Svatomartinské víno je pro mě puberťák v lahvi, ale pro český trh tradice funguje, říká vinařka

Johana Bílková vystudovala vinařství a nyní působí jako obchodní zástupce ve vinařství Arcibiskupské zámecké víno Kroměříž. Jak se dívá na tradici svatomartinských vín? Jaký je vinný zákazník z Hané? A která vína se hodí právě ke svatomartinské hostině?

Kde se vzala tradice Svatomartinských či mladých vín?

Vůbec značka Svatomartinská vína je hodně mladá, nemá ani třicet let. Původně vznikla z myšlenky mladých vín, která tady je přes 200 let z dob Josefa II. Nemělo to ovšem formu prodejně-marketingovou, ale spíše šlo o zhodnocení úrody. Značka mladého Svatomartinského vína je nápad pana Kopečka z jižní Moravy, který si ji zaregistroval. Značku teď vlastní Vinařský fond a v dnešní době jde hlavně o marketing pro lidi a pro ten trh.

Čím to je, že se tato mladá tradice u nás tak chytla?

Podle mě jde o snahu navázat na tradici, která funguje ve Francii, a to jsou vína z oblasti Beaujolais. Jde o francouzskou původní variaci na mladé víno z jedné odrůdy. S tímto typem vína dobyli svět, ač ta vína svým způsobem nejsou kvalitou shodná s těmi, která dozrávají rok dva ve sklepích. Francouzi dokázali udělat díru do světa s těmito víny. Čeští vinaři pak navázali, akorát zůstali na lokální rovině. Dnes je z toho značka, která lidi táhne. Pro náš trh Svatomartinská vína určitě fungují.

Jak se na to díváte vy, jako vinařka?

Já tato vína nevyhledávám. Jde o víno hotové, ale myslím, že není zralé do lahve. Každý vinař vám ke svatomartinskému vínu řekne, že se musí vypít do Vánoc, nejpozději do Velikonoc. Potom už se ztrácí vše dobré, co ve víně je a kazí se. Tato vína nejsou stabilizovaná správným způsobem, nejsou správně vyzrátá. Jde o narychlo udělaná vína pro trh. Co mám kolegy z branže, shodujeme se, že svatomartinská vína neodkazují na práci vinaře. Pár týdnů zpátky byla ještě na vinici ve formě hroznů. Pro mě je to puberťák v lahvi, jsem spíš za komplexnější vína, kde s každým douškem objevuji novou chuť.

Pokud se mladá vína musí rychle vypít, je pro vinaře trochu risk, taková vína prodávat…

Produkce svatomartinských vín se hodně mění. Bývalo přes sto vinařství, která prodávala oficiální svatomartinská vína. Musí je schvalovat komise, není jednoduché je vyrobit a i za tu značku se platí, což moc lidí neví. Hodně vinařů už dělá svatomartinská vína v menších množstvích, protože vědí, že je nestihnou prodat.

Jak tuto situaci řeší Arcibiskupské zámecké víno Kroměříž, kde pracujete?

Máme omezený počet lahví, víme, kolik jich prodáme. Neděláme nadbytek, protože dostat tato vína mezi lidi, je často komplikovanější. Je to podobně jako s burčákem. Lidé jsou natěšení, první dva týdny je boom, a pak řeší prodejci, co s tím.

Jak se tedy liší vaše nabídka oproti loňsku?

Letos jsme oproti minulým letům dělali jen jednu odrůdu. Dřív jsme mívali bílé, růžové i červené. Vycházíme z našich zkušeností, kdy jsme nebyli schopní dostat vína úplně na trh. Letos máme odrůdu Irsai Oliver. Není to odrůda určená pro svatomartinské víno, ale je to raná odrůda. Máme asi tři sta lahví, o kterých víme, že je stihneme prodat a nebudeme mít ztráty.

Co se pak tedy děje s mladým vínem, které se neprodá?

Bohužel se musí likvidovat. Když se neprodá, zkazí se a je zdravotně závadné. Což je ztrátové pro každé vinařství, a to nikdo nechce.

Jaký je hanácký zákazník?

Na Hané okolo Kroměříže pořád podle mě převládá oblíbenost pálenky. Lidé nejsou úplně zvyklí pít víno, ale máme tam prestižní klienty, kteří ví, po čem dobrém jít. Obecně gramotnost v rámci zákazníků nakupujících víno, roste. Lidé už vědí, co chtějí hledat, nenechají se ošálit, dokáží pochopit, proč stojí lahev tři sta korun, umějí ocenit kvalitu a práci vinařů. Pro vinaře je to celoroční náročná práce.

Mění se nějak naše preference v průběhu let?

Určitě ano, byl tady trend sladších vín, v dnešní době už lidé volí sušší vína. Trendy se mění také sezónně. S příchodem zimy volí zákazníci červená vína, v létě bílá a růžová. Výkyvy ale nejsou markantní, většinová preference je do bílých vín, červená vína tvoří menší část prodejů.

Co byste tedy doporučila ke svatomartinské hostině?

U nás míváme kachnu, ale obecně k drůbeži se hodí bílá, svěží vína, což k tomu Martinovi sedí. Svatomartinská vína jsou krásně ovocná, nepatří mezi sladší vína, takže s chutí drůbežího masa i paštik se pěkně snoubí.

Související

Rychlovky

  • JESENICKO
    Horské chaty, penziony a hotely v Jeseníkách mají už na konec letošního roku vyprodánu většinu ubytovací kapacity. Přelom roku na horách tradičně stráví tisíce lidí z tuzemska, část hostů přijede i z Polska. Provozovatelé zimních středisek doufají, že se ochladí a silvestrovské oslavy budou letos na sněhu. Více.
  • OLOMOUC
    Dlouholetou spolupráci prohlubují Pivovar Litovel a fotbalová Sigma Olomouc. Uzavřeli nové partnerství a pivovar Litovel se stal výhradním dodavatelem svých produktů na všech domácích utkáních Olomouce v první lize. Více.
  • OLOMOUCKÝ KRAJ
    Betlémské světlo dorazilo do ČR. Brněnští skauti symbol vánoc včera převzali na mši v rakouském Linci a do Brna ho dopravili vlakem ve dvou lucernách, třetí putovala autem. Plamínek pochází z chrámu Narození Páně v Betlémě. V Olomouci bude rozvážet Betlémské světlo i historická tramvaj, a to v neděli 21. prosince.

Nejnovější

Doporučujeme

  • FOTO: Hosté po měsíci potvrzují, že změny dávají smysl. Lobster má novou tvář
    Doporučujeme

    FOTO: Hosté po měsíci potvrzují, že změny dávají smysl. Lobster má novou tvář

    Začátkem listopadu znovu otevřel Lobster Restaurant a Bowland Bowling Center ve 2. patře Galerie Šantovka po několikaměsíční rekonstrukci. Facelifty, technologické úpravy i koncepční změny přinesly všem podnikům modernější vzhled, vyšší komfort a efektivnější provoz. První měsíc od znovuotevření ukazuje, že nová podoba je krok správným směrem – hosté oceňují praktičnost Bowlandu, příjemnější prostředí restaurace i svěží energii nového Bistra.

  • Studenti i veřejnost pomáhali Centru Ostrůvek
    Doporučujeme

    Studenti i veřejnost pomáhali Centru Ostrůvek

    V pátek 28. listopadu ožila Galerie Šantovka a Horní náměstí v Olomouci hned dvěma dobročinnými událostmi, které spojil společný cíl – podpořit olomoucké Centrum Ostrůvek. Studentské představení slavného muzikálu My Fair Lady a tradiční adventní Dobropunč přilákaly desítky návštěvníků. Celý výtěžek z dobrovolného vstupného i prodeje punče byl věnován Centru Ostrůvek, které poskytuje zázemí lidem se zdravotním postižením, dětem vyžadujícím okamžitou pomoc a nabízí také odlehčovací a rehabilitační služby.

  • Vánoční sbírka pro útulkáče vyhlašuje #dobroštafetu – pomáhejme všichni!
    Doporučujeme

    Vánoční sbírka pro útulkáče vyhlašuje #dobroštafetu – pomáhejme všichni!

    Možná by to tuhle skupinku dobrovolníků na začátku ani ve snu nenapadlo, ale letos je tu už desátý ročník sbírky Šťastné a chlupaté, která vybírá krmivo a vybavení pro opuštěné pejsky z Psího domova Pod křídly anděla v Žerotíně u Olomouce. A podtitul letošní sbírky probíhající od 5. do 19. prosince? Pošli to dál aneb Pomáhejme všichni, sami od sebe, kdykoli a kdekoli, a inspirujme tím i ostatní.

  • Hledáte tip na (nejen) vánoční dárek? Darujte kousek Olomouce
    Doporučujeme

    Hledáte tip na (nejen) vánoční dárek? Darujte kousek Olomouce

    Řešíte dilema jaký vybrat dárek, a to nejen pod vánoční stromek? Máte doma olomouckého patriota? Nebo chcete udělat radost svým přátelům či rodině, kteří nejsou z Olomouce? Anebo chcete potěšit třeba milovníky olomouckých tvarůžků? Dárkové předměty z Informačního centra Olomouc jsou skvělou inspirací na vánoční překvapení pod stromečkem, i drobnou pozornost ke konci roku.

Nejčtenější

  • Highlighty týdne: Ocenění pro designérku, parkování na sídlištích a oblíbená jména na Olomoucku
    Společnost

    Highlighty týdne: Ocenění pro designérku, parkování na sídlištích a oblíbená jména na Olomoucku

    Je tu neděle a my pro vás máme pravidelnou rubriku Highlighty týdne. Představíme témata, která patřila mezi největší a nejčtenější za uplynulý týden. Highlighty týdne si můžete pustit i do uší ve formátu Podcastu Olomouckého Reportu.

  • Rekonstrukce za 38 milionů. Náměstí je hotové
    Společnost

    Rekonstrukce za 38 milionů. Náměstí je hotové

    Stavbaři dokončili rekonstrukci Masarykova náměstí v centru Konice na Prostějovsku. Náměstí je předlážděné, přibyla na něm zeleň, novinkou je kašna. Parkoviště nechala radnice přemístit do dolní části náměstí. Práce na úpravě prostoru začaly loni v létě. Náklady činily 38 milionů korun, část z nich pokryly dotace, řekl ČTK před dnešním slavnostním otevřením náměstí starosta města Michal Obrusník (STAN).

  • Prostějov má novou historickou schránku. Připomíná slavného rodáka
    Společnost

    Prostějov má novou historickou schránku. Připomíná slavného rodáka

    Prostějov se rozhodl připomenout si symbolickým způsobem svého slavného rodáka, básníka Jiřího Wolkera. V centru města mohou obyvatelé využívat historickou poštovní schránku, kterou její iniciátoři nechali v duchu Wolkerovy tvorby modře rozkvést a umístili ji na rohu ulice, jak to ve své básni popisuje sám autor. Historickou poštovní schránku zrestauroval prostějovský Rotary klub. Schránka je umístěna na zrekonstruovaném měšťanském domě na náměstí T. G. Masaryka a je plně funkční. ČTK o tom informoval mluvčí České pošty Matyáš Vitík.

Seriály