Mám Olomouc projetou na kole, říká koordinátor cyklodopravy Stanislav Losert

Cyklostezky protínají celou republiku, celý kraj a ani Olomouc není výjimkou. Koncepční analytik a koordinátor cyklistické dopravy Stanislav Losert se na jejich přípravě podílí už několik let, ať už v rámci kraje nebo města. V rozhovoru pro Olomoucký Report se rozpovídal o koncepci cyklodopravy, problémech při plánování nových úseků i jejich značení.

Jezdíte na kole?

Ano, v Olomouci. Mám to projeté komplet.

Jak dlouho působíte na odboru strategie a řízení?

Od roku 2005.

Takže stojíte za všemi cyklostezkami, které v Olomouci vznikly?

Ne, za všemi ne, mám seznam, kdy se, co budovalo. Ale do roku 2010 nebylo evidováno, jaká cyklostezka, kde vzniká. Prvních pět let jsem dělal v Olomouci euromanažera, v této pozici jsem měl za úkol pomáhat malým obcím zpracovávat žádosti o dotace. Později z toho vyplynula pozice cyklokoordinátora. Celé to vzniklo tak nějak samovolně. Byly roky, kdy cyklostezky nikoho nezajímaly a stavěly se tam, odkud který z politiků pocházel. Z toho vznikala chaotická síť, která neměla ani hlavu, ani patu.

Takže vznikla potřeba nějakého koordinátora, který by dohlížel na stavby nových metrů cyklostezek?

V podstatě ano, ta pozice euromanažera, která vznikla nejdříve, byla ustavena ve všech 13 obcích s rozšířenou působností (ORP, pozn. red.) na území Olomouckého kraje. Tito lidé prošli důkladným školením. Měli jako euromanažeři za úkol pomáhat starostům malých obcí na území daného ORP se zpracováváním žádostí o dotace k takovým projektům, které měly šanci získat dotaci z evropských strukturálních fondů. V tu dobu nejvíce trápily obce takové věci, jako čističky odpadních vod, opravy místních komunikací, budování domů s pečovatelskou službou ale také cyklostezky. V té době jsem přišel s myšlenkou dát dohromady na území ORP Olomouc obce, které leží podél Moravy, kde je vyznačena Moravská cyklotrasa. V roce 2008 jsme podepsali partnerskou smlouvu o spolupráci mezi obcemi od Příkaz na severu ORP až po Věrovany na jihu ORP. Těch obcí bylo 10 a každá se zavázala, že bude cyklostezky na území svého katastru budovat.

A o cyklostezky se starají teď samy obce?

Ze zákona se o cyklostezky musí starat obec, protože se jedná o komunikaci 4. kategorie. Komunikace 2. a 3. kategorie mají na starosti kraje, komunikace 1. kategorie a dálnice má na starosti stát a ŘSD.

Jak je to pak v případě, že cyklostezka vede skrz katastry několika obcí?

Třeba Moravská stezka vede mnoha katastry. Nebyl tady nikdo, kdo by ji zkoordinoval, obce spolu komunikovaly jen na úrovni mikroregionů, kde se spolčily většinou kvůli jiným důvodům než bylo budování cyklostezek, třeba k tomu, aby postavily plynovod, a podobně. Vzhledem k tomu, že jedním z hlavních témat obcí byly cyklostezky, věděli jsme, že je potřeba jejich vznik nějak koordinovat, protože se jedná o dlouhé liniové stavby procházející více katastry. Zjistili jsme, že si ji obec třeba zakotvila v územním plánu, ale vedlejší obec měla cyklostezku jinde a ony na sebe ani nenavazovaly.

A podle čeho se řídíte teď?

Momentálně pracujeme v Olomouci s cyklogenerelem, který se co 5 let aktualizuje. Krásně je z tohoto plánu vidět, jaký typ cyklistické komunikace je kde již vybudován a jaký a kde se chystá vybudovat. Jedná se o vzájemně propojenou a na sebe navazující síť cyklistických komunikací. Zahrnuje všechny jejich typy a barevně je od sebe rozlišuje. Je zřejmé, které jsou určeny výlučně pro cyklisty, nebo chodníky pro chodce, kam ale mohou i cyklisté, nebo vyhrazené cyklopruhy přímo na silnici apod. Cyklistické komunikace nestaví jen město, ale i jiní investoři, kteří se jím musí v případě své výstavby také řídit. Ač město má našponovaný rozpočet, tak na cyklistické komunikace se každoročně vždy pamatuje.

Daří se to?

Samozřejmě bych chtěl víc, ale když se podíváme, jak výstavba probíhala v jednotlivých letech, Do roku 2010 vzniklo pouze 17 km cyklostezek. Například Chválkovice-Samotišky, Selské náměstí, pod estakádou u Veolie, propojení Čechových a Smetanových sadů s Tržnicí, a na ně se pak navazovalo.


Jaké cyklostezky se chystají v tomto roce? To se můžete dočíst v tomto článku.


Jak budování cyklostezek postupuje?

Postup budování nových cyklostezek eviduji podle volebních období. Mezi lety 2011 až 2014 přibylo 13,8 kilometrů cyklostezek, do toho ale spadají i případné opravy. Mezi 2015 a 2018 vzniklo 9,1 km, za rok 2019 až 2022 máme již 13,6 kilometrů.

Je tempo výstavby cyklostezek v Olomouci rychlejší, než v jiných městech?

To nedokážu porovnat, nemám data jiných měst. Menší města jako Uničov ovšem jedou rychleji.

A v jiných krajích?

Máme tedy jasná data, zatímco jiné kraje taková data nemají. Když se začala vypracovávat Cyklostrategie Olomouckého kraje, obrátil se kraj mimo jiné i na mě, a tak vznikla skupina, v rámci které jsme odboru strategického rozvoje Olomouckého kraje vyzvaly obce, aby nám poskytovali data o chystaných cyklistických komunikacích na svém území.

Jak jsou cyklotrasy na Olomoucku značené?

Nadregionální máme označené jednociferným až dvouciferným číslem. Moravská má číslo 4, Bečva 50, dříve Jantarová má číslo 5 a 8 půjde ze směru od Pardubického kraje napříč Olomouckým krajem skrz Zábřežskou vrchovinu do Moravskoslezského kraje. Nově vzniknou propojky mezi jednotlivými ORP, které budou označeny třícifernými čísly. Jednou z nich je například již vybudovaná cyklotrasa Olomouc – Šternberk. Všechny zbývající cyklotrasy na území Olomouckého kraje budou označeny čtyřcifernými čísly. Pak existuje ještě i tzv. pásové cykloznačky. Ty jsou většinou na Jesenicku a jsou označeny speciálními značkami, odlišnými od běžných a známých žlutých dopravních značek pro cyklotrasy.

Máme tady několik dílčích problémů, jako je vyjednávání o nových úsecích s Lesy ČR, nebo s Arcibiskupskými lesy, proto mimo jiné vznikla Asociace krajů pro podporu cyklodopravy s krajskými koordinátory, aby se dala problematika zobecňovat a dosáhlo se konsensu na území celé ČR.

Co říkáte lidem, kteří volají po dalších kilometrech cyklotras a tvrdí, že se jedná o chaos?

Vysvětluji jim, že to není chaos a má to smysl, jde o liniovou stavbu, která nejde vybudovat naráz. Uvedu příklad, už 12 let se tady připravuje cyklostezka z Olomouce do Chomoutova. Trvá vyřešit všechny majetkové věci, rozparcelovat pozemky, vyjednávání s CHKO Litovelské Pomoraví a potažmo s Ministerstvem životního prostředí o směně pozemků, splnit podmínky zemědělců nebo i majitelů střelnice, zajistit povolení ke kácení stromů, sehnat peníze, a tak dále a nakonec se stihne vystřídat ve vedení města několik politických garnitur, které k tomu měly různý vztah. Moje role spočívá v tom, je přesvědčit. Někdy jsem byl spokojený, jindy méně.

Kde je tedy největší problém?

To jsou problémy liniových staveb a největší problém je v těch majetkoprávních věcech. Ale máme cyklogenerel, který tomu ten smysl dává. Hledáme cestu, kde má pozemky stát nebo město, protože se stává, že máme úsek, kde jsou pozemky rozparcelované jeden za druhým a cyklostezka by měla vést skrz. Musíte přemýšlet i nad tím, že za každý pokácený strom musí město vysadit tři nové, ale teď už téměř nemá kde, protože ač má ve vlastnictví pole, tak na nich musí založit například remízky, což se zase nelíbí zemědělcům, kteří na polích hospodaří a tak dále. Plánování cyklostezek je nekonečný příběh.

Dá se říct, že je to jízda na dlouhou trať?

Naprosto. Ten, kdo si myslí, že by to zvládl lépe, si to může přijít sám vyzkoušet. Ať dotáhne nějaký konkrétní projekt až do stavebního povolení.

V letošním roce se má realizovat celkem 8 úseků. Ty jsou placené z IROPu, potažmo z ITI, kolik tedy platí město samotné?

V podstatě jde o 15% z celkové částky, ale pak jsou tady ještě neuznatelné náklady, ty jsou různé. Ale 85% uznatelných nákladů je placeno z dotace. Třeba v případě cyklostezky vedoucí podél železnice do Štěpánova s odbočením kolem Hromova dubu na Chomoutov, se jedná o úsek dlouhý 4 550 m se třemi mosty o celkové ceně cca 100 mil. Kč. Na katastru města jde o asi 700 metrů dlouhý úsek, ale město by mělo platit asi jen 4,8 milionů korun.

Je rozpočet města vůči cyklotrasám vstřícnější v průběhu let?

To se nedá říct, osciluje to. Vždycky se našly důležité projekty, kam měly jít peníze, jako byla protipovodňová opatření, nová tramvajová trať… Ale i součástí těch opatření nakonec jsou cyklostezky, i u tramvajové trati jsou.

Související

  • Hotovo. Křižovatkou už řidiči brzy projedou
    Doprava

    Hotovo. Křižovatkou už řidiči brzy projedou

    Po měsících omezení se řidičům znovu otevře křižovatka ulic Polská a Rooseveltova v Olomouci. Město tím uzavřelo jednu z nejdůležitějších dopravních investic letošního roku. Rekonstrukce přinesla nový povrch, úpravy pro chodce i cyklisty a modernizaci technické infrastruktury. Křižovatkou se projedou všichni ve středu 22. října.

  • Zimní výbava na vozovce může zachránit život. Policie varuje před podceněním příprav
    Doprava

    Zimní výbava na vozovce může zachránit život. Policie varuje před podceněním příprav

    Se stále chladnějším počasím se blíží také období, kdy je nutné přizpůsobit technický stav vozidla zimním podmínkám. Od 1. listopadu do 31. března totiž platí povinnost používat zimní pneumatiky, pokud se na vozovce nachází souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy, nebo lze jejich výskyt vzhledem k povětrnostním podmínkám očekávat. Za nesplnění povinností přitom hrozí pokuta až 2 500 korun.

  • Řidiči pozor, v Miloticích nad Bečvou začalo úsekové měření
    Doprava

    Řidiči pozor, v Miloticích nad Bečvou začalo úsekové měření

    Nový měřený úsek přibyde v obci Milotice nad Bečvou u Hranic na Přerovsku. Konkrétně půjde o úsekové měření, přičemž zatím běží zkušební provoz. Jde o další úsek z osmi stanovišť, na kterých bude měření rychlosti probíhat.

  • Šumperk rozjíždí moderní sdílenou dopravu. Elektromobil stojí stovku na hodinu
    Doprava

    Šumperk rozjíždí moderní sdílenou dopravu. Elektromobil stojí stovku na hodinu

    Město Šumperk představilo nový projekt sdílené elektromobility, který je v Olomouckém kraji unikátní. V rámci projektu Peoplecar je tak možné využít sdílený elektromobil, který se dá zarezervovat skrze mobilní aplikaci. Občané si tak mohou auto vypůjčit za poplatek 100 korun na hodinu.

Rychlovky

  • OLOMOUC
    Fotbalová Sigma Olomouc se chystá na první domácí zápas v Konferenční lize. Takovou fázi evropského soutěže bude hrát hanácký klub poprvé ve své více než stoleté historii. A kromě týmu se na premiérový zápas připravuje také Andrův stadion. Více.
  • PROSTĚJOV
    Město Prostějov připravilo rozsáhlý program podzimní výsadby a údržby zeleně. Celkově do programu vloží přes 2,5 milionu korun. Na údržbu dojde i v zimě. Více.
  • OLOMOUC
    Ode dneška už projedeme křižovatkou ulic Polská a Rooseveltova. Její oprava je hotová. Práce na ní od července komplikovaly dopravu mezi centr města a průtahem. Stavbaři ještě v místě dokončí chodníky. Více.

Nejnovější

  • Kvalita a síla soupeře je obrovská, říká před pohárem Janotka
    Sport
    Rozhovory

    Kvalita a síla soupeře je obrovská, říká před pohárem Janotka

    Fotbalisté SK Sigma Olomouc budou hrát poprvé v Konferenční lize doma. Hanáci mají za soupeře polský Raków a rádi by uspěli. „Očekávám vyrovnaný duel. Ale, kvalita a síla soupeře v kombinaci je obrovská,“ řekl trenér SK Sigma Tomáš Janotka. Zápas má na Andrově stadionu výkop ve 21:00, hraje se ve čtvrtek 23. října.

  • BK Olomoucko se chystá na prostějovské zápasy v ENBL
    Sport

    BK Olomoucko se chystá na prostějovské zápasy v ENBL

    Už v úterý 28. října odehrají basketbalisté BK Olomoucko první domácí utkání v Severoevropské lize ENBL. Soupeřem Hanáků bude od 18 hodin tým Dziki Varšava, reprezentant polské ligy, která je sedmou nejkvalitnější soutěží v Evropě. Všechny zápasy soutěže se budou hrát v hale Sportcentra DDM v Prostějově.

  • Evropský zákaz „rostlinných burgerů“ dopadá i na kraj. Výrobci mění názvy produktů
    Společnost

    Evropský zákaz „rostlinných burgerů“ dopadá i na kraj. Výrobci mění názvy produktů

    Evropští poslanci v uplynulých dnech podpořili návrh, který zakazuje používat názvy jako burger, klobása nebo steak pro produkty vyráběné z rostlinných surovin. Opatření má podle jeho zastánců zabránit klamání spotřebitelů. Většina českých zemědělců návrh vítá, výrobci rostlinných alternativ naopak upozorňují na komplikace, které jim změna přinese.

  • Hasiči-lezci cvičili na přerovském komíně. Během výcviku zároveň pomohli sokolům
    Krimi

    Hasiči-lezci cvičili na přerovském komíně. Během výcviku zároveň pomohli sokolům

    Specializovaní hasiči-lezci z Přerova se v rámci výcviku částečně zaměřili na neobvyklý požadavek - vyčistit a zvelebit sokolí hnízdo na komínu bývalé výtopny. S žádostí o pomoc se na hasiče obrátila Česká obec sokolská. Na 80metrů vysoké stavbě tak zvelebili budku, ve které kriticky ohrožení sokoli hnízdí.

Doporučujeme

  • Nazdar! Sokolský běh republiky startuje i u nás
    Doporučujeme

    Nazdar! Sokolský běh republiky startuje i u nás

    Historické centrum Prostějova ožije sportem, hudbou a slavnostní atmosférou. V den státního svátku se zde uskuteční Sokolský běh republiky. Připraven je pestrý program pro celou rodinu a každého účastníka čeká krásná medaile ve tvaru České republiky.

  • Prostějov v hravém rytmu charlestonu: město chystá 35. Tradiční městský ples ve stylu Velkého Gatsbyho
    Doporučujeme

    Prostějov v hravém rytmu charlestonu: město chystá 35. Tradiční městský ples ve stylu Velkého Gatsbyho

    Divoká doba, kdy se každý den žil, jako by byl poslední. To jsou řvoucí 20. léta minulého století. Pojďte je s námi zažít v tom nejlepší hot swing stylu! V pátek 9. ledna 2026 se Společenský dům v Prostějově promění v palác plný třpytu, hudby a šampaňského. Město zve na XXXV. Tradiční městský ples – velkolepý večer ve stylu Velkého Gatsbyho, kde elegance a vášeň tancují ruku v ruce.

  • Kabelkový veletrh podpoří projekt Otevřeme zahradu
    Doporučujeme

    Kabelkový veletrh podpoří projekt Otevřeme zahradu

    Dejte kabelkám druhou šanci a přispějte na dobrou věc! Přesně tak zní motto dnes již tradičního a populárního charitativního Kabelkového veletrhu. Pořádá ho Nadace Heleny Morávkové, výtěžek půjde na podporu projektu Otevřeme zahradu.

  • SOUTĚŽ: Na Sovinci bude veselo. Vyhrajte lístky na víkendovou akci
    Doporučujeme

    SOUTĚŽ: Na Sovinci bude veselo. Vyhrajte lístky na víkendovou akci

    Na hradě Sovinec se připravte na prodloužený víkend od 25. do 28. října. Tady bude bohatý program v rámci tradičního slavnostního ukončení sezóny. Návštěvníci se mohou těšit na sokolnické lovy, rytířské turnaje, ukázky řemesel i divadelní vystoupení. S Reportem teď můžete vyhrát vstupenky.

Nejčtenější

  • Hromadná doprava v Olomouci podraží. Jaká je nová cena jízdenek?
    Doprava

    Hromadná doprava v Olomouci podraží. Jaká je nová cena jízdenek?

    Dopravní podnik města Olomouce (DPMO) dnes zveřejnil nový ceník jízdného. Změny se týkají cestujících v tarifní zóně 71. Především se dotknou krátkodobých jízdenek.

  • Konec kolon u Globusu. D35 se otevře s předstihem
    Doprava

    Konec kolon u Globusu. D35 se otevře s předstihem

    Poslední tříkilometrová část západního obchvatu Olomouce na dálnici D35 mezi Křelovem a Slavonínem bude s několikaměsíčním předstihem zprovozněna v celém rozsahu ve čtvrtek 20. listopadu. Od léta automobily po novém obchvatu jezdí v jednom pásu. Stavba poslední části západního obchvatu začala loni v únoru. Původní harmonogram počítal s tím, že provoz na novém obchvatu začne na jaře příštího roku, díky rychlejšímu postupu prací se dálniční úsek otevře dřív. Na síti X o tom informovalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

  • Nový úsek D1 u Přerova si lidé užijí ještě před otevřením pro auta
    Doprava

    Nový úsek D1 u Přerova si lidé užijí ještě před otevřením pro auta

    Obyvatelé Přerova i širokého okolí budou mít v neděli 21. září možnost jako jedni z prvních projít si či projet poslední chybějící úsek nejdelší a nejdůležitější české dálnice. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ve spoupráci s městem otevře veřejnosti půlkilometrový úsek z celkové zhruba desetikilometrové nově budované trasy D1 mezi Přerovem a Říkovicemi. ČTK to sdělili zástupci ŘSD a města.

Seriály