Mám Olomouc projetou na kole, říká koordinátor cyklodopravy Stanislav Losert

Cyklostezky protínají celou republiku, celý kraj a ani Olomouc není výjimkou. Koncepční analytik a koordinátor cyklistické dopravy Stanislav Losert se na jejich přípravě podílí už několik let, ať už v rámci kraje nebo města. V rozhovoru pro Olomoucký Report se rozpovídal o koncepci cyklodopravy, problémech při plánování nových úseků i jejich značení.

Jezdíte na kole?

Ano, v Olomouci. Mám to projeté komplet.

Jak dlouho působíte na odboru strategie a řízení?

Od roku 2005.

Takže stojíte za všemi cyklostezkami, které v Olomouci vznikly?

Ne, za všemi ne, mám seznam, kdy se, co budovalo. Ale do roku 2010 nebylo evidováno, jaká cyklostezka, kde vzniká. Prvních pět let jsem dělal v Olomouci euromanažera, v této pozici jsem měl za úkol pomáhat malým obcím zpracovávat žádosti o dotace. Později z toho vyplynula pozice cyklokoordinátora. Celé to vzniklo tak nějak samovolně. Byly roky, kdy cyklostezky nikoho nezajímaly a stavěly se tam, odkud který z politiků pocházel. Z toho vznikala chaotická síť, která neměla ani hlavu, ani patu.

Takže vznikla potřeba nějakého koordinátora, který by dohlížel na stavby nových metrů cyklostezek?

V podstatě ano, ta pozice euromanažera, která vznikla nejdříve, byla ustavena ve všech 13 obcích s rozšířenou působností (ORP, pozn. red.) na území Olomouckého kraje. Tito lidé prošli důkladným školením. Měli jako euromanažeři za úkol pomáhat starostům malých obcí na území daného ORP se zpracováváním žádostí o dotace k takovým projektům, které měly šanci získat dotaci z evropských strukturálních fondů. V tu dobu nejvíce trápily obce takové věci, jako čističky odpadních vod, opravy místních komunikací, budování domů s pečovatelskou službou ale také cyklostezky. V té době jsem přišel s myšlenkou dát dohromady na území ORP Olomouc obce, které leží podél Moravy, kde je vyznačena Moravská cyklotrasa. V roce 2008 jsme podepsali partnerskou smlouvu o spolupráci mezi obcemi od Příkaz na severu ORP až po Věrovany na jihu ORP. Těch obcí bylo 10 a každá se zavázala, že bude cyklostezky na území svého katastru budovat.

A o cyklostezky se starají teď samy obce?

Ze zákona se o cyklostezky musí starat obec, protože se jedná o komunikaci 4. kategorie. Komunikace 2. a 3. kategorie mají na starosti kraje, komunikace 1. kategorie a dálnice má na starosti stát a ŘSD.

Jak je to pak v případě, že cyklostezka vede skrz katastry několika obcí?

Třeba Moravská stezka vede mnoha katastry. Nebyl tady nikdo, kdo by ji zkoordinoval, obce spolu komunikovaly jen na úrovni mikroregionů, kde se spolčily většinou kvůli jiným důvodům než bylo budování cyklostezek, třeba k tomu, aby postavily plynovod, a podobně. Vzhledem k tomu, že jedním z hlavních témat obcí byly cyklostezky, věděli jsme, že je potřeba jejich vznik nějak koordinovat, protože se jedná o dlouhé liniové stavby procházející více katastry. Zjistili jsme, že si ji obec třeba zakotvila v územním plánu, ale vedlejší obec měla cyklostezku jinde a ony na sebe ani nenavazovaly.

A podle čeho se řídíte teď?

Momentálně pracujeme v Olomouci s cyklogenerelem, který se co 5 let aktualizuje. Krásně je z tohoto plánu vidět, jaký typ cyklistické komunikace je kde již vybudován a jaký a kde se chystá vybudovat. Jedná se o vzájemně propojenou a na sebe navazující síť cyklistických komunikací. Zahrnuje všechny jejich typy a barevně je od sebe rozlišuje. Je zřejmé, které jsou určeny výlučně pro cyklisty, nebo chodníky pro chodce, kam ale mohou i cyklisté, nebo vyhrazené cyklopruhy přímo na silnici apod. Cyklistické komunikace nestaví jen město, ale i jiní investoři, kteří se jím musí v případě své výstavby také řídit. Ač město má našponovaný rozpočet, tak na cyklistické komunikace se každoročně vždy pamatuje.

Daří se to?

Samozřejmě bych chtěl víc, ale když se podíváme, jak výstavba probíhala v jednotlivých letech, Do roku 2010 vzniklo pouze 17 km cyklostezek. Například Chválkovice-Samotišky, Selské náměstí, pod estakádou u Veolie, propojení Čechových a Smetanových sadů s Tržnicí, a na ně se pak navazovalo.


Jaké cyklostezky se chystají v tomto roce? To se můžete dočíst v tomto článku.


Jak budování cyklostezek postupuje?

Postup budování nových cyklostezek eviduji podle volebních období. Mezi lety 2011 až 2014 přibylo 13,8 kilometrů cyklostezek, do toho ale spadají i případné opravy. Mezi 2015 a 2018 vzniklo 9,1 km, za rok 2019 až 2022 máme již 13,6 kilometrů.

Je tempo výstavby cyklostezek v Olomouci rychlejší, než v jiných městech?

To nedokážu porovnat, nemám data jiných měst. Menší města jako Uničov ovšem jedou rychleji.

A v jiných krajích?

Máme tedy jasná data, zatímco jiné kraje taková data nemají. Když se začala vypracovávat Cyklostrategie Olomouckého kraje, obrátil se kraj mimo jiné i na mě, a tak vznikla skupina, v rámci které jsme odboru strategického rozvoje Olomouckého kraje vyzvaly obce, aby nám poskytovali data o chystaných cyklistických komunikacích na svém území.

Jak jsou cyklotrasy na Olomoucku značené?

Nadregionální máme označené jednociferným až dvouciferným číslem. Moravská má číslo 4, Bečva 50, dříve Jantarová má číslo 5 a 8 půjde ze směru od Pardubického kraje napříč Olomouckým krajem skrz Zábřežskou vrchovinu do Moravskoslezského kraje. Nově vzniknou propojky mezi jednotlivými ORP, které budou označeny třícifernými čísly. Jednou z nich je například již vybudovaná cyklotrasa Olomouc – Šternberk. Všechny zbývající cyklotrasy na území Olomouckého kraje budou označeny čtyřcifernými čísly. Pak existuje ještě i tzv. pásové cykloznačky. Ty jsou většinou na Jesenicku a jsou označeny speciálními značkami, odlišnými od běžných a známých žlutých dopravních značek pro cyklotrasy.

Máme tady několik dílčích problémů, jako je vyjednávání o nových úsecích s Lesy ČR, nebo s Arcibiskupskými lesy, proto mimo jiné vznikla Asociace krajů pro podporu cyklodopravy s krajskými koordinátory, aby se dala problematika zobecňovat a dosáhlo se konsensu na území celé ČR.

Co říkáte lidem, kteří volají po dalších kilometrech cyklotras a tvrdí, že se jedná o chaos?

Vysvětluji jim, že to není chaos a má to smysl, jde o liniovou stavbu, která nejde vybudovat naráz. Uvedu příklad, už 12 let se tady připravuje cyklostezka z Olomouce do Chomoutova. Trvá vyřešit všechny majetkové věci, rozparcelovat pozemky, vyjednávání s CHKO Litovelské Pomoraví a potažmo s Ministerstvem životního prostředí o směně pozemků, splnit podmínky zemědělců nebo i majitelů střelnice, zajistit povolení ke kácení stromů, sehnat peníze, a tak dále a nakonec se stihne vystřídat ve vedení města několik politických garnitur, které k tomu měly různý vztah. Moje role spočívá v tom, je přesvědčit. Někdy jsem byl spokojený, jindy méně.

Kde je tedy největší problém?

To jsou problémy liniových staveb a největší problém je v těch majetkoprávních věcech. Ale máme cyklogenerel, který tomu ten smysl dává. Hledáme cestu, kde má pozemky stát nebo město, protože se stává, že máme úsek, kde jsou pozemky rozparcelované jeden za druhým a cyklostezka by měla vést skrz. Musíte přemýšlet i nad tím, že za každý pokácený strom musí město vysadit tři nové, ale teď už téměř nemá kde, protože ač má ve vlastnictví pole, tak na nich musí založit například remízky, což se zase nelíbí zemědělcům, kteří na polích hospodaří a tak dále. Plánování cyklostezek je nekonečný příběh.

Dá se říct, že je to jízda na dlouhou trať?

Naprosto. Ten, kdo si myslí, že by to zvládl lépe, si to může přijít sám vyzkoušet. Ať dotáhne nějaký konkrétní projekt až do stavebního povolení.

V letošním roce se má realizovat celkem 8 úseků. Ty jsou placené z IROPu, potažmo z ITI, kolik tedy platí město samotné?

V podstatě jde o 15% z celkové částky, ale pak jsou tady ještě neuznatelné náklady, ty jsou různé. Ale 85% uznatelných nákladů je placeno z dotace. Třeba v případě cyklostezky vedoucí podél železnice do Štěpánova s odbočením kolem Hromova dubu na Chomoutov, se jedná o úsek dlouhý 4 550 m se třemi mosty o celkové ceně cca 100 mil. Kč. Na katastru města jde o asi 700 metrů dlouhý úsek, ale město by mělo platit asi jen 4,8 milionů korun.

Je rozpočet města vůči cyklotrasám vstřícnější v průběhu let?

To se nedá říct, osciluje to. Vždycky se našly důležité projekty, kam měly jít peníze, jako byla protipovodňová opatření, nová tramvajová trať… Ale i součástí těch opatření nakonec jsou cyklostezky, i u tramvajové trati jsou.

Související

  • Uničov spustil tři nové radary. Řidičům za rychlou jízdu hrozí pokuty až 1 250 korun
    Doprava

    Uničov spustil tři nové radary. Řidičům za rychlou jízdu hrozí pokuty až 1 250 korun

    Město Uničov na Olomoucku pořídilo tři nové radary, které budou měřit rychlost projížděných vozidel. Zařízení nechala radnice nainstalovat do tří ulic, kde je nejvyšší dovolená rychlost na 50 kilometrů v hodině. Za překročení nejvyšší povolené rychlosti dostanou řidiči pokutu.

  • Nový úsek D1 u Přerova si lidé užijí ještě před otevřením pro auta
    Doprava

    Nový úsek D1 u Přerova si lidé užijí ještě před otevřením pro auta

    Obyvatelé Přerova i širokého okolí budou mít v neděli 21. září možnost jako jedni z prvních projít si či projet poslední chybějící úsek nejdelší a nejdůležitější české dálnice. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ve spoupráci s městem otevře veřejnosti půlkilometrový úsek z celkové zhruba desetikilometrové nově budované trasy D1 mezi Přerovem a Říkovicemi. ČTK to sdělili zástupci ŘSD a města.

  • Litovelská se otevírá, Polská se uzavírá. Olomouc čekají další dopravní změny
    Doprava

    Litovelská se otevírá, Polská se uzavírá. Olomouc čekají další dopravní změny

    Správa železnic společně s Dopravním podnikem města Olomouce dokončily zpožděné práce na železničním přejezdu v Litovelské ulici. Od příštího týdne se tak na frekventovaný úsek vrátí osobní i veřejná doprava do běžného režimu. Místo toho přijde úplná uzavírka v ulici Polská.

  • Radnice chystá dopravní úpravy v Neředíně. Místní kritizují záměr i způsob komunikace
    Doprava

    Radnice chystá dopravní úpravy v Neředíně. Místní kritizují záměr i způsob komunikace

    Olomoucký magistrát hodlá v následujících měsících upravit provoz v okolí Základní školy Helsinská, kdy se z pěti ulic mají stát jednosměrky. To ale vzbudilo vlnu nevole – jednak kvůli samotnému záměru, který podle místních má dopravní situaci spíše zkomplikovat, jednak kvůli způsobu komunikace ze strany odboru dopravy.

Rychlovky

  • JESENICKO
    Více než 170 milionů korun zatím Lesy České republiky investovaly do opravných prací na korytech vodních toků a lesních cestách v Olomouckém a Moravskoslezském kraji, které poškodily loňské zářijové povodně. Letos státní podnik zahájil, nebo plánuje zahájit, téměř 60 staveb a připravují přes 80 projektových dokumentací. V příštím roce počítají lesníci s obnovou majetku za 300 milionů korun. Více.
  • PŘEROV
    Policie se od května letošního roku zabývá zpronevěrou na Základní škole J. A. Komenského v Předmostí. Bývalá ředitelka základní školy se měla během let 2018-2023 obohatit o stovky tisíc korun. Rada města Přerova na svém pondělním zasedání určila výši náhrady škody, která na škole měla vzniknout. Více.
  • PŘEROVSKO
    Olomoucký hejtman Ladislav Okleštěk (ANO) už kvůli likvidaci následků nehody vlaku s benzenem u Hustopečí nad Bečvou na Přerovsku nechce žádat vládu o další prodloužení stavu nebezpečí. V této oblasti platí do 24. září.

Nejnovější

Doporučujeme

  • MÁŠ NA TO i v roce 2025? Zábava, sport a soutěže pro děti i dospělé. Tam musíš být!
    Doporučujeme

    MÁŠ NA TO i v roce 2025? Zábava, sport a soutěže pro děti i dospělé. Tam musíš být!

    Přijeďte si užít den do Hranic na krajské kolo a o 14 dnů později na finále do Kojetína. Čeká vás 8. ročník oblíbené události, která spojuje ukázky policejních činností, exhibice sportovců, soutěže studentů SŠ v policejně sportovních disciplínách, hudbu a další zábavu pro každý věk. Program od 9 do 14 hodin je rozdělený do tematických zón, ve kterých si každý najde to své. Vstup zdarma.

  • Chystá se soutěž Šumperský hafan
    Doporučujeme

    Chystá se soutěž Šumperský hafan

    Šumperský hafan zve již posedmnácté všechny milovníky psů a jejich čtyřnohé kamarády k přátelskému soutěžení o stejnojmenný hrdý titul. O ten budou letos soutěžit v neděli 21. září od jedné odpolední již tradičně v areálu Pavlínina dvora v šumperském muzeu. Hlavní soutěže se přitom mohou zúčastnit pouze předem nahlášení pejsci, jejich registrace bude probíhat od 12 hodin.

  • Podzimní Srdíčkové dny budou pomáhat
    Doporučujeme

    Podzimní Srdíčkové dny budou pomáhat

    V týdnu od 15. do 19. září pořádá Život dětem tradiční podzimní Srdíčkové dny na pomoc rodinám s vážně nemocnými dětmi, které podporuje už od roku 2000. I tentokrát vyrazí dobrovolníci do ulic, aby kolemjdoucím nabídli oblíbené sbírkové předměty v ceně od 30 do 40 kč.

  • Brzy začne basketbalová sezóna. BK Olomoucko brzy představí kádr i nové dresy
    Doporučujeme

    Brzy začne basketbalová sezóna. BK Olomoucko brzy představí kádr i nové dresy

    Fanoušci basketbalu v Olomouci se mají na co těšit. Ještě před začátkem sezóny se chystá BK Olomoucko představit nov dresy a kompletní hráčský kádr. Původně měli obojí představit během odpoledne v neděli 14. září, kvůli počasí se ale akce odkládá.

Nejčtenější

  • Olomouc zapojuje obyvatele do plánování dopravy. Město zahájilo průzkum cestování
    Doprava

    Olomouc zapojuje obyvatele do plánování dopravy. Město zahájilo průzkum cestování

    Olomouc připravuje aktualizaci Plánu udržitelné městské mobility a do jeho tvorby zapojuje i veřejnost. Průzkum dopravního chování obyvatel zajišťuje tým odborníků formou osobních návštěv domácností, zároveň je k dispozici online dotazník. Cílem je během září a října získat reálná data a názory Olomoučanů, které pomohou nastavit dopravní systém města do roku 2030.  

  • Vlaky mezi Brnem a Přerovem zrychlí na dvojnásobek. Modernizace začala v Chropyni
    Doprava

    Vlaky mezi Brnem a Přerovem zrychlí na dvojnásobek. Modernizace začala v Chropyni

    Správa železnic dnes v Chropyni na Kroměřížsku zahájila modernizaci železniční trati mezi Přerovem a Kojetínem. Přestavba a zdvoukolejnění úseku bude stát 13,36 miliardy korun. Modernizace se týká 17 kilometrů trati, vlaky zrychlí ze 100 kilometrů za hodinu na dvojnásobek. K vyšší bezpečnosti přispěje vedle instalace jednotného evropského zabezpečovače ETCS také zrušení všech 14 přejezdů, řekl dnes novinářům generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

  • Dálnice D1 se chystá na plnou zátěž. Silničáři začínají s opravou povrchu
    Doprava

    Dálnice D1 se chystá na plnou zátěž. Silničáři začínají s opravou povrchu

    Už v prosinci letošního roku by mělo dojít k otevření posledního úseku dálnice D1 kolem Přerova. V rámci příprav na plnou dopravní zátěž se silničáři zaměří na opravu povrchu obou směrů trasy mezi městy Vyškov a Ivanovice na Hané. Hotovo by mělo být v druhé polovině listopadu.

Seriály