Fórum OR: Kvůli semaforům se u vodojemu tvoří kolony. Co na to zastupitelé?

Na rušnou křižovatku ulic I. P. Pavlova a Okružní nechalo vedení města umístit semafory, což způsobilo komplikace v dopravě a vlnu nevole. Olomoucký Report zastupitele oslovil s otázkou "Jak hodnotíte rozhodnutí o zavedení semaforů na křižovatce I.P. Pavlova a Okružní?" Odpovědi jsme zveřejnili v pořadí, v jakém je zastupitelé zaslali.

Pavel Jelínek (SPD)

Křižovatka I. P. Pavlova a Okružní je rušnou komunikací. Náš klub zastupitelů SPD a Trokolory se vždy více klonil k řešení v současné době populárním kruhovým objezdem. Ze strany magistrátu bylo vždy argumentováno, že je na kruhový objezd málo místa. 

Věřím, že správným nastavením intervalů v návaznosti na další světelné křižovatky v okolí se dosáhne dostatečné  průchodnosti použitého řešení světelné signalizace. V každém případě předpokládáme, že bylo vybráno nejlepší možné řešení a budeme nadále sledovat vývoj situace na této křižovatce.

Miloslav Tichý (ANO)

Často se lidé podivují, proč zde není okružní křižovatka. I já považuji okružní křižovatky za mnohdy nejbezpečnější a nejlepší formy úrovňového křížení takto vytížených komunikací. Rozhodnutí udělat zde světelnou křižovatku padlo někdy dříve v minulosti před mým nástupem do funkce, rovněž již byla dokončená projekční příprava. A nebylo to rozhodnutí jen tak od stolu, opíralo se o doporučení dopravních expertů, kteří říkají, že okružní křižovatka, která by se zde vešla, je pro toto místo a daný provoz nevhodná. Rozumím, že pocitově by zde byla lepší okružní křižovatka, také bych ji jako řidič osobáku preferoval, ale bohužel to není možné. I třeba s ohledem na kloubové autobusy, pro které by takto malý kruhový objezd byl problematický. Tedy řešení této křižovatky byla pouze dvě možná: Buď ji kompletně zrekonstruovat, osadit semafory a propojit koordinačním kabelem s ostatními křižovatkami, anebo ji nechat ve stávajícím stavu.

Osazení křižovatky světelnou signalizací je jednoznačně lepší řešení než nedělat nic. Jedná se o křižovatku, která se často „ucpávala“ zejména ze strany od Horního lánu. Ve špičce odbočit vlevo směrem k Okružní byla mnohdy loterie, která občas skončila bohužel i nehodou. Nyní bude křižovatka po úpravě bezpečnější a po zkušebním provozu plynulejší. Během zkušebního provozu ještě nemůže fungovat zcela správně, proto se nadále mohou tvořit kolony. Zkušební provoz musí proběhnout a až na základě jeho vyhodnocení se signální plány finálně upraví. Křižovatky zatím ani nemohou jet v koordinovaném režimu (všechny jsou propojeny koordinačním a optickým kabelem), musíme rovněž počkat na dokončení modernizace a zprovoznění tramvajové tratě a uvolnění dopravních omezení na Brněnské ulici a křižovatce. Tohle bohužel opravdu vyžaduje nějaký čas a trpělivost. Ovšem i ve zkušebním provozu se křižovatka „ladí“ a bude více a více propustnější. První změny udělal zhotovitel ihned po prvním víkendu.

Nelze ani pominout fakt, že na koordinovaný tah křižovatek Brněnská-Hraniční jsme získali třicetimilionovou dotaci, a že součástí rekonstrukce křižovatky jsou také opravy chodníků, které nově splňují požadavky na bezbariérovost, přibyla také cyklostezka a opravili jsme vozovku.

Každá stavba, resp. oprava na dopravních komunikacích bývá pro řidiče nepříjemná, protože je spojená s většími či menšími dopravními omezeními. Bohužel ale nelze jinak. Pokud chceme mít město opravené, bezpečné a funkční, musíme se vždy po nějaký čas obrnit trpělivostí. Odměnou nám za to ale budou opravené silnice bez výtluků, bezpečné křižovatky a přechody pro chodce, ale také třeba moderní MHD.

Otakar Štěpán Bačák (SpOLečně)

Naše města nebyla v minulosti stavěna na tak vysokou intenzitu dopravy a vyjma nové výstavby, nebo generální rekonstrukce brownfieldů není jednoduché stávající komunikace zkapacitnit. Proto se v tzv. chytrých městech přistupuje k organizačnímu řešení, kdy provoz řídí systémy, které se dokonce už samy umí učit z opakujících se průběhů dopravy. Umí tak například v ranních hodinách dostat do města co nejvíce aut na úkor vyjíždějících a v odpolední špičce naopak. A samozřejmě tyto systémy zatím pracují zejména se světelnými křižovatkami, v budoucnu možná budou ovládat přímo každé vozidlo. Takové systémy – koordinované tahy budujeme i v našem městě a toto je jeden z nich. Takže myslím, že to bylo rozhodnutí správné.

Jan Holpuch (SPOLU)

Semafor na tomhle místě vítám. Situace na křižovatce byla dlouhodobě neúnosná a každodenní zkušenosti za volantem mě nepřesvědčily, že by třeba kruháč byl lepším řešením.

Co ale dost nechápu je nastavení signálních plánů. Samozřejmě jsem zaznamenal informace o zkušebním provozu, nutnosti režim zkoordinovat teprve až se dokončí i úpravy dole na Brněnské a tak. Říkám si, jestli by nebylo bývalo lepší to tedy spustit až v okamžiku, kdy to bude hotové komplet. A taky nerozumím tomu, proč je nejdřív potřeba zkušebně nastavit režim „kolaps“, aby se to potom mohlo „vylepšit“.

Budu tedy doufat, že se aspoň „postupnými přískoky“ městu nakonec podaří křižovatku zkrotit. A nedopadne to třeba jako u nádraží nebo u Anči. Tam, po sérii neúspěšných pokusů, policie dopravním inženýrům nařídila semafory radši nadobro vypnout.

Pavel Grasse (ProOlomouc a Piráti)

Okružní ulice spolu s Hraniční je významná severojižní dopravní trasa se sběrnou funkcí a současně je to hlavní ulice. Problém již delší dobu vznikal hlavně při jejím křížení s další výraznou sběrnou komunikací I.P.Pavlova, přivádějící dopravu z obytných lokalit a nemocnice z východního směru, a z nákupního centra a bydlení ze západního směru. A protože jde ve vztahu k Okružní o vedlejší ulice, začínalo být v dopravních špičkách obtížné Okružní přejet nebo se do ní napojit. Proto vybudování světelné křižovatky vítám. Pokud bude řízení provozu dynamické, bude moci pružně reagoval na výkyvy intenzity provozu během dne podle aktuálního zatížení ze všech směrů. To jistě přispěje k plynulosti provozu ve všech směrech.

Vnímám i názory veřejnosti, že zde měl být rondel po vzoru křižovatky Okružní s Hněvotínskou. Ten ale nedoporučovali v závislosti na intenzitách dopravy a prostorových možnostech místa dopravní experti, kteří křižovatku Okružní – I.P.Pavlova projektovali. V tomto případě bych se spokojil s jejich odborným doporučením. Když jsem v posledních dnech křižovatkou v dopravních špičkách kolem 15 – 16 hod projížděl, nezaznamenal jsem osobně díky semaforům žádné dopravní problémy.

Andrea Hanáčková (STAN, Zelení a nez. ol. os.)

Situace na této křižovatce byla dlouhodobě neudržitelná, hlavně ve špičkách docházelo k problémům při výjezdu od nákupních center TERNO a TESCO směrem na Tabulový vrch a Neředín.

Osazení křižovatky semafory je krok správným směrem, nicméně bude ještě třeba odladit tzv. signální plán, aby řízení jednotlivých toků probíhalo dynamicky v různých režimech v průběhu dne a aby se netvořily delší fronty automobilů. Předpokládáme, že dodavatel zajistí takové nastavení světelné křižovatky, aby byl provoz plynulejší a bezpečnější, než jak tomu bylo bez semaforů. Jinak by taková investice postrádala smysl. 

Žádné město však nemůže být nastaveno primárně na automobilovou dopravu, výsledkem budou vždy kolony, hluk a zdravotně škodlivé emise. Musíme nutně ještě více úsilí věnovat dalšímu zlepšování veřejné dopravy a hlavně podmínek pro komfortní pohyb chodců a cyklistů po městě.

Předchozí Fórum OR o sdílených kolech v Olomouci na odkazu zde.

Související

  • V Prostějově se uzavře ulice Olomoucká. Práce se dotknou i veřejné dopravy
    Doprava

    V Prostějově se uzavře ulice Olomoucká. Práce se dotknou i veřejné dopravy

    Na ulici Olomoucká v Prostějově bude probíhat rekonstrukce železničního přejezdu, a to za úplné uzavírky. Dopravní omezení začne v úterý 18. listopadu a skončit by mělo až 5. prosince letošního roku. Autobusy i osobní auta pojedou po objízdných trasách.

  • Na vině je nesmyslné riskování, říká o provozu na D35 koordinátor BESIP
    Doprava

    Na vině je nesmyslné riskování, říká o provozu na D35 koordinátor BESIP

    Už za týden, ve čtvrtek 20. listopadu by si řada řidičů mohla oddechnout v souvislosti s otevřením druhé etapy stavby dálnice mezi Křelovem a Slavonínem. Právě tato oblast je v posledních dnech dějištěm několika dopravních nehod, které v některých případech skončily dokonce tragicky. Podle koordinátora BESIP by plánované otevření v celém rozsahu mohlo pomoct ke zvýšení bezpečnosti provozu.

  • Olomouc dokončila opravu Libušiny ulice. Zbytek trasy čeká na rekonstrukci
    Doprava

    Olomouc dokončila opravu Libušiny ulice. Zbytek trasy čeká na rekonstrukci

    Formou navazujících oprav prochází úsek olomouckých ulic Pavelkova, Libušina a U Panelárny postupnou obnovou. Letos přišel na řadu téměř 500 metrů dlouhý úsek v ulici Libušina, kde došlo na opravu vozovky, autobusových zastávek a jejich zálivů. V navazující ulici ale havarijní stav zatím přetrvává.

  • Stavba pokračuje. Silnice u Fakultní nemocnice Olomouc se vrací do původního stavu
    Doprava

    Stavba pokračuje. Silnice u Fakultní nemocnice Olomouc se vrací do původního stavu

    Fakultní nemocnice Olomouc hlásí změnu dopravního provozu. Po dočasném zúžení vozovky se silnice vrátí do původního stavu. Během listopadu pak budou ještě otevřeny další dvě trasy. Do konce výstavby pak pokračuje objížďka ulicí Za Nemocnicí.

Rychlovky

  • OLOMOUC
    Existuje řada možností, jak s použitým oblečením naložit. Jednou z nich jsou kontejnery na textil, kterých bude v Olomouci méně než doposud. Více.
  • OLOMOUC
    Už za týden, ve čtvrtek 20. listopadu by si řada řidičů mohla oddechnout v souvislosti s otevřením druhé etapy stavby dálnice mezi Křelovem a Slavonínem. Právě tato oblast je v posledních dnech dějištěm několika dopravních nehod, které v některých případech skončily dokonce tragicky. Více. 
  • PŘEROVSKO
    Současný kyvadlový provoz na Bělotínské ulici v Hranicích skončí už příští týden. Semafory zmizí během 10 dnů, protože rekonstrukce mostu v místě míří do finále.

Nejnovější

  • Akce na víkend: Zabijačka na Poděbradech, Půlnoční Benedikt a týden svobody
    Společnost

    Akce na víkend: Zabijačka na Poděbradech, Půlnoční Benedikt a týden svobody

    Další víkend před námi a s ním i další díl přehledu Akce na víkend. Co nás čeká a nemine? A kam může vyrazit rodina s dětmi, přátelé, nebo příznivci sportu? 

  • SOUTĚŽ: Pro kreativce je tu Open Space. Vyhrajte vstup
    Doporučujeme

    SOUTĚŽ: Pro kreativce je tu Open Space. Vyhrajte vstup

    Jak fungují partnerství v kreativních profesích? A co dělat, když důvěra přeroste v konflikt? Tématem letošního ročníku Open Space, který se uskuteční 29. listopadu ve Vault 42 v Olomouci, je dynamika spolupráce v kreativních odvětvích. Akci organizuje nezisková organizace Kreativní Olomouc a zve kreativce z regionu ke společné diskuzi, sdílení a networkingu. 

  • Umění ožívá. Muzeum umění v Olomouci se dočká další výstavy
    Kultura

    Umění ožívá. Muzeum umění v Olomouci se dočká další výstavy

    Příznivci umění v Olomouci se mohou těšit na novou výstavu. Muzeum umění představí výstavu Revelatio, která ukáže nemalou část sbírky vydavatele Martina Součka. Expozici si navštěvníci budou moci prohlédnout od 13. listopadu do 29. března.

  • Sloužila horníkům, slávu ji navrátil místní spolek. Kaple láká i na svatby
    Společnost

    Sloužila horníkům, slávu ji navrátil místní spolek. Kaple láká i na svatby

    Ocenění Nejromantičtější místo roku 2025 v rámci Cen Olomouckého kraje letos získala kaple svaté Anny v Horním Údolí u Zlatých Hor. Historická stavba uprostřed přírody přitahuje nejen zamilované páry, ale i turisty a milovníky duchovní atmosféry. Mluvil o tom předseda Spolku Horní a Dolní údolí Edvard Mamoň pro Radio Haná.

Doporučujeme

  • Vytáhněte oblek a připravte šaty. Městský bál nabídne královskou zábavu
    Doporučujeme

    Vytáhněte oblek a připravte šaty. Městský bál nabídne královskou zábavu

    Letošní jubilejní XXV. Městský bál se ponese v duchu královské noblesy. Téma „Královská Olomouc“ propojí bohatý kulturní program s historickými motivy a slavnostní výzdobou, která připomene slavné dějiny města. Bál se uskuteční v sobotu 10. ledna 2026 v pavilonu A na Výstavišti Flora Olomouc a už nyní je možné zakoupit vstupenky.

  • Háčkovací maraton táhne. Chystá se další ročník
    Doporučujeme

    Háčkovací maraton táhne. Chystá se další ročník

    Další ročník kroměřížského Háčkovacího maratonu potvrdil rostoucí zájem veřejnosti o smysluplné dobrovolnické aktivity. Akce, která navázala na loňský úspěšný premiérový ročník, překonala v mnoha ohledech všechna očekávání – a to jak v počtu účastníků, tak množství hotových výrobků. Další ročník proběhne už 14. listopadu.

  • Fanoušci Queen si přijdou na své. Doplňky prodává i Helvetia
    Doporučujeme

    Fanoušci Queen si přijdou na své. Doplňky prodává i Helvetia

    The show must go on. Patříte mezi fanoušky skupiny Queen a potrpíte si na kvalitní doplňky? Pak by vám neměla uniknout značka Montblanc, která nyní nabízí speciální edici na počest rockerů. Sběratelské kousky teď seženete i v prodejně Helvetia v Olomouci.

  • Prodloužený víkend láká na akci Včely v Pevnosti
    Doporučujeme

    Prodloužený víkend láká na akci Včely v Pevnosti

    V polovině měsíce, přesněji o prodlouženém víkendu 15.–17. listopadu se v areálu Pevnost poznání v Olomouci uskuteční tematická akce „Včely v Pevnosti“, což je rodinný program věnovaný světu včel, jejich produktům a významu pro ekosystém.

Nejčtenější

  • Napojení dálnice uzavře o víkendu silnici I/55. Řidiči musí počítat s objížďkou
    Doprava

    Napojení dálnice uzavře o víkendu silnici I/55. Řidiči musí počítat s objížďkou

    Přibližně za měsíc by se podle plánu měl otevřít úsek dálnice D55 mezi městem Olomouc a obcí Kokory. Řidiče, kteří pojedou o víkendu ve směru na Přerov, čeká v souvislostí s blížícím se datem dokončení stavby uzavírka silnice I/55. Silničáři budou na silnici první třídy napojovat právě vznikající dálnici.

  • Opravy silnic čekají Olomoucký kraj. ŘSD investuje přes 720 milionů korun
    Doprava

    Opravy silnic čekají Olomoucký kraj. ŘSD investuje přes 720 milionů korun

    I v roce 2025 půjdou do oprav a údržby silnic v Olomouckém kraji stovky milionů korun. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) prostřednictvím Správy Olomouc plánuje investovat do krajských silnic více než 720 milionů korun.

  • Jak bude vypadat vánoční tramvaj? DPMO přiveze i jednu novou
    Doprava

    Jak bude vypadat vánoční tramvaj? DPMO přiveze i jednu novou

    Vyšší sazba za jízdu načerno, nová vánoční tramvaj i platba kartou. Dopravní podnik města Olomouce (DPMO) se připravuje na novinky, jak pro Radio Metropole popsala mluvčí Anna Sýkorová. Nové pokuty začínají platit od 1. ledna, vánoční tramvaj ale uvidí Olomoučané už letos.

Seriály