Fórum OR: Kvůli semaforům se u vodojemu tvoří kolony. Co na to zastupitelé?

Na rušnou křižovatku ulic I. P. Pavlova a Okružní nechalo vedení města umístit semafory, což způsobilo komplikace v dopravě a vlnu nevole. Olomoucký Report zastupitele oslovil s otázkou "Jak hodnotíte rozhodnutí o zavedení semaforů na křižovatce I.P. Pavlova a Okružní?" Odpovědi jsme zveřejnili v pořadí, v jakém je zastupitelé zaslali.

Pavel Jelínek (SPD)

Křižovatka I. P. Pavlova a Okružní je rušnou komunikací. Náš klub zastupitelů SPD a Trokolory se vždy více klonil k řešení v současné době populárním kruhovým objezdem. Ze strany magistrátu bylo vždy argumentováno, že je na kruhový objezd málo místa. 

Věřím, že správným nastavením intervalů v návaznosti na další světelné křižovatky v okolí se dosáhne dostatečné  průchodnosti použitého řešení světelné signalizace. V každém případě předpokládáme, že bylo vybráno nejlepší možné řešení a budeme nadále sledovat vývoj situace na této křižovatce.

Miloslav Tichý (ANO)

Často se lidé podivují, proč zde není okružní křižovatka. I já považuji okružní křižovatky za mnohdy nejbezpečnější a nejlepší formy úrovňového křížení takto vytížených komunikací. Rozhodnutí udělat zde světelnou křižovatku padlo někdy dříve v minulosti před mým nástupem do funkce, rovněž již byla dokončená projekční příprava. A nebylo to rozhodnutí jen tak od stolu, opíralo se o doporučení dopravních expertů, kteří říkají, že okružní křižovatka, která by se zde vešla, je pro toto místo a daný provoz nevhodná. Rozumím, že pocitově by zde byla lepší okružní křižovatka, také bych ji jako řidič osobáku preferoval, ale bohužel to není možné. I třeba s ohledem na kloubové autobusy, pro které by takto malý kruhový objezd byl problematický. Tedy řešení této křižovatky byla pouze dvě možná: Buď ji kompletně zrekonstruovat, osadit semafory a propojit koordinačním kabelem s ostatními křižovatkami, anebo ji nechat ve stávajícím stavu.

Osazení křižovatky světelnou signalizací je jednoznačně lepší řešení než nedělat nic. Jedná se o křižovatku, která se často „ucpávala“ zejména ze strany od Horního lánu. Ve špičce odbočit vlevo směrem k Okružní byla mnohdy loterie, která občas skončila bohužel i nehodou. Nyní bude křižovatka po úpravě bezpečnější a po zkušebním provozu plynulejší. Během zkušebního provozu ještě nemůže fungovat zcela správně, proto se nadále mohou tvořit kolony. Zkušební provoz musí proběhnout a až na základě jeho vyhodnocení se signální plány finálně upraví. Křižovatky zatím ani nemohou jet v koordinovaném režimu (všechny jsou propojeny koordinačním a optickým kabelem), musíme rovněž počkat na dokončení modernizace a zprovoznění tramvajové tratě a uvolnění dopravních omezení na Brněnské ulici a křižovatce. Tohle bohužel opravdu vyžaduje nějaký čas a trpělivost. Ovšem i ve zkušebním provozu se křižovatka „ladí“ a bude více a více propustnější. První změny udělal zhotovitel ihned po prvním víkendu.

Nelze ani pominout fakt, že na koordinovaný tah křižovatek Brněnská-Hraniční jsme získali třicetimilionovou dotaci, a že součástí rekonstrukce křižovatky jsou také opravy chodníků, které nově splňují požadavky na bezbariérovost, přibyla také cyklostezka a opravili jsme vozovku.

Každá stavba, resp. oprava na dopravních komunikacích bývá pro řidiče nepříjemná, protože je spojená s většími či menšími dopravními omezeními. Bohužel ale nelze jinak. Pokud chceme mít město opravené, bezpečné a funkční, musíme se vždy po nějaký čas obrnit trpělivostí. Odměnou nám za to ale budou opravené silnice bez výtluků, bezpečné křižovatky a přechody pro chodce, ale také třeba moderní MHD.

Otakar Štěpán Bačák (SpOLečně)

Naše města nebyla v minulosti stavěna na tak vysokou intenzitu dopravy a vyjma nové výstavby, nebo generální rekonstrukce brownfieldů není jednoduché stávající komunikace zkapacitnit. Proto se v tzv. chytrých městech přistupuje k organizačnímu řešení, kdy provoz řídí systémy, které se dokonce už samy umí učit z opakujících se průběhů dopravy. Umí tak například v ranních hodinách dostat do města co nejvíce aut na úkor vyjíždějících a v odpolední špičce naopak. A samozřejmě tyto systémy zatím pracují zejména se světelnými křižovatkami, v budoucnu možná budou ovládat přímo každé vozidlo. Takové systémy – koordinované tahy budujeme i v našem městě a toto je jeden z nich. Takže myslím, že to bylo rozhodnutí správné.

Jan Holpuch (SPOLU)

Semafor na tomhle místě vítám. Situace na křižovatce byla dlouhodobě neúnosná a každodenní zkušenosti za volantem mě nepřesvědčily, že by třeba kruháč byl lepším řešením.

Co ale dost nechápu je nastavení signálních plánů. Samozřejmě jsem zaznamenal informace o zkušebním provozu, nutnosti režim zkoordinovat teprve až se dokončí i úpravy dole na Brněnské a tak. Říkám si, jestli by nebylo bývalo lepší to tedy spustit až v okamžiku, kdy to bude hotové komplet. A taky nerozumím tomu, proč je nejdřív potřeba zkušebně nastavit režim „kolaps“, aby se to potom mohlo „vylepšit“.

Budu tedy doufat, že se aspoň „postupnými přískoky“ městu nakonec podaří křižovatku zkrotit. A nedopadne to třeba jako u nádraží nebo u Anči. Tam, po sérii neúspěšných pokusů, policie dopravním inženýrům nařídila semafory radši nadobro vypnout.

Pavel Grasse (ProOlomouc a Piráti)

Okružní ulice spolu s Hraniční je významná severojižní dopravní trasa se sběrnou funkcí a současně je to hlavní ulice. Problém již delší dobu vznikal hlavně při jejím křížení s další výraznou sběrnou komunikací I.P.Pavlova, přivádějící dopravu z obytných lokalit a nemocnice z východního směru, a z nákupního centra a bydlení ze západního směru. A protože jde ve vztahu k Okružní o vedlejší ulice, začínalo být v dopravních špičkách obtížné Okružní přejet nebo se do ní napojit. Proto vybudování světelné křižovatky vítám. Pokud bude řízení provozu dynamické, bude moci pružně reagoval na výkyvy intenzity provozu během dne podle aktuálního zatížení ze všech směrů. To jistě přispěje k plynulosti provozu ve všech směrech.

Vnímám i názory veřejnosti, že zde měl být rondel po vzoru křižovatky Okružní s Hněvotínskou. Ten ale nedoporučovali v závislosti na intenzitách dopravy a prostorových možnostech místa dopravní experti, kteří křižovatku Okružní – I.P.Pavlova projektovali. V tomto případě bych se spokojil s jejich odborným doporučením. Když jsem v posledních dnech křižovatkou v dopravních špičkách kolem 15 – 16 hod projížděl, nezaznamenal jsem osobně díky semaforům žádné dopravní problémy.

Andrea Hanáčková (STAN, Zelení a nez. ol. os.)

Situace na této křižovatce byla dlouhodobě neudržitelná, hlavně ve špičkách docházelo k problémům při výjezdu od nákupních center TERNO a TESCO směrem na Tabulový vrch a Neředín.

Osazení křižovatky semafory je krok správným směrem, nicméně bude ještě třeba odladit tzv. signální plán, aby řízení jednotlivých toků probíhalo dynamicky v různých režimech v průběhu dne a aby se netvořily delší fronty automobilů. Předpokládáme, že dodavatel zajistí takové nastavení světelné křižovatky, aby byl provoz plynulejší a bezpečnější, než jak tomu bylo bez semaforů. Jinak by taková investice postrádala smysl. 

Žádné město však nemůže být nastaveno primárně na automobilovou dopravu, výsledkem budou vždy kolony, hluk a zdravotně škodlivé emise. Musíme nutně ještě více úsilí věnovat dalšímu zlepšování veřejné dopravy a hlavně podmínek pro komfortní pohyb chodců a cyklistů po městě.

Předchozí Fórum OR o sdílených kolech v Olomouci na odkazu zde.

Související

  • Řidiči v Olomouci si oddechnou. Erenburgova ulice se otevírá o čtyři dny dřív
    Doprava

    Řidiči v Olomouci si oddechnou. Erenburgova ulice se otevírá o čtyři dny dřív

    Další úlevu pocítí řidiči v Olomouci, jelikož se podařilo dokončit silničářské práce na Erenburgově ulici dříve, než se očekávalo. Původní termín dokončení byl na úterý 4. listopadu, nakonec se ji podaří zprovoznit už v pátek 31. října. Krom toho už několik dní slouží řidičům opravené silnice v dalších olomouckých ulicích.

  • Silničáři spouštějí zimní režim. Poprvé vyjedou s chytrým pluhem z Alp
    Doprava

    Silničáři spouštějí zimní režim. Poprvé vyjedou s chytrým pluhem z Alp

    Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) je podle svých vyjádření na zimní sezonu připravené. V pohotovosti bude přes 800 zaměstnanců, stovky strojů a nová technika včetně speciálního pluhu, který poprvé vyzkouší na D8.

  • Silnice mezi Červenkou a Královou se uzavře. Autobusy pojedou jinudy
    Doprava

    Silnice mezi Červenkou a Královou se uzavře. Autobusy pojedou jinudy

    Mezi obcemi Červenka a Králová bude na týden uzavřená silnice III/4496. Důvodem jsou opravné práce na železničním svršku u přejezdu. Uzavírka se dotkne také autobusové dopravy mezi obcemi.

  • Jízda načerno se prodraží. Víc než dřív
    Doprava

    Jízda načerno se prodraží. Víc než dřív

    S ohledem na změnu legislativy připravuje Dopravní podnik města Olomouce od 1. ledna 2026 úpravu smluvních přepravních podmínek. Nově bude cestujícím za jízdu MHD v Olomouci bez platné jízdenky účtována přirážka k jízdnému 2 500 korun, doposud to bylo 1500 korun. V případě, že cestující uhradí přirážku k jízdnému na místě nebo do 15 kalendářních dnů po kontrole, bude částka snížena na 1000 korun.

Rychlovky

  • OLOMOUCKO
    Stovky netopýrů chystajících se na zimní spánek budou moci v sobotu pozorovat v podzemí návštěvníci Javoříčských jeskyní na Olomoucku. Během akce s názvem Uspávání netopýrů budou moci nahlédnout nejen do jejich života, ale seznámit se i s jejich ochranou. Více.
  • OLOMOUCKO
    Mezi obcemi Červenka a Králová bude na týden uzavřená silnice III/4496. Důvodem jsou opravné práce na železničním svršku u přejezdu. Uzavírka se dotkne také autobusové dopravy mezi obcemi. Více.
  • OLOMOUCKÝ KRAJ
    Pět nových sanitek bude jezdit na zásahy k pacientům v Olomouckém kraji. Sanitky převzala krajská záchranka. Kraj za ně zaplatil přes 22 milionů korun. Nahradí starší vozy a přinesou vyšší pohodlí pro pacienty i posádky.

Nejnovější

  • AKTUÁLNĚ: Ukradli kabely na trati. Provoz vlaků stojí
    Krimi

    AKTUÁLNĚ: Ukradli kabely na trati. Provoz vlaků stojí

    Kvůli krádeži kabelů byl dnes večer mezi Lipníkem nad Bečvou a Hranicemi na Přerovsku zastaven provoz na železničním koridoru. Vlaky nabírají zpoždění až 90 minut, uvedly České dráhy. Podle policie byly na místě zadrženy tři podezřelé osoby, okolnosti případu policisté vyšetřují, řekla dnes ČTK mluvčí policie Marie Šafářová.

  • Highlighty týdne: Příchod Hapala do Sigmy a oprava mostu na Velkomoravské
    Společnost

    Highlighty týdne: Příchod Hapala do Sigmy a oprava mostu na Velkomoravské

    Je tu neděle a my pro vás máme pravidelnou rubriku Highlighty týdne. Představíme témata, která patřila mezi největší a nejčtenější za uplynulý týden. Highlighty týdne si můžete pustit i do uší ve formátu Podcastu Olomouckého Reportu.

  • Špičková péče v novém. Kdy bude hotový nový pavilon fakultky?
    Zdraví

    Špičková péče v novém. Kdy bude hotový nový pavilon fakultky?

    V Olomouci roste budova, která posune léčbu rakoviny do nové éry – moderní pavilon P4 nabídne špičkovou technologii, udržitelné řešení i důstojné prostředí pro pacienty a lékaře. Už brzy otevře dveře a promění onkologii ve místo, kde se propojuje věda, empatie a budoucnost medicíny.

  • Po 82 letech se hrdina vrátil domů. Ostatky parašutisty Martínka se vrátily do vlasti
    Společnost

    Po 82 letech se hrdina vrátil domů. Ostatky parašutisty Martínka se vrátily do vlasti

    Po dlouhých dvaaosmdesáti letech se do svého rodného města vrátil jeden z jeho nejodvážnějších synů – parašutista, vlastenec a sokolský činovník kapitán Bohumír Martínek. Ostatky statečného muže, který položil život v boji proti nacismu, byly po exhumaci z hřbitova Perlacher Forst u Mnichova 31. října uloženy na městském hřbitově v Prostějově.

Doporučujeme

  • Burza středních škol SCHOLARIS 2025 zve žáky, rodiče i pedagogy
    Doporučujeme

    Burza středních škol SCHOLARIS 2025 zve žáky, rodiče i pedagogy

    Již tradičně se v listopadu uskuteční burza středních škol Scholaris 2025, což je největší přehlídka vzdělávacích příležitostí v Olomouckém kraji. Akce je určena především žákům základních škol a jejich rodičům, kteří se rozhodují o dalším studiu, ale vítáni jsou i pedagogové a široká veřejnost.

  • Vyšlo nové číslo AZ magazínu. Co v něm najdete?
    Doporučujeme

    Vyšlo nové číslo AZ magazínu. Co v něm najdete?

    Nové číslo magazínu Akce Zábava už je na stáncích. Přinášíme krátký přehled toho, co v listopadovém výtisku zjistíte. A to nejlepší? Na výdejních místech je k sehnání zdarma.

  • Šaty z pivního skla uvidí i Olomoučáci. Už od zítřka
    Doporučujeme

    Šaty z pivního skla uvidí i Olomoučáci. Už od zítřka

    Třetí ročník výstavní přehlídky Design Olomouc startuje 1. listopadu a přinese to nejzajímavější z českého designu – od skleněných šatů přes filmové vázy až po inovativní projekty škol a legendární kufry značky Kazeto.

  • Šantovka pozvala ke spolupráci Vincenta Chigniera. Připravil mural
    Doporučujeme

    Šantovka pozvala ke spolupráci Vincenta Chigniera. Připravil mural

    Galerie Šantovka potvrzuje svou roli kulturního centra města novým uměleckým projektem, který propojuje svět umění s každodenním životem. Společně s francouzským malířem a ilustrátorem Vincentem Chignierem, žijícím ve Šternberku, připravila vizuálně výraznou sérii polepů olomouckých vozů MHD a zároveň velkoformátový mural přímo v prostorách centra.

Nejčtenější

  • Místo bagrů auta. Na těchto úsecích už brzy projedete
    Doprava

    Místo bagrů auta. Na těchto úsecích už brzy projedete

    Ke konci roku 2025 se otevře hned několik dálničních úseků. Mezi nimi je i dlouho očekávaný úsek mezi Říkovicemi a Přerovem. Report přináší souhrn, kudy projedou ještě letos první řidiči.

  • Oprava mostu u Baumaxu zkomplikuje dopravu. Pozor od pondělí
    Doprava

    Oprava mostu u Baumaxu zkomplikuje dopravu. Pozor od pondělí

    Jedna z nejvytíženějších silnic v Olomouckém kraji projde od pondělí 3. listopadu důležitou opravou. Silničáři zahájí výměnu mostního závěru na silnici I/35 v úseku nad železniční tratí poblíž areálu Baumaxu. Práce potrvají do poloviny prosince a výrazně omezí dopravu na Velkomoravské ulici.

  • Další tři olomoucké ulice pod dohledem radarů. Magistrát chce zklidnit dopravu
    Doprava

    Další tři olomoucké ulice pod dohledem radarů. Magistrát chce zklidnit dopravu

    Olomoucký magistrát v listopadu zprovozní radary na měření rychlosti v dalších třech ulicích. Zařízení technici aktivují v ulicích Jižní, Slavonínská a Šternberská, kterými denně projedou tisíce aut. ČTK to sdělil ředitel Městské policie Olomouc Pavel Skalický. V různých částech Olomouce nyní fungují čtyři stacionární radary, které dosud zaznamenaly přes 33 tisíc případů překročení nejvyšší povolené rychlosti.

Seriály