KOMENTÁŘ: Pokrytecká kritika opozice. S parkováním desítky let nedělali nic

K parkovací politice se dnes v Olomouci vyjadřuje kdekdo, a to prakticky bez ohledu na to, jestli o ní vůbec něco ví nebo ne. Často se názor kritika smrskne na lakonické konstatování, že radnici nejde o nic jiného než vytáhnout lidem z kapes další peníze. Realita je ale hodně jiná. Pojďme si vysvětlit hlavní cíle a hlavní principy nové parkovací politiky, ukažme si její silné a slabé stránky, zamysleme se nad tím, jaká je vlastně role městské samosprávy ve vztahu k parkování a dopravě obecně. Férově předem uvádím, že spolu s partnerem vlastníme tři motorová vozidla, dvě benzínová, jedno naftové. Parkujeme je na soukromém pozemku.

O schválení nové parkovací politiky rozhodla předchozí radniční koalice, když její zavedení podpořili ANO, KDU-ČSL a spOLečně. Proti byla koaliční ODS, tu však nahradily opoziční subjekty ProOlomouc a Piráti, pokud si dobře pamatuji. Parkovací politika města Olomouce vychází z obdobných koncepcí, které byly již v minulosti aplikovány v jiných městech České republiky, například v Brně. Poměrně revolučním prvkem olomoucké parkovací politiky je zavedení sídlištní parkovací zóny D, kterou, pro srovnání, ve zmíněném Brně budou zavádět teprve nyní po 5 letech od spuštění. Primárním cílem parkovací politiky je vyřešit dlouhodobě neřešenou neutěšenou situaci s parkováním ve městě, a to především pro občany města – rezidenty. Pravidla jsou nastavena tak, aby se na maximální možnou míru zvýšila pravděpodobnost toho, že rezident (občan, který má v dané lokalitě hlášený trvalý pobyt) zaparkuje co nejsnáze v blízkosti svého bydliště. Sekundárním, avšak velmi důležitým efektem této strategie, je, že bude motivovat ty, kteří v Olomouci fakticky žijí, avšak trvalý pobyt mají hlášený jinde, k tomu, aby si nahlásili trvalý pobyt do Olomouce, což povede ke zvýšení příjmů města ze státního rozpočtu dle kritérií rozpočtového určení daní.         


Autorem komentáře je komunální politik Robert Runták, který je předsedou vládnoucího hnutí spOLečně. Hnutí působí ve vedení města Olomouce druhé volební období. Runták se v Olomouci věnuje provozu galerie Telegraph a komunální politice.


Aby se pro někoho mohla situace se zaparkováním v místě jeho bydliště zlepšit, musí se při nezměněném počtu parkovacích míst pro ostatní logicky zhoršit. Systémem jsou favorizováni rezidenti, určité výhody mají tzv. abonenti (podnikatelé v okolí svých provozoven, majitelé nemovitostí atd.), všichni ostatní jsou návštěvníci. Občan Olomouce je ve své zóně (respektive v části zóny v tzv. oblasti), kde bydlí, rezidentem. Ve všech dalších oblastech je pak návštěvníkem, kde má úplně stejná práva a povinnosti jako jakýkoli jiný návštěvník. Tento princip je nezbytný, neboť jinak by parkovací politika byla úplně k ničemu a nenaplnila by svůj smysl. Je třeba zdůraznit, že parkovací politika nikomu nezakazuje nikde parkovat. Každý může parkovat všude, avšak pokud si pro danou oblast nezakoupil rezidenční nebo abonentskou parkovací kartu, musí za parkování v regulované době platit hodinovou sazbu. Regulovanou dobu jsou pracovní dny, v zónách A, B a C přes den, v zóně D (sídliště) večer a přes noc.     

Od opozičních politiků jde o kritiku velmi pokryteckou   

Od občanů, osob dojíždějících do města a od některých olomouckých opozičních politiků slyšíme, že město nemůže zavádět novou parkovací politiku, protože nemá dostatek záchytných parkovišť, kde by mohli dojíždějící odstavit svoje auto a dojet do konečné destinaci například MHD. Tato kritika je do jisté míry oprávněná. Avšak od opozičních politiků, kteří se desítky let podíleli na vládnutí ve městě a s neustále narůstajícím problémem s parkováním nic zásadnějšího nedělali, jde o kritiku velmi pokryteckou. To, že za 33 let od revoluce nemáme v našem městě vybudované rozsáhlejší parkovací struktury, to jde na vrub stran, které tu po desetiletí vládly. A na jejich vrub jde i skutečnost, že vhodné pozemky, které město pro tento účel mělo, v minulosti prodalo obchodním společnostem, které na jejich místech postavily logistické haly a obchodní centra. Z tohoto pohledu je role současné radniční koalice nezáviděníhodná, přesto však již pracuje na třech parkovacích lokalitách. Věřím, že se budou realizovat co nejdříve.

Za poslední zhruba rok a půl jsem na sociálních sítích absolvoval nespočet diskusí na téma parkování a doprava ve městě. Vypozoroval jsem, že existují dva základní názorově protichůdné tábory. První tábor zastává tradiční názor, který v Česku po desetiletí dominoval a dnes stále možná ještě lehce převládá, i když se situace mění. Názor se dá zjednodušeně definovat tak, že veškeré doprava ve městě a vlastně vůbec město jako takové se podřizují individuální automobilové dopravě. Opozitní názor tvrdí, že automobilům a jejich neustále narůstajícímu počtu nelze donekonečna ustupovat a ve městě by měly být upřednostňovány jiné formy dopravy jako MHD, pěší chůze, kola apod. Zastánci prvního názoru jsou přesvědčeni, že městská samospráva musí zajistit svým obyvatelům dostatečný počet parkovacích míst na veřejných prostranstvích, a to ideálně zadarmo. Příznivci druhého myšlenkového proudu mohou říct, že další parkovací místa na veřejném pozemku nechtějí, místo nich by tam raději viděli strom s lavičkou, záhon květin, vodní plochu. Oba názory jsou legitimní. Obě dvě věci lze požadovat, avšak na žádnou z nich není právo či nárok. Ani na parkovací místo ani na strom s lavičkou. Je pouze na samosprávném vedení města, aby rozhodlo o tom, kde budou parkovací místa a kde stromy s lavičkou.         


V komentáři se k parkovací politice vyjádřil i člen opoziční KDU-ČSL a pravidelný komentátor Olomouckého Reportu Kamil Andree. Jeho text si můžete přečíst zde.


Neřekl bych, že jsem nějaký velký světoběžník, ale v zahraničí se pohybuji docela často. Od doby, kdy se nějakým způsobem angažuji v olomoucké komunální politice, si v zahraničních městech velmi podrobně všímám toho, jak tam řeší dopravu, veřejný prostor, urbanismus. A všímám si toho zejména v těch městech, která dlouhodobě obsazují první příčky v žebříčcích kvality života. Trendy jsou naprosto zřejmé. Méně aut, zpomalení dopravy, méně parkovacích míst ve veřejném prostoru, více zeleně, více vody, více cyklostezek, více pěších zón v centrech měst, a tak bych mohl pokračovat. Jsem přesvědčený o tom, že pokud zastánci aut a nekonečného budování parkovacích míst ta dobře fungující moderní města navštíví a budou sami k sobě upřímní, tak uznají, že se v nich i oni cítí lépe než ve městech budovaných dle potřeb individuální automobilové dopravy.

Na závěr bych dodal, že jsem velmi rád, že se v Olomouci parkovací politika zavádí. I se svými porodními bolestmi, handicapy a možnými nedotaženostmi, které ukáže praxe a které se budou průběžně odstraňovat. Není překvapivé, že obyvatelé parkovací politiku nevítají s nadšením. Předpokládám však, že stejně jako u jiných měst, kde už ji nějakou dobu mají, dojde k tomu, že po roce po dvou lidé poznají, že nový způsob parkování není vlastně vůbec tak špatný, jak si mysleli. Rovněž mě těší, že žádosti o vydání „parkovacích karet“ se dají řešit pohodlně z domova digitální formou. Žádná fronta na úřadě, žádné papírové kartičky. Zkrátka docela smart. Kéž by takových smart řešení do budoucna v našem městě už jen přibývalo. Pak se nám tu všem bude žít lépe.            

Související

Rychlovky

  • ŠUMPERSKO
    První kusy těžké techniky už jsou vidět na budoucí trase dálnice D35 od Mohelnice směrem na Staré Město. Stavební stroje tak na několika místech budou v rámci přípravy území zajišťovat skrývku ornice. Hotovo by mělo být v roce 2029. Více.
  • Olomoucký kraj
    Inspektoři práce při kontrole v Olomouckém kraji odhalili 14 agentur práce, které místní firmě nelegálně dodaly 252 cizinců. Jednalo se o pracovníky z Ukrajiny, Rumunska, Slovenska, Maďarska a Moldavska. Se společností bude zahájeno přestupkové řízení a hrozí ji pokuta až deset milionů korun. Agentury práce mohou dostat pokuty v souhrnu za několik desítek milionů korun. Více.
  • OLOMOUC
    Olomoučtí hasiči převzali ve středu 17. září nové moderní garáže pro požární techniku. Díky novému dvoupodlažnímu objektu tak dojde nejen k rozšíření parkovacího stání, ale také skladovací prostory. Celkové náklady na nové garáže se vyšplhaly na 16 milionů korun. Více.

Nejnovější

  • Slovenský den zve na program na náměstí i na filmovou projekci v Kině Metropol
    Doporučujeme

    Slovenský den zve na program na náměstí i na filmovou projekci v Kině Metropol

    Už tuto sobotu 20. září budete mít na olomouckém Horním náměstí možnost užít si atmosféru Slovenska všemi smysly. Připravovaný Slovenský den nabídne od 10 do 18 hodin kromě stánků se slovenskou gastronomií také tipy na dovolenou nebo dokonce zábavný koutek slovenštiny. Chybět nebude program pro děti, soutěžní kvíz o ceny a na pódiu zazní mimo jiné i známé písničky Miroslava Žbirky v podání MEKI tribute.

  • Podzimní aleje čekají na objevení, nominujte svou oblíbenou
    Společnost

    Podzimní aleje čekají na objevení, nominujte svou oblíbenou

    Oblíbená anketa Alej roku, která odstartovala již na konci června, je v plném proudu. Organizátoři z neziskové organizace Arnika nyní vyzývají veřejnost, aby využila podzim k zaslání co nejhojnějšího počtu nominací a pomohla tak zmapovat nejkrásnější stromořadí v zemi. Čas na přihlášení té vaší aleje je až do konce října.

  • Stovky dobrovolníků proměnily Olomouc v den plný solidarity
    Společnost

    Stovky dobrovolníků proměnily Olomouc v den plný solidarity

    V Olomouci se minulou sobotu uskutečnila dobročinná akce, během níž přes 200 dobrovolníků z celé České a Slovenské republiky, ale i z dalších zemí světa, přiložily ruku k dílu a pomohly zkrášlit město i jeho okolí. Projekt, který pořádala Nadace Wallace Toronto, probíhal navzdory nepříznivému deštivému počasí. Dobrovolníci, mezi nimiž byli lidé všech generací, rodiny i jednotlivci, včetně malých dětí a studentů z Cumorah Academy, se zapojili do různých prací na několika místech.

  • Olomoučtí studenti zahájí semestr na náplavce. Akce nabídne hudbu, divadlo i silent disco
    Kultura

    Olomoučtí studenti zahájí semestr na náplavce. Akce nabídne hudbu, divadlo i silent disco

    Koncerty, plavbami po řece, ale i workshopy a představením studentských spolků se chystají zahájit akademický rok studenti Univerzity Palackého (UP). Letošní ročník akce s názvem MEET UP se uskuteční v úterý na náplavce nábřeží, které je pojmenováno po prvním polistopadovém rektorovi Josefu Jařabovi. V plánu je řada koncertů, prezentovat se zde budou v pěti desítkách stánků také studentské spolky a univerzitní organizace, chybět nebude gastrozóna. Večerní program se poté přesune do klubů Hellpasso a R6, sdělili ČTK zástupci univerzity. Vstup je volný a zvána je veřejnost.

Doporučujeme

  • Galerie Šantovka ožije světem robotů a umělé inteligence
    Doporučujeme

    Galerie Šantovka ožije světem robotů a umělé inteligence

    Již v sobotu 20. září se Galerie Šantovka promění v bránu do světa budoucnosti. Interaktivní výstava Roboti a umělá inteligence nabídne od 10 do 18 hodin jedinečný program plný živých ukázek, workshopů a rozhovorů s odborníky.

  • Bobr Cup ovládne Litovel a okolí
    Doporučujeme
    Sport

    Bobr Cup ovládne Litovel a okolí

    Jedinečný extrémní závod štafet, ve kterém mohou zúčastnění na vlastní kůži ochutnat prach, bláto a okusit tvrdost kamenů. Je úplně jedno, jestli běžec, cyklista nebo vodák. Bobr Cup je totiž štafetový závod, ve kterém soutěží družstva složená ze sportovců právě těchto odvětví. A ten letošní se koná v sobotu 4. října. Bude to již 29. ročník.

  • Povodeň nám ukázala, že musíme stavět lépe než dřív, říká Radim Sršeň
    Doporučujeme

    Povodeň nám ukázala, že musíme stavět lépe než dřív, říká Radim Sršeň

    Od ničivé povodně, která zasáhla Šumpersko a Jesenicko, uplynul rok. Koordinátor popovodňové obnovy a náměstek ministra pro místní rozvoj Radim Sršeň v rozhovoru popisuje, co se podařilo vybudovat, jak se pomáhá lidem bez domova a proč by obnova neměla vrátit region jen do původního stavu, ale posílit jeho odolnost i kvalitu života do budoucna.

  • MÁŠ NA TO i v roce 2025? Zábava, sport a soutěže pro děti i dospělé. Tam musíš být!
    Doporučujeme

    MÁŠ NA TO i v roce 2025? Zábava, sport a soutěže pro děti i dospělé. Tam musíš být!

    Přijeďte si užít den do Hranic na krajské kolo a o 14 dnů později na finále do Kojetína. Čeká vás 8. ročník oblíbené události, která spojuje ukázky policejních činností, exhibice sportovců, soutěže studentů SŠ v policejně sportovních disciplínách, hudbu a další zábavu pro každý věk. Program od 9 do 14 hodin je rozdělený do tematických zón, ve kterých si každý najde to své. Vstup zdarma.

Nejčtenější

  • Radnice chystá dopravní úpravy v Neředíně. Místní kritizují záměr i způsob komunikace
    Doprava

    Radnice chystá dopravní úpravy v Neředíně. Místní kritizují záměr i způsob komunikace

    Olomoucký magistrát hodlá v následujících měsících upravit provoz v okolí Základní školy Helsinská, kdy se z pěti ulic mají stát jednosměrky. To ale vzbudilo vlnu nevole – jednak kvůli samotnému záměru, který podle místních má dopravní situaci spíše zkomplikovat, jednak kvůli způsobu komunikace ze strany odboru dopravy.

  • Nový úsek D1 u Přerova si lidé užijí ještě před otevřením pro auta
    Doprava

    Nový úsek D1 u Přerova si lidé užijí ještě před otevřením pro auta

    Obyvatelé Přerova i širokého okolí budou mít v neděli 21. září možnost jako jedni z prvních projít si či projet poslední chybějící úsek nejdelší a nejdůležitější české dálnice. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ve spoupráci s městem otevře veřejnosti půlkilometrový úsek z celkové zhruba desetikilometrové nově budované trasy D1 mezi Přerovem a Říkovicemi. ČTK to sdělili zástupci ŘSD a města.

  • Litovelská se otevírá, Polská se uzavírá. Olomouc čekají další dopravní změny
    Doprava

    Litovelská se otevírá, Polská se uzavírá. Olomouc čekají další dopravní změny

    Správa železnic společně s Dopravním podnikem města Olomouce dokončily zpožděné práce na železničním přejezdu v Litovelské ulici. Od příštího týdne se tak na frekventovaný úsek vrátí osobní i veřejná doprava do běžného režimu. Místo toho přijde úplná uzavírka v ulici Polská.

Seriály