Mám Olomouc projetou na kole, říká koordinátor cyklodopravy Stanislav Losert

Cyklostezky protínají celou republiku, celý kraj a ani Olomouc není výjimkou. Koncepční analytik a koordinátor cyklistické dopravy Stanislav Losert se na jejich přípravě podílí už několik let, ať už v rámci kraje nebo města. V rozhovoru pro Olomoucký Report se rozpovídal o koncepci cyklodopravy, problémech při plánování nových úseků i jejich značení.

Jezdíte na kole?

Ano, v Olomouci. Mám to projeté komplet.

Jak dlouho působíte na odboru strategie a řízení?

Od roku 2005.

Takže stojíte za všemi cyklostezkami, které v Olomouci vznikly?

Ne, za všemi ne, mám seznam, kdy se, co budovalo. Ale do roku 2010 nebylo evidováno, jaká cyklostezka, kde vzniká. Prvních pět let jsem dělal v Olomouci euromanažera, v této pozici jsem měl za úkol pomáhat malým obcím zpracovávat žádosti o dotace. Později z toho vyplynula pozice cyklokoordinátora. Celé to vzniklo tak nějak samovolně. Byly roky, kdy cyklostezky nikoho nezajímaly a stavěly se tam, odkud který z politiků pocházel. Z toho vznikala chaotická síť, která neměla ani hlavu, ani patu.

Takže vznikla potřeba nějakého koordinátora, který by dohlížel na stavby nových metrů cyklostezek?

V podstatě ano, ta pozice euromanažera, která vznikla nejdříve, byla ustavena ve všech 13 obcích s rozšířenou působností (ORP, pozn. red.) na území Olomouckého kraje. Tito lidé prošli důkladným školením. Měli jako euromanažeři za úkol pomáhat starostům malých obcí na území daného ORP se zpracováváním žádostí o dotace k takovým projektům, které měly šanci získat dotaci z evropských strukturálních fondů. V tu dobu nejvíce trápily obce takové věci, jako čističky odpadních vod, opravy místních komunikací, budování domů s pečovatelskou službou ale také cyklostezky. V té době jsem přišel s myšlenkou dát dohromady na území ORP Olomouc obce, které leží podél Moravy, kde je vyznačena Moravská cyklotrasa. V roce 2008 jsme podepsali partnerskou smlouvu o spolupráci mezi obcemi od Příkaz na severu ORP až po Věrovany na jihu ORP. Těch obcí bylo 10 a každá se zavázala, že bude cyklostezky na území svého katastru budovat.

A o cyklostezky se starají teď samy obce?

Ze zákona se o cyklostezky musí starat obec, protože se jedná o komunikaci 4. kategorie. Komunikace 2. a 3. kategorie mají na starosti kraje, komunikace 1. kategorie a dálnice má na starosti stát a ŘSD.

Jak je to pak v případě, že cyklostezka vede skrz katastry několika obcí?

Třeba Moravská stezka vede mnoha katastry. Nebyl tady nikdo, kdo by ji zkoordinoval, obce spolu komunikovaly jen na úrovni mikroregionů, kde se spolčily většinou kvůli jiným důvodům než bylo budování cyklostezek, třeba k tomu, aby postavily plynovod, a podobně. Vzhledem k tomu, že jedním z hlavních témat obcí byly cyklostezky, věděli jsme, že je potřeba jejich vznik nějak koordinovat, protože se jedná o dlouhé liniové stavby procházející více katastry. Zjistili jsme, že si ji obec třeba zakotvila v územním plánu, ale vedlejší obec měla cyklostezku jinde a ony na sebe ani nenavazovaly.

A podle čeho se řídíte teď?

Momentálně pracujeme v Olomouci s cyklogenerelem, který se co 5 let aktualizuje. Krásně je z tohoto plánu vidět, jaký typ cyklistické komunikace je kde již vybudován a jaký a kde se chystá vybudovat. Jedná se o vzájemně propojenou a na sebe navazující síť cyklistických komunikací. Zahrnuje všechny jejich typy a barevně je od sebe rozlišuje. Je zřejmé, které jsou určeny výlučně pro cyklisty, nebo chodníky pro chodce, kam ale mohou i cyklisté, nebo vyhrazené cyklopruhy přímo na silnici apod. Cyklistické komunikace nestaví jen město, ale i jiní investoři, kteří se jím musí v případě své výstavby také řídit. Ač město má našponovaný rozpočet, tak na cyklistické komunikace se každoročně vždy pamatuje.

Daří se to?

Samozřejmě bych chtěl víc, ale když se podíváme, jak výstavba probíhala v jednotlivých letech, Do roku 2010 vzniklo pouze 17 km cyklostezek. Například Chválkovice-Samotišky, Selské náměstí, pod estakádou u Veolie, propojení Čechových a Smetanových sadů s Tržnicí, a na ně se pak navazovalo.


Jaké cyklostezky se chystají v tomto roce? To se můžete dočíst v tomto článku.


Jak budování cyklostezek postupuje?

Postup budování nových cyklostezek eviduji podle volebních období. Mezi lety 2011 až 2014 přibylo 13,8 kilometrů cyklostezek, do toho ale spadají i případné opravy. Mezi 2015 a 2018 vzniklo 9,1 km, za rok 2019 až 2022 máme již 13,6 kilometrů.

Je tempo výstavby cyklostezek v Olomouci rychlejší, než v jiných městech?

To nedokážu porovnat, nemám data jiných měst. Menší města jako Uničov ovšem jedou rychleji.

A v jiných krajích?

Máme tedy jasná data, zatímco jiné kraje taková data nemají. Když se začala vypracovávat Cyklostrategie Olomouckého kraje, obrátil se kraj mimo jiné i na mě, a tak vznikla skupina, v rámci které jsme odboru strategického rozvoje Olomouckého kraje vyzvaly obce, aby nám poskytovali data o chystaných cyklistických komunikacích na svém území.

Jak jsou cyklotrasy na Olomoucku značené?

Nadregionální máme označené jednociferným až dvouciferným číslem. Moravská má číslo 4, Bečva 50, dříve Jantarová má číslo 5 a 8 půjde ze směru od Pardubického kraje napříč Olomouckým krajem skrz Zábřežskou vrchovinu do Moravskoslezského kraje. Nově vzniknou propojky mezi jednotlivými ORP, které budou označeny třícifernými čísly. Jednou z nich je například již vybudovaná cyklotrasa Olomouc – Šternberk. Všechny zbývající cyklotrasy na území Olomouckého kraje budou označeny čtyřcifernými čísly. Pak existuje ještě i tzv. pásové cykloznačky. Ty jsou většinou na Jesenicku a jsou označeny speciálními značkami, odlišnými od běžných a známých žlutých dopravních značek pro cyklotrasy.

Máme tady několik dílčích problémů, jako je vyjednávání o nových úsecích s Lesy ČR, nebo s Arcibiskupskými lesy, proto mimo jiné vznikla Asociace krajů pro podporu cyklodopravy s krajskými koordinátory, aby se dala problematika zobecňovat a dosáhlo se konsensu na území celé ČR.

Co říkáte lidem, kteří volají po dalších kilometrech cyklotras a tvrdí, že se jedná o chaos?

Vysvětluji jim, že to není chaos a má to smysl, jde o liniovou stavbu, která nejde vybudovat naráz. Uvedu příklad, už 12 let se tady připravuje cyklostezka z Olomouce do Chomoutova. Trvá vyřešit všechny majetkové věci, rozparcelovat pozemky, vyjednávání s CHKO Litovelské Pomoraví a potažmo s Ministerstvem životního prostředí o směně pozemků, splnit podmínky zemědělců nebo i majitelů střelnice, zajistit povolení ke kácení stromů, sehnat peníze, a tak dále a nakonec se stihne vystřídat ve vedení města několik politických garnitur, které k tomu měly různý vztah. Moje role spočívá v tom, je přesvědčit. Někdy jsem byl spokojený, jindy méně.

Kde je tedy největší problém?

To jsou problémy liniových staveb a největší problém je v těch majetkoprávních věcech. Ale máme cyklogenerel, který tomu ten smysl dává. Hledáme cestu, kde má pozemky stát nebo město, protože se stává, že máme úsek, kde jsou pozemky rozparcelované jeden za druhým a cyklostezka by měla vést skrz. Musíte přemýšlet i nad tím, že za každý pokácený strom musí město vysadit tři nové, ale teď už téměř nemá kde, protože ač má ve vlastnictví pole, tak na nich musí založit například remízky, což se zase nelíbí zemědělcům, kteří na polích hospodaří a tak dále. Plánování cyklostezek je nekonečný příběh.

Dá se říct, že je to jízda na dlouhou trať?

Naprosto. Ten, kdo si myslí, že by to zvládl lépe, si to může přijít sám vyzkoušet. Ať dotáhne nějaký konkrétní projekt až do stavebního povolení.

V letošním roce se má realizovat celkem 8 úseků. Ty jsou placené z IROPu, potažmo z ITI, kolik tedy platí město samotné?

V podstatě jde o 15% z celkové částky, ale pak jsou tady ještě neuznatelné náklady, ty jsou různé. Ale 85% uznatelných nákladů je placeno z dotace. Třeba v případě cyklostezky vedoucí podél železnice do Štěpánova s odbočením kolem Hromova dubu na Chomoutov, se jedná o úsek dlouhý 4 550 m se třemi mosty o celkové ceně cca 100 mil. Kč. Na katastru města jde o asi 700 metrů dlouhý úsek, ale město by mělo platit asi jen 4,8 milionů korun.

Je rozpočet města vůči cyklotrasám vstřícnější v průběhu let?

To se nedá říct, osciluje to. Vždycky se našly důležité projekty, kam měly jít peníze, jako byla protipovodňová opatření, nová tramvajová trať… Ale i součástí těch opatření nakonec jsou cyklostezky, i u tramvajové trati jsou.

Související

  • Řidičům v Hranicích se ulevilo. Bělotínská ulice je bez semaforů a omezení
    Doprava

    Řidičům v Hranicích se ulevilo. Bělotínská ulice je bez semaforů a omezení

    Z Bělotínské ulice v Hranicích na Přerovsku zmizely semafory. Ulice je díky konci opravných prací opět průjezdná ve všech čtyřech pruzích bez zdržení. Dokončovací práce, které budou probíhat přes zimu, by měly mít jen minimální dopad na dopravu.

  • Správa železnic dokončila opravu trati poničené požárem cisterny s benzenem
    Doprava

    Správa železnic dokončila opravu trati poničené požárem cisterny s benzenem

    Správa železnic (SŽ) dokončila opravu železniční trati u Hustopečí nad Bečvou na Přerovsku, kterou v únoru poničil mohutný požár cisternového vlaku s benzenem. Na dvoukolejné trati z Hranic do Valašského Meziříčí byl po požáru zastaven provoz vlaků, částečně ho SŽ obnovila v červnu po jedné koleji. Vlaky tam od té doby jezdily nižší rychlostí. Letní provizorní zprovoznění trati přišlo na 23 milionů, následná podzimní oprava stála 90 milionů korun. ČTK to dnes řekl mluvčí SŽ Dušan Gavenda. Omezení provozu na trati skončí dnes v podvečer.

  • Další investice, další parkoviště. Fakultka nabízí víc než stovku nových míst
    Doprava

    Další investice, další parkoviště. Fakultka nabízí víc než stovku nových míst

    Fakultní nemocnice Olomouc rozšířila parkovací plochy ve svém areálu o dalších 133 míst. Vznikla u dokončovaného ambulantního pavilonu onkologické kliniky a díky úpravě příjezdové komunikace. ČTK to dnes sdělil vedoucí odboru investic FN Olomouc František Valíček. V areálu FN Olomouc mají nyní řidiči k dispozici 1250 parkovacích míst, ve špičkách jsou téměř všechna obsazena.

  • Zatěžkávací zkouška dopadla dobře. Kdy se otevře poslední úsek D1?
    Doprava

    Zatěžkávací zkouška dopadla dobře. Kdy se otevře poslední úsek D1?

    Celá dálnice D1 bude brzy hotová. Po otevření úseku D35 u Globusu na Olomoucku se Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) připravuje na dokončení posledního úseku D1 u Přerova. Otevření plánují silničáři na 19. prosince.

Rychlovky

  • PŘEROVSKO
    Celá dálnice D1 bude brzy hotová. Po otevření úseku D35 u Globusu na Olomoucku se Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) připravuje na dokončení posledního úseku D1 u Přerova. Otevření plánují silničáři na 19. prosince. Více.
  • OLOMOUC
    Univerzita Palackého má svůj první památný strom. Pod ochranu státu se dostal asi 130 let starý dub letní v Botanické zahradě UP. Jde o nejstarší strom areálu. Nyní nese jméno moravského přírodovědce Heinricha Lause.
  • OLOMOUC
    Možnosti parkování v areálu zlepšuje FNOL. Je tu 133 nových míst u dokončovaného pavilonu onkologie. V areálu tak může stát až 1250 vozidel. Ve špičce totiž bývají parkovací místa téměř všechna obsazená.

Nejnovější

  • Kde ještě bouchne ohňostroj a kde už ne? Města mění podobu silvestrovských oslav
    Společnost

    Kde ještě bouchne ohňostroj a kde už ne? Města mění podobu silvestrovských oslav

    S blížícím se prosincem vstupuje do platnosti legislativní úprava pro zábavní pyrotechniku. Ta omezuje její využívání ve městech, zejména v okolí zdravotnických zařízení, domovů pro seniory nebo zvířecích útulků. Ohňostroje přitom patří ke způsobům, jak oslavit příchod Nového roku, od kterého města v Olomouckém kraji postupně upouští. Report sepsal přehled, jak budou probíhat silvestrovské oslavy v okresních městech.

  • Územní rozvoj města je veřejná věc, říká Pejpek. Město spustilo web se studiemi
    Společnost

    Územní rozvoj města je veřejná věc, říká Pejpek. Město spustilo web se studiemi

    Veřejnost v Olomouci má nově přístup ke klíčovým informacím o budoucím rozvoji města díky webu kam.olomouc.eu. Ten provozuje kancelář architekta města a podle náměstka primátora Tomáše Pejpka (ProOlomouc) má sloužit jako nástroj otevřené komunikace s občany. Pejpek o tom mluvil pro Radio Metropole. 

  • Má 130 let a dostal státní ochranu. Univerzita má první památný strom
    Společnost

    Má 130 let a dostal státní ochranu. Univerzita má první památný strom

    Univerzita Palackého (UP) v Olomouci má svůj první státem chráněný strom rostoucí na jejích pozemcích. Stal se jím více než stoletý dub letní v Botanické zahradě Přírodovědecké fakulty UP. Jde o nejstarší strom v areálu zahrady. Na seznam se dostal zhruba po ročním procesu, je na něm informační cedule nesoucí malý státní znak. Strom, který je zřejmě starší než samotná zahrada založená v roce 1901, nese jméno významného moravského přírodovědce Heinricha Lause, sdělil dnes ČTK mluvčí UP Egon Havrlant.

  • Nezvládl rychlost a skončil v potoce. Řidič z Jesenicka skončil v nemocnici
    Krimi

    Nezvládl rychlost a skončil v potoce. Řidič z Jesenicka skončil v nemocnici

    Policisté vyjížděli na silnici druhé třídy u obce Horní Údolí na Jesenicku k dopravní nehodě Volkswagenu. Jeho 27letý řidič jel směrem na Heřmanovice a kvůli nepřizpůsobení rychlosti jízdy stavu vozovky a povětrnostním podmínkám dostal smyk a sjel do potoka. Řidiče převezli záchranáři do jesenické nemocnice.

Doporučujeme

  • Tik tak tik tak. Black Friday začíná v pondělí!
    Doporučujeme

    Tik tak tik tak. Black Friday začíná v pondělí!

    Přemýšlíte nad nákupem hodinek, šperků nebo jiného doplňku? Ať už bude tikat nebo se má třpytit, právě teď je ta chvíle, kdy byste měli zpozornět. Na webu Helvetia dnes začínají velké slevy.

  • Olomoucká Sixtinská kaple i město jako na dlani. Vyrazte na adventní prohlídky
    Doporučujeme

    Olomoucká Sixtinská kaple i město jako na dlani. Vyrazte na adventní prohlídky

    Advent letos vychází až na neděli, už od čtvrtka 27. listopadu ovšem začínají adventní prohlídky radniční věže i slavnostního sálu ZŠ Komenium. Chcete se podívat na Olomouc z výšky?

  • My Fair Lady V Šantovce: když se spojí umění, obchodní centrum a dobročinnost
    Doporučujeme

    My Fair Lady V Šantovce: když se spojí umění, obchodní centrum a dobročinnost

    Galerie Šantovka se na jeden večer promění v netradiční divadelní scénu. Uskuteční se zde jedinečné uvedení slavného muzikálu My Fair Lady, na jehož přípravě spolupracují Konzervatoř P. J. Vejvanovského v Kroměříži, Moravské divadlo Olomouc a Dětský sbor Andromeda. Projekt spojuje tři oblasti – umění, vzdělávání a charitu – a přináší divákům výjimečný kulturní zážitek.

  • Jedinečné chutě, hudba a nová atmosféra na jubilejní Slavnosti vína v Olomouci
    Doporučujeme

    Jedinečné chutě, hudba a nová atmosféra na jubilejní Slavnosti vína v Olomouci

    Jubilejní 10. ročník Slavnosti vína v Olomouci potvrdil svou pověst jedné z nejatraktivnějších společenských událostí moravského podzimu. V pátek 21. listopadu zaplnili prostory NH Collection Olomouc Congress návštěvníci toužící po dobrém víně, chutích i večeru plném energie. Letošní ročník přinesl rekordní rozmanitost vín, nový moderní kabát hotelu a silné emoce, které k této tradici neodmyslitelně patří.

Nejčtenější

Seriály