Jeseníky se propojí moderní železnicí. Elektrické vlaky dorazí za šest let
Vláda zařadila plánovanou elektrizaci železniční trati z Bludova na Šumpersku do Jeseníku, po které nyní jezdí pouze vlaky tažené dieselovými lokomotivami, na seznam investic určených k realizaci. Modernizace této horské trati má začít v roce 2029 a provoz elektrických vlaků v roce 2031. ČTK to sdělil jesenický místostarosta Václav Urban, který o přeshraniční železniční dopravě v závěru týdne jednal s polskými kolegy.
"Po několika letech intenzivního úsilí ze strany města Jeseník byl tento projekt (elektrizace trati z Bludova do Jeseníku) vládou na jejím zasedání dne 14. října zařazen do seznamu investic určených k realizaci, což znamená, že se s jeho uskutečněním počítá s jistotou. Projekt zároveň výrazně rozšíří možnosti provozu moderních vozidel a vytvoří technické podmínky pro nasazení bezemisních bateriových jednotek," uvedl Urban, podle kterého součástí plánované investice je výstavba trakční dobíjecí stanice v Jeseníku.
Správa železnic (SŽ) loni vybrala sdružení firem Moravia Consult, Sudop Brno a Exprojekt, které připravuje projekt elektrizace trati z Bludova do Jeseníku. Zakázka má hodnotu zhruba šest desítek milionů korun. Horská železnice byla v roce 2016 rekonstruována, SŽ postupně opravuje i železniční stanice.
Na severu Moravy chystá SŽ také elektrizaci trati z Opavy do Krnova. Na polské straně se podle Urbana připravuje modernizace polské části trati z Glucholaz do Krnova, kde by poté mohly vlaky jezdit rychlostí až 120 kilometrů za hodinu. Polské úřady připravují rekonstrukci trati z Mikulovic do Glucholaz, dokončena má být nejpozději v roce 2027.