KOMENTÁŘ: Pokrytecká kritika opozice. S parkováním desítky let nedělali nic

K parkovací politice se dnes v Olomouci vyjadřuje kdekdo, a to prakticky bez ohledu na to, jestli o ní vůbec něco ví nebo ne. Často se názor kritika smrskne na lakonické konstatování, že radnici nejde o nic jiného než vytáhnout lidem z kapes další peníze. Realita je ale hodně jiná. Pojďme si vysvětlit hlavní cíle a hlavní principy nové parkovací politiky, ukažme si její silné a slabé stránky, zamysleme se nad tím, jaká je vlastně role městské samosprávy ve vztahu k parkování a dopravě obecně. Férově předem uvádím, že spolu s partnerem vlastníme tři motorová vozidla, dvě benzínová, jedno naftové. Parkujeme je na soukromém pozemku.

O schválení nové parkovací politiky rozhodla předchozí radniční koalice, když její zavedení podpořili ANO, KDU-ČSL a spOLečně. Proti byla koaliční ODS, tu však nahradily opoziční subjekty ProOlomouc a Piráti, pokud si dobře pamatuji. Parkovací politika města Olomouce vychází z obdobných koncepcí, které byly již v minulosti aplikovány v jiných městech České republiky, například v Brně. Poměrně revolučním prvkem olomoucké parkovací politiky je zavedení sídlištní parkovací zóny D, kterou, pro srovnání, ve zmíněném Brně budou zavádět teprve nyní po 5 letech od spuštění. Primárním cílem parkovací politiky je vyřešit dlouhodobě neřešenou neutěšenou situaci s parkováním ve městě, a to především pro občany města – rezidenty. Pravidla jsou nastavena tak, aby se na maximální možnou míru zvýšila pravděpodobnost toho, že rezident (občan, který má v dané lokalitě hlášený trvalý pobyt) zaparkuje co nejsnáze v blízkosti svého bydliště. Sekundárním, avšak velmi důležitým efektem této strategie, je, že bude motivovat ty, kteří v Olomouci fakticky žijí, avšak trvalý pobyt mají hlášený jinde, k tomu, aby si nahlásili trvalý pobyt do Olomouce, což povede ke zvýšení příjmů města ze státního rozpočtu dle kritérií rozpočtového určení daní.         


Autorem komentáře je komunální politik Robert Runták, který je předsedou vládnoucího hnutí spOLečně. Hnutí působí ve vedení města Olomouce druhé volební období. Runták se v Olomouci věnuje provozu galerie Telegraph a komunální politice.


Aby se pro někoho mohla situace se zaparkováním v místě jeho bydliště zlepšit, musí se při nezměněném počtu parkovacích míst pro ostatní logicky zhoršit. Systémem jsou favorizováni rezidenti, určité výhody mají tzv. abonenti (podnikatelé v okolí svých provozoven, majitelé nemovitostí atd.), všichni ostatní jsou návštěvníci. Občan Olomouce je ve své zóně (respektive v části zóny v tzv. oblasti), kde bydlí, rezidentem. Ve všech dalších oblastech je pak návštěvníkem, kde má úplně stejná práva a povinnosti jako jakýkoli jiný návštěvník. Tento princip je nezbytný, neboť jinak by parkovací politika byla úplně k ničemu a nenaplnila by svůj smysl. Je třeba zdůraznit, že parkovací politika nikomu nezakazuje nikde parkovat. Každý může parkovat všude, avšak pokud si pro danou oblast nezakoupil rezidenční nebo abonentskou parkovací kartu, musí za parkování v regulované době platit hodinovou sazbu. Regulovanou dobu jsou pracovní dny, v zónách A, B a C přes den, v zóně D (sídliště) večer a přes noc.     

Od opozičních politiků jde o kritiku velmi pokryteckou   

Od občanů, osob dojíždějících do města a od některých olomouckých opozičních politiků slyšíme, že město nemůže zavádět novou parkovací politiku, protože nemá dostatek záchytných parkovišť, kde by mohli dojíždějící odstavit svoje auto a dojet do konečné destinaci například MHD. Tato kritika je do jisté míry oprávněná. Avšak od opozičních politiků, kteří se desítky let podíleli na vládnutí ve městě a s neustále narůstajícím problémem s parkováním nic zásadnějšího nedělali, jde o kritiku velmi pokryteckou. To, že za 33 let od revoluce nemáme v našem městě vybudované rozsáhlejší parkovací struktury, to jde na vrub stran, které tu po desetiletí vládly. A na jejich vrub jde i skutečnost, že vhodné pozemky, které město pro tento účel mělo, v minulosti prodalo obchodním společnostem, které na jejich místech postavily logistické haly a obchodní centra. Z tohoto pohledu je role současné radniční koalice nezáviděníhodná, přesto však již pracuje na třech parkovacích lokalitách. Věřím, že se budou realizovat co nejdříve.

Za poslední zhruba rok a půl jsem na sociálních sítích absolvoval nespočet diskusí na téma parkování a doprava ve městě. Vypozoroval jsem, že existují dva základní názorově protichůdné tábory. První tábor zastává tradiční názor, který v Česku po desetiletí dominoval a dnes stále možná ještě lehce převládá, i když se situace mění. Názor se dá zjednodušeně definovat tak, že veškeré doprava ve městě a vlastně vůbec město jako takové se podřizují individuální automobilové dopravě. Opozitní názor tvrdí, že automobilům a jejich neustále narůstajícímu počtu nelze donekonečna ustupovat a ve městě by měly být upřednostňovány jiné formy dopravy jako MHD, pěší chůze, kola apod. Zastánci prvního názoru jsou přesvědčeni, že městská samospráva musí zajistit svým obyvatelům dostatečný počet parkovacích míst na veřejných prostranstvích, a to ideálně zadarmo. Příznivci druhého myšlenkového proudu mohou říct, že další parkovací místa na veřejném pozemku nechtějí, místo nich by tam raději viděli strom s lavičkou, záhon květin, vodní plochu. Oba názory jsou legitimní. Obě dvě věci lze požadovat, avšak na žádnou z nich není právo či nárok. Ani na parkovací místo ani na strom s lavičkou. Je pouze na samosprávném vedení města, aby rozhodlo o tom, kde budou parkovací místa a kde stromy s lavičkou.         


V komentáři se k parkovací politice vyjádřil i člen opoziční KDU-ČSL a pravidelný komentátor Olomouckého Reportu Kamil Andree. Jeho text si můžete přečíst zde.


Neřekl bych, že jsem nějaký velký světoběžník, ale v zahraničí se pohybuji docela často. Od doby, kdy se nějakým způsobem angažuji v olomoucké komunální politice, si v zahraničních městech velmi podrobně všímám toho, jak tam řeší dopravu, veřejný prostor, urbanismus. A všímám si toho zejména v těch městech, která dlouhodobě obsazují první příčky v žebříčcích kvality života. Trendy jsou naprosto zřejmé. Méně aut, zpomalení dopravy, méně parkovacích míst ve veřejném prostoru, více zeleně, více vody, více cyklostezek, více pěších zón v centrech měst, a tak bych mohl pokračovat. Jsem přesvědčený o tom, že pokud zastánci aut a nekonečného budování parkovacích míst ta dobře fungující moderní města navštíví a budou sami k sobě upřímní, tak uznají, že se v nich i oni cítí lépe než ve městech budovaných dle potřeb individuální automobilové dopravy.

Na závěr bych dodal, že jsem velmi rád, že se v Olomouci parkovací politika zavádí. I se svými porodními bolestmi, handicapy a možnými nedotaženostmi, které ukáže praxe a které se budou průběžně odstraňovat. Není překvapivé, že obyvatelé parkovací politiku nevítají s nadšením. Předpokládám však, že stejně jako u jiných měst, kde už ji nějakou dobu mají, dojde k tomu, že po roce po dvou lidé poznají, že nový způsob parkování není vlastně vůbec tak špatný, jak si mysleli. Rovněž mě těší, že žádosti o vydání „parkovacích karet“ se dají řešit pohodlně z domova digitální formou. Žádná fronta na úřadě, žádné papírové kartičky. Zkrátka docela smart. Kéž by takových smart řešení do budoucna v našem městě už jen přibývalo. Pak se nám tu všem bude žít lépe.            

Související

Rychlovky

  • OLOMOUCKÝ KRAJ
    Včerejší sněžení pořádně prověřilo řidiče v Olomouckém kraji. Policie během dne šetřila 27 nehod, z toho 13 na Olomoucku. Šlo hlavně o smyky a výjezdy mimo silnici, když řidiči nepřizpůsobili rychlost zasněženým vozovkám.
  • PŘEROVSKO
    Obec Bochoř u Přerova, u které se nachází bývalé vojenské letiště, podepsala memorandum s Armádou České republiky. Právě na základnu v Bochoři se armáda v následující době vrátí, ačkoliv tentokrát s pozemními silami. Více. 
  • OLOMOUC
    Pokračuje oprava mostu na Velkomoravské u baumaxu v Olomouci. ŘSD hlásí, že musí lépe upravit kapsu pro mostní závěr, což nese změnu termínu plného zprovoznění rušné silnice. Chce to stihnout do Vánoc. Více.

Nejnovější

  • Nezvládl rychlost a skončil v potoce. Řidič z Jesenicka skončil v nemocnici
    Krimi

    Nezvládl rychlost a skončil v potoce. Řidič z Jesenicka skončil v nemocnici

    Policisté vyjížděli na silnici druhé třídy u obce Horní Údolí na Jesenicku k dopravní nehodě Volkswagenu. Jeho 27letý řidič jel směrem na Heřmanovice a kvůli nepřizpůsobení rychlosti jízdy stavu vozovky a povětrnostním podmínkám dostal smyk a sjel do potoka. Řidiče převezli záchranáři do jesenické nemocnice.

  • Volejbalistky VK Prostějov zvládly perný týden
    Sport

    Volejbalistky VK Prostějov zvládly perný týden

    Skvělým způsobem prošly volejbalistky VK Prostějov perným uplynulý týden, kdy měly na programu dva náročné souboje DATART extraligy žen ČR 2025/26. Nejprve v domácím prostředí s favorizovaným Libercem, potom na horké půdě Frýdku-Místku. A v obou případech dokázaly zvítězit 3:0.

  • Nezvaná návštěva během dne. Pachatel vybílil rodinný dům
    Krimi

    Nezvaná návštěva během dne. Pachatel vybílil rodinný dům

    V obci poblíž Plumlova na Prostějovsku došlo během pondělí k vloupání do jednoho z rodinných domů. Neznámý pachatel během nezvané návštěvy bral šperky, alkohol i finanční hotovost. Policisté případ prověřují hned pro dva trestné činy.

  • Cyklisté Prostějova dominovali na dráze v Motole
    Sport

    Cyklisté Prostějova dominovali na dráze v Motole

    Závodníci týmu TUFO Pardus Prostějov si podmanili další dva závody Českého poháru v dráhové cyklistice, který se jel jako Memoriál Cyrila Schejbala a uskutečnil se po oba víkendové dny na velodromu v Praze Motole.

Doporučujeme

  • Tik tak tik tak. Black Friday začíná v pondělí!
    Doporučujeme

    Tik tak tik tak. Black Friday začíná v pondělí!

    Přemýšlíte nad nákupem hodinek, šperků nebo jiného doplňku? Ať už bude tikat nebo se má třpytit, právě teď je ta chvíle, kdy byste měli zpozornět. Na webu Helvetia dnes začínají velké slevy.

  • Olomoucká Sixtinská kaple i město jako na dlani. Vyrazte na adventní prohlídky
    Doporučujeme

    Olomoucká Sixtinská kaple i město jako na dlani. Vyrazte na adventní prohlídky

    Advent letos vychází až na neděli, už od čtvrtka 27. listopadu ovšem začínají adventní prohlídky radniční věže i slavnostního sálu ZŠ Komenium. Chcete se podívat na Olomouc z výšky?

  • My Fair Lady V Šantovce: když se spojí umění, obchodní centrum a dobročinnost
    Doporučujeme

    My Fair Lady V Šantovce: když se spojí umění, obchodní centrum a dobročinnost

    Galerie Šantovka se na jeden večer promění v netradiční divadelní scénu. Uskuteční se zde jedinečné uvedení slavného muzikálu My Fair Lady, na jehož přípravě spolupracují Konzervatoř P. J. Vejvanovského v Kroměříži, Moravské divadlo Olomouc a Dětský sbor Andromeda. Projekt spojuje tři oblasti – umění, vzdělávání a charitu – a přináší divákům výjimečný kulturní zážitek.

  • Jedinečné chutě, hudba a nová atmosféra na jubilejní Slavnosti vína v Olomouci
    Doporučujeme

    Jedinečné chutě, hudba a nová atmosféra na jubilejní Slavnosti vína v Olomouci

    Jubilejní 10. ročník Slavnosti vína v Olomouci potvrdil svou pověst jedné z nejatraktivnějších společenských událostí moravského podzimu. V pátek 21. listopadu zaplnili prostory NH Collection Olomouc Congress návštěvníci toužící po dobrém víně, chutích i večeru plném energie. Letošní ročník přinesl rekordní rozmanitost vín, nový moderní kabát hotelu a silné emoce, které k této tradici neodmyslitelně patří.

Nejčtenější

  • Revizor najede desetitisíce kilometrů. Nejradši mám cestující s jízdenkou, říká šéf revizorů
    Doprava

    Revizor najede desetitisíce kilometrů. Nejradši mám cestující s jízdenkou, říká šéf revizorů

    Revizoři Dopravního podniku města Olomouce (DPMO) ročně v městské hromadné dopravě urazí tisíce až desetitisíce kilometrů. Nemají přitom pevně dané trasy ani stanovený počet cestujících bez jízdenky, které musí odhalit. Jejich práce je do značné míry samostatná a zaměřená spíše na prevenci než na represivní opatření. V rozhovoru pro Radio Haná o tom mluvil Jakub Damek, vedoucí oddělení přepravní kontroly.

  • Nohu z plynu. Začíná oprava u Baumaxu, město instaluje radary
    Doprava

    Nohu z plynu. Začíná oprava u Baumaxu, město instaluje radary

    Opravy na Velkomoravské, nové radary, ale i úplná uzavírka na Bryksově ulici. S novým týdnem čeká olomoucké řidiče hned několik dopravních omezení, Report připravil jejich přehled.

  • Olomouc má hotový západní obchvat. ŘSD spustilo klíčový úsek D35 o pět měsíců dřív
    Doprava

    Olomouc má hotový západní obchvat. ŘSD spustilo klíčový úsek D35 o pět měsíců dřív

    Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dnes se zhruba pětiměsíčním předstihem otevřelo poslední část západního dálničního obchvatu Olomouce. Nový úsek D35 na trase mezi Křelovem a Slavonínem měří 3,2 kilometru a odvede tranzitní dopravu z Olomouce. Stavba poslední části obchvatu začala loni v únoru a vyžádala si investici 903 milionů korun bez DPH. Původní harmonogram počítal s tím, že provoz na tomto úseku D35 bude zahájen na jaře příštího roku, díky rychlejšímu postupu prací mohl být otevřen dříve. Stavební firma za to dostane odměnu 24 milionů korun.

Seriály