Fórum OR: Kvůli semaforům se u vodojemu tvoří kolony. Co na to zastupitelé?

Na rušnou křižovatku ulic I. P. Pavlova a Okružní nechalo vedení města umístit semafory, což způsobilo komplikace v dopravě a vlnu nevole. Olomoucký Report zastupitele oslovil s otázkou "Jak hodnotíte rozhodnutí o zavedení semaforů na křižovatce I.P. Pavlova a Okružní?" Odpovědi jsme zveřejnili v pořadí, v jakém je zastupitelé zaslali.

Pavel Jelínek (SPD)

Křižovatka I. P. Pavlova a Okružní je rušnou komunikací. Náš klub zastupitelů SPD a Trokolory se vždy více klonil k řešení v současné době populárním kruhovým objezdem. Ze strany magistrátu bylo vždy argumentováno, že je na kruhový objezd málo místa. 

Věřím, že správným nastavením intervalů v návaznosti na další světelné křižovatky v okolí se dosáhne dostatečné  průchodnosti použitého řešení světelné signalizace. V každém případě předpokládáme, že bylo vybráno nejlepší možné řešení a budeme nadále sledovat vývoj situace na této křižovatce.

Miloslav Tichý (ANO)

Často se lidé podivují, proč zde není okružní křižovatka. I já považuji okružní křižovatky za mnohdy nejbezpečnější a nejlepší formy úrovňového křížení takto vytížených komunikací. Rozhodnutí udělat zde světelnou křižovatku padlo někdy dříve v minulosti před mým nástupem do funkce, rovněž již byla dokončená projekční příprava. A nebylo to rozhodnutí jen tak od stolu, opíralo se o doporučení dopravních expertů, kteří říkají, že okružní křižovatka, která by se zde vešla, je pro toto místo a daný provoz nevhodná. Rozumím, že pocitově by zde byla lepší okružní křižovatka, také bych ji jako řidič osobáku preferoval, ale bohužel to není možné. I třeba s ohledem na kloubové autobusy, pro které by takto malý kruhový objezd byl problematický. Tedy řešení této křižovatky byla pouze dvě možná: Buď ji kompletně zrekonstruovat, osadit semafory a propojit koordinačním kabelem s ostatními křižovatkami, anebo ji nechat ve stávajícím stavu.

Osazení křižovatky světelnou signalizací je jednoznačně lepší řešení než nedělat nic. Jedná se o křižovatku, která se často „ucpávala“ zejména ze strany od Horního lánu. Ve špičce odbočit vlevo směrem k Okružní byla mnohdy loterie, která občas skončila bohužel i nehodou. Nyní bude křižovatka po úpravě bezpečnější a po zkušebním provozu plynulejší. Během zkušebního provozu ještě nemůže fungovat zcela správně, proto se nadále mohou tvořit kolony. Zkušební provoz musí proběhnout a až na základě jeho vyhodnocení se signální plány finálně upraví. Křižovatky zatím ani nemohou jet v koordinovaném režimu (všechny jsou propojeny koordinačním a optickým kabelem), musíme rovněž počkat na dokončení modernizace a zprovoznění tramvajové tratě a uvolnění dopravních omezení na Brněnské ulici a křižovatce. Tohle bohužel opravdu vyžaduje nějaký čas a trpělivost. Ovšem i ve zkušebním provozu se křižovatka „ladí“ a bude více a více propustnější. První změny udělal zhotovitel ihned po prvním víkendu.

Nelze ani pominout fakt, že na koordinovaný tah křižovatek Brněnská-Hraniční jsme získali třicetimilionovou dotaci, a že součástí rekonstrukce křižovatky jsou také opravy chodníků, které nově splňují požadavky na bezbariérovost, přibyla také cyklostezka a opravili jsme vozovku.

Každá stavba, resp. oprava na dopravních komunikacích bývá pro řidiče nepříjemná, protože je spojená s většími či menšími dopravními omezeními. Bohužel ale nelze jinak. Pokud chceme mít město opravené, bezpečné a funkční, musíme se vždy po nějaký čas obrnit trpělivostí. Odměnou nám za to ale budou opravené silnice bez výtluků, bezpečné křižovatky a přechody pro chodce, ale také třeba moderní MHD.

Otakar Štěpán Bačák (SpOLečně)

Naše města nebyla v minulosti stavěna na tak vysokou intenzitu dopravy a vyjma nové výstavby, nebo generální rekonstrukce brownfieldů není jednoduché stávající komunikace zkapacitnit. Proto se v tzv. chytrých městech přistupuje k organizačnímu řešení, kdy provoz řídí systémy, které se dokonce už samy umí učit z opakujících se průběhů dopravy. Umí tak například v ranních hodinách dostat do města co nejvíce aut na úkor vyjíždějících a v odpolední špičce naopak. A samozřejmě tyto systémy zatím pracují zejména se světelnými křižovatkami, v budoucnu možná budou ovládat přímo každé vozidlo. Takové systémy – koordinované tahy budujeme i v našem městě a toto je jeden z nich. Takže myslím, že to bylo rozhodnutí správné.

Jan Holpuch (SPOLU)

Semafor na tomhle místě vítám. Situace na křižovatce byla dlouhodobě neúnosná a každodenní zkušenosti za volantem mě nepřesvědčily, že by třeba kruháč byl lepším řešením.

Co ale dost nechápu je nastavení signálních plánů. Samozřejmě jsem zaznamenal informace o zkušebním provozu, nutnosti režim zkoordinovat teprve až se dokončí i úpravy dole na Brněnské a tak. Říkám si, jestli by nebylo bývalo lepší to tedy spustit až v okamžiku, kdy to bude hotové komplet. A taky nerozumím tomu, proč je nejdřív potřeba zkušebně nastavit režim „kolaps“, aby se to potom mohlo „vylepšit“.

Budu tedy doufat, že se aspoň „postupnými přískoky“ městu nakonec podaří křižovatku zkrotit. A nedopadne to třeba jako u nádraží nebo u Anči. Tam, po sérii neúspěšných pokusů, policie dopravním inženýrům nařídila semafory radši nadobro vypnout.

Pavel Grasse (ProOlomouc a Piráti)

Okružní ulice spolu s Hraniční je významná severojižní dopravní trasa se sběrnou funkcí a současně je to hlavní ulice. Problém již delší dobu vznikal hlavně při jejím křížení s další výraznou sběrnou komunikací I.P.Pavlova, přivádějící dopravu z obytných lokalit a nemocnice z východního směru, a z nákupního centra a bydlení ze západního směru. A protože jde ve vztahu k Okružní o vedlejší ulice, začínalo být v dopravních špičkách obtížné Okružní přejet nebo se do ní napojit. Proto vybudování světelné křižovatky vítám. Pokud bude řízení provozu dynamické, bude moci pružně reagoval na výkyvy intenzity provozu během dne podle aktuálního zatížení ze všech směrů. To jistě přispěje k plynulosti provozu ve všech směrech.

Vnímám i názory veřejnosti, že zde měl být rondel po vzoru křižovatky Okružní s Hněvotínskou. Ten ale nedoporučovali v závislosti na intenzitách dopravy a prostorových možnostech místa dopravní experti, kteří křižovatku Okružní – I.P.Pavlova projektovali. V tomto případě bych se spokojil s jejich odborným doporučením. Když jsem v posledních dnech křižovatkou v dopravních špičkách kolem 15 – 16 hod projížděl, nezaznamenal jsem osobně díky semaforům žádné dopravní problémy.

Andrea Hanáčková (STAN, Zelení a nez. ol. os.)

Situace na této křižovatce byla dlouhodobě neudržitelná, hlavně ve špičkách docházelo k problémům při výjezdu od nákupních center TERNO a TESCO směrem na Tabulový vrch a Neředín.

Osazení křižovatky semafory je krok správným směrem, nicméně bude ještě třeba odladit tzv. signální plán, aby řízení jednotlivých toků probíhalo dynamicky v různých režimech v průběhu dne a aby se netvořily delší fronty automobilů. Předpokládáme, že dodavatel zajistí takové nastavení světelné křižovatky, aby byl provoz plynulejší a bezpečnější, než jak tomu bylo bez semaforů. Jinak by taková investice postrádala smysl. 

Žádné město však nemůže být nastaveno primárně na automobilovou dopravu, výsledkem budou vždy kolony, hluk a zdravotně škodlivé emise. Musíme nutně ještě více úsilí věnovat dalšímu zlepšování veřejné dopravy a hlavně podmínek pro komfortní pohyb chodců a cyklistů po městě.

Předchozí Fórum OR o sdílených kolech v Olomouci na odkazu zde.

Související

  • Blíží se zprovoznění D1 na Přerovsku. Silničáři pokládají asfalt
    Doprava

    Blíží se zprovoznění D1 na Přerovsku. Silničáři pokládají asfalt

    Stále probíhají opravné práce na dálnici D1 mezi Vyškovem a Ivanovicemi na Hané. Obousměrně by měl být úsek zprovozněn přibližně za 10 dní. Informovalo o tom Ředitelství silnic a dálnic Olomouckého kraje (ŘSD). 

  • Než začne stavba dálnice, archeologové odkryli 7000 let staré pozůstatky
    Doprava

    Než začne stavba dálnice, archeologové odkryli 7000 let staré pozůstatky

    Pozůstatky několika pravěkých osad, ale i významné nálezy staré až 7000 let objevili archeologové při výzkumu před stavbou dálnice D55 mezi Kokory a Přerovem. Výzkum, který navazuje na skrývky ornice, odhalil přes 300 archeologických objektů z období od mladší doby kamenné až po dobu železnou. Mezi nejzajímavější nálezy patří rozsáhlý takzvaný hliník ze střední doby bronzové a celý půdorys neolitické stavby, řekl dnes novinářům Marek Kalábek z Archeologického centra Olomouc. Stavba druhé části této dálnice by měla začít příští rok.

  • Prostějov otevřel nový dopravní terminál za 120 milionů. Přibyla zeleň i parkovací místa
    Doprava

    Prostějov otevřel nový dopravní terminál za 120 milionů. Přibyla zeleň i parkovací místa

    V prostějovské ulici Újezd je nově otevřený dopravní terminál autobusové dopravy. Se stavbou za 120 milionů začali dělníci v květnu letošního roku. Krom samotného terminálu vznikla také nová parkovací místa a došlo k úpravě okolního prostranství.

  • Provoz na I/46 zkomplikuje oprava asfaltu. Průjezdný bude jeden pruh
    Doprava

    Provoz na I/46 zkomplikuje oprava asfaltu. Průjezdný bude jeden pruh

    Na silnici mezi Bohuňovicemi a Štarnovem na Olomoucku budou probíhat velkoplošné opravy asfaltu. Kvůli silničářským pracím tak bude úsek silnice první třídy průjezdný pouze jedním pruhem. Provoz bude řízen kyvadlově.

Rychlovky

  • OLOMOUCKÝ KRAJ
    Nad Českou republikou je v nejbližších dnech velká šance vidět polární záři. Meteorologové upozorňují na geomagnetickou bouři, která světelný jev způsobuje. Pokud bude dobrá viditelnost, je možné auroru zahlédnout i na Olomoucku. Více.
  • OLOMOUC
    Děti v Chomoutově se vrátily do modernizované budovy Mateřské školy Baarovy. Ta prošla rozsáhlou modernizací za 33 milionů korun a nabízí tak vyšší komfort i energeticky úspornější provoz. Část výdajů pokryla dotace z Integrovaného regionálního operačního programu. Více.
  • JESENICKO
    V lesích na Jesenicku provedli ochranáři přírody spolu s vlastníky pozemků sérii technických opatření. Na nevyužívaných přibližovacích linkách, které původně sloužily pro odvoz kalamitního dřeva, vznikly opatření typu jáma-hráz-jáma. Díky tomu by mělo dojít ke snížení povrchového odtoku vody a k podpoře jejího vsakování do půdy. Více.

Nejnovější

  • Highlighty týdne: Ukradené zabezpečovací kabely na koridoru a výhra Sigmy v Arménii
    Společnost

    Highlighty týdne: Ukradené zabezpečovací kabely na koridoru a výhra Sigmy v Arménii

    Je tu neděle a my pro vás máme pravidelnou rubriku Highlighty týdne. Představíme témata, která patřila mezi největší a nejčtenější za uplynulý týden. Highlighty týdne si můžete pustit i do uší ve formátu Podcastu Olomouckého Reportu.

  • Po letech slaví Olomouc úspěch. Vylíhla se mláďata vzácných zoborožců
    Společnost

    Po letech slaví Olomouc úspěch. Vylíhla se mláďata vzácných zoborožců

    Olomoucká zoologická zahrada poprvé odchovala mláďata zoborožce malajského, který patří mezi zranitelné ptačí druhy. Dvě letošní mláďata jsou prvním úspěšným odchovem zoborožce malajského po 23 letech jeho chovu. Mladí opeřenci s typickým výrazným zobákem už překonali kritické období a návštěvníci zoo je mohou spatřit ve voliérách. ČTK to sdělila mluvčí zoologické zahrady Iveta Gronská.

  • U Křelova se srazila dvě osobní auta. Zemřel mladistvý z jednoho z aut
    Krimi

    U Křelova se srazila dvě osobní auta. Zemřel mladistvý z jednoho z aut

    Hasiči aktuálně zasahují u vážné dopravní nehody dvou osobních aut u obce Křelov-Břuchotín na Olomoucku. Silnice je uzavřená v obou směrech. Na místě se zranilo osm lidí, z toho čtyři těžce. Jeden mladistvý zraněním podlehl

  • Dobrovolníci a potomci vysídlených rodin vysadili na Prostějovsku Alej svobody
    Společnost

    Dobrovolníci a potomci vysídlených rodin vysadili na Prostějovsku Alej svobody

    Potomci obyvatel 33 obcí vysídlených za druhé světové války spolu s dobrovolníky vysadili na Drahanské vrchovině takzvanou Alej svobody. Nachází se mezi Bousínem na Prostějovsku a vesnicí Repechy, která je jeho místní částí. Alej tvoří 110 stromů, z nichž některé nesou jména tehdy zaniklých vesnic, sdělil ČTK za spolupořádající Nadaci Partnerství David Kopecký.

Doporučujeme

  • Vánoční (nejen) akce ve firmě? Catering zajistí Mapexo, vy si užijte atmosféru
    Doporučujeme

    Vánoční (nejen) akce ve firmě? Catering zajistí Mapexo, vy si užijte atmosféru

    S nadcházejícím koncem kalendářního roku se blíží období vánočních oslav a večírků. A pokud takovou akci plánujete nejen ve své firmě, podniku nebo zařízení, tak přesně pro vás jsou jako dělané služby kroměřížské firmy Mapexo, která připravuje, mimo jiné, kompletní catering.

  • Cosplay Festival v Šantovce vtáhne příchozí  do světa Japonska, mangy a anime
    Doporučujeme

    Cosplay Festival v Šantovce vtáhne příchozí do světa Japonska, mangy a anime

    Galerie Šantovka se v sobotu 8. listopadu promění v centrum japonské kultury, fantazie a popkultury. Uskuteční se zde devátý ročník oblíbeného Cosplay Festivalu, největší akce svého druhu na Moravě, která propojuje fanoušky anime, komiksů, her i filmů. Festival nabídne bohatý celodenní program pro všechny generace – od workshopů japonských tradic až po velkolepý průvod kostýmů. Vstup na akci je zdarma.

  • Mapexo Catering, to jsou nejen obědy, lahůdky a rauty
    Doporučujeme

    Mapexo Catering, to jsou nejen obědy, lahůdky a rauty

    Svačiny, obědy, lahůdky, rauty, oslavy a večírky. Tak přesně na takové příležitosti připraví skvělé a chutné jídlo z čerstvých surovin společnost Mapexo Catering, kterou najdete v Kroměříži na adrese Havlíčkova 2887. 

  • Nakoukněte do základní školy KSOR, škola zve na den otevřených dveří
    Doporučujeme

    Nakoukněte do základní školy KSOR, škola zve na den otevřených dveří

    Soukromá základní škola KSOR je první svého druhu v Kroměříži. A jaké to v ní je a co nabízí pro vaše potomky, to se můžete dozvědět nejen on-line, tedy na webu nebo sociálních sítích, ale také osobně. KSOR totiž připravil dny otevřených dveří.

Nejčtenější

  • Vlaky nahradí autobusy. Výluka začíná v pondělí
    Doprava

    Vlaky nahradí autobusy. Výluka začíná v pondělí

    Na železniční trati z Brna do Přerova budou po celý příští týden jezdit místo vlaků autobusy, a to zhruba mezi 8:00 a 16:00. Výluka se dotkne rychlíků z Brna do Ostravy i do Olomouce a částečně také osobních vlaků mezi Přerovem a Vyškovem. Vyplývá to z informaci společnosti Kordis JMK i z výlukových jízdních řádů.

  • Místo bagrů auta. Na těchto úsecích už brzy projedete
    Doprava

    Místo bagrů auta. Na těchto úsecích už brzy projedete

    Ke konci roku 2025 se otevře hned několik dálničních úseků. Mezi nimi je i dlouho očekávaný úsek mezi Říkovicemi a Přerovem. Report přináší souhrn, kudy projedou ještě letos první řidiči.

  • Řidiči v Olomouci si oddechnou. Erenburgova ulice se otevírá o čtyři dny dřív
    Doprava

    Řidiči v Olomouci si oddechnou. Erenburgova ulice se otevírá o čtyři dny dřív

    Další úlevu pocítí řidiči v Olomouci, jelikož se podařilo dokončit silničářské práce na Erenburgově ulici dříve, než se očekávalo. Původní termín dokončení byl na úterý 4. listopadu, nakonec se ji podaří zprovoznit už v pátek 31. října. Krom toho už několik dní slouží řidičům opravené silnice v dalších olomouckých ulicích.

Seriály