KOMENTÁŘ: Pokrytecká kritika opozice. S parkováním desítky let nedělali nic

K parkovací politice se dnes v Olomouci vyjadřuje kdekdo, a to prakticky bez ohledu na to, jestli o ní vůbec něco ví nebo ne. Často se názor kritika smrskne na lakonické konstatování, že radnici nejde o nic jiného než vytáhnout lidem z kapes další peníze. Realita je ale hodně jiná. Pojďme si vysvětlit hlavní cíle a hlavní principy nové parkovací politiky, ukažme si její silné a slabé stránky, zamysleme se nad tím, jaká je vlastně role městské samosprávy ve vztahu k parkování a dopravě obecně. Férově předem uvádím, že spolu s partnerem vlastníme tři motorová vozidla, dvě benzínová, jedno naftové. Parkujeme je na soukromém pozemku.

O schválení nové parkovací politiky rozhodla předchozí radniční koalice, když její zavedení podpořili ANO, KDU-ČSL a spOLečně. Proti byla koaliční ODS, tu však nahradily opoziční subjekty ProOlomouc a Piráti, pokud si dobře pamatuji. Parkovací politika města Olomouce vychází z obdobných koncepcí, které byly již v minulosti aplikovány v jiných městech České republiky, například v Brně. Poměrně revolučním prvkem olomoucké parkovací politiky je zavedení sídlištní parkovací zóny D, kterou, pro srovnání, ve zmíněném Brně budou zavádět teprve nyní po 5 letech od spuštění. Primárním cílem parkovací politiky je vyřešit dlouhodobě neřešenou neutěšenou situaci s parkováním ve městě, a to především pro občany města – rezidenty. Pravidla jsou nastavena tak, aby se na maximální možnou míru zvýšila pravděpodobnost toho, že rezident (občan, který má v dané lokalitě hlášený trvalý pobyt) zaparkuje co nejsnáze v blízkosti svého bydliště. Sekundárním, avšak velmi důležitým efektem této strategie, je, že bude motivovat ty, kteří v Olomouci fakticky žijí, avšak trvalý pobyt mají hlášený jinde, k tomu, aby si nahlásili trvalý pobyt do Olomouce, což povede ke zvýšení příjmů města ze státního rozpočtu dle kritérií rozpočtového určení daní.         


Autorem komentáře je komunální politik Robert Runták, který je předsedou vládnoucího hnutí spOLečně. Hnutí působí ve vedení města Olomouce druhé volební období. Runták se v Olomouci věnuje provozu galerie Telegraph a komunální politice.


Aby se pro někoho mohla situace se zaparkováním v místě jeho bydliště zlepšit, musí se při nezměněném počtu parkovacích míst pro ostatní logicky zhoršit. Systémem jsou favorizováni rezidenti, určité výhody mají tzv. abonenti (podnikatelé v okolí svých provozoven, majitelé nemovitostí atd.), všichni ostatní jsou návštěvníci. Občan Olomouce je ve své zóně (respektive v části zóny v tzv. oblasti), kde bydlí, rezidentem. Ve všech dalších oblastech je pak návštěvníkem, kde má úplně stejná práva a povinnosti jako jakýkoli jiný návštěvník. Tento princip je nezbytný, neboť jinak by parkovací politika byla úplně k ničemu a nenaplnila by svůj smysl. Je třeba zdůraznit, že parkovací politika nikomu nezakazuje nikde parkovat. Každý může parkovat všude, avšak pokud si pro danou oblast nezakoupil rezidenční nebo abonentskou parkovací kartu, musí za parkování v regulované době platit hodinovou sazbu. Regulovanou dobu jsou pracovní dny, v zónách A, B a C přes den, v zóně D (sídliště) večer a přes noc.     

Od opozičních politiků jde o kritiku velmi pokryteckou   

Od občanů, osob dojíždějících do města a od některých olomouckých opozičních politiků slyšíme, že město nemůže zavádět novou parkovací politiku, protože nemá dostatek záchytných parkovišť, kde by mohli dojíždějící odstavit svoje auto a dojet do konečné destinaci například MHD. Tato kritika je do jisté míry oprávněná. Avšak od opozičních politiků, kteří se desítky let podíleli na vládnutí ve městě a s neustále narůstajícím problémem s parkováním nic zásadnějšího nedělali, jde o kritiku velmi pokryteckou. To, že za 33 let od revoluce nemáme v našem městě vybudované rozsáhlejší parkovací struktury, to jde na vrub stran, které tu po desetiletí vládly. A na jejich vrub jde i skutečnost, že vhodné pozemky, které město pro tento účel mělo, v minulosti prodalo obchodním společnostem, které na jejich místech postavily logistické haly a obchodní centra. Z tohoto pohledu je role současné radniční koalice nezáviděníhodná, přesto však již pracuje na třech parkovacích lokalitách. Věřím, že se budou realizovat co nejdříve.

Za poslední zhruba rok a půl jsem na sociálních sítích absolvoval nespočet diskusí na téma parkování a doprava ve městě. Vypozoroval jsem, že existují dva základní názorově protichůdné tábory. První tábor zastává tradiční názor, který v Česku po desetiletí dominoval a dnes stále možná ještě lehce převládá, i když se situace mění. Názor se dá zjednodušeně definovat tak, že veškeré doprava ve městě a vlastně vůbec město jako takové se podřizují individuální automobilové dopravě. Opozitní názor tvrdí, že automobilům a jejich neustále narůstajícímu počtu nelze donekonečna ustupovat a ve městě by měly být upřednostňovány jiné formy dopravy jako MHD, pěší chůze, kola apod. Zastánci prvního názoru jsou přesvědčeni, že městská samospráva musí zajistit svým obyvatelům dostatečný počet parkovacích míst na veřejných prostranstvích, a to ideálně zadarmo. Příznivci druhého myšlenkového proudu mohou říct, že další parkovací místa na veřejném pozemku nechtějí, místo nich by tam raději viděli strom s lavičkou, záhon květin, vodní plochu. Oba názory jsou legitimní. Obě dvě věci lze požadovat, avšak na žádnou z nich není právo či nárok. Ani na parkovací místo ani na strom s lavičkou. Je pouze na samosprávném vedení města, aby rozhodlo o tom, kde budou parkovací místa a kde stromy s lavičkou.         


V komentáři se k parkovací politice vyjádřil i člen opoziční KDU-ČSL a pravidelný komentátor Olomouckého Reportu Kamil Andree. Jeho text si můžete přečíst zde.


Neřekl bych, že jsem nějaký velký světoběžník, ale v zahraničí se pohybuji docela často. Od doby, kdy se nějakým způsobem angažuji v olomoucké komunální politice, si v zahraničních městech velmi podrobně všímám toho, jak tam řeší dopravu, veřejný prostor, urbanismus. A všímám si toho zejména v těch městech, která dlouhodobě obsazují první příčky v žebříčcích kvality života. Trendy jsou naprosto zřejmé. Méně aut, zpomalení dopravy, méně parkovacích míst ve veřejném prostoru, více zeleně, více vody, více cyklostezek, více pěších zón v centrech měst, a tak bych mohl pokračovat. Jsem přesvědčený o tom, že pokud zastánci aut a nekonečného budování parkovacích míst ta dobře fungující moderní města navštíví a budou sami k sobě upřímní, tak uznají, že se v nich i oni cítí lépe než ve městech budovaných dle potřeb individuální automobilové dopravy.

Na závěr bych dodal, že jsem velmi rád, že se v Olomouci parkovací politika zavádí. I se svými porodními bolestmi, handicapy a možnými nedotaženostmi, které ukáže praxe a které se budou průběžně odstraňovat. Není překvapivé, že obyvatelé parkovací politiku nevítají s nadšením. Předpokládám však, že stejně jako u jiných měst, kde už ji nějakou dobu mají, dojde k tomu, že po roce po dvou lidé poznají, že nový způsob parkování není vlastně vůbec tak špatný, jak si mysleli. Rovněž mě těší, že žádosti o vydání „parkovacích karet“ se dají řešit pohodlně z domova digitální formou. Žádná fronta na úřadě, žádné papírové kartičky. Zkrátka docela smart. Kéž by takových smart řešení do budoucna v našem městě už jen přibývalo. Pak se nám tu všem bude žít lépe.            

Související

Rychlovky

  • OLOMOUC
    Čtyři desítky vánočních stromků věnují lidem bydlícím v historickém centru Olomouce organizátoři vánočních trhů. Chtějí tímto způsobem místním obyvatelům kompenzovat zvýšený ruch a hudební produkci na Horním a Dolním náměstí v adventním období. Více.
  • JESENÍK
    Odměna za nového občánka v Jeseníku. Zastupitelé opět schválili vyplácení městského porodného. Rodiče s trvalým bydlištěm ve městě obdrží v novém roce 10 tisíc korun. Tímto krokem podporuje Jeseník porodnost ve městě roky.
  • OLOMOUC
    Kde můžeme získat do lucerničky vánoční betlémské světlo? Přijede historickou tramvají. V neděli ho doveze na tři konečné zastávky. U Kapličky - před polednem. Na Nové ulici ve 12:30 a do Neředína po 13h.

Nejnovější

  • ČEZ na Dlouhých stráních dokončil investice za 840 milionů
    Společnost

    ČEZ na Dlouhých stráních dokončil investice za 840 milionů

    Výměnou statorového vinutí soustrojí TG1 ukončil ČEZ dvouletou modernizaci přečerpávací vodní elektrárny Dlouhé stráně. Po bezproblémovém 72hodinovém zkušebním provozu přešlo soustrojí do ostrého režimu. Skončily tím rozsáhlé plánované opravy, které zvýší bezpečnost a prodlouží životnost elektrárny.

  • Punč, který pomáhá: Výtěžek podpoří malého Matýska i nemocniční oddělení
    Společnost

    Punč, který pomáhá: Výtěžek podpoří malého Matýska i nemocniční oddělení

    Adventní čas se v Nemocnici AGEL Prostějov nesl ve znamení solidarity, pomoci a lidské sounáležitosti. Zaměstnanci nemocnice se v uplynulých dnech zapojili do dvou charitativních punčování, jejichž výtěžek putoval na podporu malého pacienta i nemocničních oddělení.

  • Na kastraci koček přispělo město Olomouc 150 tisíci korunami
    Společnost

    Na kastraci koček přispělo město Olomouc 150 tisíci korunami

    Především snížení počtu divokých toulavých koček žijících na území města v kočičích koloniích je důvodem pro jejich kastraci u chovatelů. Za tento rok dorazilo na magistrát 217 žádostí o příspěvek na zákrok. Na sterilizaci kočky přispíval magistrát chovatelům 800 korunami, na kastraci kocoura 400 korunami. Celkový součet činil přibližně 150 tisíc korun. Výše příspěvku bude stejná i příští rok.

  • Hasiči upozorňují: neskladujte v blízkosti udírny palivové dřevo
    Společnost

    Hasiči upozorňují: neskladujte v blízkosti udírny palivové dřevo

    Hlavní sezóna uzení se rozjíždí. V mnoha rodinách patří k jedné z důležitých vánočních tradic. Hasiči proto připomínají, že při uzení se manipuluje s otevřeným ohněm, takže byste při něm měli být obezřetní, abyste předešli případnému požáru.

Doporučujeme

  • Čím dřív pacient přijde, tím lepší výsledek může čekat, říká doktorka Skálová z EuroPainClinics Olomouc
    Doporučujeme

    Čím dřív pacient přijde, tím lepší výsledek může čekat, říká doktorka Skálová z EuroPainClinics Olomouc

    Vysoce specializované pracoviště EuroPainClinics Olomouc se zaměřuje na precizní léčbu bolesti, a to hlavně v oblasti bederní páteře. Jaké výkony klinika nabízí? Kdo je nejčastějším pacientem? A jak bolestem předcházet? Ptali jsme se lékařky Jitky Skálové z EuroPainClinics Olomouc.

  • SOUTĚŽ: Metropol chystá exkluzivní předpremiéru. Vyhrajte volňásky
    Doporučujeme

    SOUTĚŽ: Metropol chystá exkluzivní předpremiéru. Vyhrajte volňásky

    Olomoucké kino Metropol uvede 31. prosince 2025 předpremiéru historického dramatu Hamnet, které patří mezi nejočekávanější snímky konce roku. S Reportem teď můžete vyhrát lístky na libovolné představení do kina Metropol.

  • REDSTONE GROUP získala prestižní ocenění v soutěži Českých 100 nejlepších
    Doporučujeme

    REDSTONE GROUP získala prestižní ocenění v soutěži Českých 100 nejlepších

    Společnost REDSTONE GROUP získala ocenění v prestižní celonárodní soutěži Českých 100 nejlepších, která dlouhodobě vyzdvihuje mimořádné výsledky a inovativní aktivity českých firem napříč obory. V jubilejním 30. ročníku získal REDSTONE GROUP ocenění v oborové kategorii Stavebnictví & doprava, která vyzdvihuje společnosti významně ovlivňující rozvoj měst a kvalitu infrastruktury v České republice. Ocenění převzal zakladatel společnosti Richard Morávek na slavnostním galavečeru v pražském Obecním domě.

  • Večerní rituály pro klidný spánek: Co funguje a co ne
    Doporučujeme

    Večerní rituály pro klidný spánek: Co funguje a co ne

    Kvalitní spánek je velmi důležitou součástí zdravého životního stylu. Kdo spánek dlouhodobě šidí, riskuje, že se mu tento přístup časem vymstí. Jak si ke klidnému spánku pomoci? Podívali jsme se na rituály, které fungují, i na časté chyby, kterým je naopak lepší se vyhnout.

Nejčtenější

Seriály