Fórum OR: Kvůli semaforům se u vodojemu tvoří kolony. Co na to zastupitelé?

Na rušnou křižovatku ulic I. P. Pavlova a Okružní nechalo vedení města umístit semafory, což způsobilo komplikace v dopravě a vlnu nevole. Olomoucký Report zastupitele oslovil s otázkou "Jak hodnotíte rozhodnutí o zavedení semaforů na křižovatce I.P. Pavlova a Okružní?" Odpovědi jsme zveřejnili v pořadí, v jakém je zastupitelé zaslali.

Pavel Jelínek (SPD)

Křižovatka I. P. Pavlova a Okružní je rušnou komunikací. Náš klub zastupitelů SPD a Trokolory se vždy více klonil k řešení v současné době populárním kruhovým objezdem. Ze strany magistrátu bylo vždy argumentováno, že je na kruhový objezd málo místa. 

Věřím, že správným nastavením intervalů v návaznosti na další světelné křižovatky v okolí se dosáhne dostatečné  průchodnosti použitého řešení světelné signalizace. V každém případě předpokládáme, že bylo vybráno nejlepší možné řešení a budeme nadále sledovat vývoj situace na této křižovatce.

Miloslav Tichý (ANO)

Často se lidé podivují, proč zde není okružní křižovatka. I já považuji okružní křižovatky za mnohdy nejbezpečnější a nejlepší formy úrovňového křížení takto vytížených komunikací. Rozhodnutí udělat zde světelnou křižovatku padlo někdy dříve v minulosti před mým nástupem do funkce, rovněž již byla dokončená projekční příprava. A nebylo to rozhodnutí jen tak od stolu, opíralo se o doporučení dopravních expertů, kteří říkají, že okružní křižovatka, která by se zde vešla, je pro toto místo a daný provoz nevhodná. Rozumím, že pocitově by zde byla lepší okružní křižovatka, také bych ji jako řidič osobáku preferoval, ale bohužel to není možné. I třeba s ohledem na kloubové autobusy, pro které by takto malý kruhový objezd byl problematický. Tedy řešení této křižovatky byla pouze dvě možná: Buď ji kompletně zrekonstruovat, osadit semafory a propojit koordinačním kabelem s ostatními křižovatkami, anebo ji nechat ve stávajícím stavu.

Osazení křižovatky světelnou signalizací je jednoznačně lepší řešení než nedělat nic. Jedná se o křižovatku, která se často „ucpávala“ zejména ze strany od Horního lánu. Ve špičce odbočit vlevo směrem k Okružní byla mnohdy loterie, která občas skončila bohužel i nehodou. Nyní bude křižovatka po úpravě bezpečnější a po zkušebním provozu plynulejší. Během zkušebního provozu ještě nemůže fungovat zcela správně, proto se nadále mohou tvořit kolony. Zkušební provoz musí proběhnout a až na základě jeho vyhodnocení se signální plány finálně upraví. Křižovatky zatím ani nemohou jet v koordinovaném režimu (všechny jsou propojeny koordinačním a optickým kabelem), musíme rovněž počkat na dokončení modernizace a zprovoznění tramvajové tratě a uvolnění dopravních omezení na Brněnské ulici a křižovatce. Tohle bohužel opravdu vyžaduje nějaký čas a trpělivost. Ovšem i ve zkušebním provozu se křižovatka „ladí“ a bude více a více propustnější. První změny udělal zhotovitel ihned po prvním víkendu.

Nelze ani pominout fakt, že na koordinovaný tah křižovatek Brněnská-Hraniční jsme získali třicetimilionovou dotaci, a že součástí rekonstrukce křižovatky jsou také opravy chodníků, které nově splňují požadavky na bezbariérovost, přibyla také cyklostezka a opravili jsme vozovku.

Každá stavba, resp. oprava na dopravních komunikacích bývá pro řidiče nepříjemná, protože je spojená s většími či menšími dopravními omezeními. Bohužel ale nelze jinak. Pokud chceme mít město opravené, bezpečné a funkční, musíme se vždy po nějaký čas obrnit trpělivostí. Odměnou nám za to ale budou opravené silnice bez výtluků, bezpečné křižovatky a přechody pro chodce, ale také třeba moderní MHD.

Otakar Štěpán Bačák (SpOLečně)

Naše města nebyla v minulosti stavěna na tak vysokou intenzitu dopravy a vyjma nové výstavby, nebo generální rekonstrukce brownfieldů není jednoduché stávající komunikace zkapacitnit. Proto se v tzv. chytrých městech přistupuje k organizačnímu řešení, kdy provoz řídí systémy, které se dokonce už samy umí učit z opakujících se průběhů dopravy. Umí tak například v ranních hodinách dostat do města co nejvíce aut na úkor vyjíždějících a v odpolední špičce naopak. A samozřejmě tyto systémy zatím pracují zejména se světelnými křižovatkami, v budoucnu možná budou ovládat přímo každé vozidlo. Takové systémy – koordinované tahy budujeme i v našem městě a toto je jeden z nich. Takže myslím, že to bylo rozhodnutí správné.

Jan Holpuch (SPOLU)

Semafor na tomhle místě vítám. Situace na křižovatce byla dlouhodobě neúnosná a každodenní zkušenosti za volantem mě nepřesvědčily, že by třeba kruháč byl lepším řešením.

Co ale dost nechápu je nastavení signálních plánů. Samozřejmě jsem zaznamenal informace o zkušebním provozu, nutnosti režim zkoordinovat teprve až se dokončí i úpravy dole na Brněnské a tak. Říkám si, jestli by nebylo bývalo lepší to tedy spustit až v okamžiku, kdy to bude hotové komplet. A taky nerozumím tomu, proč je nejdřív potřeba zkušebně nastavit režim „kolaps“, aby se to potom mohlo „vylepšit“.

Budu tedy doufat, že se aspoň „postupnými přískoky“ městu nakonec podaří křižovatku zkrotit. A nedopadne to třeba jako u nádraží nebo u Anči. Tam, po sérii neúspěšných pokusů, policie dopravním inženýrům nařídila semafory radši nadobro vypnout.

Pavel Grasse (ProOlomouc a Piráti)

Okružní ulice spolu s Hraniční je významná severojižní dopravní trasa se sběrnou funkcí a současně je to hlavní ulice. Problém již delší dobu vznikal hlavně při jejím křížení s další výraznou sběrnou komunikací I.P.Pavlova, přivádějící dopravu z obytných lokalit a nemocnice z východního směru, a z nákupního centra a bydlení ze západního směru. A protože jde ve vztahu k Okružní o vedlejší ulice, začínalo být v dopravních špičkách obtížné Okružní přejet nebo se do ní napojit. Proto vybudování světelné křižovatky vítám. Pokud bude řízení provozu dynamické, bude moci pružně reagoval na výkyvy intenzity provozu během dne podle aktuálního zatížení ze všech směrů. To jistě přispěje k plynulosti provozu ve všech směrech.

Vnímám i názory veřejnosti, že zde měl být rondel po vzoru křižovatky Okružní s Hněvotínskou. Ten ale nedoporučovali v závislosti na intenzitách dopravy a prostorových možnostech místa dopravní experti, kteří křižovatku Okružní – I.P.Pavlova projektovali. V tomto případě bych se spokojil s jejich odborným doporučením. Když jsem v posledních dnech křižovatkou v dopravních špičkách kolem 15 – 16 hod projížděl, nezaznamenal jsem osobně díky semaforům žádné dopravní problémy.

Andrea Hanáčková (STAN, Zelení a nez. ol. os.)

Situace na této křižovatce byla dlouhodobě neudržitelná, hlavně ve špičkách docházelo k problémům při výjezdu od nákupních center TERNO a TESCO směrem na Tabulový vrch a Neředín.

Osazení křižovatky semafory je krok správným směrem, nicméně bude ještě třeba odladit tzv. signální plán, aby řízení jednotlivých toků probíhalo dynamicky v různých režimech v průběhu dne a aby se netvořily delší fronty automobilů. Předpokládáme, že dodavatel zajistí takové nastavení světelné křižovatky, aby byl provoz plynulejší a bezpečnější, než jak tomu bylo bez semaforů. Jinak by taková investice postrádala smysl. 

Žádné město však nemůže být nastaveno primárně na automobilovou dopravu, výsledkem budou vždy kolony, hluk a zdravotně škodlivé emise. Musíme nutně ještě více úsilí věnovat dalšímu zlepšování veřejné dopravy a hlavně podmínek pro komfortní pohyb chodců a cyklistů po městě.

Předchozí Fórum OR o sdílených kolech v Olomouci na odkazu zde.

Související

  • Olomoucká ulice v Prostějově se znovu otevře. Železničáři dokončili opravy dříve
    Doprava

    Olomoucká ulice v Prostějově se znovu otevře. Železničáři dokončili opravy dříve

    Na ulici Olomoucká v Prostějově prováděli železničáři rekonstrukci železničního přejezdu, a to za úplné uzavírky. Dopravní omezení mělo původně trvat až do 5. prosince a ovlivněná měla být hromadná i soukromá doprava. Železničářům se podařilo práce dokončit s výrazným předstihem.

  • Kraj dokončil opravu cesty na Šumpersku
    Doprava

    Kraj dokončil opravu cesty na Šumpersku

    Kraj má o jednu rozbitou silnici méně. Cesta z Rapotína do Rejchartic na Šumpersku je hotová. Pět kilometrů nové vozovky už slouží místním řidičům.

  • Řidičům v Hranicích se ulevilo. Bělotínská ulice je bez semaforů a omezení
    Doprava

    Řidičům v Hranicích se ulevilo. Bělotínská ulice je bez semaforů a omezení

    Z Bělotínské ulice v Hranicích na Přerovsku zmizely semafory. Ulice je díky konci opravných prací opět průjezdná ve všech čtyřech pruzích bez zdržení. Dokončovací práce, které budou probíhat přes zimu, by měly mít jen minimální dopad na dopravu.

  • Správa železnic dokončila opravu trati poničené požárem cisterny s benzenem
    Doprava

    Správa železnic dokončila opravu trati poničené požárem cisterny s benzenem

    Správa železnic (SŽ) dokončila opravu železniční trati u Hustopečí nad Bečvou na Přerovsku, kterou v únoru poničil mohutný požár cisternového vlaku s benzenem. Na dvoukolejné trati z Hranic do Valašského Meziříčí byl po požáru zastaven provoz vlaků, částečně ho SŽ obnovila v červnu po jedné koleji. Vlaky tam od té doby jezdily nižší rychlostí. Letní provizorní zprovoznění trati přišlo na 23 milionů, následná podzimní oprava stála 90 milionů korun. ČTK to dnes řekl mluvčí SŽ Dušan Gavenda. Omezení provozu na trati skončí dnes v podvečer.

Rychlovky

  • PŘEROV
    Vedení Přerova řeší nekontrolované umisťování výdejních boxů ve veřejném prostoru. Aby se zamezilo vytváření optických bariér a zvyšování reklamního smogu mění Přerov svůj tržní řád. Stejné opatření provedlo vedení Olomouce už v červnu letošního roku. Více.
  • OLOMOUCKÝ KRAJ
    Přibývá černé zvěře v kraji. Statistici letos v březnu odhadli 3080 kusů divokých prasat, loni 2936 - navzdory každoročnímu odstřelu několika tisíců jedinců. Divočáci se častěji přibližují k obydlím – např. v Hlubočkách museli na podzim odstřelit mysliv několik jedinců, kteří se usadili na louce u domů.
  • PROSTĚJOVSKO
    Moravská vodárenská zvýší od 1. ledna na Prostějovsku vodné a stočné o 2,3 % na 127,31 Kč za kubík bez daně.

Nejnovější

  • Fórum OR: Jaké mají být vánoční trhy 21. století? Zastupitelé hodnotí letošní advent v Olomouci
    Společnost
    Fórum OR

    Fórum OR: Jaké mají být vánoční trhy 21. století? Zastupitelé hodnotí letošní advent v Olomouci

    Vánoční trhy v Olomouci patří k nejnavštěvovanějším městským akcím roku – a zároveň k těm nejvíce diskutovaným. Jsou letos povedené? A co od nich očekávat do budoucna? Oslovili jsme olomoucké zastupitele s otázkou, jak hodnotí současný ročník a jak by podle nich měly vypadat vánoční trhy 21. století. Odpovědi jsou zveřejněny v pořadí, v jakém je zastupitelé zaslali.

  • Výdaje města porostou, vzrostou i příjmy. Jak vypadá návrh rozpočtu Olomouce?
    Společnost

    Výdaje města porostou, vzrostou i příjmy. Jak vypadá návrh rozpočtu Olomouce?

    Návrh rozpočtu Olomouce na příští rok počítá s růstem příjmů o půl miliardy korun na 4,010 miliardy korun z letošních 3,505 miliardy korun. Výdaje stotisícového města mají ve srovnání se schváleným rozpočtem na letošní rok vzrůst o 415 milionů korun na 4,503 miliardy korun. Schodek 492 milionů korun město plánuje pokrýt pomocí 450milionového úvěru a přebytku loňského hospodaření. ČTK dnes informaci získala z návrhu rozpočtu, který 12. prosince projedná olomoucké zastupitelstvo.

  • Chyběl nám festival, tak jsme si ho udělali, říkají nadšenci ze spolku Sudetikus
    Společnost
    Rozhovory

    Chyběl nám festival, tak jsme si ho udělali, říkají nadšenci ze spolku Sudetikus

    Komunitní akce, pouliční slavnosti i festival Jesnění. Spolek Sudetikus z Jeseníku proměňuje každodenní prostor v místo setkávání a kulturního dění. V rozhovoru pro Report mluví Matěj Podhola a Martina Seidlerová o tom, proč spolek vznikl, jak oslovují dobrovolníky a co chystají v nejbližší době.

  • Kousek Itálie v Olomouci? Není problém, nabídka je pestrá!
    Lifestyle
    Společnost

    Kousek Itálie v Olomouci? Není problém, nabídka je pestrá!

    Na každém rohu pizzerie, italské bistro nebo kavárna s výběrovou italskou kávou. Pochoutky, které zná celý svět, není těžké v ulicích Olomouce sehnat. Miluje Haná Itálii tak moc, že se bez ní neobejde?

Doporučujeme

  • Odborníci poradí přímo v Olomouci. Poradenský den k důchodům je tady
    Doporučujeme

    Odborníci poradí přímo v Olomouci. Poradenský den k důchodům je tady

    Už po dvacáté se v Olomouci uskuteční česko-slovenský poradenský den k důchodům. Klienti, kteří pracovali nebo pracují v České i Slovenské republice, mohou získat bezplatné informace o svých důchodových nárocích od odborníků z České správy sociálního zabezpečení (ČSSZ) a Sociálnej poisťovne. Akce se koná ve čtvrtek 27. listopadu 2025 v prostorách OSSZ Olomouc.

  • Tik tak tik tak. Black Friday začíná v pondělí!
    Doporučujeme

    Tik tak tik tak. Black Friday začíná v pondělí!

    Přemýšlíte nad nákupem hodinek, šperků nebo jiného doplňku? Ať už bude tikat nebo se má třpytit, právě teď je ta chvíle, kdy byste měli zpozornět. Na webu Helvetia dnes začínají velké slevy.

  • Olomoucká Sixtinská kaple i město jako na dlani. Vyrazte na adventní prohlídky
    Doporučujeme

    Olomoucká Sixtinská kaple i město jako na dlani. Vyrazte na adventní prohlídky

    Advent letos vychází až na neděli, už od čtvrtka 27. listopadu ovšem začínají adventní prohlídky radniční věže i slavnostního sálu ZŠ Komenium. Chcete se podívat na Olomouc z výšky?

  • My Fair Lady V Šantovce: když se spojí umění, obchodní centrum a dobročinnost
    Doporučujeme

    My Fair Lady V Šantovce: když se spojí umění, obchodní centrum a dobročinnost

    Galerie Šantovka se na jeden večer promění v netradiční divadelní scénu. Uskuteční se zde jedinečné uvedení slavného muzikálu My Fair Lady, na jehož přípravě spolupracují Konzervatoř P. J. Vejvanovského v Kroměříži, Moravské divadlo Olomouc a Dětský sbor Andromeda. Projekt spojuje tři oblasti – umění, vzdělávání a charitu – a přináší divákům výjimečný kulturní zážitek.

Nejčtenější

Seriály