Svatomartinské víno je pro mě puberťák v lahvi, ale pro český trh tradice funguje, říká vinařka

Johana Bílková vystudovala vinařství a nyní působí jako obchodní zástupce ve vinařství Arcibiskupské zámecké víno Kroměříž. Jak se dívá na tradici svatomartinských vín? Jaký je vinný zákazník z Hané? A která vína se hodí právě ke svatomartinské hostině?

Kde se vzala tradice Svatomartinských či mladých vín?

Vůbec značka Svatomartinská vína je hodně mladá, nemá ani třicet let. Původně vznikla z myšlenky mladých vín, která tady je přes 200 let z dob Josefa II. Nemělo to ovšem formu prodejně-marketingovou, ale spíše šlo o zhodnocení úrody. Značka mladého Svatomartinského vína je nápad pana Kopečka z jižní Moravy, který si ji zaregistroval. Značku teď vlastní Vinařský fond a v dnešní době jde hlavně o marketing pro lidi a pro ten trh.

Čím to je, že se tato mladá tradice u nás tak chytla?

Podle mě jde o snahu navázat na tradici, která funguje ve Francii, a to jsou vína z oblasti Beaujolais. Jde o francouzskou původní variaci na mladé víno z jedné odrůdy. S tímto typem vína dobyli svět, ač ta vína svým způsobem nejsou kvalitou shodná s těmi, která dozrávají rok dva ve sklepích. Francouzi dokázali udělat díru do světa s těmito víny. Čeští vinaři pak navázali, akorát zůstali na lokální rovině. Dnes je z toho značka, která lidi táhne. Pro náš trh Svatomartinská vína určitě fungují.

Jak se na to díváte vy, jako vinařka?

Já tato vína nevyhledávám. Jde o víno hotové, ale myslím, že není zralé do lahve. Každý vinař vám ke svatomartinskému vínu řekne, že se musí vypít do Vánoc, nejpozději do Velikonoc. Potom už se ztrácí vše dobré, co ve víně je a kazí se. Tato vína nejsou stabilizovaná správným způsobem, nejsou správně vyzrátá. Jde o narychlo udělaná vína pro trh. Co mám kolegy z branže, shodujeme se, že svatomartinská vína neodkazují na práci vinaře. Pár týdnů zpátky byla ještě na vinici ve formě hroznů. Pro mě je to puberťák v lahvi, jsem spíš za komplexnější vína, kde s každým douškem objevuji novou chuť.

Pokud se mladá vína musí rychle vypít, je pro vinaře trochu risk, taková vína prodávat…

Produkce svatomartinských vín se hodně mění. Bývalo přes sto vinařství, která prodávala oficiální svatomartinská vína. Musí je schvalovat komise, není jednoduché je vyrobit a i za tu značku se platí, což moc lidí neví. Hodně vinařů už dělá svatomartinská vína v menších množstvích, protože vědí, že je nestihnou prodat.

Jak tuto situaci řeší Arcibiskupské zámecké víno Kroměříž, kde pracujete?

Máme omezený počet lahví, víme, kolik jich prodáme. Neděláme nadbytek, protože dostat tato vína mezi lidi, je často komplikovanější. Je to podobně jako s burčákem. Lidé jsou natěšení, první dva týdny je boom, a pak řeší prodejci, co s tím.

Jak se tedy liší vaše nabídka oproti loňsku?

Letos jsme oproti minulým letům dělali jen jednu odrůdu. Dřív jsme mívali bílé, růžové i červené. Vycházíme z našich zkušeností, kdy jsme nebyli schopní dostat vína úplně na trh. Letos máme odrůdu Irsai Oliver. Není to odrůda určená pro svatomartinské víno, ale je to raná odrůda. Máme asi tři sta lahví, o kterých víme, že je stihneme prodat a nebudeme mít ztráty.

Co se pak tedy děje s mladým vínem, které se neprodá?

Bohužel se musí likvidovat. Když se neprodá, zkazí se a je zdravotně závadné. Což je ztrátové pro každé vinařství, a to nikdo nechce.

Jaký je hanácký zákazník?

Na Hané okolo Kroměříže pořád podle mě převládá oblíbenost pálenky. Lidé nejsou úplně zvyklí pít víno, ale máme tam prestižní klienty, kteří ví, po čem dobrém jít. Obecně gramotnost v rámci zákazníků nakupujících víno, roste. Lidé už vědí, co chtějí hledat, nenechají se ošálit, dokáží pochopit, proč stojí lahev tři sta korun, umějí ocenit kvalitu a práci vinařů. Pro vinaře je to celoroční náročná práce.

Mění se nějak naše preference v průběhu let?

Určitě ano, byl tady trend sladších vín, v dnešní době už lidé volí sušší vína. Trendy se mění také sezónně. S příchodem zimy volí zákazníci červená vína, v létě bílá a růžová. Výkyvy ale nejsou markantní, většinová preference je do bílých vín, červená vína tvoří menší část prodejů.

Co byste tedy doporučila ke svatomartinské hostině?

U nás míváme kachnu, ale obecně k drůbeži se hodí bílá, svěží vína, což k tomu Martinovi sedí. Svatomartinská vína jsou krásně ovocná, nepatří mezi sladší vína, takže s chutí drůbežího masa i paštik se pěkně snoubí.

Související

  • Vyprodáno. Penziony a chaty na Silvestra mají plno
    Společnost

    Vyprodáno. Penziony a chaty na Silvestra mají plno

    Horské chaty, penziony a hotely v Jeseníkách mají už na konec letošního roku vyprodánu většinu ubytovací kapacity. Přelom roku na horách tradičně stráví tisíce lidí z tuzemska, část hostů přijede i z Polska. Provozovatelé zimních středisek doufají, že se ochladí a silvestrovské oslavy budou letos na sněhu, vyplývá z ankety ČTK.

  • Rekonstrukce za 38 milionů. Náměstí je hotové
    Společnost

    Rekonstrukce za 38 milionů. Náměstí je hotové

    Stavbaři dokončili rekonstrukci Masarykova náměstí v centru Konice na Prostějovsku. Náměstí je předlážděné, přibyla na něm zeleň, novinkou je kašna. Parkoviště nechala radnice přemístit do dolní části náměstí. Práce na úpravě prostoru začaly loni v létě. Náklady činily 38 milionů korun, část z nich pokryly dotace, řekl ČTK před dnešním slavnostním otevřením náměstí starosta města Michal Obrusník (STAN).

  • Prostějov má novou historickou schránku. Připomíná slavného rodáka
    Společnost

    Prostějov má novou historickou schránku. Připomíná slavného rodáka

    Prostějov se rozhodl připomenout si symbolickým způsobem svého slavného rodáka, básníka Jiřího Wolkera. V centru města mohou obyvatelé využívat historickou poštovní schránku, kterou její iniciátoři nechali v duchu Wolkerovy tvorby modře rozkvést a umístili ji na rohu ulice, jak to ve své básni popisuje sám autor. Historickou poštovní schránku zrestauroval prostějovský Rotary klub. Schránka je umístěna na zrekonstruovaném měšťanském domě na náměstí T. G. Masaryka a je plně funkční. ČTK o tom informoval mluvčí České pošty Matyáš Vitík.

  • Hostitelské stromy může ochmet zahubit. A co teprve jmelí
    Společnost

    Hostitelské stromy může ochmet zahubit. A co teprve jmelí

    Hlášku "A co teprve jmelí!" zná každý fanoušek Járy Cimrmana. Na stromech v české krajině se stále častěji tato nebezpečná rostlina vyskytuje i s nenápadným příbuzným - s ochmetem. Oba poloparazité mohou stromy vážně poškodit až zahubit. Podle odborníků je nutné zasáhnout včas. A oba se vyskytují i na střední Moravě.

Rychlovky

  • OLOMOUCKO
    Originální betlém výtvarníka Jana Knapa vystavuje nyní olomoucké Arcidiecézní muzeum. Svatou rodinu vytvořil technikou akvarelu. Bude zdobit muzejní klenotnici do 1. února. Umělec betlém tvořil několik měsíců. Přehled betlémů.
  • ČESKÁ REPUBLIKA
    Dálniční známka podraží. Řidiči si za ni od ledna zaplatí víc kvůli meziročnímu nárůstu počtu kilometrů dálnic i spotřebitelských cen. Roční známka tak vyjde na 2 570 korun. Více.
  • OLOMOUC
    Obnova soch a obrazů z kaple Neposkvrněného početí Panny Marie v Týnečku je hotová. Řemeslníci pracovali tři měsíce na obnově barokních soch a obrazů. Díla již mají svou původní krásu.

Nejnovější

  • Hořela chata, na Přerovsku se jeden člověk zranil
    Krimi

    Hořela chata, na Přerovsku se jeden člověk zranil

    Hasiči zasahovali u požáru chaty na Přerovsku. V Oseku nad Bečvou zasahovaly 4 jednotky hasičů, jedna osoba se zranila.

  • Rychlobruslař přepisuje historii, Zachová bere bronz
    Sport

    Rychlobruslař přepisuje historii, Zachová bere bronz

    České sportovní víkendové dění nabídlo mimořádné okamžiky. Rychlobruslař Metoděj Jílek zajel v ikonické hale v Heerenveenu životní závod na 10 000 metrů. Časem pod hranicí 12:30 se stal teprve třetím člověkem v historii, který tuto metu pokořil. Rodák ze Zábřeha na Šumpersku není naší jedinou sportovní nadějí. Dařilo se i judistce z Olomouce.

  • FOTO: Hosté po měsíci potvrzují, že změny dávají smysl. Lobster má novou tvář
    Doporučujeme

    FOTO: Hosté po měsíci potvrzují, že změny dávají smysl. Lobster má novou tvář

    Začátkem listopadu znovu otevřel Lobster Restaurant a Bowland Bowling Center ve 2. patře Galerie Šantovka po několikaměsíční rekonstrukci. Facelifty, technologické úpravy i koncepční změny přinesly všem podnikům modernější vzhled, vyšší komfort a efektivnější provoz. První měsíc od znovuotevření ukazuje, že nová podoba je krok správným směrem – hosté oceňují praktičnost Bowlandu, příjemnější prostředí restaurace i svěží energii nového Bistra.

  • Alko i nealko z Litovle. Sigma posílila spolupráci s pivovarem
    Sport

    Alko i nealko z Litovle. Sigma posílila spolupráci s pivovarem

    SK Sigma Olomouc a Pivovar Litovel představili výrazně posílenou spolupráci. Má přinést novou podobu prezentace i větší zapojení fanoušků. Tradiční hanácké značky propojuje dlouholetá historie i společný region – a právě na tom chtějí obě strany stavět v aktuální sezoně Chance ligy.

Doporučujeme

  • Studenti i veřejnost pomáhali Centru Ostrůvek
    Doporučujeme

    Studenti i veřejnost pomáhali Centru Ostrůvek

    V pátek 28. listopadu ožila Galerie Šantovka a Horní náměstí v Olomouci hned dvěma dobročinnými událostmi, které spojil společný cíl – podpořit olomoucké Centrum Ostrůvek. Studentské představení slavného muzikálu My Fair Lady a tradiční adventní Dobropunč přilákaly desítky návštěvníků. Celý výtěžek z dobrovolného vstupného i prodeje punče byl věnován Centru Ostrůvek, které poskytuje zázemí lidem se zdravotním postižením, dětem vyžadujícím okamžitou pomoc a nabízí také odlehčovací a rehabilitační služby.

  • Vánoční sbírka pro útulkáče vyhlašuje #dobroštafetu – pomáhejme všichni!
    Doporučujeme

    Vánoční sbírka pro útulkáče vyhlašuje #dobroštafetu – pomáhejme všichni!

    Možná by to tuhle skupinku dobrovolníků na začátku ani ve snu nenapadlo, ale letos je tu už desátý ročník sbírky Šťastné a chlupaté, která vybírá krmivo a vybavení pro opuštěné pejsky z Psího domova Pod křídly anděla v Žerotíně u Olomouce. A podtitul letošní sbírky probíhající od 5. do 19. prosince? Pošli to dál aneb Pomáhejme všichni, sami od sebe, kdykoli a kdekoli, a inspirujme tím i ostatní.

  • Hledáte tip na (nejen) vánoční dárek? Darujte kousek Olomouce
    Doporučujeme

    Hledáte tip na (nejen) vánoční dárek? Darujte kousek Olomouce

    Řešíte dilema jaký vybrat dárek, a to nejen pod vánoční stromek? Máte doma olomouckého patriota? Nebo chcete udělat radost svým přátelům či rodině, kteří nejsou z Olomouce? Anebo chcete potěšit třeba milovníky olomouckých tvarůžků? Dárkové předměty z Informačního centra Olomouc jsou skvělou inspirací na vánoční překvapení pod stromečkem, i drobnou pozornost ke konci roku.

  • Vánoční pavilon na Floře láká na punč, pohádky i teplo u stolečku. A kino je úplně zdarma
    Doporučujeme

    Vánoční pavilon na Floře láká na punč, pohádky i teplo u stolečku. A kino je úplně zdarma

    Víte, kde hledat Vánoční pavilon? Unikátní vánoční koutek vyrostl v areálu olomoucké Flory. V Pavilonu E teď najdou návštěvníci místo, kde si mohou užít hřejivou sváteční náladu.

Nejčtenější

  • Ojedinělá pocta dárcům těl. Na neředínském hřbitově vzniklo místo vděku a úcty
    Společnost

    Ojedinělá pocta dárcům těl. Na neředínském hřbitově vzniklo místo vděku a úcty

    „S hlubokou úctou a vděčností myslíme na ty, kteří svým velkorysým darem umožňují, aby anatomie byla místem, kde zemřelí učí živé,“ jsou slova, která jsou vytesána do náhrobního kamene pietního místa. To zřídil Ústav normální anatomie Lékařské fakulty UP a sloužit bude také jako vsypová hrobka pro ukládání zpopelněných pozůstatků dárců těl.

  • Tvarůžky mají cenu. Patří mezi 100 nejlepších
    Společnost

    Tvarůžky mají cenu. Patří mezi 100 nejlepších

    Tradiční český výrobce A. W., známý svými Olomouckými tvarůžky, získal uznání v prestižním projektu Českých 100 nejlepších. V rámci letošního jubilejního 30. ročníku se společnost prosadila v oborové kategorii Zemědělství & Potravinářství. Ocenění převzal generální ředitel Michal Pavelka 28. listopadu na slavnostním večeru v pražském Obecním domě.

  • Vánoce mají být důvodem k setkání, říká Šimon Pelikán. Zve na náplavku i ke kapucínům
    Společnost
    Rozhovory

    Vánoce mají být důvodem k setkání, říká Šimon Pelikán. Zve na náplavku i ke kapucínům

    Oloplavby, Olopunč, Ološlap a teď i vánoční náplavka. Šimon Pelikán se pustil letos do dalšího projektu. Kromě otevření nového místa setkání U Kapucína, připravuje otevření vánoční náplavky. V rozhovoru pro Report mluví kapitán o rozšíření vánočních trhů, výročí deseti let Plaveb Olomouc i o tom, jaký program na nábřeží Josefa Jařaba připravuje.

Seriály