KOMENTÁŘ: Olomouc objevuje modré zóny. Město chce peníze od občanů

Nedávno byla představena regulace automobilové dopravy v Olomouci přicházející přes vytvoření zón placeného parkování a zdražení poplatků. Překvapilo mne, že od září současně došlo k omezení MHD ruku v ruce se zdražením. Nejde to proti sobě? Není logické, aby omezení automobilové dopravy bylo podpořeno současně cenově lepší nabídkou MHD a její dostupností?

Deklarovaný cíl modrých zón je snížit počet aut v ulicích a dát Olomoučanům větší šanci zaparkovat poblíž domu. Tedy upřednostnit rezidenty před nerezidenty. Je to reálný a skutečný cíl? Odpověď je, jak kde a je to pouze částečný cíl.

Řekněme si upřímně, že primárně jde přece o peníze. Peníze, které město chce od občanů získat. Parkovací karty přibydou, zvýší se sazby a se zvýšeným parkovným přinesou do fondu mobility další peníze. Dokonalou ilustrací je 100% zvýšení parkovného v centru města, kdy od září rezidenti místo dosavadního tisíce korun ročně zaplatí 2 tisíce korun. Rovněž politici říkají, že se bude více lidí hlásit k trvalému pobytu ve městě, aby měli levnější parkování, což přinese další peníze do rozpočtu města.

Mimochodem fond dle slibů měl být transparentní. Jeho příjmy a výdaje se ovšem zahrnovaly v položce rozpočtu města. Dle programového prohlášení mělo platit: „Prostředky z parkovného budou využity na rozšíření a zkvalitnění parkování.“ Letošní realita je ale taková, že z výtěžku za parkování město financuje informační systém pro návštěvníky ZOO a opravu autobusové zastávky na Envelopě.

Navíc je klamné, že by se tímto získaly peníze na investice navíc. Lze přepokládat, že o to, co se vybere navíc, se sníží investice z městského rozpočtu.


Autorem komentáře je olomoucký patriot Kamil Andree profesí advokát, mediátor, insolvenční správce a rozhodce. Iniciátor, spolupořadatel akcí, např. Sousedských slavností Úřední čtvrti, Námořnického plesu, člen kapely Pokus Band a akcionář místního pivovaru Chomout.


A bohužel to nepřinese žádná nová parkovací místa. Ulice nejsou nafukovací, tak kde by se také vzala. Aktuálně ani jejich navyšování či výstavba parkovacích domů nejsou v běhu. Takže komu to pomůže? Rozpočtu města, trochu rezidentům v širším centru. Kdo bude nejvíce trpět? Pravidelní návštěvníci města, kteří zde dojíždí za prací. Pro ně nejsou připravena žádná odstavná parkoviště s návazností na MHD. Pojem P+R je jakoby pro radnici neznámý.

Ale trpět budou i rezidenti v částech města, kde nejsou modré zóny zavedené a tipuji, že i v zóně D, kde je parkovné plánováno na dobu od páté večer do šesté ranní. Tam se již jistě těší.

Nezpoplatníme parkování, kde se nyní parkuje zdarma!

A aby těch plateb od občanů nebylo málo, dochází od září ke zdražení MHD ruku v ruce s omezením spojů. Nejde to proti sobě? Není logické, aby omezení automobilové dopravy bylo podpořeno současně cenově lepší nabídkou MHD a její dostupností? Myslím, že ano, směřujte své dotazy na pana náměstka primátora Pejpka (ProOlomouc/Piráti), který sliboval: „Parkovací politiku tak, aby byla vstřícná k obyvatelům a doprava fungovala. Podpora MHD-podpory nákupu celoročních a dlouhodobých jízdenek.“ Dříve dokonce zaznívala slova o plánu zlevnit jízdné všem občanům.

Jako perličku můžeme ocitovat jeden z volebních bodů vládnoucího hnutí ANO, které před rokem slibovalo: „Nezpoplatníme parkování, kde se nyní parkuje zdarma.“ (Ne)čekaná otočka...

Modré zóny jsou standard a skutečně je třeba umožnit rezidentům lépe parkovat. Navrhované řešení má ale zbytečně mnoho vad. A to jsme se nedostali k otázce kompatibility jednotlivých sousedících podzón a jejich hranic. Na otázku rezidentů, kteří sice mají trvalé bydliště v Olomouci, ale s ohledem na životní situaci bydlí na jiné adrese a v jiné zóně. Nebo návštěvy, cesty do práce napříč městem.

Buďme na závěr optimisté, hlas veřejnosti snad některé věci upraví.

Související

Rychlovky

  • OLOMOUC
    Kasino v Las Vegas nebo zelený cirkus. I tak Olomoučané popisují inovativní zelené nasvícení olomoucké katedrály svatého Václava. Má šetřit peníze a omezit světelné znečistění. Podle odborníků ale nové osvětlení může škodit lidskému zdraví. Více.
  • ŠUMPERSKO
    Velkou modernizaci přečerpávací elektrárny Dlouhé Stráně na Šumpersku dokončila skupina ČEZ. Do obnovy vložila 840 milionů korun. Technici dali do pořádku hlavně turboústrojí, jehož některé části sloužily skoro 30 let.
  • OLOMOUC
    "To, co ale já považuji za daleko důležitější, je stavební povolení na radíkovskou hasičskou zbrojnici," říká v rozhovoru odcházející primátor Olomouce Miroslav Žbánek (ANO). Celý rozhovor.

Nejnovější

Doporučujeme

Nejčtenější

  • Na vánoční trhy se chystají davy. Kde parkovat?
    Společnost
    Doprava

    Na vánoční trhy se chystají davy. Kde parkovat?

    Třetí adventní víkend se blíží a s ním i předpověď. Ovšem ne ta s počasím. Do Olomouce se o víkendu podle restauratérů chystají davy lidí. Restaurace v centru mají plné rezervace, problémem může být i parkování.

  • Na části Plumlovské bude provoz bez cyklistů. Opatření má zvýšit bezpečnost
    Doprava

    Na části Plumlovské bude provoz bez cyklistů. Opatření má zvýšit bezpečnost

    Na úseku jedné z nejvytíženějších ulic v Prostějově bude platit zákaz cyklistů. Důvodem je zejména bezpečnost, kdy úzký profil a hustý provoz v rámci tisícovek aut denně vytváří rizikové situace, zejména pro cyklisty. Opatření vychází z doporučení dopravních odborníků i Policie České republiky.

  • Stavba na I/35 se protahuje. Nečekané komplikace posunuly termín dokončení
    Doprava

    Stavba na I/35 se protahuje. Nečekané komplikace posunuly termín dokončení

    Opravy na průtahu Olomoucí na ulici Velkomoravská se protáhnou. Během minulého týdne se podařilo vybourat starý mostní závěr a připravit uložení nového. Nyní silničáři zjistili, že je potřeba kapsu pro nový závěr upravit. 

Seriály