KOMENTÁŘ: Pokrytecká kritika opozice. S parkováním desítky let nedělali nic

K parkovací politice se dnes v Olomouci vyjadřuje kdekdo, a to prakticky bez ohledu na to, jestli o ní vůbec něco ví nebo ne. Často se názor kritika smrskne na lakonické konstatování, že radnici nejde o nic jiného než vytáhnout lidem z kapes další peníze. Realita je ale hodně jiná. Pojďme si vysvětlit hlavní cíle a hlavní principy nové parkovací politiky, ukažme si její silné a slabé stránky, zamysleme se nad tím, jaká je vlastně role městské samosprávy ve vztahu k parkování a dopravě obecně. Férově předem uvádím, že spolu s partnerem vlastníme tři motorová vozidla, dvě benzínová, jedno naftové. Parkujeme je na soukromém pozemku.

O schválení nové parkovací politiky rozhodla předchozí radniční koalice, když její zavedení podpořili ANO, KDU-ČSL a spOLečně. Proti byla koaliční ODS, tu však nahradily opoziční subjekty ProOlomouc a Piráti, pokud si dobře pamatuji. Parkovací politika města Olomouce vychází z obdobných koncepcí, které byly již v minulosti aplikovány v jiných městech České republiky, například v Brně. Poměrně revolučním prvkem olomoucké parkovací politiky je zavedení sídlištní parkovací zóny D, kterou, pro srovnání, ve zmíněném Brně budou zavádět teprve nyní po 5 letech od spuštění. Primárním cílem parkovací politiky je vyřešit dlouhodobě neřešenou neutěšenou situaci s parkováním ve městě, a to především pro občany města – rezidenty. Pravidla jsou nastavena tak, aby se na maximální možnou míru zvýšila pravděpodobnost toho, že rezident (občan, který má v dané lokalitě hlášený trvalý pobyt) zaparkuje co nejsnáze v blízkosti svého bydliště. Sekundárním, avšak velmi důležitým efektem této strategie, je, že bude motivovat ty, kteří v Olomouci fakticky žijí, avšak trvalý pobyt mají hlášený jinde, k tomu, aby si nahlásili trvalý pobyt do Olomouce, což povede ke zvýšení příjmů města ze státního rozpočtu dle kritérií rozpočtového určení daní.         


Autorem komentáře je komunální politik Robert Runták, který je předsedou vládnoucího hnutí spOLečně. Hnutí působí ve vedení města Olomouce druhé volební období. Runták se v Olomouci věnuje provozu galerie Telegraph a komunální politice.


Aby se pro někoho mohla situace se zaparkováním v místě jeho bydliště zlepšit, musí se při nezměněném počtu parkovacích míst pro ostatní logicky zhoršit. Systémem jsou favorizováni rezidenti, určité výhody mají tzv. abonenti (podnikatelé v okolí svých provozoven, majitelé nemovitostí atd.), všichni ostatní jsou návštěvníci. Občan Olomouce je ve své zóně (respektive v části zóny v tzv. oblasti), kde bydlí, rezidentem. Ve všech dalších oblastech je pak návštěvníkem, kde má úplně stejná práva a povinnosti jako jakýkoli jiný návštěvník. Tento princip je nezbytný, neboť jinak by parkovací politika byla úplně k ničemu a nenaplnila by svůj smysl. Je třeba zdůraznit, že parkovací politika nikomu nezakazuje nikde parkovat. Každý může parkovat všude, avšak pokud si pro danou oblast nezakoupil rezidenční nebo abonentskou parkovací kartu, musí za parkování v regulované době platit hodinovou sazbu. Regulovanou dobu jsou pracovní dny, v zónách A, B a C přes den, v zóně D (sídliště) večer a přes noc.     

Od opozičních politiků jde o kritiku velmi pokryteckou   

Od občanů, osob dojíždějících do města a od některých olomouckých opozičních politiků slyšíme, že město nemůže zavádět novou parkovací politiku, protože nemá dostatek záchytných parkovišť, kde by mohli dojíždějící odstavit svoje auto a dojet do konečné destinaci například MHD. Tato kritika je do jisté míry oprávněná. Avšak od opozičních politiků, kteří se desítky let podíleli na vládnutí ve městě a s neustále narůstajícím problémem s parkováním nic zásadnějšího nedělali, jde o kritiku velmi pokryteckou. To, že za 33 let od revoluce nemáme v našem městě vybudované rozsáhlejší parkovací struktury, to jde na vrub stran, které tu po desetiletí vládly. A na jejich vrub jde i skutečnost, že vhodné pozemky, které město pro tento účel mělo, v minulosti prodalo obchodním společnostem, které na jejich místech postavily logistické haly a obchodní centra. Z tohoto pohledu je role současné radniční koalice nezáviděníhodná, přesto však již pracuje na třech parkovacích lokalitách. Věřím, že se budou realizovat co nejdříve.

Za poslední zhruba rok a půl jsem na sociálních sítích absolvoval nespočet diskusí na téma parkování a doprava ve městě. Vypozoroval jsem, že existují dva základní názorově protichůdné tábory. První tábor zastává tradiční názor, který v Česku po desetiletí dominoval a dnes stále možná ještě lehce převládá, i když se situace mění. Názor se dá zjednodušeně definovat tak, že veškeré doprava ve městě a vlastně vůbec město jako takové se podřizují individuální automobilové dopravě. Opozitní názor tvrdí, že automobilům a jejich neustále narůstajícímu počtu nelze donekonečna ustupovat a ve městě by měly být upřednostňovány jiné formy dopravy jako MHD, pěší chůze, kola apod. Zastánci prvního názoru jsou přesvědčeni, že městská samospráva musí zajistit svým obyvatelům dostatečný počet parkovacích míst na veřejných prostranstvích, a to ideálně zadarmo. Příznivci druhého myšlenkového proudu mohou říct, že další parkovací místa na veřejném pozemku nechtějí, místo nich by tam raději viděli strom s lavičkou, záhon květin, vodní plochu. Oba názory jsou legitimní. Obě dvě věci lze požadovat, avšak na žádnou z nich není právo či nárok. Ani na parkovací místo ani na strom s lavičkou. Je pouze na samosprávném vedení města, aby rozhodlo o tom, kde budou parkovací místa a kde stromy s lavičkou.         


V komentáři se k parkovací politice vyjádřil i člen opoziční KDU-ČSL a pravidelný komentátor Olomouckého Reportu Kamil Andree. Jeho text si můžete přečíst zde.


Neřekl bych, že jsem nějaký velký světoběžník, ale v zahraničí se pohybuji docela často. Od doby, kdy se nějakým způsobem angažuji v olomoucké komunální politice, si v zahraničních městech velmi podrobně všímám toho, jak tam řeší dopravu, veřejný prostor, urbanismus. A všímám si toho zejména v těch městech, která dlouhodobě obsazují první příčky v žebříčcích kvality života. Trendy jsou naprosto zřejmé. Méně aut, zpomalení dopravy, méně parkovacích míst ve veřejném prostoru, více zeleně, více vody, více cyklostezek, více pěších zón v centrech měst, a tak bych mohl pokračovat. Jsem přesvědčený o tom, že pokud zastánci aut a nekonečného budování parkovacích míst ta dobře fungující moderní města navštíví a budou sami k sobě upřímní, tak uznají, že se v nich i oni cítí lépe než ve městech budovaných dle potřeb individuální automobilové dopravy.

Na závěr bych dodal, že jsem velmi rád, že se v Olomouci parkovací politika zavádí. I se svými porodními bolestmi, handicapy a možnými nedotaženostmi, které ukáže praxe a které se budou průběžně odstraňovat. Není překvapivé, že obyvatelé parkovací politiku nevítají s nadšením. Předpokládám však, že stejně jako u jiných měst, kde už ji nějakou dobu mají, dojde k tomu, že po roce po dvou lidé poznají, že nový způsob parkování není vlastně vůbec tak špatný, jak si mysleli. Rovněž mě těší, že žádosti o vydání „parkovacích karet“ se dají řešit pohodlně z domova digitální formou. Žádná fronta na úřadě, žádné papírové kartičky. Zkrátka docela smart. Kéž by takových smart řešení do budoucna v našem městě už jen přibývalo. Pak se nám tu všem bude žít lépe.            

Související

  • Řidiči v Olomouci si oddechnou. Erenburgova ulice se otevírá o čtyři dny dřív
    Doprava

    Řidiči v Olomouci si oddechnou. Erenburgova ulice se otevírá o čtyři dny dřív

    Další úlevu pocítí řidiči v Olomouci, jelikož se podařilo dokončit silničářské práce na Erenburgově ulici dříve, než se očekávalo. Původní termín dokončení byl na úterý 4. listopadu, nakonec se ji podaří zprovoznit už v pátek 31. října. Krom toho už několik dní slouží řidičům opravené silnice v dalších olomouckých ulicích.

  • Silničáři spouštějí zimní režim. Poprvé vyjedou s chytrým pluhem z Alp
    Doprava

    Silničáři spouštějí zimní režim. Poprvé vyjedou s chytrým pluhem z Alp

    Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) je podle svých vyjádření na zimní sezonu připravené. V pohotovosti bude přes 800 zaměstnanců, stovky strojů a nová technika včetně speciálního pluhu, který poprvé vyzkouší na D8.

  • Silnice mezi Červenkou a Královou se uzavře. Autobusy pojedou jinudy
    Doprava

    Silnice mezi Červenkou a Královou se uzavře. Autobusy pojedou jinudy

    Mezi obcemi Červenka a Králová bude na týden uzavřená silnice III/4496. Důvodem jsou opravné práce na železničním svršku u přejezdu. Uzavírka se dotkne také autobusové dopravy mezi obcemi.

  • Jízda načerno se prodraží. Víc než dřív
    Doprava

    Jízda načerno se prodraží. Víc než dřív

    S ohledem na změnu legislativy připravuje Dopravní podnik města Olomouce od 1. ledna 2026 úpravu smluvních přepravních podmínek. Nově bude cestujícím za jízdu MHD v Olomouci bez platné jízdenky účtována přirážka k jízdnému 2 500 korun, doposud to bylo 1500 korun. V případě, že cestující uhradí přirážku k jízdnému na místě nebo do 15 kalendářních dnů po kontrole, bude částka snížena na 1000 korun.

Rychlovky

  • OLOMOUCKO
    Stovky netopýrů chystajících se na zimní spánek budou moci v sobotu pozorovat v podzemí návštěvníci Javoříčských jeskyní na Olomoucku. Během akce s názvem Uspávání netopýrů budou moci nahlédnout nejen do jejich života, ale seznámit se i s jejich ochranou. Více.
  • OLOMOUCKO
    Mezi obcemi Červenka a Králová bude na týden uzavřená silnice III/4496. Důvodem jsou opravné práce na železničním svršku u přejezdu. Uzavírka se dotkne také autobusové dopravy mezi obcemi. Více.
  • OLOMOUCKÝ KRAJ
    Pět nových sanitek bude jezdit na zásahy k pacientům v Olomouckém kraji. Sanitky převzala krajská záchranka. Kraj za ně zaplatil přes 22 milionů korun. Nahradí starší vozy a přinesou vyšší pohodlí pro pacienty i posádky.

Nejnovější

  • Vyšlo nové číslo AZ magazínu. Co v něm najdete?
    Doporučujeme

    Vyšlo nové číslo AZ magazínu. Co v něm najdete?

    Nové číslo magazínu Akce Zábava už je na stáncích. Přinášíme krátký přehled toho, co v listopadovém výtisku zjistíte. A to nejlepší? Na výdejních místech je k sehnání zdarma.

  • Našli jej. Kolo leželo několik dní v lese
    Krimi

    Našli jej. Kolo leželo několik dní v lese

    Policie pátrala několik dní po majiteli kola na Jesenicku. Podle policistů kolo leželo poblíž obce Bělá pod Praděděm. Majitel kola se našel, ještě v pátek odpoledne to oznámila policejní mluvčí Marie Šafářová.

  • Horoskop na dušičkový víkend
    Horoskopy

    Horoskop na dušičkový víkend

    Listopad začíná tiše – 1. listopadu na Svátek Všech svatých se rozsvěcí první svíčky a svět se na chvíli ztiší. 2. listopadu o Dušičkách pak vzpomínáme na ty, kteří odešli, ale zůstávají v našich srdcích. Hvězdy přinášejí poselství smíření, vděku a světla, které nezhasíná ani v nejdelší noci.

  • Sigma oznámila příchod Pavla Hapala
    Sport

    Sigma oznámila příchod Pavla Hapala

    Fotbalová Sigma Olomouc oznámila příchod Pavla Hapala do klubu. Slavný hanácký odchovanec bude generálním sportovním manažerem klubu. Sigma o tom informovala v tiskové zprávě. Bývalý vynikající fotbalista a český reprezentant, člen sigmácké Jedenáctky století se vrací na Hanou.

Doporučujeme

  • Šaty z pivního skla uvidí i Olomoučáci. Už od zítřka
    Doporučujeme

    Šaty z pivního skla uvidí i Olomoučáci. Už od zítřka

    Třetí ročník výstavní přehlídky Design Olomouc startuje 1. listopadu a přinese to nejzajímavější z českého designu – od skleněných šatů přes filmové vázy až po inovativní projekty škol a legendární kufry značky Kazeto.

  • Šantovka pozvala ke spolupráci Vincenta Chigniera. Připravil mural
    Doporučujeme

    Šantovka pozvala ke spolupráci Vincenta Chigniera. Připravil mural

    Galerie Šantovka potvrzuje svou roli kulturního centra města novým uměleckým projektem, který propojuje svět umění s každodenním životem. Společně s francouzským malířem a ilustrátorem Vincentem Chignierem, žijícím ve Šternberku, připravila vizuálně výraznou sérii polepů olomouckých vozů MHD a zároveň velkoformátový mural přímo v prostorách centra.

  • Gran Turismo můžete jezdit i v Olomouci. Díky závodům s BELEFI
    Doporučujeme

    Gran Turismo můžete jezdit i v Olomouci. Díky závodům s BELEFI

    Mezi populární záležitost nejen pro zábavu patří e-sport. V Olomouci nyní vzniká závodní stáj na online trenažérech Gran Turismo. Ale jízdu si klidně můžete také přijít jen vyzkoušet, prostě se jenom pobavit.

  • ZŠ Trávník jde příkladem. Sdílí energii i myšlenku udržitelnosti
    Doporučujeme

    ZŠ Trávník jde příkladem. Sdílí energii i myšlenku udržitelnosti

    Základní škola Trávník v Přerově dokazuje, že i vzdělávání může jít ruku v ruce s moderními technologiemi a udržitelným přístupem. Jako jedna z prvních škol ve městě se zapojila do Energetického společenství Přerov.

Nejčtenější

  • Oprava mostu u Baumaxu zkomplikuje dopravu. Pozor od pondělí
    Doprava

    Oprava mostu u Baumaxu zkomplikuje dopravu. Pozor od pondělí

    Jedna z nejvytíženějších silnic v Olomouckém kraji projde od pondělí 3. listopadu důležitou opravou. Silničáři zahájí výměnu mostního závěru na silnici I/35 v úseku nad železniční tratí poblíž areálu Baumaxu. Práce potrvají do poloviny prosince a výrazně omezí dopravu na Velkomoravské ulici.

  • Místo bagrů auta. Na těchto úsecích už brzy projedete
    Doprava

    Místo bagrů auta. Na těchto úsecích už brzy projedete

    Ke konci roku 2025 se otevře hned několik dálničních úseků. Mezi nimi je i dlouho očekávaný úsek mezi Říkovicemi a Přerovem. Report přináší souhrn, kudy projedou ještě letos první řidiči.

  • Další tři olomoucké ulice pod dohledem radarů. Magistrát chce zklidnit dopravu
    Doprava

    Další tři olomoucké ulice pod dohledem radarů. Magistrát chce zklidnit dopravu

    Olomoucký magistrát v listopadu zprovozní radary na měření rychlosti v dalších třech ulicích. Zařízení technici aktivují v ulicích Jižní, Slavonínská a Šternberská, kterými denně projedou tisíce aut. ČTK to sdělil ředitel Městské policie Olomouc Pavel Skalický. V různých částech Olomouce nyní fungují čtyři stacionární radary, které dosud zaznamenaly přes 33 tisíc případů překročení nejvyšší povolené rychlosti.

Seriály