Mám Olomouc projetou na kole, říká koordinátor cyklodopravy Stanislav Losert

Cyklostezky protínají celou republiku, celý kraj a ani Olomouc není výjimkou. Koncepční analytik a koordinátor cyklistické dopravy Stanislav Losert se na jejich přípravě podílí už několik let, ať už v rámci kraje nebo města. V rozhovoru pro Olomoucký Report se rozpovídal o koncepci cyklodopravy, problémech při plánování nových úseků i jejich značení.

Jezdíte na kole?

Ano, v Olomouci. Mám to projeté komplet.

Jak dlouho působíte na odboru strategie a řízení?

Od roku 2005.

Takže stojíte za všemi cyklostezkami, které v Olomouci vznikly?

Ne, za všemi ne, mám seznam, kdy se, co budovalo. Ale do roku 2010 nebylo evidováno, jaká cyklostezka, kde vzniká. Prvních pět let jsem dělal v Olomouci euromanažera, v této pozici jsem měl za úkol pomáhat malým obcím zpracovávat žádosti o dotace. Později z toho vyplynula pozice cyklokoordinátora. Celé to vzniklo tak nějak samovolně. Byly roky, kdy cyklostezky nikoho nezajímaly a stavěly se tam, odkud který z politiků pocházel. Z toho vznikala chaotická síť, která neměla ani hlavu, ani patu.

Takže vznikla potřeba nějakého koordinátora, který by dohlížel na stavby nových metrů cyklostezek?

V podstatě ano, ta pozice euromanažera, která vznikla nejdříve, byla ustavena ve všech 13 obcích s rozšířenou působností (ORP, pozn. red.) na území Olomouckého kraje. Tito lidé prošli důkladným školením. Měli jako euromanažeři za úkol pomáhat starostům malých obcí na území daného ORP se zpracováváním žádostí o dotace k takovým projektům, které měly šanci získat dotaci z evropských strukturálních fondů. V tu dobu nejvíce trápily obce takové věci, jako čističky odpadních vod, opravy místních komunikací, budování domů s pečovatelskou službou ale také cyklostezky. V té době jsem přišel s myšlenkou dát dohromady na území ORP Olomouc obce, které leží podél Moravy, kde je vyznačena Moravská cyklotrasa. V roce 2008 jsme podepsali partnerskou smlouvu o spolupráci mezi obcemi od Příkaz na severu ORP až po Věrovany na jihu ORP. Těch obcí bylo 10 a každá se zavázala, že bude cyklostezky na území svého katastru budovat.

A o cyklostezky se starají teď samy obce?

Ze zákona se o cyklostezky musí starat obec, protože se jedná o komunikaci 4. kategorie. Komunikace 2. a 3. kategorie mají na starosti kraje, komunikace 1. kategorie a dálnice má na starosti stát a ŘSD.

Jak je to pak v případě, že cyklostezka vede skrz katastry několika obcí?

Třeba Moravská stezka vede mnoha katastry. Nebyl tady nikdo, kdo by ji zkoordinoval, obce spolu komunikovaly jen na úrovni mikroregionů, kde se spolčily většinou kvůli jiným důvodům než bylo budování cyklostezek, třeba k tomu, aby postavily plynovod, a podobně. Vzhledem k tomu, že jedním z hlavních témat obcí byly cyklostezky, věděli jsme, že je potřeba jejich vznik nějak koordinovat, protože se jedná o dlouhé liniové stavby procházející více katastry. Zjistili jsme, že si ji obec třeba zakotvila v územním plánu, ale vedlejší obec měla cyklostezku jinde a ony na sebe ani nenavazovaly.

A podle čeho se řídíte teď?

Momentálně pracujeme v Olomouci s cyklogenerelem, který se co 5 let aktualizuje. Krásně je z tohoto plánu vidět, jaký typ cyklistické komunikace je kde již vybudován a jaký a kde se chystá vybudovat. Jedná se o vzájemně propojenou a na sebe navazující síť cyklistických komunikací. Zahrnuje všechny jejich typy a barevně je od sebe rozlišuje. Je zřejmé, které jsou určeny výlučně pro cyklisty, nebo chodníky pro chodce, kam ale mohou i cyklisté, nebo vyhrazené cyklopruhy přímo na silnici apod. Cyklistické komunikace nestaví jen město, ale i jiní investoři, kteří se jím musí v případě své výstavby také řídit. Ač město má našponovaný rozpočet, tak na cyklistické komunikace se každoročně vždy pamatuje.

Daří se to?

Samozřejmě bych chtěl víc, ale když se podíváme, jak výstavba probíhala v jednotlivých letech, Do roku 2010 vzniklo pouze 17 km cyklostezek. Například Chválkovice-Samotišky, Selské náměstí, pod estakádou u Veolie, propojení Čechových a Smetanových sadů s Tržnicí, a na ně se pak navazovalo.


Jaké cyklostezky se chystají v tomto roce? To se můžete dočíst v tomto článku.


Jak budování cyklostezek postupuje?

Postup budování nových cyklostezek eviduji podle volebních období. Mezi lety 2011 až 2014 přibylo 13,8 kilometrů cyklostezek, do toho ale spadají i případné opravy. Mezi 2015 a 2018 vzniklo 9,1 km, za rok 2019 až 2022 máme již 13,6 kilometrů.

Je tempo výstavby cyklostezek v Olomouci rychlejší, než v jiných městech?

To nedokážu porovnat, nemám data jiných měst. Menší města jako Uničov ovšem jedou rychleji.

A v jiných krajích?

Máme tedy jasná data, zatímco jiné kraje taková data nemají. Když se začala vypracovávat Cyklostrategie Olomouckého kraje, obrátil se kraj mimo jiné i na mě, a tak vznikla skupina, v rámci které jsme odboru strategického rozvoje Olomouckého kraje vyzvaly obce, aby nám poskytovali data o chystaných cyklistických komunikacích na svém území.

Jak jsou cyklotrasy na Olomoucku značené?

Nadregionální máme označené jednociferným až dvouciferným číslem. Moravská má číslo 4, Bečva 50, dříve Jantarová má číslo 5 a 8 půjde ze směru od Pardubického kraje napříč Olomouckým krajem skrz Zábřežskou vrchovinu do Moravskoslezského kraje. Nově vzniknou propojky mezi jednotlivými ORP, které budou označeny třícifernými čísly. Jednou z nich je například již vybudovaná cyklotrasa Olomouc – Šternberk. Všechny zbývající cyklotrasy na území Olomouckého kraje budou označeny čtyřcifernými čísly. Pak existuje ještě i tzv. pásové cykloznačky. Ty jsou většinou na Jesenicku a jsou označeny speciálními značkami, odlišnými od běžných a známých žlutých dopravních značek pro cyklotrasy.

Máme tady několik dílčích problémů, jako je vyjednávání o nových úsecích s Lesy ČR, nebo s Arcibiskupskými lesy, proto mimo jiné vznikla Asociace krajů pro podporu cyklodopravy s krajskými koordinátory, aby se dala problematika zobecňovat a dosáhlo se konsensu na území celé ČR.

Co říkáte lidem, kteří volají po dalších kilometrech cyklotras a tvrdí, že se jedná o chaos?

Vysvětluji jim, že to není chaos a má to smysl, jde o liniovou stavbu, která nejde vybudovat naráz. Uvedu příklad, už 12 let se tady připravuje cyklostezka z Olomouce do Chomoutova. Trvá vyřešit všechny majetkové věci, rozparcelovat pozemky, vyjednávání s CHKO Litovelské Pomoraví a potažmo s Ministerstvem životního prostředí o směně pozemků, splnit podmínky zemědělců nebo i majitelů střelnice, zajistit povolení ke kácení stromů, sehnat peníze, a tak dále a nakonec se stihne vystřídat ve vedení města několik politických garnitur, které k tomu měly různý vztah. Moje role spočívá v tom, je přesvědčit. Někdy jsem byl spokojený, jindy méně.

Kde je tedy největší problém?

To jsou problémy liniových staveb a největší problém je v těch majetkoprávních věcech. Ale máme cyklogenerel, který tomu ten smysl dává. Hledáme cestu, kde má pozemky stát nebo město, protože se stává, že máme úsek, kde jsou pozemky rozparcelované jeden za druhým a cyklostezka by měla vést skrz. Musíte přemýšlet i nad tím, že za každý pokácený strom musí město vysadit tři nové, ale teď už téměř nemá kde, protože ač má ve vlastnictví pole, tak na nich musí založit například remízky, což se zase nelíbí zemědělcům, kteří na polích hospodaří a tak dále. Plánování cyklostezek je nekonečný příběh.

Dá se říct, že je to jízda na dlouhou trať?

Naprosto. Ten, kdo si myslí, že by to zvládl lépe, si to může přijít sám vyzkoušet. Ať dotáhne nějaký konkrétní projekt až do stavebního povolení.

V letošním roce se má realizovat celkem 8 úseků. Ty jsou placené z IROPu, potažmo z ITI, kolik tedy platí město samotné?

V podstatě jde o 15% z celkové částky, ale pak jsou tady ještě neuznatelné náklady, ty jsou různé. Ale 85% uznatelných nákladů je placeno z dotace. Třeba v případě cyklostezky vedoucí podél železnice do Štěpánova s odbočením kolem Hromova dubu na Chomoutov, se jedná o úsek dlouhý 4 550 m se třemi mosty o celkové ceně cca 100 mil. Kč. Na katastru města jde o asi 700 metrů dlouhý úsek, ale město by mělo platit asi jen 4,8 milionů korun.

Je rozpočet města vůči cyklotrasám vstřícnější v průběhu let?

To se nedá říct, osciluje to. Vždycky se našly důležité projekty, kam měly jít peníze, jako byla protipovodňová opatření, nová tramvajová trať… Ale i součástí těch opatření nakonec jsou cyklostezky, i u tramvajové trati jsou.

Související

  • Silnice z Olomouce na Šternberk bude hotová dříve
    Doprava

    Silnice z Olomouce na Šternberk bude hotová dříve

    Oprava nerovností silnice I/46 z Olomouce do Šternberka skončí dříve. Úsek zhruba mezi Bohuňovicemi a Štarnovem byl od pondělí průjezdný kyvadlově jedním pruhem pro oba směry a vše mělo trvat týden. Bude to, podle vyjádření Ředitelství silnic a dálnic pro Olomoucký kraj, o den kratší.

  • Chystají výluku. Pozor na dvou tratích
    Doprava

    Chystají výluku. Pozor na dvou tratích

    Provoz na dvou železničních tratích na Šumpersku a Jesenicku příští týden od úterý do soboty zkomplikují výluky, které se budou týkat úseků mezi železničními stanicemi Zábřeh na Moravě - Šumperk a Šumperk - Hanušovice. Připravena je náhradní autobusová doprava. ČTK to dnes sdělila mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.

  • Zisky z radarů státu? Obce kritizují návrh vznikající vlády
    Doprava

    Zisky z radarů státu? Obce kritizují návrh vznikající vlády

    Obecní radary nejsou podle obcí způsob, jak vydělávat, ale ke zvýšení bezpečnosti. Starostové proto kritizují návrh vznikající vlády ANO, SPD a Motoristů, aby obce odváděly zisky z městských radarů státu. Podle samospráv by taková změna snížila motivaci měst radary instalovat a mohla by naopak vést k jejich rušení, přestože v řadě míst přispěly ke zklidnění dopravy. Vybrané peníze města investují zpět do infrastruktury a bezpečnostních opatření. Vyplývá to z vyjádření radnic, které ČTK oslovila.

  • V Prostějově se uzavře ulice Olomoucká. Práce se dotknou i veřejné dopravy
    Doprava

    V Prostějově se uzavře ulice Olomoucká. Práce se dotknou i veřejné dopravy

    Na ulici Olomoucká v Prostějově bude probíhat rekonstrukce železničního přejezdu, a to za úplné uzavírky. Dopravní omezení začne v úterý 18. listopadu a skončit by mělo až 5. prosince letošního roku. Autobusy i osobní auta pojedou po objízdných trasách.

Rychlovky

  • JESENICKO
    Ocenění Nejromantičtější místo roku 2025 v rámci Cen Olomouckého kraje letos získala kaple svaté Anny v Horním Údolí u Zlatých Hor. Historická stavba uprostřed přírody přitahuje nejen zamilované páry, ale i turisty a milovníky duchovní atmosféry. Více. 
  • OLOMOUCKO
    Řidiči, uzavírka nás čeká mezi Olomoucí a Přerovem. Kvůli napojování nové dálnice D55 na silnici 55. Bude mezi obce Krčmaň a Kokory od 15. do 17. listopadu a znovu od 22. do 23. listopadu. Bude tu značená objížďka.
  • JESENICKO
    Nový dálkový autobus bude jezdit mezi Prahou a Jeseníky. Linka Praha - Hradec Králové - Mohelnice - Rýmařov - Bruntál a Karlova Studánka bude běžně končit v Bruntále, ale v případě včasné objednávky pojede až do Karlovy Studánky. První autobus vyjede na trasu v pátek 21. listopadu.

Nejnovější

  • Ve vyprodaném Domě kultury v Šumperku začal festival Blues Alive
    Kultura

    Ve vyprodaném Domě kultury v Šumperku začal festival Blues Alive

    Ve vyprodaném Domě kultury v Šumperku začal v pátek festival Blues Alive, který patří mezi nejvýznamnější bluesové akce v Evropě. Program na hlavní scéně otevřela skupina The Bad Week ze Srbska, největší prostor ale jako obvykle dostali hudebníci ze Spojených států, kolébky blues. Úvodní večer třídenní přehlídky patřil třeba mladému zpěvákovi a kytaristovi Seanu Mackovi McDonaldovi nebo kapele Beaux Gris Gris & The Apocalypse.

  • Jeskyně budou mít otevřeno i na státní svátek
    Společnost

    Jeskyně budou mít otevřeno i na státní svátek

    Ačkoli pondělí obvykle bývá v turistických atrakcích spíše dnem pracovního klidu, většina tuzemských zpřístupněných jeskyní otevře i ve státní svátek 17. listopadu. A to nejen v Olomouckém kraje, ale i okolních.

  • Hasiči likvidovali požáry celou noc
    Krimi

    Hasiči likvidovali požáry celou noc

    Náročnou noc mají za sebou hasiči v Olomouckém kraji. Řešili hned tři větší požáry. Požár neobydlené nemovitosti v Olomouci - Holici, štěpky na Kozlově a hospodářské budovy v Hanušovicích v okrese Šumperk.

  • Horoskopy na prodloužený víkend, jak si ho užít i se svátečním pondělím
    Horoskopy

    Horoskopy na prodloužený víkend, jak si ho užít i se svátečním pondělím

    Dobré ráno, je prodloužený víkend. V sobotu má svátek Leopold, v neděli Otmar, v pondělí je státní svátek. Co vás může o víkendu potkat?

Doporučujeme

  • SOUTĚŽ: Pro kreativce je tu Open Space. Vyhrajte vstup
    Doporučujeme

    SOUTĚŽ: Pro kreativce je tu Open Space. Vyhrajte vstup

    Jak fungují partnerství v kreativních profesích? A co dělat, když důvěra přeroste v konflikt? Tématem letošního ročníku Open Space, který se uskuteční 29. listopadu ve Vault 42 v Olomouci, je dynamika spolupráce v kreativních odvětvích. Akci organizuje nezisková organizace Kreativní Olomouc a zve kreativce z regionu ke společné diskuzi, sdílení a networkingu. 

  • Vytáhněte oblek a připravte šaty. Městský bál nabídne královskou zábavu
    Doporučujeme

    Vytáhněte oblek a připravte šaty. Městský bál nabídne královskou zábavu

    Letošní jubilejní XXV. Městský bál se ponese v duchu královské noblesy. Téma „Královská Olomouc“ propojí bohatý kulturní program s historickými motivy a slavnostní výzdobou, která připomene slavné dějiny města. Bál se uskuteční v sobotu 10. ledna 2026 v pavilonu A na Výstavišti Flora Olomouc a už nyní je možné zakoupit vstupenky.

  • Háčkovací maraton táhne. Chystá se další ročník
    Doporučujeme

    Háčkovací maraton táhne. Chystá se další ročník

    Další ročník kroměřížského Háčkovacího maratonu potvrdil rostoucí zájem veřejnosti o smysluplné dobrovolnické aktivity. Akce, která navázala na loňský úspěšný premiérový ročník, překonala v mnoha ohledech všechna očekávání – a to jak v počtu účastníků, tak množství hotových výrobků. Další ročník proběhne už 14. listopadu.

  • Fanoušci Queen si přijdou na své. Doplňky prodává i Helvetia
    Doporučujeme

    Fanoušci Queen si přijdou na své. Doplňky prodává i Helvetia

    The show must go on. Patříte mezi fanoušky skupiny Queen a potrpíte si na kvalitní doplňky? Pak by vám neměla uniknout značka Montblanc, která nyní nabízí speciální edici na počest rockerů. Sběratelské kousky teď seženete i v prodejně Helvetia v Olomouci.

Nejčtenější

  • Na vině je nesmyslné riskování, říká o provozu na D35 koordinátor BESIP
    Doprava

    Na vině je nesmyslné riskování, říká o provozu na D35 koordinátor BESIP

    Už za týden, ve čtvrtek 20. listopadu by si řada řidičů mohla oddechnout v souvislosti s otevřením druhé etapy stavby dálnice mezi Křelovem a Slavonínem. Právě tato oblast je v posledních dnech dějištěm několika dopravních nehod, které v některých případech skončily dokonce tragicky. Podle koordinátora BESIP by plánované otevření v celém rozsahu mohlo pomoct ke zvýšení bezpečnosti provozu.

  • Olomouc dokončila opravu Libušiny ulice. Zbytek trasy čeká na rekonstrukci
    Doprava

    Olomouc dokončila opravu Libušiny ulice. Zbytek trasy čeká na rekonstrukci

    Formou navazujících oprav prochází úsek olomouckých ulic Pavelkova, Libušina a U Panelárny postupnou obnovou. Letos přišel na řadu téměř 500 metrů dlouhý úsek v ulici Libušina, kde došlo na opravu vozovky, autobusových zastávek a jejich zálivů. V navazující ulici ale havarijní stav zatím přetrvává.

  • Most u Hamerského náhonu opraví. Jak projedou řidiči od příštího týdne?
    Doprava

    Most u Hamerského náhonu opraví. Jak projedou řidiči od příštího týdne?

    Dopravní situace v Olomouci na silnici 55 se od pondělí změní. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) opraví most u Hamerského náhonu. Přerovská ulice bude kvůli pracím průjezdná v režimu 1+1, tedy jedním jízdním pruhem v každém směru.

Seriály