Mám Olomouc projetou na kole, říká koordinátor cyklodopravy Stanislav Losert

Cyklostezky protínají celou republiku, celý kraj a ani Olomouc není výjimkou. Koncepční analytik a koordinátor cyklistické dopravy Stanislav Losert se na jejich přípravě podílí už několik let, ať už v rámci kraje nebo města. V rozhovoru pro Olomoucký Report se rozpovídal o koncepci cyklodopravy, problémech při plánování nových úseků i jejich značení.

Jezdíte na kole?

Ano, v Olomouci. Mám to projeté komplet.

Jak dlouho působíte na odboru strategie a řízení?

Od roku 2005.

Takže stojíte za všemi cyklostezkami, které v Olomouci vznikly?

Ne, za všemi ne, mám seznam, kdy se, co budovalo. Ale do roku 2010 nebylo evidováno, jaká cyklostezka, kde vzniká. Prvních pět let jsem dělal v Olomouci euromanažera, v této pozici jsem měl za úkol pomáhat malým obcím zpracovávat žádosti o dotace. Později z toho vyplynula pozice cyklokoordinátora. Celé to vzniklo tak nějak samovolně. Byly roky, kdy cyklostezky nikoho nezajímaly a stavěly se tam, odkud který z politiků pocházel. Z toho vznikala chaotická síť, která neměla ani hlavu, ani patu.

Takže vznikla potřeba nějakého koordinátora, který by dohlížel na stavby nových metrů cyklostezek?

V podstatě ano, ta pozice euromanažera, která vznikla nejdříve, byla ustavena ve všech 13 obcích s rozšířenou působností (ORP, pozn. red.) na území Olomouckého kraje. Tito lidé prošli důkladným školením. Měli jako euromanažeři za úkol pomáhat starostům malých obcí na území daného ORP se zpracováváním žádostí o dotace k takovým projektům, které měly šanci získat dotaci z evropských strukturálních fondů. V tu dobu nejvíce trápily obce takové věci, jako čističky odpadních vod, opravy místních komunikací, budování domů s pečovatelskou službou ale také cyklostezky. V té době jsem přišel s myšlenkou dát dohromady na území ORP Olomouc obce, které leží podél Moravy, kde je vyznačena Moravská cyklotrasa. V roce 2008 jsme podepsali partnerskou smlouvu o spolupráci mezi obcemi od Příkaz na severu ORP až po Věrovany na jihu ORP. Těch obcí bylo 10 a každá se zavázala, že bude cyklostezky na území svého katastru budovat.

A o cyklostezky se starají teď samy obce?

Ze zákona se o cyklostezky musí starat obec, protože se jedná o komunikaci 4. kategorie. Komunikace 2. a 3. kategorie mají na starosti kraje, komunikace 1. kategorie a dálnice má na starosti stát a ŘSD.

Jak je to pak v případě, že cyklostezka vede skrz katastry několika obcí?

Třeba Moravská stezka vede mnoha katastry. Nebyl tady nikdo, kdo by ji zkoordinoval, obce spolu komunikovaly jen na úrovni mikroregionů, kde se spolčily většinou kvůli jiným důvodům než bylo budování cyklostezek, třeba k tomu, aby postavily plynovod, a podobně. Vzhledem k tomu, že jedním z hlavních témat obcí byly cyklostezky, věděli jsme, že je potřeba jejich vznik nějak koordinovat, protože se jedná o dlouhé liniové stavby procházející více katastry. Zjistili jsme, že si ji obec třeba zakotvila v územním plánu, ale vedlejší obec měla cyklostezku jinde a ony na sebe ani nenavazovaly.

A podle čeho se řídíte teď?

Momentálně pracujeme v Olomouci s cyklogenerelem, který se co 5 let aktualizuje. Krásně je z tohoto plánu vidět, jaký typ cyklistické komunikace je kde již vybudován a jaký a kde se chystá vybudovat. Jedná se o vzájemně propojenou a na sebe navazující síť cyklistických komunikací. Zahrnuje všechny jejich typy a barevně je od sebe rozlišuje. Je zřejmé, které jsou určeny výlučně pro cyklisty, nebo chodníky pro chodce, kam ale mohou i cyklisté, nebo vyhrazené cyklopruhy přímo na silnici apod. Cyklistické komunikace nestaví jen město, ale i jiní investoři, kteří se jím musí v případě své výstavby také řídit. Ač město má našponovaný rozpočet, tak na cyklistické komunikace se každoročně vždy pamatuje.

Daří se to?

Samozřejmě bych chtěl víc, ale když se podíváme, jak výstavba probíhala v jednotlivých letech, Do roku 2010 vzniklo pouze 17 km cyklostezek. Například Chválkovice-Samotišky, Selské náměstí, pod estakádou u Veolie, propojení Čechových a Smetanových sadů s Tržnicí, a na ně se pak navazovalo.


Jaké cyklostezky se chystají v tomto roce? To se můžete dočíst v tomto článku.


Jak budování cyklostezek postupuje?

Postup budování nových cyklostezek eviduji podle volebních období. Mezi lety 2011 až 2014 přibylo 13,8 kilometrů cyklostezek, do toho ale spadají i případné opravy. Mezi 2015 a 2018 vzniklo 9,1 km, za rok 2019 až 2022 máme již 13,6 kilometrů.

Je tempo výstavby cyklostezek v Olomouci rychlejší, než v jiných městech?

To nedokážu porovnat, nemám data jiných měst. Menší města jako Uničov ovšem jedou rychleji.

A v jiných krajích?

Máme tedy jasná data, zatímco jiné kraje taková data nemají. Když se začala vypracovávat Cyklostrategie Olomouckého kraje, obrátil se kraj mimo jiné i na mě, a tak vznikla skupina, v rámci které jsme odboru strategického rozvoje Olomouckého kraje vyzvaly obce, aby nám poskytovali data o chystaných cyklistických komunikacích na svém území.

Jak jsou cyklotrasy na Olomoucku značené?

Nadregionální máme označené jednociferným až dvouciferným číslem. Moravská má číslo 4, Bečva 50, dříve Jantarová má číslo 5 a 8 půjde ze směru od Pardubického kraje napříč Olomouckým krajem skrz Zábřežskou vrchovinu do Moravskoslezského kraje. Nově vzniknou propojky mezi jednotlivými ORP, které budou označeny třícifernými čísly. Jednou z nich je například již vybudovaná cyklotrasa Olomouc – Šternberk. Všechny zbývající cyklotrasy na území Olomouckého kraje budou označeny čtyřcifernými čísly. Pak existuje ještě i tzv. pásové cykloznačky. Ty jsou většinou na Jesenicku a jsou označeny speciálními značkami, odlišnými od běžných a známých žlutých dopravních značek pro cyklotrasy.

Máme tady několik dílčích problémů, jako je vyjednávání o nových úsecích s Lesy ČR, nebo s Arcibiskupskými lesy, proto mimo jiné vznikla Asociace krajů pro podporu cyklodopravy s krajskými koordinátory, aby se dala problematika zobecňovat a dosáhlo se konsensu na území celé ČR.

Co říkáte lidem, kteří volají po dalších kilometrech cyklotras a tvrdí, že se jedná o chaos?

Vysvětluji jim, že to není chaos a má to smysl, jde o liniovou stavbu, která nejde vybudovat naráz. Uvedu příklad, už 12 let se tady připravuje cyklostezka z Olomouce do Chomoutova. Trvá vyřešit všechny majetkové věci, rozparcelovat pozemky, vyjednávání s CHKO Litovelské Pomoraví a potažmo s Ministerstvem životního prostředí o směně pozemků, splnit podmínky zemědělců nebo i majitelů střelnice, zajistit povolení ke kácení stromů, sehnat peníze, a tak dále a nakonec se stihne vystřídat ve vedení města několik politických garnitur, které k tomu měly různý vztah. Moje role spočívá v tom, je přesvědčit. Někdy jsem byl spokojený, jindy méně.

Kde je tedy největší problém?

To jsou problémy liniových staveb a největší problém je v těch majetkoprávních věcech. Ale máme cyklogenerel, který tomu ten smysl dává. Hledáme cestu, kde má pozemky stát nebo město, protože se stává, že máme úsek, kde jsou pozemky rozparcelované jeden za druhým a cyklostezka by měla vést skrz. Musíte přemýšlet i nad tím, že za každý pokácený strom musí město vysadit tři nové, ale teď už téměř nemá kde, protože ač má ve vlastnictví pole, tak na nich musí založit například remízky, což se zase nelíbí zemědělcům, kteří na polích hospodaří a tak dále. Plánování cyklostezek je nekonečný příběh.

Dá se říct, že je to jízda na dlouhou trať?

Naprosto. Ten, kdo si myslí, že by to zvládl lépe, si to může přijít sám vyzkoušet. Ať dotáhne nějaký konkrétní projekt až do stavebního povolení.

V letošním roce se má realizovat celkem 8 úseků. Ty jsou placené z IROPu, potažmo z ITI, kolik tedy platí město samotné?

V podstatě jde o 15% z celkové částky, ale pak jsou tady ještě neuznatelné náklady, ty jsou různé. Ale 85% uznatelných nákladů je placeno z dotace. Třeba v případě cyklostezky vedoucí podél železnice do Štěpánova s odbočením kolem Hromova dubu na Chomoutov, se jedná o úsek dlouhý 4 550 m se třemi mosty o celkové ceně cca 100 mil. Kč. Na katastru města jde o asi 700 metrů dlouhý úsek, ale město by mělo platit asi jen 4,8 milionů korun.

Je rozpočet města vůči cyklotrasám vstřícnější v průběhu let?

To se nedá říct, osciluje to. Vždycky se našly důležité projekty, kam měly jít peníze, jako byla protipovodňová opatření, nová tramvajová trať… Ale i součástí těch opatření nakonec jsou cyklostezky, i u tramvajové trati jsou.

Související

  • Na vině je nesmyslné riskování, říká o provozu na D35 koordinátor BESIP
    Doprava

    Na vině je nesmyslné riskování, říká o provozu na D35 koordinátor BESIP

    Už za týden, ve čtvrtek 20. listopadu by si řada řidičů mohla oddechnout v souvislosti s otevřením druhé etapy stavby dálnice mezi Křelovem a Slavonínem. Právě tato oblast je v posledních dnech dějištěm několika dopravních nehod, které v některých případech skončily dokonce tragicky. Podle koordinátora BESIP by plánované otevření v celém rozsahu mohlo pomoct ke zvýšení bezpečnosti provozu.

  • Olomouc dokončila opravu Libušiny ulice. Zbytek trasy čeká na rekonstrukci
    Doprava

    Olomouc dokončila opravu Libušiny ulice. Zbytek trasy čeká na rekonstrukci

    Formou navazujících oprav prochází úsek olomouckých ulic Pavelkova, Libušina a U Panelárny postupnou obnovou. Letos přišel na řadu téměř 500 metrů dlouhý úsek v ulici Libušina, kde došlo na opravu vozovky, autobusových zastávek a jejich zálivů. V navazující ulici ale havarijní stav zatím přetrvává.

  • Stavba pokračuje. Silnice u Fakultní nemocnice Olomouc se vrací do původního stavu
    Doprava

    Stavba pokračuje. Silnice u Fakultní nemocnice Olomouc se vrací do původního stavu

    Fakultní nemocnice Olomouc hlásí změnu dopravního provozu. Po dočasném zúžení vozovky se silnice vrátí do původního stavu. Během listopadu pak budou ještě otevřeny další dvě trasy. Do konce výstavby pak pokračuje objížďka ulicí Za Nemocnicí.

  • Napojení dálnice uzavře o víkendu silnici I/55. Řidiči musí počítat s objížďkou
    Doprava

    Napojení dálnice uzavře o víkendu silnici I/55. Řidiči musí počítat s objížďkou

    Přibližně za měsíc by se podle plánu měl otevřít úsek dálnice D55 mezi městem Olomouc a obcí Kokory. Řidiče, kteří pojedou o víkendu ve směru na Přerov, čeká v souvislostí s blížícím se datem dokončení stavby uzavírka silnice I/55. Silničáři budou na silnici první třídy napojovat právě vznikající dálnici.

Rychlovky

  • OLOMOUCKÝ KRAJ
    Počet případů žloutenky typu A roste v kraji. Hygienici jich letos evidují už 90 a z toho dvě třetiny na Přerovsku. Kvůli tomu spouští krajská hygienická stanice info kampaň zaměřenou na prevenci nemoci špinavých rukou.
  • OLOMOUC
    První listopad přinesl pro Technické služby města Olomouce ostrý start zimní sezóny. Přechod do zimního režimu zahrnuje nejen přestavbu vozidel a plánování zásahů na komunikacích, ale i úpravu zeleně, změny v odpadovém hospodářství a přípravu na vánoční období. Chystá se i výzdoba náplavky. Více.
  • OLOMOUC
    Neslyšící budou mít informace o zvířatech v olomoucké zoo. Jde o unikátní pomůcku v podobě videí na webu zahrady s informacemi o chovaných zvířatech ve znakovém jazyce. Podle ředitelky školy pro sluchově postižené Martiny Michalíkové jsou edukační videa vítanou pomůckou pro neslyšíci. Více.

Nejnovější

  • Příležitost vidět další polární záři pravděpodobně skončí zahalená mlhou
    Společnost

    Příležitost vidět další polární záři pravděpodobně skončí zahalená mlhou

    Polární záře patří nejvzácnější nebeské úkazy. Jsou výsledkem poruch v magnetosféře Země způsobených slunečním větrem. Právě tuto hru s barvami na obloze měli možnost sledovat šťastlivci, kteří si dnes přivstali. Šance vidět další záři je podle meteorologů nejvyšší za celý letošní rok.

  • AKTUÁLNĚ: V Přerově hoří. Kvůli požáru evakuovali místní
    Krimi

    AKTUÁLNĚ: V Přerově hoří. Kvůli požáru evakuovali místní

    Hasiči zasahují u požáru budovy v Přerově. Podle dosavadních zjištění došlo k zahoření odpadu před jedním z bytů. Hasiči evakuovali z budovy osm osob. 

  • Sigma má skvělou defenzivu, jednu je nejlepších v historii klubu
    Sport

    Sigma má skvělou defenzivu, jednu je nejlepších v historii klubu

    Fotbalisté SK Sigma Olomouc jsou po patnáctém kole, tedy polovině základní části, na čtvrtém místě tabulky první ligy. Získali šestadvacet bodů při skóre 16:8. A osm vstřelených branek, to značí jeden z nejlepších defenzivních výkonů v klubové prvoligové historii. Jen jednou to bylo lepší.

  • Háčkovací maraton táhne. Chystá se další ročník
    Doporučujeme

    Háčkovací maraton táhne. Chystá se další ročník

    Další ročník kroměřížského Háčkovacího maratonu potvrdil rostoucí zájem veřejnosti o smysluplné dobrovolnické aktivity. Akce, která navázala na loňský úspěšný premiérový ročník, překonala v mnoha ohledech všechna očekávání – a to jak v počtu účastníků, tak množství hotových výrobků. Další ročník proběhne už 14. listopadu.

Doporučujeme

  • Fanoušci Queen si přijdou na své. Doplňky prodává i Helvetia
    Doporučujeme

    Fanoušci Queen si přijdou na své. Doplňky prodává i Helvetia

    The show must go on. Patříte mezi fanoušky skupiny Queen a potrpíte si na kvalitní doplňky? Pak by vám neměla uniknout značka Montblanc, která nyní nabízí speciální edici na počest rockerů. Sběratelské kousky teď seženete i v prodejně Helvetia v Olomouci.

  • Prodloužený víkend láká na akci Včely v Pevnosti
    Doporučujeme

    Prodloužený víkend láká na akci Včely v Pevnosti

    V polovině měsíce, přesněji o prodlouženém víkendu 15.–17. listopadu se v areálu Pevnost poznání v Olomouci uskuteční tematická akce „Včely v Pevnosti“, což je rodinný program věnovaný světu včel, jejich produktům a významu pro ekosystém.

  • SOUTĚŽ: Není to jen další konference. Vyhrajte lístky na Business Camp
    Doporučujeme

    SOUTĚŽ: Není to jen další konference. Vyhrajte lístky na Business Camp

    Už ve čtvrtek 27. listopadu se v Olomouci sejdou špičky ze svých oborů, aby mluvili o svém podnikání. Nevíte, kde začít s rozvojem svého nápadu? Přemýšlíte nad inovacemi a nad svým podnikatelským plánem? Pak právě pro vás je UP Business Camp. Teď můžete s Reportem vyhrát vstupenky. 

  • Paní Bovaryová se vrací. Tramtarie připravila novinku
    Doporučujeme

    Paní Bovaryová se vrací. Tramtarie připravila novinku

    Divadlo Tramtarie uvede v pátek 10. listopadu premiéru inscenace Paní Bovaryová, inspirované slavným románem Gustava Flauberta. Režie se ujal Vladislav Kracík, umělecký šéf a ředitel divadla, který má za sebou úspěšné adaptace Anny Kareniny, Velkého Gatsbyho či Na Větrné hůrce.

Nejčtenější

  • Začínají opravy na I/46. Silnice bude průjezdná kyvadlově
    Doprava

    Začínají opravy na I/46. Silnice bude průjezdná kyvadlově

    Na silnici mezi Bohuňovicemi a Štarnovem na Olomoucku budou probíhat velkoplošné opravy asfaltu. Kvůli silničářským pracím tak bude úsek silnice první třídy průjezdný pouze jedním pruhem. Provoz bude řízen kyvadlově. Omezení provozu začíná v pondělí 10. listopadu.

  • Most u Hamerského náhonu opraví. Jak projedou řidiči od příštího týdne?
    Doprava

    Most u Hamerského náhonu opraví. Jak projedou řidiči od příštího týdne?

    Dopravní situace v Olomouci na silnici 55 se od pondělí změní. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) opraví most u Hamerského náhonu. Přerovská ulice bude kvůli pracím průjezdná v režimu 1+1, tedy jedním jízdním pruhem v každém směru.

  • Jak bude vypadat vánoční tramvaj? DPMO přiveze i jednu novou
    Doprava

    Jak bude vypadat vánoční tramvaj? DPMO přiveze i jednu novou

    Vyšší sazba za jízdu načerno, nová vánoční tramvaj i platba kartou. Dopravní podnik města Olomouce (DPMO) se připravuje na novinky, jak pro Radio Metropole popsala mluvčí Anna Sýkorová. Nové pokuty začínají platit od 1. ledna, vánoční tramvaj ale uvidí Olomoučané už letos.

Seriály