Názory: O koloběžkách a lidech. Co řešíme i po dvou letech?

Jaro pomalu přichází a provozovatelé i uživatelé elektrokoloběžek začínají vystrkovat růžky. Vedení města i strážníci městské policie v minulosti řešili množství stížností týkajících se koloběžek a jejich provozu. Opravdu se koloběžkáři, vedení města a provozovatelé koloběžek neshodnou na jasných pravidlech? Nebo si vystačíme pouze s lidskou ohleduplností a respektem? Řešením by mohla být nová městská vyhláška.

Sdílené koloběžky fungují v Olomouci téměř dva roky. Za tu dobu si našly své věrné přívržence i odpůrce. Proto se vedení města na začátku minulého léta rozhodlo, že v rámci bezpečnosti a bezproblémového fungování této mobility zavede některá opatření.

Cesta zákazů nebo zdravého rozumu a zodpovědnosti?

Omezení vysoké rychlost v parcích je jedním ze zásahů města. Koloběžkám byla snížena maximální rychlost ve Smetanových i Bezručových sadech na zhruba 10km/h. „Městská policie nemá kapacity pokutovat každou takovou jízdu, tak nám alespoň snížení rychlosti v těchto problematických lokalitách přijde jako dobrý návrh," vysvětluje náměstek primátora Matouš Pelikán.

Co ale potom kola nebo jiné chytré dopravní prostředky, které dosahují srovnatelné rychlosti a nelze je tímto způsobem regulovat? Opravdu společnost dospěla do bodu takové nedbalosti, kdy jsou takové regulace potřeba? Z vlastní zkušenosti vím, že domluvit se s někým na pozemní komunikaci není problém, musí se ale chtít a myslet i na toho druhého. Je na nás, co si vybereme a jakou cestou se vydáme.

Infrastruktura Olomouce a „koloběžkáři“

Dalším problémem toho rozkolu mezi obyvatelstvem může být stav a rozvoj infrastruktury v Olomouci. Menší města jako Olomouc, Pardubice či Hradec Králové nejsou připravena na vymoženosti typu chytrá koloběžka či hoverboard. Silnice a chodníky počítají pouze s auty, koly a chodci. Příkladem může být křižovatka na ulici Komenského. Její přejetí se může zdát téměř jako sebevražda. Město sice v minulých dobách mocně investovalo do cyklostezek, ale zdá se, že je to pořád málo.

Vedení města samozřejmě nemůže za vše, na vině jsou i samotní uživatelé koloběžek. Již několikrát omílaná jízda po chodníku, sluchátka v uších, kapuce na hlavě a jede se - hlava nehlava. Několikrát jsem byl svědkem toho, jak zpoza rohu vysokou rychlostí vyjela koloběžka jako by se nechumelilo. I užívání silnic těmito jedinci je někdy diskutabilní. V tomto případě je potřeba se zamyslet a hlavně předvídat. Nesmíme zapomenout, že na silnicích a chodnících nejsme sami.

(Ne)parkování a nebezpečí úrazu pro hendikepované

Kapitola sama o sobě je  parkování koloběžek. Uživatelé koloběžky nechávají i na místech, která jsou poté nebezpečná pro starší, či hendikepované lidi. „Stává se, že jsou odložené někde na trávě nebo uprostřed cesty, problematická je i jízda po chodníku," přiznal Pelikán. S tímto problémem se potýkají hlavně zrakově postižení nebo vozíčkáři, jejich situace však dosud nebyla projednávána. „Přiznám se, že v tomto duchu jsme ještě nic neprojednávali. Teď řešíme předzahrádky, takže koloběžky nebyly na pořadu dne", informuje Zuzana Znojilová z TyfloCentra, které se tomuto tématu věnuje.

Spása v podobě nové vyhlášky?

Město Olomouc není první, které problémy s užíváním koloběžek musí řešit. V Hradci Králové měli radní obdobné komplikace a zdá se, že řešení je na světě. Řeč je nové vyhlášce, která provozovatelům elektrokoloběžek přikazuje platit poplatek za parkování. Za kola a koloběžky s přídavným elektromotorem se budou za každý zabraný metr čtvereční platit denně tři koruny.

„Něco se chystá, ale je to předčasné. Nemůžu nyní veřejnosti sdělit co, ale do konce března by mělo být hotovo. Je to stále v jednání," konstatuje Stanislav Losert, koordinátor cyklistické dopravy města Olomouc. Tak snad se dočkáme na konci března. Jaro se kvapem blíží a elektrokoloběžky už jsou za rohem.

Související

  • Cestující z Přerova a Hranic čeká změna. První ranní vlaky dočasně nepojedou
    Doprava

    Cestující z Přerova a Hranic čeká změna. První ranní vlaky dočasně nepojedou

    Během pěti prosincových dnů bude platit dopravní omezení na vlakovém spojení mezi Přerovem a Hranicemi na Přerovsku. Kvůli výluce na trati nahradí autobusy první ranní vlaky. Veškerá omezení by měla skončit 16. prosince.

  • Kraj chce zvýšit slevu na jízdném. Jednou už ji navýšil
    Doprava

    Kraj chce zvýšit slevu na jízdném. Jednou už ji navýšil

    Olomoucký kraj chce i příští rok zvýšit slevu z jízdného ve veřejné dopravě pro děti, studenty a seniory ze státem dotovaných 50 procent na 75 procent, rozdíl hejtmanství doplatí. Slevu zvýšil kraj poprvé letos v červenci a do konce roku na to vyčlenil 37 milionů korun bez DPH. Opozice s dodatečnou slevou nesouhlasila a dala ji do souvislosti s říjnovými volbami do Sněmovny. Návrh prodloužení slev pro vybrané kategorie cestujících projedná v pondělí krajské zastupitelstvo. ČTK dnes informaci získala z podkladů pro zastupitele.

  • Dálniční známka podraží. Některé řidiče ale čekají slevy
    Doprava

    Dálniční známka podraží. Některé řidiče ale čekají slevy

    Dálniční známka podraží. Řidiči si za ni od ledna zaplatí víc kvůli meziročnímu nárůstu počtu kilometrů dálnic i spotřebitelských cen. Roční známka tak vyjde na 2 570 korun.

  • Bez objížděk, ale na dlouho. Kde bude Olomouc omezená až do roku 2026
    Doprava

    Bez objížděk, ale na dlouho. Kde bude Olomouc omezená až do roku 2026

    Řidiče i chodce čekají v Olomouci dlouhodobá dopravní omezení, z nichž některá potrvají až do roku 2026. Omezení se však nijak nedotknou městské hromadné dopravy ani nevyvolají potřebu objízdných tras. Report přináší přehled dopravních omezení, které budou ukončené až příští rok.

Rychlovky

  • JESENICKO
    Horské chaty, penziony a hotely v Jeseníkách mají už na konec letošního roku vyprodánu většinu ubytovací kapacity. Přelom roku na horách tradičně stráví tisíce lidí z tuzemska, část hostů přijede i z Polska. Provozovatelé zimních středisek doufají, že se ochladí a silvestrovské oslavy budou letos na sněhu. Více.
  • OLOMOUC
    Dlouholetou spolupráci prohlubují Pivovar Litovel a fotbalová Sigma Olomouc. Uzavřeli nové partnerství a pivovar Litovel se stal výhradním dodavatelem svých produktů na všech domácích utkáních Olomouce v první lize. Více.
  • OLOMOUCKÝ KRAJ
    Betlémské světlo dorazilo do ČR. Brněnští skauti symbol vánoc včera převzali na mši v rakouském Linci a do Brna ho dopravili vlakem ve dvou lucernách, třetí putovala autem. Plamínek pochází z chrámu Narození Páně v Betlémě. V Olomouci bude rozvážet Betlémské světlo i historická tramvaj, a to v neděli 21. prosince.

Nejnovější

  • ANKETA: Sportovní zimní sezóna začala. Jaké sporty mají Olomoučané nejvíce v oblibě?
    Sport
    Ankety

    ANKETA: Sportovní zimní sezóna začala. Jaké sporty mají Olomoučané nejvíce v oblibě?

    Se zimou se pojí mnoho věcí. Mezi nimi jsou i různé sporty. Proto jsme vyšli do ulic Olomouce a ptali jsme se lidí, jestli sami nějaký sport provozují nebo jestli alespoň sledují výkony sportovců z pohodlí domova.

  • Olomoucká atletika ocenila své nejlepší sportovce roku 2025
    Sport

    Olomoucká atletika ocenila své nejlepší sportovce roku 2025

    První prosincovou sobou se v prostorách sportovního centra Best uskutečnilo slavnostní vyhlášení nejlepších atletů a atletek olomouckého oddílu. Klub má za sebou mimořádně úspěšnou sezónu, během níž jeho sportovci sbírali medaile na domácích i mezinárodních závodech a překonávali oddílové rekordy. Večer patřil především těm, kteří se významně zasloužili o tento úspěch. Oceněni byli nejúspěšnější atleti, jejich trenéři i organizační pracovníci klubu.

  • Tenistka Karolína Muchová měla nejlepší úder roku podle ankety WTA
    Sport

    Tenistka Karolína Muchová měla nejlepší úder roku podle ankety WTA

    Olomoucká tenistka Karolína Muchová měla podle hlasování na webu WTA nejlepší úder roku 2025. Právě její return z turnaje v Dubaji získal nejvíce hlasů.

  • Poslední šance na 10 tisíc korun. Stačí se do konce roku přihlásit k pobytu
    Doporučujeme

    Poslední šance na 10 tisíc korun. Stačí se do konce roku přihlásit k pobytu

    Jen do konce prosince mohou lidé využít motivační výzvu města a přihlásit si trvalý pobyt v Olomouci. Kampaň, která probíhá od konce srpna, se osvědčuje. Počet přihlášených každý měsíc stabilně roste oproti stejnému období loňského roku. Nadále platí, že každý, kdo si přihlásí trvalý pobyt do prosince 2025, získá od města finanční příspěvek ve výši 10 tisíc korun.

Doporučujeme

  • Betlémská stezka i vánoční trhy. Na Vánoce se připravuje také Konice
    Doporučujeme

    Betlémská stezka i vánoční trhy. Na Vánoce se připravuje také Konice

    Vánoční trhy míří i do Konice na Prostějovsku. Už v sobotu 13. prosince se na Masarykově náměstí uskuteční jarmark, kde si zájemci nakoupí ryby, stromky, ale mohou zajít i na vánočně laděnou výstavu.

  • FOTO: Hosté po měsíci potvrzují, že změny dávají smysl. Lobster má novou tvář
    Doporučujeme

    FOTO: Hosté po měsíci potvrzují, že změny dávají smysl. Lobster má novou tvář

    Začátkem listopadu znovu otevřel Lobster Restaurant a Bowland Bowling Center ve 2. patře Galerie Šantovka po několikaměsíční rekonstrukci. Facelifty, technologické úpravy i koncepční změny přinesly všem podnikům modernější vzhled, vyšší komfort a efektivnější provoz. První měsíc od znovuotevření ukazuje, že nová podoba je krok správným směrem – hosté oceňují praktičnost Bowlandu, příjemnější prostředí restaurace i svěží energii nového Bistra.

  • Studenti i veřejnost pomáhali Centru Ostrůvek
    Doporučujeme

    Studenti i veřejnost pomáhali Centru Ostrůvek

    V pátek 28. listopadu ožila Galerie Šantovka a Horní náměstí v Olomouci hned dvěma dobročinnými událostmi, které spojil společný cíl – podpořit olomoucké Centrum Ostrůvek. Studentské představení slavného muzikálu My Fair Lady a tradiční adventní Dobropunč přilákaly desítky návštěvníků. Celý výtěžek z dobrovolného vstupného i prodeje punče byl věnován Centru Ostrůvek, které poskytuje zázemí lidem se zdravotním postižením, dětem vyžadujícím okamžitou pomoc a nabízí také odlehčovací a rehabilitační služby.

  • Vánoční sbírka pro útulkáče vyhlašuje #dobroštafetu – pomáhejme všichni!
    Doporučujeme

    Vánoční sbírka pro útulkáče vyhlašuje #dobroštafetu – pomáhejme všichni!

    Možná by to tuhle skupinku dobrovolníků na začátku ani ve snu nenapadlo, ale letos je tu už desátý ročník sbírky Šťastné a chlupaté, která vybírá krmivo a vybavení pro opuštěné pejsky z Psího domova Pod křídly anděla v Žerotíně u Olomouce. A podtitul letošní sbírky probíhající od 5. do 19. prosince? Pošli to dál aneb Pomáhejme všichni, sami od sebe, kdykoli a kdekoli, a inspirujme tím i ostatní.

Nejčtenější

  • Řemeslníkům nezbývá nic jiného než hledat vzdálenější místa na parkování, říká Jaroslav Burian
    Doprava
    Rozhovory

    Řemeslníkům nezbývá nic jiného než hledat vzdálenější místa na parkování, říká Jaroslav Burian

    Jaroslav Burian je geoinformatik a učitel na Univerzitě Palackého. Zabývá se realizací projektů pro veřejnou správu, zejména v oblasti územního plánování, zpracování dat a vizualizace. V rozhovoru nám představil problematiku parkovacích míst pro dodávky na sídlištích a možná řešení.

  • Zatěžkávací zkouška dopadla dobře. Kdy se otevře poslední úsek D1?
    Doprava

    Zatěžkávací zkouška dopadla dobře. Kdy se otevře poslední úsek D1?

    Celá dálnice D1 bude brzy hotová. Po otevření úseku D35 u Globusu na Olomoucku se Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) připravuje na dokončení posledního úseku D1 u Přerova. Otevření plánují silničáři na 19. prosince.

  • Jak bude vypadat nádraží v Hranicích? Hotovo bude v roce 2030
    Doprava

    Jak bude vypadat nádraží v Hranicích? Hotovo bude v roce 2030

    Podoba nového nádraží v Hranicích na Přerovsku vzejde z projektu švýcarsko-českého konsorcia Nemec Taller Architektur, které tvoří architekt Lukáš Taller a projektant dopravních staveb Miroslav Vondřich. Návrh konsorcia zvítězil v architektonicko-urbanistické soutěži na nový nádražní terminál. Výsledky dnes v Hranicích vyhlásila Správa železnic (SŽ). Vítězný projekt zaujal porotu svým elegantním designem a schopností přizpůsobit se budoucím dopravním potřebám města. Stavba nového nádraží by mohla začít v závěru roku 2027 a potrvá zhruba tři roky. Po vyhlášení výsledků to řekl náměstek generálního ředitele SŽ Mojmír Nejezchleb.

Seriály