Fórum OR: Kvůli semaforům se u vodojemu tvoří kolony. Co na to zastupitelé?

Na rušnou křižovatku ulic I. P. Pavlova a Okružní nechalo vedení města umístit semafory, což způsobilo komplikace v dopravě a vlnu nevole. Olomoucký Report zastupitele oslovil s otázkou "Jak hodnotíte rozhodnutí o zavedení semaforů na křižovatce I.P. Pavlova a Okružní?" Odpovědi jsme zveřejnili v pořadí, v jakém je zastupitelé zaslali.

Pavel Jelínek (SPD)

Křižovatka I. P. Pavlova a Okružní je rušnou komunikací. Náš klub zastupitelů SPD a Trokolory se vždy více klonil k řešení v současné době populárním kruhovým objezdem. Ze strany magistrátu bylo vždy argumentováno, že je na kruhový objezd málo místa. 

Věřím, že správným nastavením intervalů v návaznosti na další světelné křižovatky v okolí se dosáhne dostatečné  průchodnosti použitého řešení světelné signalizace. V každém případě předpokládáme, že bylo vybráno nejlepší možné řešení a budeme nadále sledovat vývoj situace na této křižovatce.

Miloslav Tichý (ANO)

Často se lidé podivují, proč zde není okružní křižovatka. I já považuji okružní křižovatky za mnohdy nejbezpečnější a nejlepší formy úrovňového křížení takto vytížených komunikací. Rozhodnutí udělat zde světelnou křižovatku padlo někdy dříve v minulosti před mým nástupem do funkce, rovněž již byla dokončená projekční příprava. A nebylo to rozhodnutí jen tak od stolu, opíralo se o doporučení dopravních expertů, kteří říkají, že okružní křižovatka, která by se zde vešla, je pro toto místo a daný provoz nevhodná. Rozumím, že pocitově by zde byla lepší okružní křižovatka, také bych ji jako řidič osobáku preferoval, ale bohužel to není možné. I třeba s ohledem na kloubové autobusy, pro které by takto malý kruhový objezd byl problematický. Tedy řešení této křižovatky byla pouze dvě možná: Buď ji kompletně zrekonstruovat, osadit semafory a propojit koordinačním kabelem s ostatními křižovatkami, anebo ji nechat ve stávajícím stavu.

Osazení křižovatky světelnou signalizací je jednoznačně lepší řešení než nedělat nic. Jedná se o křižovatku, která se často „ucpávala“ zejména ze strany od Horního lánu. Ve špičce odbočit vlevo směrem k Okružní byla mnohdy loterie, která občas skončila bohužel i nehodou. Nyní bude křižovatka po úpravě bezpečnější a po zkušebním provozu plynulejší. Během zkušebního provozu ještě nemůže fungovat zcela správně, proto se nadále mohou tvořit kolony. Zkušební provoz musí proběhnout a až na základě jeho vyhodnocení se signální plány finálně upraví. Křižovatky zatím ani nemohou jet v koordinovaném režimu (všechny jsou propojeny koordinačním a optickým kabelem), musíme rovněž počkat na dokončení modernizace a zprovoznění tramvajové tratě a uvolnění dopravních omezení na Brněnské ulici a křižovatce. Tohle bohužel opravdu vyžaduje nějaký čas a trpělivost. Ovšem i ve zkušebním provozu se křižovatka „ladí“ a bude více a více propustnější. První změny udělal zhotovitel ihned po prvním víkendu.

Nelze ani pominout fakt, že na koordinovaný tah křižovatek Brněnská-Hraniční jsme získali třicetimilionovou dotaci, a že součástí rekonstrukce křižovatky jsou také opravy chodníků, které nově splňují požadavky na bezbariérovost, přibyla také cyklostezka a opravili jsme vozovku.

Každá stavba, resp. oprava na dopravních komunikacích bývá pro řidiče nepříjemná, protože je spojená s většími či menšími dopravními omezeními. Bohužel ale nelze jinak. Pokud chceme mít město opravené, bezpečné a funkční, musíme se vždy po nějaký čas obrnit trpělivostí. Odměnou nám za to ale budou opravené silnice bez výtluků, bezpečné křižovatky a přechody pro chodce, ale také třeba moderní MHD.

Otakar Štěpán Bačák (SpOLečně)

Naše města nebyla v minulosti stavěna na tak vysokou intenzitu dopravy a vyjma nové výstavby, nebo generální rekonstrukce brownfieldů není jednoduché stávající komunikace zkapacitnit. Proto se v tzv. chytrých městech přistupuje k organizačnímu řešení, kdy provoz řídí systémy, které se dokonce už samy umí učit z opakujících se průběhů dopravy. Umí tak například v ranních hodinách dostat do města co nejvíce aut na úkor vyjíždějících a v odpolední špičce naopak. A samozřejmě tyto systémy zatím pracují zejména se světelnými křižovatkami, v budoucnu možná budou ovládat přímo každé vozidlo. Takové systémy – koordinované tahy budujeme i v našem městě a toto je jeden z nich. Takže myslím, že to bylo rozhodnutí správné.

Jan Holpuch (SPOLU)

Semafor na tomhle místě vítám. Situace na křižovatce byla dlouhodobě neúnosná a každodenní zkušenosti za volantem mě nepřesvědčily, že by třeba kruháč byl lepším řešením.

Co ale dost nechápu je nastavení signálních plánů. Samozřejmě jsem zaznamenal informace o zkušebním provozu, nutnosti režim zkoordinovat teprve až se dokončí i úpravy dole na Brněnské a tak. Říkám si, jestli by nebylo bývalo lepší to tedy spustit až v okamžiku, kdy to bude hotové komplet. A taky nerozumím tomu, proč je nejdřív potřeba zkušebně nastavit režim „kolaps“, aby se to potom mohlo „vylepšit“.

Budu tedy doufat, že se aspoň „postupnými přískoky“ městu nakonec podaří křižovatku zkrotit. A nedopadne to třeba jako u nádraží nebo u Anči. Tam, po sérii neúspěšných pokusů, policie dopravním inženýrům nařídila semafory radši nadobro vypnout.

Pavel Grasse (ProOlomouc a Piráti)

Okružní ulice spolu s Hraniční je významná severojižní dopravní trasa se sběrnou funkcí a současně je to hlavní ulice. Problém již delší dobu vznikal hlavně při jejím křížení s další výraznou sběrnou komunikací I.P.Pavlova, přivádějící dopravu z obytných lokalit a nemocnice z východního směru, a z nákupního centra a bydlení ze západního směru. A protože jde ve vztahu k Okružní o vedlejší ulice, začínalo být v dopravních špičkách obtížné Okružní přejet nebo se do ní napojit. Proto vybudování světelné křižovatky vítám. Pokud bude řízení provozu dynamické, bude moci pružně reagoval na výkyvy intenzity provozu během dne podle aktuálního zatížení ze všech směrů. To jistě přispěje k plynulosti provozu ve všech směrech.

Vnímám i názory veřejnosti, že zde měl být rondel po vzoru křižovatky Okružní s Hněvotínskou. Ten ale nedoporučovali v závislosti na intenzitách dopravy a prostorových možnostech místa dopravní experti, kteří křižovatku Okružní – I.P.Pavlova projektovali. V tomto případě bych se spokojil s jejich odborným doporučením. Když jsem v posledních dnech křižovatkou v dopravních špičkách kolem 15 – 16 hod projížděl, nezaznamenal jsem osobně díky semaforům žádné dopravní problémy.

Andrea Hanáčková (STAN, Zelení a nez. ol. os.)

Situace na této křižovatce byla dlouhodobě neudržitelná, hlavně ve špičkách docházelo k problémům při výjezdu od nákupních center TERNO a TESCO směrem na Tabulový vrch a Neředín.

Osazení křižovatky semafory je krok správným směrem, nicméně bude ještě třeba odladit tzv. signální plán, aby řízení jednotlivých toků probíhalo dynamicky v různých režimech v průběhu dne a aby se netvořily delší fronty automobilů. Předpokládáme, že dodavatel zajistí takové nastavení světelné křižovatky, aby byl provoz plynulejší a bezpečnější, než jak tomu bylo bez semaforů. Jinak by taková investice postrádala smysl. 

Žádné město však nemůže být nastaveno primárně na automobilovou dopravu, výsledkem budou vždy kolony, hluk a zdravotně škodlivé emise. Musíme nutně ještě více úsilí věnovat dalšímu zlepšování veřejné dopravy a hlavně podmínek pro komfortní pohyb chodců a cyklistů po městě.

Předchozí Fórum OR o sdílených kolech v Olomouci na odkazu zde.

Související

  • Skoro 2 miliony korun. Město investuje do oprav silnic
    Doprava

    Skoro 2 miliony korun. Město investuje do oprav silnic

    Město Přerov letos na podzim opraví komunikace a chodníky v několika částech města. Do obnovy veřejného prostoru poputuje bezmála dva miliony korun. Opravy navazují na nedávné zásahy do technické infrastruktury – konkrétně na výměnu parovodů a pokládku nových rozvodů tepla.

  • Sdílená kola táhnou. Olomoucká firma zveřejnila počty výpůjček
    Doprava

    Sdílená kola táhnou. Olomoucká firma zveřejnila počty výpůjček

    Společnost nextbike Czech Republic, která ve 45 městech provozuje systém sdílených jízdních kol, eviduje od zahájení služby v roce 2019 celkem 15 milionů jízd svých uživatelů. Z toho pět milionů výpůjček provedli zákazníci za posledních 12 měsíců. ČTK to dnes sdělil jednatel společnosti nextbike Czech Republic Lukáš Luňák. Uživatelé služeb nextbike mají v českých městech k dispozici 7100 mechanických bicyklů a 600 elektrokol.

  • Nafta zdražila, benzin ne. Kde natankujete nejlevněji?
    Doprava

    Nafta zdražila, benzin ne. Kde natankujete nejlevněji?

    Benzin v Olomouckém kraji od minulého týdne zlevnil, nafta mírně zdražila. Litr naturalu prodávají čerpací stanice v regionu průměrně za 34,61 koruny, před týdnem byl o devět haléřů dražší. O pět haléřů zdražila nafta, za litr teď řidiči platí v průměru 33,46 koruny. Podle údajů společnosti CCS, která ceny sleduje, je benzin v současností o více než korunu levnější než před rokem, za naftu tehdy motoristé platili o 46 haléřů více.

  • Překážka na trase nebo bezpečnostní bariéra? Nové ostrůvky mají chránit chodce i řidiče
    Doprava

    Překážka na trase nebo bezpečnostní bariéra? Nové ostrůvky mají chránit chodce i řidiče

    Ostrůvky na silnicích by měly zvyšovat bezpečnost chodců na přechodech. Nedávno však se stal ostrůvek místem nehody pro řidičku. Do budoucna magistrát plánuje v několika místech Olomouce  stavbu nových přechodů pro chodce.

Rychlovky

  • ŠUMPERSKO
    Technici uložili v uplynulých dnech zpět do soustrojí TG1 přečerpávací vodní elektrárny Dlouhé stráně na Šumpersku opravený stator a rotor. Šlo o jeden ze zásadních bodů letošní modernizace elektrárny. Více.
  • OLOMOUC
    Páteční Den pro lidi bez domova vynesl 72 280 korun. Letošní ročník akce, kdy si lidé mohou zakoupit dobročinnou polévku, měl rekordní zájem – 540 keramických misek bylo vyprodáno během hodiny. Více.
  • ČESKÁ REPUBLIKA
    Společnost nextbike Czech Republic, která ve 45 městech provozuje systém sdílených jízdních kol, eviduje od zahájení služby v roce 2019 celkem 15 milionů jízd svých uživatelů. Z toho pět milionů výpůjček provedli zákazníci za posledních 12 měsíců. Podrobnosti.

Nejnovější

  • Ve městě žijí, ale občanku si měnit nechtějí. Ani za 10 tisíc
    Společnost

    Ve městě žijí, ale občanku si měnit nechtějí. Ani za 10 tisíc

    V Olomouci žije podle dat Ministerstva vnitra 115 tisíc lidí. Trvalé bydliště tady má ale pouze 102 tisíc obyvatel. To teď chce město změnit, když zveřejnilo nabídku příspěvku 10 tisíc korun pro ty, kdo se při splnění podmínek přihlásí k trvalému bydlišti v Olomouci. Report se ve dvou dílech zaměřil na lidi, kteří v Olomouci dlouhodobě žijí, trvalé bydliště tu ale nemají. Proč si ani po několika letech nechtějí lidé vyměnit občanku a může to změnit příspěvek města?

  • Drama s vítězným koncem, Šternberk vyhrál na Olympu po tie-breaku
    Sport

    Drama s vítězným koncem, Šternberk vyhrál na Olympu po tie-breaku

    Úvodní duel DATART volejbalové extraligy dopadl pro Sokol Šternberk na výbornou. Po bojovném výkonu dokázaly Sokolky urvat body v Praze na Olympu a po výhře 15:12 v tie-breaku a 3:2 celkově vezou do Šternberka důležité a cenné dva body.

  • Tři judistky z kraje jsou mistryněmi republiky
    Sport

    Tři judistky z kraje jsou mistryněmi republiky

    Špička českého dospělého i mládežnického juda se potkala v Brně na Mistrovství České republiky mužů a žen. Vzhledem k souběžnému Grand Prix Lima, jehož se účastní pět českých reprezentantů, chyběla některá velká jména. Neúčastnil se ani tým juniorské reprezentace, který se právě vrátil z mistrovství světa.

  • Termín už má Olomouc i Prostějov. Kdy začnou vánoční trhy
    Společnost

    Termín už má Olomouc i Prostějov. Kdy začnou vánoční trhy

    Tradiční Vánoční jarmark v Prostějově letos potrvá od pondělí 24. listopadu do 23. prosince a zaplní centrální náměstí vůní punče, vánočních specialit a sváteční atmosférou. Termín vánočních trhů už má i Olomouc.

Doporučujeme

  • V prostějovském divadle se objeví Beckham
    Doporučujeme

    V prostějovském divadle se objeví Beckham

    Fotbalová hvězda David Beckham se objeví na Hané. Tedy ne úplně přímo osobně, ale bude tady. V prostějovském divadle se totiž ve čtvrtek 23. října bude hrát představení Beckham, tedy komedie ze světa bulváru.

  • Voňavý jarmark plný čokolády? Už brzy v Troubelicích
    Doporučujeme

    Voňavý jarmark plný čokolády? Už brzy v Troubelicích

    Přijďte si užít podzimní den plný vůní, chutí a pohody na jarmark v Čokoládovně Troubelice! V sobotu 18. října od 10 do 17 hodin pro vás chystají v Troubelicích voňavé stánky, sladké i slané dobroty, zábavu pro děti a samozřejmě spoustu čokolády. Vstup je jako vždy zdarma.

  • 30 let v čele ambulantní péče: SPEA Olomouc staví na komplexnosti a lidském přístupu
    Doporučujeme

    30 let v čele ambulantní péče: SPEA Olomouc staví na komplexnosti a lidském přístupu

    Poliklinika SPEA Olomouc letos slaví významné 30. výročí a upevňuje svou pozici klíčového hráče v regionálním zdravotnictví. Jak říká výkonný ředitel Martin Pavlíček, úspěch nespočívá jen v moderním vybavení, ale především v přístupu. „Klademe důraz na lidský přístup, empatii a pochopení individuálních potřeb každého pacienta,“ uvádí Pavlíček.

  • Chcete mít hodinky jako Jennifer Lawrence? Švýcarskou novinku koupíte i v Olomouci
    Doporučujeme

    Chcete mít hodinky jako Jennifer Lawrence? Švýcarskou novinku koupíte i v Olomouci

    Elegantní novinka z dílny švýcarské značky Longines dorazila i do Česka. Model PrimaLuna si nyní můžete prohlédnout a zakoupit v prodejně Helvetia na Horním náměstí v Olomouci.

Nejčtenější

  • Konec kolon u Globusu. D35 se otevře s předstihem
    Doprava

    Konec kolon u Globusu. D35 se otevře s předstihem

    Poslední tříkilometrová část západního obchvatu Olomouce na dálnici D35 mezi Křelovem a Slavonínem bude s několikaměsíčním předstihem zprovozněna v celém rozsahu ve čtvrtek 20. listopadu. Od léta automobily po novém obchvatu jezdí v jednom pásu. Stavba poslední části západního obchvatu začala loni v únoru. Původní harmonogram počítal s tím, že provoz na novém obchvatu začne na jaře příštího roku, díky rychlejšímu postupu prací se dálniční úsek otevře dřív. Na síti X o tom informovalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

  • Hromadná doprava v Olomouci podraží. Jaká je nová cena jízdenek?
    Doprava

    Hromadná doprava v Olomouci podraží. Jaká je nová cena jízdenek?

    Dopravní podnik města Olomouce (DPMO) dnes zveřejnil nový ceník jízdného. Změny se týkají cestujících v tarifní zóně 71. Především se dotknou krátkodobých jízdenek.

  • Moderní čtyřpruh s mosty a protihlukovými stěnami. Obchvat Libivé míří do realizace
    Doprava

    Moderní čtyřpruh s mosty a protihlukovými stěnami. Obchvat Libivé míří do realizace

    Obchvat Libivé u Mohelnice na Šumpersku dostal zelenou. Nová silnice tak bude mít čtyři pruhy, moderní mostní konstrukce a ochranné protihlukové bariéry. Stavba by měla začít v roce 2027, do provozu by měl být obchvat uveden v roce 2029.

Seriály