Fórum OR: Kvůli semaforům se u vodojemu tvoří kolony. Co na to zastupitelé?

Na rušnou křižovatku ulic I. P. Pavlova a Okružní nechalo vedení města umístit semafory, což způsobilo komplikace v dopravě a vlnu nevole. Olomoucký Report zastupitele oslovil s otázkou "Jak hodnotíte rozhodnutí o zavedení semaforů na křižovatce I.P. Pavlova a Okružní?" Odpovědi jsme zveřejnili v pořadí, v jakém je zastupitelé zaslali.

Pavel Jelínek (SPD)

Křižovatka I. P. Pavlova a Okružní je rušnou komunikací. Náš klub zastupitelů SPD a Trokolory se vždy více klonil k řešení v současné době populárním kruhovým objezdem. Ze strany magistrátu bylo vždy argumentováno, že je na kruhový objezd málo místa. 

Věřím, že správným nastavením intervalů v návaznosti na další světelné křižovatky v okolí se dosáhne dostatečné  průchodnosti použitého řešení světelné signalizace. V každém případě předpokládáme, že bylo vybráno nejlepší možné řešení a budeme nadále sledovat vývoj situace na této křižovatce.

Miloslav Tichý (ANO)

Často se lidé podivují, proč zde není okružní křižovatka. I já považuji okružní křižovatky za mnohdy nejbezpečnější a nejlepší formy úrovňového křížení takto vytížených komunikací. Rozhodnutí udělat zde světelnou křižovatku padlo někdy dříve v minulosti před mým nástupem do funkce, rovněž již byla dokončená projekční příprava. A nebylo to rozhodnutí jen tak od stolu, opíralo se o doporučení dopravních expertů, kteří říkají, že okružní křižovatka, která by se zde vešla, je pro toto místo a daný provoz nevhodná. Rozumím, že pocitově by zde byla lepší okružní křižovatka, také bych ji jako řidič osobáku preferoval, ale bohužel to není možné. I třeba s ohledem na kloubové autobusy, pro které by takto malý kruhový objezd byl problematický. Tedy řešení této křižovatky byla pouze dvě možná: Buď ji kompletně zrekonstruovat, osadit semafory a propojit koordinačním kabelem s ostatními křižovatkami, anebo ji nechat ve stávajícím stavu.

Osazení křižovatky světelnou signalizací je jednoznačně lepší řešení než nedělat nic. Jedná se o křižovatku, která se často „ucpávala“ zejména ze strany od Horního lánu. Ve špičce odbočit vlevo směrem k Okružní byla mnohdy loterie, která občas skončila bohužel i nehodou. Nyní bude křižovatka po úpravě bezpečnější a po zkušebním provozu plynulejší. Během zkušebního provozu ještě nemůže fungovat zcela správně, proto se nadále mohou tvořit kolony. Zkušební provoz musí proběhnout a až na základě jeho vyhodnocení se signální plány finálně upraví. Křižovatky zatím ani nemohou jet v koordinovaném režimu (všechny jsou propojeny koordinačním a optickým kabelem), musíme rovněž počkat na dokončení modernizace a zprovoznění tramvajové tratě a uvolnění dopravních omezení na Brněnské ulici a křižovatce. Tohle bohužel opravdu vyžaduje nějaký čas a trpělivost. Ovšem i ve zkušebním provozu se křižovatka „ladí“ a bude více a více propustnější. První změny udělal zhotovitel ihned po prvním víkendu.

Nelze ani pominout fakt, že na koordinovaný tah křižovatek Brněnská-Hraniční jsme získali třicetimilionovou dotaci, a že součástí rekonstrukce křižovatky jsou také opravy chodníků, které nově splňují požadavky na bezbariérovost, přibyla také cyklostezka a opravili jsme vozovku.

Každá stavba, resp. oprava na dopravních komunikacích bývá pro řidiče nepříjemná, protože je spojená s většími či menšími dopravními omezeními. Bohužel ale nelze jinak. Pokud chceme mít město opravené, bezpečné a funkční, musíme se vždy po nějaký čas obrnit trpělivostí. Odměnou nám za to ale budou opravené silnice bez výtluků, bezpečné křižovatky a přechody pro chodce, ale také třeba moderní MHD.

Otakar Štěpán Bačák (SpOLečně)

Naše města nebyla v minulosti stavěna na tak vysokou intenzitu dopravy a vyjma nové výstavby, nebo generální rekonstrukce brownfieldů není jednoduché stávající komunikace zkapacitnit. Proto se v tzv. chytrých městech přistupuje k organizačnímu řešení, kdy provoz řídí systémy, které se dokonce už samy umí učit z opakujících se průběhů dopravy. Umí tak například v ranních hodinách dostat do města co nejvíce aut na úkor vyjíždějících a v odpolední špičce naopak. A samozřejmě tyto systémy zatím pracují zejména se světelnými křižovatkami, v budoucnu možná budou ovládat přímo každé vozidlo. Takové systémy – koordinované tahy budujeme i v našem městě a toto je jeden z nich. Takže myslím, že to bylo rozhodnutí správné.

Jan Holpuch (SPOLU)

Semafor na tomhle místě vítám. Situace na křižovatce byla dlouhodobě neúnosná a každodenní zkušenosti za volantem mě nepřesvědčily, že by třeba kruháč byl lepším řešením.

Co ale dost nechápu je nastavení signálních plánů. Samozřejmě jsem zaznamenal informace o zkušebním provozu, nutnosti režim zkoordinovat teprve až se dokončí i úpravy dole na Brněnské a tak. Říkám si, jestli by nebylo bývalo lepší to tedy spustit až v okamžiku, kdy to bude hotové komplet. A taky nerozumím tomu, proč je nejdřív potřeba zkušebně nastavit režim „kolaps“, aby se to potom mohlo „vylepšit“.

Budu tedy doufat, že se aspoň „postupnými přískoky“ městu nakonec podaří křižovatku zkrotit. A nedopadne to třeba jako u nádraží nebo u Anči. Tam, po sérii neúspěšných pokusů, policie dopravním inženýrům nařídila semafory radši nadobro vypnout.

Pavel Grasse (ProOlomouc a Piráti)

Okružní ulice spolu s Hraniční je významná severojižní dopravní trasa se sběrnou funkcí a současně je to hlavní ulice. Problém již delší dobu vznikal hlavně při jejím křížení s další výraznou sběrnou komunikací I.P.Pavlova, přivádějící dopravu z obytných lokalit a nemocnice z východního směru, a z nákupního centra a bydlení ze západního směru. A protože jde ve vztahu k Okružní o vedlejší ulice, začínalo být v dopravních špičkách obtížné Okružní přejet nebo se do ní napojit. Proto vybudování světelné křižovatky vítám. Pokud bude řízení provozu dynamické, bude moci pružně reagoval na výkyvy intenzity provozu během dne podle aktuálního zatížení ze všech směrů. To jistě přispěje k plynulosti provozu ve všech směrech.

Vnímám i názory veřejnosti, že zde měl být rondel po vzoru křižovatky Okružní s Hněvotínskou. Ten ale nedoporučovali v závislosti na intenzitách dopravy a prostorových možnostech místa dopravní experti, kteří křižovatku Okružní – I.P.Pavlova projektovali. V tomto případě bych se spokojil s jejich odborným doporučením. Když jsem v posledních dnech křižovatkou v dopravních špičkách kolem 15 – 16 hod projížděl, nezaznamenal jsem osobně díky semaforům žádné dopravní problémy.

Andrea Hanáčková (STAN, Zelení a nez. ol. os.)

Situace na této křižovatce byla dlouhodobě neudržitelná, hlavně ve špičkách docházelo k problémům při výjezdu od nákupních center TERNO a TESCO směrem na Tabulový vrch a Neředín.

Osazení křižovatky semafory je krok správným směrem, nicméně bude ještě třeba odladit tzv. signální plán, aby řízení jednotlivých toků probíhalo dynamicky v různých režimech v průběhu dne a aby se netvořily delší fronty automobilů. Předpokládáme, že dodavatel zajistí takové nastavení světelné křižovatky, aby byl provoz plynulejší a bezpečnější, než jak tomu bylo bez semaforů. Jinak by taková investice postrádala smysl. 

Žádné město však nemůže být nastaveno primárně na automobilovou dopravu, výsledkem budou vždy kolony, hluk a zdravotně škodlivé emise. Musíme nutně ještě více úsilí věnovat dalšímu zlepšování veřejné dopravy a hlavně podmínek pro komfortní pohyb chodců a cyklistů po městě.

Předchozí Fórum OR o sdílených kolech v Olomouci na odkazu zde.

Související

  • Olomoucká ulice v Prostějově se znovu otevře. Železničáři dokončili opravy dříve
    Doprava

    Olomoucká ulice v Prostějově se znovu otevře. Železničáři dokončili opravy dříve

    Na ulici Olomoucká v Prostějově prováděli železničáři rekonstrukci železničního přejezdu, a to za úplné uzavírky. Dopravní omezení mělo původně trvat až do 5. prosince a ovlivněná měla být hromadná i soukromá doprava. Železničářům se podařilo práce dokončit s výrazným předstihem.

  • Kraj dokončil opravu cesty na Šumpersku
    Doprava

    Kraj dokončil opravu cesty na Šumpersku

    Kraj má o jednu rozbitou silnici méně. Cesta z Rapotína do Rejchartic na Šumpersku je hotová. Pět kilometrů nové vozovky už slouží místním řidičům.

  • Řidičům v Hranicích se ulevilo. Bělotínská ulice je bez semaforů a omezení
    Doprava

    Řidičům v Hranicích se ulevilo. Bělotínská ulice je bez semaforů a omezení

    Z Bělotínské ulice v Hranicích na Přerovsku zmizely semafory. Ulice je díky konci opravných prací opět průjezdná ve všech čtyřech pruzích bez zdržení. Dokončovací práce, které budou probíhat přes zimu, by měly mít jen minimální dopad na dopravu.

  • Správa železnic dokončila opravu trati poničené požárem cisterny s benzenem
    Doprava

    Správa železnic dokončila opravu trati poničené požárem cisterny s benzenem

    Správa železnic (SŽ) dokončila opravu železniční trati u Hustopečí nad Bečvou na Přerovsku, kterou v únoru poničil mohutný požár cisternového vlaku s benzenem. Na dvoukolejné trati z Hranic do Valašského Meziříčí byl po požáru zastaven provoz vlaků, částečně ho SŽ obnovila v červnu po jedné koleji. Vlaky tam od té doby jezdily nižší rychlostí. Letní provizorní zprovoznění trati přišlo na 23 milionů, následná podzimní oprava stála 90 milionů korun. ČTK to dnes řekl mluvčí SŽ Dušan Gavenda. Omezení provozu na trati skončí dnes v podvečer.

Rychlovky

  • PŘEROV
    Pacienti přerovské nemocnice AGEL mohou nově využívat online portál Můj AGEL. Ten zjednodušuje komunikaci se zdravotnickým zařízením a poskytuje přehled informací na jednom místě. Skrze portál se mohou pacienti snadno objednat k vyšetření, získat přístup k výsledkům i kompletní zdravotní dokumentaci. Více.
  • OLOMOUCKÝ KRAJ
    Jak se v mrazivém počasí zabavit? Třeba na kluzišti. Jaké ledové plochy v Olomouckém kraji můžete navštívit? A co dalšího města nabízejí navíc? Nabízíme stručný přehled.
  • PROSTĚJOV
    Město pokračuje v setkáních s obyvateli příměstských částí. Vedení města chce vyslechnout jejich podněty. Setkání vedení PV s veřejností v příměst částech začínají v 17h.

Nejnovější

  • Propuštění vraha z Mírova bylo podle žalobce zákonné. Znovu zabil po 22 dnech
    Krimi

    Propuštění vraha z Mírova bylo podle žalobce zákonné. Znovu zabil po 22 dnech

    Podmíněnému propuštění odsouzeného vraha z Mírova na Šumpersku, který tři týdny po opuštění věznice podle policie znovu vraždil, nešlo z pohledu zákona zabránit. ČTK to dnes řekl šumperský státní zástupce Tomáš Horák, který případ posuzoval. Horák poukázal na to, že zákonné podmínky pro podmíněné propuštění se posledních 15 let změkčují. Vyjádření ministerstva spravedlnosti ČTK zjišťuje.

  • ANKETA: Jak Olomoučané slaví nový rok. Jsou ohňostroje už passé?
    Společnost
    Ankety

    ANKETA: Jak Olomoučané slaví nový rok. Jsou ohňostroje už passé?

    Nový rok se blíží a s ním i silvestrovské oslavy. Největší party roka s sebou nese tradice v každé rodině. Zeptali jsme se olomouckých, jak slaví oni a co by chtěli změnit. Získává si světelná show více pozornosti než ohňostroje?

  • Kolik Lidlů je dost Lidlů? V Olomouci se otevírá sedmý
    Společnost

    Kolik Lidlů je dost Lidlů? V Olomouci se otevírá sedmý

    Na konci letošního roku otevře společnost Lidl novou prodejnu v Kutné Hoře a v Olomouci, čímž dále posílí svou síť na tuzemském trhu. Obě prodejny zahájí provoz ve čtvrtek 4. prosince v 7 hodin ráno. Zákazníkům nabídnou moderní a komfortní prostředí, energeticky úsporné technologie a kvalitní zázemí odpovídající současným standardům. Součástí otevření je tradičně také finanční podpora místních škol.

  • Kauza Autostráda míří do finále. Policie brzy uzavře vyšetřování zmanipulovaných zakázek
    Krimi

    Kauza Autostráda míří do finále. Policie brzy uzavře vyšetřování zmanipulovaných zakázek

    Vyšetřování údajně zmanipulovaných dopravních zakázek v Olomouckém kraji se blíží k závěru. Začátkem příštího roku by policie mohla uznat vyšetřování za skončené a umožní stranám seznámení se spisem, řekl ČTK náměstek olomouckého vrchního žalobce Radek Bartoš. Případ s názvem Autostráda policisté otevřeli před dvěma lety. V hlavní větvi bylo původně stíháno 13 lidí, u pěti z nich soud schválil dohody o vině a trestu. O rok později se kauza rozšířila o část týkající se veřejné zakázky v Kostelci na Hané na Prostějovsku.

Doporučujeme

  • Vánoční sbírka pro útulkáče vyhlašuje #dobroštafetu – pomáhejme všichni!
    Doporučujeme

    Vánoční sbírka pro útulkáče vyhlašuje #dobroštafetu – pomáhejme všichni!

    Možná by to tuhle skupinku dobrovolníků na začátku ani ve snu nenapadlo, ale letos je tu už desátý ročník sbírky Šťastné a chlupaté, která vybírá krmivo a vybavení pro opuštěné pejsky z Psího domova Pod křídly anděla v Žerotíně u Olomouce. A podtitul letošní sbírky probíhající od 5. do 19. prosince? Pošli to dál aneb Pomáhejme všichni, sami od sebe, kdykoli a kdekoli, a inspirujme tím i ostatní.

  • Hledáte tip na (nejen) vánoční dárek? Darujte kousek Olomouce
    Doporučujeme

    Hledáte tip na (nejen) vánoční dárek? Darujte kousek Olomouce

    Řešíte dilema jaký vybrat dárek, a to nejen pod vánoční stromek? Máte doma olomouckého patriota? Nebo chcete udělat radost svým přátelům či rodině, kteří nejsou z Olomouce? Anebo chcete potěšit třeba milovníky olomouckých tvarůžků? Dárkové předměty z Informačního centra Olomouc jsou skvělou inspirací na vánoční překvapení pod stromečkem, i drobnou pozornost ke konci roku.

  • Vánoční pavilon na Floře láká na punč, pohádky i teplo u stolečku. A kino je úplně zdarma
    Doporučujeme

    Vánoční pavilon na Floře láká na punč, pohádky i teplo u stolečku. A kino je úplně zdarma

    Víte, kde hledat Vánoční pavilon? Unikátní vánoční koutek vyrostl v areálu olomoucké Flory. V Pavilonu E teď najdou návštěvníci místo, kde si mohou užít hřejivou sváteční náladu.

  • SOUTĚŽ: Vyfoťte vánoční výzdobu a vyhrajte vstup na výstavu koček
    Doporučujeme

    SOUTĚŽ: Vyfoťte vánoční výzdobu a vyhrajte vstup na výstavu koček

    Olomouc se opět promění v ráj všech milovníků koček. O víkendu 6.–7. prosince 2025 se uskuteční dvě jednodenní mezinárodní výstavy, na kterých se představí desítky nádherných kočičích plemen z domova i ze zahraničí. Teď si můžete s Reportem zahrát o volné vstupenky. 

Nejčtenější

Seriály