Těžký kov jen tak nezmizí. Odvoz kadmia z Vikantic se zpožďuje
Odvoz více než tisíce tun nebezpečných kadmiových kalů ze skladu ve Vikanticích na Jesenicku, který společnost AHV ekologický servis zahájila v květnu, nabral další zpoždění. Firma totiž čeká na souhlas ústeckého hejtmanství s instalací nového zařízení v technologické lince na likvidaci kalů. Kontejnery s kadmiovými kaly měly být z Vikantic podle smlouvy odvezeny do konce července, kvůli průtahům se tak stane v první polovině příštího roku. Na dotaz ČTK to řekl mluvčí společnosti Diamo Tomáš Indrei.
Ve Vikanticích bylo uloženo 1250 tun kadmiových kalů ve 178 kovových kontejnerech, firma AHV ekologický servis jich zatím odvezla 21. V červenci požádala o tříměsíční odklad termínu pro dokončení sanace skladu kvůli komplikacím s uložením upraveného materiálu. Následně likvidaci kalů zpozdila výzva ústeckého krajského úřadu ke změně povolení. "Změna spočívá v povolení instalace nového zařízení pro likvidaci kalů. Schválení změny předpokládáme začátkem roku 2026. Poté firma AHV ekologický servis musí do 75 dnů zbývající kaly odvézt, samozřejmě v případě vhodných klimatických podmínek," uvedl Indrei.
Společnost AHV ekologický servis při odvozu kontejnerů používá vlastní vozy určené pro přepravu tohoto typu nebezpečného materiálu. Odpady z Vikantic včetně obalů a kontejnerů odváží do místa zpracování, kde je odborníci stabilizují pomocí speciálních přísad a poté je v nerozpustné formě uloží na skládce nebezpečného odpadu u Lovosic na Litoměřicku.
Kadmium je vysoce toxický prvek, který se hromadí v těle, poškozuje ledviny a může způsobovat rakovinu plic a prostaty. Kadmiové kaly ve Vikanticích od roku 1984 ukládaly Rudné doly Jeseník. Kontejnery se ve skladu hromadily do roku 2001, kdy Rudné doly Jeseník zanikly a byly sloučeny s Diamem. Nebezpečný odpad uložený desítky let ve skladu na okraji Vikantic obsahuje zhruba pět procent kadmia a také rozpustné soli niklu a zinku. Kontejnery jsou napadené korozí.
Národní podnik Rudné doly Jeseník byl zřízen k 1. dubnu 1958 a slučoval tehdy šest závodů. Poslední z nich ukončily na Jesenicku těžbu rud na začátku 90. let.
 
 
         
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                    