Mám Olomouc projetou na kole, říká koordinátor cyklodopravy Stanislav Losert

Cyklostezky protínají celou republiku, celý kraj a ani Olomouc není výjimkou. Koncepční analytik a koordinátor cyklistické dopravy Stanislav Losert se na jejich přípravě podílí už několik let, ať už v rámci kraje nebo města. V rozhovoru pro Olomoucký Report se rozpovídal o koncepci cyklodopravy, problémech při plánování nových úseků i jejich značení.

Jezdíte na kole?

Ano, v Olomouci. Mám to projeté komplet.

Jak dlouho působíte na odboru strategie a řízení?

Od roku 2005.

Takže stojíte za všemi cyklostezkami, které v Olomouci vznikly?

Ne, za všemi ne, mám seznam, kdy se, co budovalo. Ale do roku 2010 nebylo evidováno, jaká cyklostezka, kde vzniká. Prvních pět let jsem dělal v Olomouci euromanažera, v této pozici jsem měl za úkol pomáhat malým obcím zpracovávat žádosti o dotace. Později z toho vyplynula pozice cyklokoordinátora. Celé to vzniklo tak nějak samovolně. Byly roky, kdy cyklostezky nikoho nezajímaly a stavěly se tam, odkud který z politiků pocházel. Z toho vznikala chaotická síť, která neměla ani hlavu, ani patu.

Takže vznikla potřeba nějakého koordinátora, který by dohlížel na stavby nových metrů cyklostezek?

V podstatě ano, ta pozice euromanažera, která vznikla nejdříve, byla ustavena ve všech 13 obcích s rozšířenou působností (ORP, pozn. red.) na území Olomouckého kraje. Tito lidé prošli důkladným školením. Měli jako euromanažeři za úkol pomáhat starostům malých obcí na území daného ORP se zpracováváním žádostí o dotace k takovým projektům, které měly šanci získat dotaci z evropských strukturálních fondů. V tu dobu nejvíce trápily obce takové věci, jako čističky odpadních vod, opravy místních komunikací, budování domů s pečovatelskou službou ale také cyklostezky. V té době jsem přišel s myšlenkou dát dohromady na území ORP Olomouc obce, které leží podél Moravy, kde je vyznačena Moravská cyklotrasa. V roce 2008 jsme podepsali partnerskou smlouvu o spolupráci mezi obcemi od Příkaz na severu ORP až po Věrovany na jihu ORP. Těch obcí bylo 10 a každá se zavázala, že bude cyklostezky na území svého katastru budovat.

A o cyklostezky se starají teď samy obce?

Ze zákona se o cyklostezky musí starat obec, protože se jedná o komunikaci 4. kategorie. Komunikace 2. a 3. kategorie mají na starosti kraje, komunikace 1. kategorie a dálnice má na starosti stát a ŘSD.

Jak je to pak v případě, že cyklostezka vede skrz katastry několika obcí?

Třeba Moravská stezka vede mnoha katastry. Nebyl tady nikdo, kdo by ji zkoordinoval, obce spolu komunikovaly jen na úrovni mikroregionů, kde se spolčily většinou kvůli jiným důvodům než bylo budování cyklostezek, třeba k tomu, aby postavily plynovod, a podobně. Vzhledem k tomu, že jedním z hlavních témat obcí byly cyklostezky, věděli jsme, že je potřeba jejich vznik nějak koordinovat, protože se jedná o dlouhé liniové stavby procházející více katastry. Zjistili jsme, že si ji obec třeba zakotvila v územním plánu, ale vedlejší obec měla cyklostezku jinde a ony na sebe ani nenavazovaly.

A podle čeho se řídíte teď?

Momentálně pracujeme v Olomouci s cyklogenerelem, který se co 5 let aktualizuje. Krásně je z tohoto plánu vidět, jaký typ cyklistické komunikace je kde již vybudován a jaký a kde se chystá vybudovat. Jedná se o vzájemně propojenou a na sebe navazující síť cyklistických komunikací. Zahrnuje všechny jejich typy a barevně je od sebe rozlišuje. Je zřejmé, které jsou určeny výlučně pro cyklisty, nebo chodníky pro chodce, kam ale mohou i cyklisté, nebo vyhrazené cyklopruhy přímo na silnici apod. Cyklistické komunikace nestaví jen město, ale i jiní investoři, kteří se jím musí v případě své výstavby také řídit. Ač město má našponovaný rozpočet, tak na cyklistické komunikace se každoročně vždy pamatuje.

Daří se to?

Samozřejmě bych chtěl víc, ale když se podíváme, jak výstavba probíhala v jednotlivých letech, Do roku 2010 vzniklo pouze 17 km cyklostezek. Například Chválkovice-Samotišky, Selské náměstí, pod estakádou u Veolie, propojení Čechových a Smetanových sadů s Tržnicí, a na ně se pak navazovalo.


Jaké cyklostezky se chystají v tomto roce? To se můžete dočíst v tomto článku.


Jak budování cyklostezek postupuje?

Postup budování nových cyklostezek eviduji podle volebních období. Mezi lety 2011 až 2014 přibylo 13,8 kilometrů cyklostezek, do toho ale spadají i případné opravy. Mezi 2015 a 2018 vzniklo 9,1 km, za rok 2019 až 2022 máme již 13,6 kilometrů.

Je tempo výstavby cyklostezek v Olomouci rychlejší, než v jiných městech?

To nedokážu porovnat, nemám data jiných měst. Menší města jako Uničov ovšem jedou rychleji.

A v jiných krajích?

Máme tedy jasná data, zatímco jiné kraje taková data nemají. Když se začala vypracovávat Cyklostrategie Olomouckého kraje, obrátil se kraj mimo jiné i na mě, a tak vznikla skupina, v rámci které jsme odboru strategického rozvoje Olomouckého kraje vyzvaly obce, aby nám poskytovali data o chystaných cyklistických komunikacích na svém území.

Jak jsou cyklotrasy na Olomoucku značené?

Nadregionální máme označené jednociferným až dvouciferným číslem. Moravská má číslo 4, Bečva 50, dříve Jantarová má číslo 5 a 8 půjde ze směru od Pardubického kraje napříč Olomouckým krajem skrz Zábřežskou vrchovinu do Moravskoslezského kraje. Nově vzniknou propojky mezi jednotlivými ORP, které budou označeny třícifernými čísly. Jednou z nich je například již vybudovaná cyklotrasa Olomouc – Šternberk. Všechny zbývající cyklotrasy na území Olomouckého kraje budou označeny čtyřcifernými čísly. Pak existuje ještě i tzv. pásové cykloznačky. Ty jsou většinou na Jesenicku a jsou označeny speciálními značkami, odlišnými od běžných a známých žlutých dopravních značek pro cyklotrasy.

Máme tady několik dílčích problémů, jako je vyjednávání o nových úsecích s Lesy ČR, nebo s Arcibiskupskými lesy, proto mimo jiné vznikla Asociace krajů pro podporu cyklodopravy s krajskými koordinátory, aby se dala problematika zobecňovat a dosáhlo se konsensu na území celé ČR.

Co říkáte lidem, kteří volají po dalších kilometrech cyklotras a tvrdí, že se jedná o chaos?

Vysvětluji jim, že to není chaos a má to smysl, jde o liniovou stavbu, která nejde vybudovat naráz. Uvedu příklad, už 12 let se tady připravuje cyklostezka z Olomouce do Chomoutova. Trvá vyřešit všechny majetkové věci, rozparcelovat pozemky, vyjednávání s CHKO Litovelské Pomoraví a potažmo s Ministerstvem životního prostředí o směně pozemků, splnit podmínky zemědělců nebo i majitelů střelnice, zajistit povolení ke kácení stromů, sehnat peníze, a tak dále a nakonec se stihne vystřídat ve vedení města několik politických garnitur, které k tomu měly různý vztah. Moje role spočívá v tom, je přesvědčit. Někdy jsem byl spokojený, jindy méně.

Kde je tedy největší problém?

To jsou problémy liniových staveb a největší problém je v těch majetkoprávních věcech. Ale máme cyklogenerel, který tomu ten smysl dává. Hledáme cestu, kde má pozemky stát nebo město, protože se stává, že máme úsek, kde jsou pozemky rozparcelované jeden za druhým a cyklostezka by měla vést skrz. Musíte přemýšlet i nad tím, že za každý pokácený strom musí město vysadit tři nové, ale teď už téměř nemá kde, protože ač má ve vlastnictví pole, tak na nich musí založit například remízky, což se zase nelíbí zemědělcům, kteří na polích hospodaří a tak dále. Plánování cyklostezek je nekonečný příběh.

Dá se říct, že je to jízda na dlouhou trať?

Naprosto. Ten, kdo si myslí, že by to zvládl lépe, si to může přijít sám vyzkoušet. Ať dotáhne nějaký konkrétní projekt až do stavebního povolení.

V letošním roce se má realizovat celkem 8 úseků. Ty jsou placené z IROPu, potažmo z ITI, kolik tedy platí město samotné?

V podstatě jde o 15% z celkové částky, ale pak jsou tady ještě neuznatelné náklady, ty jsou různé. Ale 85% uznatelných nákladů je placeno z dotace. Třeba v případě cyklostezky vedoucí podél železnice do Štěpánova s odbočením kolem Hromova dubu na Chomoutov, se jedná o úsek dlouhý 4 550 m se třemi mosty o celkové ceně cca 100 mil. Kč. Na katastru města jde o asi 700 metrů dlouhý úsek, ale město by mělo platit asi jen 4,8 milionů korun.

Je rozpočet města vůči cyklotrasám vstřícnější v průběhu let?

To se nedá říct, osciluje to. Vždycky se našly důležité projekty, kam měly jít peníze, jako byla protipovodňová opatření, nová tramvajová trať… Ale i součástí těch opatření nakonec jsou cyklostezky, i u tramvajové trati jsou.

Související

  • Prostějov otevřel nový dopravní terminál za 120 milionů. Přibyla zeleň i parkovací místa
    Doprava

    Prostějov otevřel nový dopravní terminál za 120 milionů. Přibyla zeleň i parkovací místa

    V prostějovské ulici Újezd je nově otevřený dopravní terminál autobusové dopravy. Se stavbou za 120 milionů začali dělníci v květnu letošního roku. Krom samotného terminálu vznikla také nová parkovací místa a došlo k úpravě okolního prostranství.

  • Provoz na I/46 zkomplikuje oprava asfaltu. Průjezdný bude jeden pruh
    Doprava

    Provoz na I/46 zkomplikuje oprava asfaltu. Průjezdný bude jeden pruh

    Na silnici mezi Bohuňovicemi a Štarnovem na Olomoucku budou probíhat velkoplošné opravy asfaltu. Kvůli silničářským pracím tak bude úsek silnice první třídy průjezdný pouze jedním pruhem. Provoz bude řízen kyvadlově.

  • Krádež kabelů má vliv i na výhybky. Provoz na koridoru je obnovený
    Doprava

    Krádež kabelů má vliv i na výhybky. Provoz na koridoru je obnovený

    Správa železnic (SŽ) dnes po 14:00 obnovila provoz na železničním koridoru v Lipníku nad Bečvou na Přerovsku, sdělil ČTK mluvčí SŽ pro mimořádné události Martin Kavka. Dopravu na páteřní trati od neděle zhruba 20 hodin komplikovala krádež kabelů. Incident měl vliv na veškeré zabezpečovací zařízení, pracovníci SŽ museli od nedělního podvečera obnovit, napojit nebo opravit asi 400 kabelů. Krádež v neděli večer na dvě hodiny provoz na trati úplně zastavila, od té doby jezdily dálkové vlaky sníženou rychlostí po jedné koleji a nabíraly desítky minut zpoždění.

  • Přerov chystá omezení dopravy. Ulici U Rybníka čeká oprava
    Doprava

    Přerov chystá omezení dopravy. Ulici U Rybníka čeká oprava

    Obyvatelé přerovské ulice U Rybníka se musí připravit na krátkodobé omezení. Ta si mezi 4. listopadem a 12. prosincem projde rozsáhlou opravou a následně i změnou dopravního značení. V zakázce za 2.3 milionu proběhne změna povrchu a následně zde město zavede zónu 30, která má vést ke zklidnění dopravy a zvýšení bezpečnosti.

Rychlovky

  • PROSTĚJOV
    Novou střechu a krov má kostel sv. Bartoloměje ve Vrahovicích. Obnova trvala 10 let. Během 10 stavebních etap došlo na postupnou výměnu vadných prvků krovu a pokrytí střechy břidlicí.
  • OLOMOUCKO
    Úsek dálnice D35 Křelov–Slavonín se plně otevře 20. listopadu včetně nové místní územní komunikace Křelov. Dělníci jsou již v závěru práce. Než bude úplně hotovo, mohou se tu řidiči potýkat se změnami v dopravě.
  • PŘEROVSKO
    Hotová galerie maleb dominant města vznikla na parkovišti u letního kina v Hranicích. 30 dětí místní ZUŠ zobrazilo na zdi v Komenského ulici kostel, zámek, synagogu, plovárnu, propast a další dominanty.

Nejnovější

  • Olomouc hledá pořadatele vánočních trhů na pět let. Zakázka má hodnotu 101 milionů korun
    Společnost

    Olomouc hledá pořadatele vánočních trhů na pět let. Zakázka má hodnotu 101 milionů korun

    Olomoucká radnice zahájila koncesní řízení na organizaci vánočních trhů v centru města v letech 2026 až 2030. Pětiletá zakázka má hodnotu 101 milionů korun, což je odhadovaný obrat budoucího pořadatele vánočních trhů. ČTK dnes informaci získala z databáze veřejných zakázek. Předchozí pětiletý tendr na vánoční trhy v Olomouci skončí letos. V koncesním řízení zakázku získala obecně prospěšná společnost Kulturní Olomouc, která trhy pořádala i v předchozích letech. Vánoční trhy v centru Olomouce každoročně navštíví desítky tisíc lidí.

  • Za otravu Bečvy pykají jen hasič a úřednice. Firma, která ji způsobila, unikla trestu
    Krimi

    Za otravu Bečvy pykají jen hasič a úřednice. Firma, která ji způsobila, unikla trestu

    Za havárii na řece Bečvě ze září 2020 dnes olomoucký krajský soud pravomocně odsoudil hasiče Jiřího Pochylu a úřednici Věru Šulovou z radnice v Rožnově pod Radhoštěm. Pochyla jako velitel zásahu byl nečinný při řízení záchranných prací, úřednice Šulová nese odpovědnost za nezákonné správní rozhodnutí týkající se lagun firmy Energoaqua, která byla soudy označena za viníka ekologické havárie. Soud jim za maření úkolu úřední osoby z nedbalosti uložil peněžité tresty. Šulové jej snížil kvůli zmírnění právní kvalifikace z 60 tisíc na 40 tisíc korun, Pochylovi potvrdil 30 tisíc korun. Oba jsou jediní, kteří za tuto havárii pykají.

  • Vlčí máky i hořící srdce. Přerov si připomene temné kapitoly české historie
    Společnost

    Vlčí máky i hořící srdce. Přerov si připomene temné kapitoly české historie

    Hymna České republiky, položení květin k pamětní desce, slavnostní proslovy i pietní akty. Přerovští si za pár dní připomenou historické události z našich dějin, na které vzpomíná celý národ. Zazní také notoricky známá Modlitba pro Martu.

  • Krádež kabelů ochromila železniční koridor. Jeden ze zlodějů je ve vazbě
    Krimi

    Krádež kabelů ochromila železniční koridor. Jeden ze zlodějů je ve vazbě

    Přerovští policisté zahájili trestní stíhání tří osob, kteří se měli v neděli odpoledne vyskytovat poblíž úseku, kde došlo k poškození zabezpečovacích kabelů na trati. Kvůli krádeži přibližně 50 metrů došlo k ochromení železničního koridoru a vlaky nabíraly několikahodinová zpoždění. Trojici pachatelů nyní hrozí až šestileté vězení, ten nejstarší je již ve vazbě.

Doporučujeme

  • Cosplay Festival v Šantovce vtáhne příchozí  do světa Japonska, mangy a anime
    Doporučujeme

    Cosplay Festival v Šantovce vtáhne příchozí do světa Japonska, mangy a anime

    Galerie Šantovka se v sobotu 8. listopadu promění v centrum japonské kultury, fantazie a popkultury. Uskuteční se zde devátý ročník oblíbeného Cosplay Festivalu, největší akce svého druhu na Moravě, která propojuje fanoušky anime, komiksů, her i filmů. Festival nabídne bohatý celodenní program pro všechny generace – od workshopů japonských tradic až po velkolepý průvod kostýmů. Vstup na akci je zdarma.

  • Mapexo Catering, to jsou nejen obědy, lahůdky a rauty
    Doporučujeme

    Mapexo Catering, to jsou nejen obědy, lahůdky a rauty

    Svačiny, obědy, lahůdky, rauty, oslavy a večírky. Tak přesně na takové příležitosti připraví skvělé a chutné jídlo z čerstvých surovin společnost Mapexo Catering, kterou najdete v Kroměříži na adrese Havlíčkova 2887. 

  • Nakoukněte do základní školy KSOR, škola zve na den otevřených dveří
    Doporučujeme

    Nakoukněte do základní školy KSOR, škola zve na den otevřených dveří

    Soukromá základní škola KSOR je první svého druhu v Kroměříži. A jaké to v ní je a co nabízí pro vaše potomky, to se můžete dozvědět nejen on-line, tedy na webu nebo sociálních sítích, ale také osobně. KSOR totiž připravil dny otevřených dveří.

  • Zazní i Mandolína? Velká Morava Fest láká na levnější vstup i slovenské hvězdy
    Doporučujeme

    Zazní i Mandolína? Velká Morava Fest láká na levnější vstup i slovenské hvězdy

    Zatancuj si so mnou, Horehronie nebo Po schodoch. Festival Velká Morava Fest se uskuteční i v letošním roce a vy můžete být u toho. Jednodenní přerovský festival se koná v parku Michalov 11. července 2026. A přitáhne nejen slovenské hvězdy. 

Nejčtenější

  • Místo bagrů auta. Na těchto úsecích už brzy projedete
    Doprava

    Místo bagrů auta. Na těchto úsecích už brzy projedete

    Ke konci roku 2025 se otevře hned několik dálničních úseků. Mezi nimi je i dlouho očekávaný úsek mezi Říkovicemi a Přerovem. Report přináší souhrn, kudy projedou ještě letos první řidiči.

  • Nohu z plynu. Začíná oprava u Baumaxu, město instaluje radary
    Doprava

    Nohu z plynu. Začíná oprava u Baumaxu, město instaluje radary

    Opravy na Velkomoravské, nové radary, ale i úplná uzavírka na Bryksově ulici. S novým týdnem čeká olomoucké řidiče hned několik dopravních omezení, Report připravil jejich přehled.

  • Oprava mostu u Baumaxu zkomplikuje dopravu. Pozor od pondělí
    Doprava

    Oprava mostu u Baumaxu zkomplikuje dopravu. Pozor od pondělí

    Jedna z nejvytíženějších silnic v Olomouckém kraji projde od pondělí 3. listopadu důležitou opravou. Silničáři zahájí výměnu mostního závěru na silnici I/35 v úseku nad železniční tratí poblíž areálu Baumaxu. Práce potrvají do poloviny prosince a výrazně omezí dopravu na Velkomoravské ulici.

Seriály