Fórum OR: Kvůli semaforům se u vodojemu tvoří kolony. Co na to zastupitelé?

Na rušnou křižovatku ulic I. P. Pavlova a Okružní nechalo vedení města umístit semafory, což způsobilo komplikace v dopravě a vlnu nevole. Olomoucký Report zastupitele oslovil s otázkou "Jak hodnotíte rozhodnutí o zavedení semaforů na křižovatce I.P. Pavlova a Okružní?" Odpovědi jsme zveřejnili v pořadí, v jakém je zastupitelé zaslali.

Pavel Jelínek (SPD)

Křižovatka I. P. Pavlova a Okružní je rušnou komunikací. Náš klub zastupitelů SPD a Trokolory se vždy více klonil k řešení v současné době populárním kruhovým objezdem. Ze strany magistrátu bylo vždy argumentováno, že je na kruhový objezd málo místa. 

Věřím, že správným nastavením intervalů v návaznosti na další světelné křižovatky v okolí se dosáhne dostatečné  průchodnosti použitého řešení světelné signalizace. V každém případě předpokládáme, že bylo vybráno nejlepší možné řešení a budeme nadále sledovat vývoj situace na této křižovatce.

Miloslav Tichý (ANO)

Často se lidé podivují, proč zde není okružní křižovatka. I já považuji okružní křižovatky za mnohdy nejbezpečnější a nejlepší formy úrovňového křížení takto vytížených komunikací. Rozhodnutí udělat zde světelnou křižovatku padlo někdy dříve v minulosti před mým nástupem do funkce, rovněž již byla dokončená projekční příprava. A nebylo to rozhodnutí jen tak od stolu, opíralo se o doporučení dopravních expertů, kteří říkají, že okružní křižovatka, která by se zde vešla, je pro toto místo a daný provoz nevhodná. Rozumím, že pocitově by zde byla lepší okružní křižovatka, také bych ji jako řidič osobáku preferoval, ale bohužel to není možné. I třeba s ohledem na kloubové autobusy, pro které by takto malý kruhový objezd byl problematický. Tedy řešení této křižovatky byla pouze dvě možná: Buď ji kompletně zrekonstruovat, osadit semafory a propojit koordinačním kabelem s ostatními křižovatkami, anebo ji nechat ve stávajícím stavu.

Osazení křižovatky světelnou signalizací je jednoznačně lepší řešení než nedělat nic. Jedná se o křižovatku, která se často „ucpávala“ zejména ze strany od Horního lánu. Ve špičce odbočit vlevo směrem k Okružní byla mnohdy loterie, která občas skončila bohužel i nehodou. Nyní bude křižovatka po úpravě bezpečnější a po zkušebním provozu plynulejší. Během zkušebního provozu ještě nemůže fungovat zcela správně, proto se nadále mohou tvořit kolony. Zkušební provoz musí proběhnout a až na základě jeho vyhodnocení se signální plány finálně upraví. Křižovatky zatím ani nemohou jet v koordinovaném režimu (všechny jsou propojeny koordinačním a optickým kabelem), musíme rovněž počkat na dokončení modernizace a zprovoznění tramvajové tratě a uvolnění dopravních omezení na Brněnské ulici a křižovatce. Tohle bohužel opravdu vyžaduje nějaký čas a trpělivost. Ovšem i ve zkušebním provozu se křižovatka „ladí“ a bude více a více propustnější. První změny udělal zhotovitel ihned po prvním víkendu.

Nelze ani pominout fakt, že na koordinovaný tah křižovatek Brněnská-Hraniční jsme získali třicetimilionovou dotaci, a že součástí rekonstrukce křižovatky jsou také opravy chodníků, které nově splňují požadavky na bezbariérovost, přibyla také cyklostezka a opravili jsme vozovku.

Každá stavba, resp. oprava na dopravních komunikacích bývá pro řidiče nepříjemná, protože je spojená s většími či menšími dopravními omezeními. Bohužel ale nelze jinak. Pokud chceme mít město opravené, bezpečné a funkční, musíme se vždy po nějaký čas obrnit trpělivostí. Odměnou nám za to ale budou opravené silnice bez výtluků, bezpečné křižovatky a přechody pro chodce, ale také třeba moderní MHD.

Otakar Štěpán Bačák (SpOLečně)

Naše města nebyla v minulosti stavěna na tak vysokou intenzitu dopravy a vyjma nové výstavby, nebo generální rekonstrukce brownfieldů není jednoduché stávající komunikace zkapacitnit. Proto se v tzv. chytrých městech přistupuje k organizačnímu řešení, kdy provoz řídí systémy, které se dokonce už samy umí učit z opakujících se průběhů dopravy. Umí tak například v ranních hodinách dostat do města co nejvíce aut na úkor vyjíždějících a v odpolední špičce naopak. A samozřejmě tyto systémy zatím pracují zejména se světelnými křižovatkami, v budoucnu možná budou ovládat přímo každé vozidlo. Takové systémy – koordinované tahy budujeme i v našem městě a toto je jeden z nich. Takže myslím, že to bylo rozhodnutí správné.

Jan Holpuch (SPOLU)

Semafor na tomhle místě vítám. Situace na křižovatce byla dlouhodobě neúnosná a každodenní zkušenosti za volantem mě nepřesvědčily, že by třeba kruháč byl lepším řešením.

Co ale dost nechápu je nastavení signálních plánů. Samozřejmě jsem zaznamenal informace o zkušebním provozu, nutnosti režim zkoordinovat teprve až se dokončí i úpravy dole na Brněnské a tak. Říkám si, jestli by nebylo bývalo lepší to tedy spustit až v okamžiku, kdy to bude hotové komplet. A taky nerozumím tomu, proč je nejdřív potřeba zkušebně nastavit režim „kolaps“, aby se to potom mohlo „vylepšit“.

Budu tedy doufat, že se aspoň „postupnými přískoky“ městu nakonec podaří křižovatku zkrotit. A nedopadne to třeba jako u nádraží nebo u Anči. Tam, po sérii neúspěšných pokusů, policie dopravním inženýrům nařídila semafory radši nadobro vypnout.

Pavel Grasse (ProOlomouc a Piráti)

Okružní ulice spolu s Hraniční je významná severojižní dopravní trasa se sběrnou funkcí a současně je to hlavní ulice. Problém již delší dobu vznikal hlavně při jejím křížení s další výraznou sběrnou komunikací I.P.Pavlova, přivádějící dopravu z obytných lokalit a nemocnice z východního směru, a z nákupního centra a bydlení ze západního směru. A protože jde ve vztahu k Okružní o vedlejší ulice, začínalo být v dopravních špičkách obtížné Okružní přejet nebo se do ní napojit. Proto vybudování světelné křižovatky vítám. Pokud bude řízení provozu dynamické, bude moci pružně reagoval na výkyvy intenzity provozu během dne podle aktuálního zatížení ze všech směrů. To jistě přispěje k plynulosti provozu ve všech směrech.

Vnímám i názory veřejnosti, že zde měl být rondel po vzoru křižovatky Okružní s Hněvotínskou. Ten ale nedoporučovali v závislosti na intenzitách dopravy a prostorových možnostech místa dopravní experti, kteří křižovatku Okružní – I.P.Pavlova projektovali. V tomto případě bych se spokojil s jejich odborným doporučením. Když jsem v posledních dnech křižovatkou v dopravních špičkách kolem 15 – 16 hod projížděl, nezaznamenal jsem osobně díky semaforům žádné dopravní problémy.

Andrea Hanáčková (STAN, Zelení a nez. ol. os.)

Situace na této křižovatce byla dlouhodobě neudržitelná, hlavně ve špičkách docházelo k problémům při výjezdu od nákupních center TERNO a TESCO směrem na Tabulový vrch a Neředín.

Osazení křižovatky semafory je krok správným směrem, nicméně bude ještě třeba odladit tzv. signální plán, aby řízení jednotlivých toků probíhalo dynamicky v různých režimech v průběhu dne a aby se netvořily delší fronty automobilů. Předpokládáme, že dodavatel zajistí takové nastavení světelné křižovatky, aby byl provoz plynulejší a bezpečnější, než jak tomu bylo bez semaforů. Jinak by taková investice postrádala smysl. 

Žádné město však nemůže být nastaveno primárně na automobilovou dopravu, výsledkem budou vždy kolony, hluk a zdravotně škodlivé emise. Musíme nutně ještě více úsilí věnovat dalšímu zlepšování veřejné dopravy a hlavně podmínek pro komfortní pohyb chodců a cyklistů po městě.

Předchozí Fórum OR o sdílených kolech v Olomouci na odkazu zde.

Související

  • Mosty v Domašově jsou hotové. Končí měsíce kyvadlové dopravy na silnici I/44
    Doprava

    Mosty v Domašově jsou hotové. Končí měsíce kyvadlové dopravy na silnici I/44

    V Domašově na Jesenicku probíhala od letošního srpna rozsáhlá oprava mostů, jejichž zbytky připomínaly spíše zbytky stavebních materiálů. Nyní jsou mosty opravené a připravené na obousměrnou dopravu, díky čemuž skončí kyvadlový provoz na silnici I/44. Cena prací přesáhla 25 milionů korun.    

  • Olomouc má hotový západní obchvat. ŘSD spustilo klíčový úsek D35 o pět měsíců dřív
    Doprava

    Olomouc má hotový západní obchvat. ŘSD spustilo klíčový úsek D35 o pět měsíců dřív

    Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dnes se zhruba pětiměsíčním předstihem otevřelo poslední část západního dálničního obchvatu Olomouce. Nový úsek D35 na trase mezi Křelovem a Slavonínem měří 3,2 kilometru a odvede tranzitní dopravu z Olomouce. Stavba poslední části obchvatu začala loni v únoru a vyžádala si investici 903 milionů korun bez DPH. Původní harmonogram počítal s tím, že provoz na tomto úseku D35 bude zahájen na jaře příštího roku, díky rychlejšímu postupu prací mohl být otevřen dříve. Stavební firma za to dostane odměnu 24 milionů korun.

  • Lepší vlaky přitahují cestující. Jsou jich tisíce
    Doprava

    Lepší vlaky přitahují cestující. Jsou jich tisíce

    Vlaky na modernizované a elektrifikované železniční trati z Olomouce do Šumperka přepravují o pětinu více cestujících než kolik jich svezly před rekonstrukcí. V chladnějších měsících přepraví soupravy za jeden pracovní den více než 7000 cestujících. ČTK to sdělila ředitelka Koordinátora Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje (KIDSOK) Kateřina Suchánková. Nejrychlejší regionální trať v České republice, po které spěšné vlaky jezdí rychlosti až 160 kilometrů za hodinu, byla po modernizaci uvedena do zkušebního provozu v prosinci 2022.

  • Slyšíte cinkot vánoční tramvaje? Víme, kdy vyjede
    Doprava

    Slyšíte cinkot vánoční tramvaje? Víme, kdy vyjede

    Atmosféru vánoční Olomouce už tradičně dotváří vánoční tramvaje, letos do provozu vyrazí dokonce tři soupravy těchto svátečně nazdobených vozů. K tramvajím T3 a EVO1 se přidá souprava nejnovějších oboustranných vozů EVO1/o a tramvaje tak pokryjí všechny konečné zastávky ve městě.

Rychlovky

  • OLOMOUC
    Sigma Olomouc dostala od UEFA pokutu za výtržnosti fanoušků při utkání Konferenční ligy na stadionu arménského Noahu. Součástí trestu je i podmínečný zákaz prodeje vstupenek vlastním příznivcům na příští venkovní zápas v evropských pohárových soutěžích. Více.
  • PROSTĚJOV
    Prostějovské místní nádraží má nově jen plechovou zastávku. Historická budova z roku 1889 je mimo provoz. Správa železnic s budouvou dlouhodobě nepočítala a jedná s městem o jejím převodu a o budoucím využití.
  • PŘEROVSKO
    Trojice větrných elektráren vyroste u Potštátu u Hranic. Jejich stavbu plánuje společnost RenoEnergie. Dohodla se na tom s místní radnicí. Ta z provozu získá peníze do rozpočtu a obyvatelé levnější elektřinu.

Nejnovější

  • AKTUÁLNĚ: Na Šumpersku hoří stodola. Na místě jsou čtyři jednotky hasičů
    Krimi

    AKTUÁLNĚ: Na Šumpersku hoří stodola. Na místě jsou čtyři jednotky hasičů

    Během náročného víkendu zasahují čtyři jednotky hasičů u požáru stodoly na Šumpersku. Podle mluvčího hasičů Petra Běhala byla po příjezdu jednotek celá stodola v plamenech. Hasiči zasahují za pomoci dýchací a výškové techniky.  

  • AKUTÁLNĚ: Hasiči zasahovali u dopravní nehody u Výšovic. Dva zraněné transportoval vrtulník
    Krimi

    AKUTÁLNĚ: Hasiči zasahovali u dopravní nehody u Výšovic. Dva zraněné transportoval vrtulník

    Během nedělního odpoledne zasahovaly složky IZS u dopravní nehody na Prostějovsku. Kvůli kluzké vozovce narazilo jedno vozidlo do stromu. V autě cestovaly dvě osoby, které transportoval vrtulník letecké záchranné služby do nemocnice. Dnes v dopoledních hodinách došlo na silnici II433 u Výšovic k dopravní nehodě, kdy vozidlo narazilo z důvodu kluzké vozovky do stromu. Ve vozidle cestovaly dvě osoby, které byly s lehkými zraněními převezeny leteckou záchrannou službou do nemocnice.

  • Vyhlídkové kolo v Olomouci opět jezdí. Technici opravili závadu po výkyvu napětí
    Společnost

    Vyhlídkové kolo v Olomouci opět jezdí. Technici opravili závadu po výkyvu napětí

    Příčinou poruchy 33 metrů vysokého vyhlídkového kola v Olomouci, v jehož kabinách v sobotu večer uvízlo 34 lidí, byla závada bezpečnostního systému způsobená výkyvem elektrického napětí. Technik dnes poruchu odstranil a po dopoledních testovacích jízdách vyhlídkové kolo vysoké 33 metrů opět vozí návštěvníky vánočních trhů. S evakuací uvízlých návštěvníků v sobotu večer pomohli hasiči, nikdo nebyl zraněn. ČTK to řekla mluvčí trhů Monika Řehulková.

  • Olomoucký kraj plánuje úspornější rozpočet. Příjmy i výdaje klesnou o stovky milionů
    Společnost

    Olomoucký kraj plánuje úspornější rozpočet. Příjmy i výdaje klesnou o stovky milionů

    S nižšími příjmy i výdaji počítá návrh rozpočtu Olomouckého kraje na příští rok. Konsolidované příjmy kraje včetně účelových dotací státu mají ve srovnání se schváleným rozpočtem na letošní rok klesnout o 586 milionů korun na 22,926 miliardy korun a výdaje o 626 milionů korun na 24,563 miliardy korun. Plánovaný schodek 1,637 miliardy korun hejtmanství plánuje pokrýt pomocí letošního a loňského zůstatku na svých bankovních účtech. ČTK dnes informaci získala z návrhu rozpočtu, který v prosinci projedná krajské zastupitelstvo.

Doporučujeme

  • Jedinečné chutě, hudba a nová atmosféra na jubilejní Slavnosti vína v Olomouci
    Doporučujeme

    Jedinečné chutě, hudba a nová atmosféra na jubilejní Slavnosti vína v Olomouci

    Jubilejní 10. ročník Slavnosti vína v Olomouci potvrdil svou pověst jedné z nejatraktivnějších společenských událostí moravského podzimu. V pátek 21. listopadu zaplnili prostory NH Collection Olomouc Congress návštěvníci toužící po dobrém víně, chutích i večeru plném energie. Letošní ročník přinesl rekordní rozmanitost vín, nový moderní kabát hotelu a silné emoce, které k této tradici neodmyslitelně patří.

  • Přijíždí světová show. Cirkus Berousek je v Olomouci a zve na pár exkluzivních představení
    Doporučujeme

    Přijíždí světová show. Cirkus Berousek je v Olomouci a zve na pár exkluzivních představení

    Olomouc se může těšit na jedinečný cirkusový zážitek. Cirkus Rudolf Berousek přijíždí s úplně novou show a v Olomouci se zdrží pouze krátce – připravil pouhých 6 představení v termínu 22.–30. listopadu 2025. Cirkusový stan najdete na ulici 17. listopadu, hned vedle TJ Sokol.

  • Argema, Olga Lounová nebo Vilém Čok. Vánoční trhy v Hranicích nebudou jen hudební
    Doporučujeme

    Argema, Olga Lounová nebo Vilém Čok. Vánoční trhy v Hranicích nebudou jen hudební

    Pestrý kulturní program, vůně vánočního punče, dřevěný betlém i atmosféra tradičních trhů – to všechno letos čeká návštěvníky adventních oslav v Hranicích. Slavnostní zahájení proběhne v pátek 28. listopadu na Masarykově náměstí. Vánoční strom se rozsvítí v 17 hodin a první adventní podvečer zpestří Olga Lounová a zpěvák a houslista Jiří Erlebach.

  • Radio Haná, SkyRock a Metropole - trojitá síla regionálního vysílání prolomila půlmilionovou hranici
    Doporučujeme

    Radio Haná, SkyRock a Metropole - trojitá síla regionálního vysílání prolomila půlmilionovou hranici

    Trio regionálních stanic Radio Haná, SkyRock a Metropole potvrzuje svou pozici klíčového mediálního hráče v Olomouckém kraji a okolí. Nová data poslechovosti za druhý a třetí kvartál roku 2025 ukazují, že stanice společně zasáhnou 534 tisíc posluchačů měsíčně. Trojice spolu poprvé prolomila metu poslechovosti půl milionu posluchačů měsíčně  

Nejčtenější

  • Úleva pro řidiče nastane zítra. ŘSD otvírá úsek D35
    Doprava

    Úleva pro řidiče nastane zítra. ŘSD otvírá úsek D35

    Už zítra se řidičům zcela otevře dálnice D35 v úseku Křelov-Slavonín. Ředitelství silnic a dálnic si od otevření slibuje konec kolon u kruhového objezdu i konec nehod v úseku.

  • Kde už je odhrnuto? ŘSD spustilo web s pohyby vozů silničářů
    Doprava

    Kde už je odhrnuto? ŘSD spustilo web s pohyby vozů silničářů

    Nasněží a silničáři s odhrnovači nikde. Stalo se vám to už někdy? Odteď už budete vědět, kudy vozidla zimní údržby projela a kde zatím odhrnuto není. Ředitelství silnic a dálnic totiž spustilo přehledný webový portál.

  • Mám Olomouc projetou na kole, říká koordinátor cyklodopravy Stanislav Losert
    Doprava

    Mám Olomouc projetou na kole, říká koordinátor cyklodopravy Stanislav Losert

    Cyklostezky protínají celou republiku, celý kraj a ani Olomouc není výjimkou. Koncepční analytik a koordinátor cyklistické dopravy Stanislav Losert se na jejich přípravě podílí už několik let, ať už v rámci kraje nebo města. V rozhovoru pro Olomoucký Report se rozpovídal o koncepci cyklodopravy, problémech při plánování nových úseků i jejich značení.

Seriály