krajem skrz Zábřežskou vrchovinu do Moravskoslezského kraje. Nově vzniknou propojky mezi jednotlivými ORP, které budou označeny třícifernými čísly. Jednou z nich je například již vybudovaná cyklotrasa Olomouc – Šternberk. Všechny zbývající cyklotrasy na území Olomouckého kraje budou označeny čtyřcifernými čísly. Pak existuje ještě i tzv. pásové cykloznačky. Ty jsou většinou na Jesenicku a jsou označeny speciálními značkami, odlišnými od běžných a známých žlutých dopravních značek pro cyklotrasy.

Máme tady několik dílčích problémů, jako je vyjednávání o nových úsecích s Lesy ČR, nebo s Arcibiskupskými lesy, proto mimo jiné vznikla Asociace krajů pro podporu cyklodopravy s krajskými koordinátory, aby se dala problematika zobecňovat a dosáhlo se konsensu na území celé ČR.

Co říkáte lidem, kteří volají po dalších kilometrech cyklotras a tvrdí, že se jedná o chaos?

Vysvětluji jim, že to není chaos a má to smysl, jde o liniovou stavbu, která nejde vybudovat naráz. Uvedu příklad, už 12 let se tady připravuje cyklostezka z Olomouce do Chomoutova. Trvá vyřešit všechny majetkové věci, rozparcelovat pozemky, vyjednávání s CHKO Litovelské Pomoraví a potažmo s Ministerstvem životního prostředí o směně pozemků, splnit podmínky zemědělců nebo i majitelů střelnice, zajistit povolení ke kácení stromů, sehnat peníze, a tak dále a nakonec se stihne vystřídat ve vedení města několik politických garnitur, které k tomu měly různý vztah. Moje role spočívá v tom, je přesvědčit. Někdy jsem byl spokojený, jindy méně.

Kde je tedy největší problém?

To jsou problémy liniových staveb a největší problém je v těch majetkoprávních věcech. Ale máme cyklogenerel, který tomu ten smysl dává. Hledáme cestu, kde má pozemky stát nebo město, protože se stává, že máme úsek, kde jsou pozemky rozparcelované jeden za druhým a cyklostezka by měla vést skrz. Musíte přemýšlet i nad tím, že za každý pokácený strom musí město vysadit tři nové, ale teď už téměř nemá kde, protože ač má ve vlastnictví pole, tak na nich musí založit například remízky, což se zase nelíbí zemědělcům, kteří na polích hospodaří a tak dále. Plánování cyklostezek je nekonečný příběh.

Dá se říct, že je to jízda na dlouhou trať?

Naprosto. Ten, kdo si myslí, že by to zvládl lépe, si to může přijít sám vyzkoušet. Ať dotáhne nějaký konkrétní projekt až do stavebního povolení.

V letošním roce se má realizovat celkem 8 úseků. Ty jsou placené z IROPu, potažmo z ITI, kolik tedy platí město samotné?

V podstatě jde o 15% z celkové částky, ale pak jsou tady ještě neuznatelné náklady, ty jsou různé. Ale 85% uznatelných nákladů je placeno z dotace. Třeba v případě cyklostezky vedoucí podél železnice do Štěpánova s odbočením kolem Hromova dubu na Chomoutov, se jedná o úsek dlouhý 4 550 m se třemi mosty o celkové ceně cca 100 mil. Kč. Na katastru města jde o asi 700 metrů dlouhý úsek, ale město by mělo platit asi jen 4,8 milionů korun.

Je rozpočet města vůči cyklotrasám vstřícnější v průběhu let?

To se nedá říct, osciluje to. Vždycky se našly důležité projekty, kam měly jít peníze, jako byla protipovodňová opatření, nová tramvajová trať… Ale i součástí těch opatření nakonec jsou cyklostezky, i u tramvajové trati jsou.

Související

  • Hotovo. Město dokončilo několik silničních úseků
    Doprava

    Hotovo. Město dokončilo několik silničních úseků

    Město dokončilo opravy několika důležitých úseků. Doprava už nebude váznout na ulicích Na Letné, na Rooseveltově, nebo u Husova sboru. Stavební úpravy dokončilo město jak pro řidiče, tak i cyklisty a pěší.

  • Prostějov pořídí chytré zastávky MHD. Stát budou miliony
    Doprava

    Prostějov pořídí chytré zastávky MHD. Stát budou miliony

    Prostějovští radní doporučili zastupitelstvu schválit navýšení rozpočtu o 11,5 milionu korun. Důvodem jsou inteligentní zastávky městské hromadné dopravy. Modernizace by měla zlepšit dostupnost informací pro cestující.

  • Tramvaje nejedou. Začaly opravy na kolejích
    Doprava

    Tramvaje nejedou. Začaly opravy na kolejích

    Opravy křížení tramvajových a železničních kolejí na přejezdu v Palackého ulici omezí dopravu. Ode dneška až do konce srpna nejezdí tramvaje z centra Olomouce do Neředína. Neprojedou tudy ale ani řidiči.

  • Kvůli novým sítím se uzavře křižovatka v Dluhonicích. Práce potrvají do konce července
    Doprava

    Kvůli novým sítím se uzavře křižovatka v Dluhonicích. Práce potrvají do konce července

    Kvůli napojení inženýrských sítí, které jsou součástí kompenzací Dluhonicím za výstavbu dálnice D1, uzavře město křižovatku ulic Náves, K Nadjezdu a K Rokytnici. Uzavírka potrvá od 1. do 31. července. Dopravní komplikace se dotknou i městské a příměstské hromadné dopravy.  

Rychlovky

  • OLOMOUC
    Pro novou extraligovou sezónu musí dojít na olomouckém zimním stadionu ke změně ve vybavení pro videorozhodčí. To stávající už je technologickým pokrokem překonáno a musí dojít k jeho modernizace. Více.
  • OLOMOUC
    Dřevěná chalupa, kterou vidí návštěvníci olomouckého letního kina dlouhodobě sloužila jako provozní základna. Kvůli nevyhovujícím hygienickým a technickým podmínkám je ale uzavřena a čeká ji demolice. Nové řešení v podobě designových gastro kontejnerů má být přechodnou fází na cestě k trvalé restauraci. Realizaci nové gastro zóny chystají na roky 2026–2027. Podrobnosti.
  • OLOMOUC
    Město dokončilo opravy několika důležitých úseků. Doprava už nebude váznout na ulicích Na Letné, na Rooseveltově, nebo u Husova sboru. Stavební úpravy dokončilo město jak pro řidiče, tak i cyklisty a pěší. Více.

Nejnovější

  • Fórum OR: Olomoucký kraj zvyšuje slevy na jízdném. Co na to říkají zastupitelé?
    Společnost

    Fórum OR: Olomoucký kraj zvyšuje slevy na jízdném. Co na to říkají zastupitelé?

    Od 1. července zvýšil Olomoucký kraj slevy na jízdném ve veřejné dopravě pro cestující ve věku od šesti do 18 let, studenty do 26 let a seniory nad 65 let. Původně byla sleva 50 procent, zastupitelé na posledním zasedání odhlasovali navýšení na 75 procent. Hlasování se zúčastnilo celkem 50 zastupitelů, přičemž proti návrhu hlasovaly pouze kluby Starostové pro Olomoucký kraj a Spojenci24. Ve Fóru, tentokrát z Olomouckého kraje, Report položil vybraným zastupitelům z každého klubu otázku: "Jak hodnotíte rozhodnutí zvýšit slevy na jízdné pro studenty a seniory? A co to podle Vás může znamenat?" Odpovědi jsou zveřejněny v pořadí, v jakém je zastupitelé zaslali.

  • Do Sigmy přichází Rumun Andres Dumitrescu ze Slavie
    Sport

    Do Sigmy přichází Rumun Andres Dumitrescu ze Slavie

    S příchodem nového majitele prvoligový SK Sigma Olomouc nepřestává v přísunu nových hráčů do kádru. Další hanáckou posilou se stal rumunský levý obránce Andres Dumitrescu (2001), který je hráčem Slavie Praha. Na Andrově stadionu bude na ročním hostování.

  • ANO už zná lídra kandidátky v kraji. Povede ji bývalý ministr obrany
    Společnost

    ANO už zná lídra kandidátky v kraji. Povede ji bývalý ministr obrany

    Kandidátní listinu hnutí ANO do podzimních voleb povede v Olomouckém kraji poslanec, někdejší ministr obrany Lubomír Metnar. Přerovský primátor a poslanec Petr Vrána, kterého na tuto pozici jednoznačně v květnu navrhli členové krajského sněmu, skončil na třetím místě. Dvojkou na kandidátce zůstává olomoucký primátor Miroslav Žbánek. Hejtman Ladislav Okleštěk z původní čtvrté pozice skončil na posledním místě. Změny oproti návrhům krajských organizací učinil výbor hnutí ANO. Podle Vrány je v čele kandidátky lídr se znalostí vojenské problematiky, která je v regionu významná.

  • Matyáš a Rozálie vedou. Červen byl v porodnici úspěšný
    Zdraví

    Matyáš a Rozálie vedou. Červen byl v porodnici úspěšný

    Jak vypadal červen v olomoucké porodnici? Zatímco loni byl červen ve fakultce co do porodnosti slabým, dokonce nejslabším měsícem, ten letošní předčil očekávání. Narodilo se tu 171 dětí.

Doporučujeme

  • Letní osvěžení v éteru! Rádia Haná, SkyRock a Metropole spouští prázdninový Letní servis
    Doporučujeme

    Letní osvěžení v éteru! Rádia Haná, SkyRock a Metropole spouští prázdninový Letní servis

    S příchodem léta a prázdninového období startují Radia Haná, SkyRock a Metropole, jediné lokální rozhlasové stanice v Olomouckém kraji, speciální programový prvek s názvem „Letní servis“. Ten nabídne od 1. července nejméně třikrát denně užitečné tipy, aktuální informace i pozitivní energii, která k létu neodmyslitelně patří.

  • Kavárna Forhaus bojuje o Cenu Olomouckého kraje. Získá váš hlas?
    Doporučujeme

    Kavárna Forhaus bojuje o Cenu Olomouckého kraje. Získá váš hlas?

    Kavárna Forhaus vznikala několik let a její inventář je z velké části poskládaný z autentických dobových prvků kolem roku 1819, kdy byl Ehrenstammův dům, ve kterém sídlíme, postaven. Zakládáme si na prvotřídní kvalitě všech výrobků, které nabízíme. Naše zákusky jsou domácí, z másla, smetany a pravé čokolády. Nyní můžete pro prostějovskou kavárnu Forhaus hlasovat v Cenách Olomouckého kraje.

  • Komentované prohlídky Olomouce aneb staňte se turistou ve vlastním městě
    Doporučujeme

    Komentované prohlídky Olomouce aneb staňte se turistou ve vlastním městě

    Jaké jsou nejvýznamnější památky v centru Olomouce? Proč z domu na Dolním náměstí vyskakuje černý kůň? A jak to bylo s olomouckou synagogou? Nejen to, prozradí tradiční komentované prohlídky, které i na tuto letní sezonu připravilo Informační centrum Olomouc. Mezi pravidelnými prohlídkovými okruhy je letos i jedna novinka.

  • Olomouc hostí světový unikát. Ženský paraatletický Grand Prix startuje ve čtvrtek
    Doporučujeme
    Sport

    Olomouc hostí světový unikát. Ženský paraatletický Grand Prix startuje ve čtvrtek

    Světový pohár v paraatletice žen startuje už ve čtvrtek 3. července v Olomouci. Jedná se o jeden z devíti závodů prestižní paraatletické série World Para Athletics Grand Prix, která je obdobou atletické Diamantové ligy. Zahájení proběhne za účasti hejtmana Ladislava Oklešťka (ANO), primátora Olomouce Miroslava Žbánka (ANO) a první dámy Evy Pavlové.

Nejčtenější

  • Na Nových Sadech by měl vzniknout kruhový objezd. Nahradí přetíženou křižovatku
    Doprava

    Na Nových Sadech by měl vzniknout kruhový objezd. Nahradí přetíženou křižovatku

    Rada města Olomouce na svém posledním zasedání, které proběhlo 24. června, schválila studii přestavby křižovatky ulic Dolní Novosadská a Keplerova. V místě křížení by měl v následujících letech vzniknout kruhový objezd. Předpokládané náklady odhaduje rada na 16 milionů korun.

  • Stavba míří ke konci. Poslední úsek D1 u Přerova dostává finální povrch
    Doprava

    Stavba míří ke konci. Poslední úsek D1 u Přerova dostává finální povrch

    Stavbaři na posledním dokončovaném úseku dálnice D1 u Přerova začali pokládat finální povrch. Polovinu asi desetikilometrového úseku pokryjí betonem, na druhou polovinu položí asfalt. Dálnice, která propojí dva související úseky D1, bude zprovozněna s tříměsíčním předstihem v pátek 19. prosince, řekl dnes novinářům mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. Podle původního harmonogramu se měl dálniční obchvat Přerova otevřít až příští rok v březnu. Na rychlejším dokončení této dopravní stavby se dohodlo ŘSD se stavební firmou Strabag, která dálnici staví.

  • K pískovně Náklo letos bez auta. Uzavírka silnice potrvá až do srpna
    Doprava

    K pískovně Náklo letos bez auta. Uzavírka silnice potrvá až do srpna

    Opravy silnic, které se teď chystají, nebo už probíhají, neovlivňují jen provoz aut. Jedna taková se týká i oblíbeného Nákla, kam se lidé jezdí v letní sezoně koupat. Autem se teď ale k pískovně jen tak nedostanou.

Seriály