Fórum OR: Kvůli semaforům se u vodojemu tvoří kolony. Co na to zastupitelé?

Na rušnou křižovatku ulic I. P. Pavlova a Okružní nechalo vedení města umístit semafory, což způsobilo komplikace v dopravě a vlnu nevole. Olomoucký Report zastupitele oslovil s otázkou "Jak hodnotíte rozhodnutí o zavedení semaforů na křižovatce I.P. Pavlova a Okružní?" Odpovědi jsme zveřejnili v pořadí, v jakém je zastupitelé zaslali.

Pavel Jelínek (SPD)

Křižovatka I. P. Pavlova a Okružní je rušnou komunikací. Náš klub zastupitelů SPD a Trokolory se vždy více klonil k řešení v současné době populárním kruhovým objezdem. Ze strany magistrátu bylo vždy argumentováno, že je na kruhový objezd málo místa. 

Věřím, že správným nastavením intervalů v návaznosti na další světelné křižovatky v okolí se dosáhne dostatečné  průchodnosti použitého řešení světelné signalizace. V každém případě předpokládáme, že bylo vybráno nejlepší možné řešení a budeme nadále sledovat vývoj situace na této křižovatce.

Miloslav Tichý (ANO)

Často se lidé podivují, proč zde není okružní křižovatka. I já považuji okružní křižovatky za mnohdy nejbezpečnější a nejlepší formy úrovňového křížení takto vytížených komunikací. Rozhodnutí udělat zde světelnou křižovatku padlo někdy dříve v minulosti před mým nástupem do funkce, rovněž již byla dokončená projekční příprava. A nebylo to rozhodnutí jen tak od stolu, opíralo se o doporučení dopravních expertů, kteří říkají, že okružní křižovatka, která by se zde vešla, je pro toto místo a daný provoz nevhodná. Rozumím, že pocitově by zde byla lepší okružní křižovatka, také bych ji jako řidič osobáku preferoval, ale bohužel to není možné. I třeba s ohledem na kloubové autobusy, pro které by takto malý kruhový objezd byl problematický. Tedy řešení této křižovatky byla pouze dvě možná: Buď ji kompletně zrekonstruovat, osadit semafory a propojit koordinačním kabelem s ostatními křižovatkami, anebo ji nechat ve stávajícím stavu.

Osazení křižovatky světelnou signalizací je jednoznačně lepší řešení než nedělat nic. Jedná se o křižovatku, která se často „ucpávala“ zejména ze strany od Horního lánu. Ve špičce odbočit vlevo směrem k Okružní byla mnohdy loterie, která občas skončila bohužel i nehodou. Nyní bude křižovatka po úpravě bezpečnější a po zkušebním provozu plynulejší. Během zkušebního provozu ještě nemůže fungovat zcela správně, proto se nadále mohou tvořit kolony. Zkušební provoz musí proběhnout a až na základě jeho vyhodnocení se signální plány finálně upraví. Křižovatky zatím ani nemohou jet v koordinovaném režimu (všechny jsou propojeny koordinačním a optickým kabelem), musíme rovněž počkat na dokončení modernizace a zprovoznění tramvajové tratě a uvolnění dopravních omezení na Brněnské ulici a křižovatce. Tohle bohužel opravdu vyžaduje nějaký čas a trpělivost. Ovšem i ve zkušebním provozu se křižovatka „ladí“ a bude více a více propustnější. První změny udělal zhotovitel ihned po prvním víkendu.

Nelze ani pominout fakt, že na koordinovaný tah křižovatek Brněnská-Hraniční jsme získali třicetimilionovou dotaci, a že součástí rekonstrukce křižovatky jsou také opravy chodníků, které nově splňují požadavky na bezbariérovost, přibyla také cyklostezka a opravili jsme vozovku.

Každá stavba, resp. oprava na dopravních komunikacích bývá pro řidiče nepříjemná, protože je spojená s většími či menšími dopravními omezeními. Bohužel ale nelze jinak. Pokud chceme mít město opravené, bezpečné a funkční, musíme se vždy po nějaký čas obrnit trpělivostí. Odměnou nám za to ale budou opravené silnice bez výtluků, bezpečné křižovatky a přechody pro chodce, ale také třeba moderní MHD.

Otakar Štěpán Bačák (SpOLečně)

Naše města nebyla v minulosti stavěna na tak vysokou intenzitu dopravy a vyjma nové výstavby, nebo generální rekonstrukce brownfieldů není jednoduché stávající komunikace zkapacitnit. Proto se v tzv. chytrých městech přistupuje k organizačnímu řešení, kdy provoz řídí systémy, které se dokonce už samy umí učit z opakujících se průběhů dopravy. Umí tak například v ranních hodinách dostat do města co nejvíce aut na úkor vyjíždějících a v odpolední špičce naopak. A samozřejmě tyto systémy zatím pracují zejména se světelnými křižovatkami, v budoucnu možná budou ovládat přímo každé vozidlo. Takové systémy – koordinované tahy budujeme i v našem městě a toto je jeden z nich. Takže myslím, že to bylo rozhodnutí správné.

Jan Holpuch (SPOLU)

Semafor na tomhle místě vítám. Situace na křižovatce byla dlouhodobě neúnosná a každodenní zkušenosti za volantem mě nepřesvědčily, že by třeba kruháč byl lepším řešením.

Co ale dost nechápu je nastavení signálních plánů. Samozřejmě jsem zaznamenal informace o zkušebním provozu, nutnosti režim zkoordinovat teprve až se dokončí i úpravy dole na Brněnské a tak. Říkám si, jestli by nebylo bývalo lepší to tedy spustit až v okamžiku, kdy to bude hotové komplet. A taky nerozumím tomu, proč je nejdřív potřeba zkušebně nastavit režim „kolaps“, aby se to potom mohlo „vylepšit“.

Budu tedy doufat, že se aspoň „postupnými přískoky“ městu nakonec podaří křižovatku zkrotit. A nedopadne to třeba jako u nádraží nebo u Anči. Tam, po sérii neúspěšných pokusů, policie dopravním inženýrům nařídila semafory radši nadobro vypnout.

Pavel Grasse (ProOlomouc a Piráti)

Okružní ulice spolu s Hraniční je významná severojižní dopravní trasa se sběrnou funkcí a současně je to hlavní ulice. Problém již delší dobu vznikal hlavně při jejím křížení s další výraznou sběrnou komunikací I.P.Pavlova, přivádějící dopravu z obytných lokalit a nemocnice z východního směru, a z nákupního centra a bydlení ze západního směru. A protože jde ve vztahu k Okružní o vedlejší ulice, začínalo být v dopravních špičkách obtížné Okružní přejet nebo se do ní napojit. Proto vybudování světelné křižovatky vítám. Pokud bude řízení provozu dynamické, bude moci pružně reagoval na výkyvy intenzity provozu během dne podle aktuálního zatížení ze všech směrů. To jistě přispěje k plynulosti provozu ve všech směrech.

Vnímám i názory veřejnosti, že zde měl být rondel po vzoru křižovatky Okružní s Hněvotínskou. Ten ale nedoporučovali v závislosti na intenzitách dopravy a prostorových možnostech místa dopravní experti, kteří křižovatku Okružní – I.P.Pavlova projektovali. V tomto případě bych se spokojil s jejich odborným doporučením. Když jsem v posledních dnech křižovatkou v dopravních špičkách kolem 15 – 16 hod projížděl, nezaznamenal jsem osobně díky semaforům žádné dopravní problémy.

Andrea Hanáčková (STAN, Zelení a nez. ol. os.)

Situace na této křižovatce byla dlouhodobě neudržitelná, hlavně ve špičkách docházelo k problémům při výjezdu od nákupních center TERNO a TESCO směrem na Tabulový vrch a Neředín.

Osazení křižovatky semafory je krok správným směrem, nicméně bude ještě třeba odladit tzv. signální plán, aby řízení jednotlivých toků probíhalo dynamicky v různých režimech v průběhu dne a aby se netvořily delší fronty automobilů. Předpokládáme, že dodavatel zajistí takové nastavení světelné křižovatky, aby byl provoz plynulejší a bezpečnější, než jak tomu bylo bez semaforů. Jinak by taková investice postrádala smysl. 

Žádné město však nemůže být nastaveno primárně na automobilovou dopravu, výsledkem budou vždy kolony, hluk a zdravotně škodlivé emise. Musíme nutně ještě více úsilí věnovat dalšímu zlepšování veřejné dopravy a hlavně podmínek pro komfortní pohyb chodců a cyklistů po městě.

Předchozí Fórum OR o sdílených kolech v Olomouci na odkazu zde.

Související

  • Litovelská se otevírá, Polská se uzavírá. Olomouc čekají další dopravní změny
    Doprava

    Litovelská se otevírá, Polská se uzavírá. Olomouc čekají další dopravní změny

    Správa železnic společně s Dopravním podnikem města Olomouce dokončily zpožděné práce na železničním přejezdu v Litovelské ulici. Od příštího týdne se tak na frekventovaný úsek vrátí osobní i veřejná doprava do běžného režimu. Místo toho přijde úplná uzavírka v ulici Polská.

  • Radnice chystá dopravní úpravy v Neředíně. Místní kritizují záměr i způsob komunikace
    Doprava

    Radnice chystá dopravní úpravy v Neředíně. Místní kritizují záměr i způsob komunikace

    Olomoucký magistrát hodlá v následujících měsících upravit provoz v okolí Základní školy Helsinská, kdy se z pěti ulic mají stát jednosměrky. To ale vzbudilo vlnu nevole – jednak kvůli samotnému záměru, který podle místních má dopravní situaci spíše zkomplikovat, jednak kvůli způsobu komunikace ze strany odboru dopravy.

  • Dálnice D1 se chystá na plnou zátěž. Silničáři začínají s opravou povrchu
    Doprava

    Dálnice D1 se chystá na plnou zátěž. Silničáři začínají s opravou povrchu

    Už v prosinci letošního roku by mělo dojít k otevření posledního úseku dálnice D1 kolem Přerova. V rámci příprav na plnou dopravní zátěž se silničáři zaměří na opravu povrchu obou směrů trasy mezi městy Vyškov a Ivanovice na Hané. Hotovo by mělo být v druhé polovině listopadu.

  • Olomouc zapojuje obyvatele do plánování dopravy. Město zahájilo průzkum cestování
    Doprava

    Olomouc zapojuje obyvatele do plánování dopravy. Město zahájilo průzkum cestování

    Olomouc připravuje aktualizaci Plánu udržitelné městské mobility a do jeho tvorby zapojuje i veřejnost. Průzkum dopravního chování obyvatel zajišťuje tým odborníků formou osobních návštěv domácností, zároveň je k dispozici online dotazník. Cílem je během září a října získat reálná data a názory Olomoučanů, které pomohou nastavit dopravní systém města do roku 2030.  

Rychlovky

  • OLOMOUC
    Neznámý pachatel se vyřádil na centrálním hřbitově v Olomouci. V noci na čtvrtek 11. září poškodil okolo 50 hrobů. Policie odhaduje škodu na 400 tisíc korun. Více.
  • OLOMOUC
    Další z projektů olomoucké zoo přenese návštěvníky do Jižní Ameriky. Opravená Voliéra Colca se stala sídlem páru kondorů andských, největších dravců na světě. Náklady vystoupaly na 5 milionů korun, ale zato poskytnou ptákům vhodný prostor k životu. Více.
  • JESENICKO
    V České Vsi na Jesenicku dnes začala po dlouhých letech příprav stavba krytého plaveckého areálu. Bude na místě předchozího bazénu, jehož halu stavbaři v uplynulých měsících zbourali. Tečku za jeho provozem udělaly loňské povodně, byly také důvodem prodražení stavby o zhruba 60 milionů korun. Více.

Nejnovější

  • Billboardy, mítinky i ostré střety. Předvolební kampaň v Olomouckém kraji vrcholí
    Společnost

    Billboardy, mítinky i ostré střety. Předvolební kampaň v Olomouckém kraji vrcholí

    V Olomouckém kraji se naplno rozjela kampaň před nadcházejícími sněmovními volbami. Doprovází ji řada billboardů, které lemují silnice kolem velkých měst, ale i zaplněné poštovní schránky letáky politiků či jejich mítinky v ulicích měst. Politici přitom sázejí na osobní setkávání s voliči, z pódia do davu mezi obyvatele sestoupil tento týden například i premiér Petr Fiala (ODS), který se s koalicí Spolu vydal do Přerova, Olomouce i Prostějova. V Přerově jej však čekal i tábor odpůrců. Mítinky poznamenal i útok na jeho protikandidáta, šéfa hnutí ANO Andreje Babiše. Ten cestu do Olomouckého kraje na doporučení lékařů minulý týden zrušil.

  • Brzy začne basketbalová sezóna. BK Olomoucko brzy představí kádr i nové dresy
    Doporučujeme

    Brzy začne basketbalová sezóna. BK Olomoucko brzy představí kádr i nové dresy

    Fanoušci basketbalu v Olomouci se mají na co těšit. Ještě před začátkem sezóny se chystá BK Olomoucko představit nov dresy a kompletní hráčský kádr. Původně měli obojí představit během odpoledne v neděli 14. září, kvůli počasí se ale akce odkládá.

  • Chutě kraje míří do Šumperka. Festival plný specialit a zážitků navštíví město v říjnu
    Doporučujeme

    Chutě kraje míří do Šumperka. Festival plný specialit a zážitků navštíví město v říjnu

    Festival Chutě kraje nabízí ochutnávku regionálních specialit i pestrý kulturní program pro celou rodinu. Po úspěšné zastávce v Náměšti na Hané se putovní akce přesune dál - do Šumperka. Kvůli počasí se ale akce uskuteční na začátku října.

  • AKTUÁLNĚ: Hospodářské stavení na Šumpersku zachvátily plameny. Hasiči zasahují od brzkého rána
    Krimi

    AKTUÁLNĚ: Hospodářské stavení na Šumpersku zachvátily plameny. Hasiči zasahují od brzkého rána

    Hasiče v sobotu nad ránem zaměstnal požár hospodářského stavení v Kopřivné na Šumpersku. Od brzkých ranních hodin likviduje oheň několik jednotek profesionálních i dobrovolných hasičů, přičemž budovy jsou výrazně poškozeny. Vše se obešlo bez zranění.

Doporučujeme

  • Podzimní trhy v Bělkovicích-Lašťanech nabídnou regionální speciality i soutěž o nejlepší chléb
    Doporučujeme

    Podzimní trhy v Bělkovicích-Lašťanech nabídnou regionální speciality i soutěž o nejlepší chléb

    Do Bělkovic na Olomoucku míří tradiční Podzimní trhy. V neděli 21. září 2025 se na parkovišti před koupalištěm v Bělkovicích-Lašťanech uskuteční tradiční Podzimní trhy. Akce proběhne od 8:00 do 12:00 a nabídne široký výběr regionálních potravin, místních produktů i kulturní program.

  • Kapela Kryštof, Argema i dožínkový program. Přerov zažije velkolepou podzimní slavnost
    Doporučujeme

    Kapela Kryštof, Argema i dožínkový program. Přerov zažije velkolepou podzimní slavnost

    Přerovské výstaviště se o víkendu 20. – 21. září 2025 promění v centrum zábavy, hudby, tradic i chovatelského umění. Na návštěvníky čeká pestrý program v rámci 55. celostátní výstavy mladých králíků, 17. výstavy mladé drůbeže, okresních dožínek i hudebního maratonu, jehož vrcholem bude vystoupení populární kapely Kryštof.

  • Život je smysluplný, když se snažíme dělat dobro, říká Marian Jurečka
    Doporučujeme

    Život je smysluplný, když se snažíme dělat dobro, říká Marian Jurečka

    Marian Jurečka v rozhovoru otevírá osobní rovinu svého života. Ministr práce a sociálních věcí mluví o tom, co by si přál slyšet od svých dětí, až vyrostou, vzpomíná na vztah se svým otcem a sdílí své životní motto. Řeč přišla i na radost z práce na poli, smysl života i nepsané pravidlo, které ho provází při důležitých rozhodnutích. 

  • Olomouc slaví 25 let sloupu Nejsvětější Trojice na seznamu UNESCO
    Doporučujeme

    Olomouc slaví 25 let sloupu Nejsvětější Trojice na seznamu UNESCO

    Olomouc si letos připomíná čtvrtstoletí od chvíle, kdy byl Čestný sloup Nejsvětější Trojice zapsán na Seznam světového dědictví UNESCO. Oslavy výročí se nesou v duchu Dnů evropského dědictví, které nabídnou koncerty, přednášky i speciální prohlídky. Co čeká návštěvníky?

Nejčtenější

  • Stála téměř 105 milionů. Cyklostezka mezi Olomoucí a Štěpánovem má i USB zásuvky
    Doprava

    Stála téměř 105 milionů. Cyklostezka mezi Olomoucí a Štěpánovem má i USB zásuvky

    Cyklisté, běžci, ale i rodiče s kočárky už využívají novou cyklostezku vedoucí z Olomouce do Štěpánova. Slavnostně se úsek, který dostal název Hromová, otevřel až dnes. Projekt za skoro 105 milionů korun má 5 kilometrů.

  • Řidiče v Olomouci čeká horký podzim. Město rozjíždí opravy tří ulic
    Doprava

    Řidiče v Olomouci čeká horký podzim. Město rozjíždí opravy tří ulic

    Obyvatele Olomouce čekají v následujících týdnech a měsících výrazná dopravní omezení. Důvodem jsou plánované rekonstrukce tří klíčových úseků – v městských částech Radíkov, Nová Ulice a v širším centru. Město do oprav investuje celkem více než 33 milionů korun.

  • Nepřehledné přechody i rychlá auta. Děti v Olomouci označily stovky rizikových míst
    Doprava

    Nepřehledné přechody i rychlá auta. Děti v Olomouci označily stovky rizikových míst

    Více než 500 rizikových míst, která jsou hrozbou při cestě do školy, vytipovali v rozsáhlém výzkumu žáci olomouckých základních škol. Ukázal to výzkum odborníků z Univerzity Palackého (UP), kteří zkoumali vliv prostředí na pohybové chování dětí. Projekt zároveň odhalil, že se školáci málo hýbou a průměrně nesplňují doporučení Světové zdravotnické organizace (WHO) pro každodenní fyzickou aktivitu, informovali ČTK zástupci univerzity.

Seriály