Vysokorychlostní trať do Ostravy? Správa železnic chce stavět v roce 2025

Správa železnic plánuje zahájit stavbu 65 kilometrů dlouhé vysokorychlostní trati Moravská brána z Prosenic na Přerovsku do Ostravy v roce 2025, její stavba zabere zhruba čtyři roky. Maximální rychlost vlakových souprav po nové trati bude 320 kilometrů za hodinu. Správa železnic už uzavřela smlouvy na zpracování dokumentací pro územní rozhodnutí na dva stavební úseky vysokorychlostní trati Moravská brána, sdělil mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Odhadované náklady na stavbu vysokorychlostní trati Moravská brána nebyly zatím zveřejněny.

„Nová trať bude sloužit pouze vlakům s přepravou cestujících a uleví jednomu z nejvytíženějších nákladních koridorů u nás. Na vysokorychlostní trať totiž přejde část osobní dálkové dopravy, která nyní využívá právě hlavní trať mezi Ostravou, Přerovem, Břeclaví a hlavním městem," uvedl Gavenda. Vysokorychlostní trať pomůže i regionální dopravě v Olomouckém a Moravskoslezském kraji. „Uvolněnou kapacitu na koridoru budou moci využít nové spoje v rámci integrovaných systémů," dodal Gavenda.

Ve výběrovém řízení na dokumentaci pro úsek vysokorychlostní trati Moravská brána mezi stanicemi Prosenice a Hranice na Moravě na Přerovsku uspělo sdružení firem Afry CZ, AF-Infrastructure a Sagasta. Projekční práce v úseku mezi stanicemi Hranice na Moravě v Olomouckém kraji a Ostrava-Svinov v Moravskoslezském kraji zajistí sdružení společností Moravia Consult Olomouc, Sudop Brno a Metroprojekt Praha.

Projektanti podle Gavendy připraví také podklady pro proces posouzení vlivů stavby na životní prostředí EIA. Dokumentace určí přesné vedení trati, technologii výstavby nebo opatření na ochranu obyvatel a životního prostředí v blízkosti vysokorychlostní železnice.

Na prvním úseku dlouhém zhruba 20 kilometrů vznikne trakční napájecí stanice v Prosenicích, která zajistí dodávku elektrické energie pro provoz vlaků. „Realizován bude také sjezd na stávající železniční síť ve stanici Hranice na Moravě. Dodavatelé rovněž připraví dokumentací pro územní rozhodnutí pro zásadní modernizaci této stanice," řekl Gavenda.

Projektanti druhého úseku vysokorychlostní trati Moravská brána připraví kromě dokumentace pro územní rozhodnutí samotné trati také sjezd na nynější infrastrukturu ve směru do železniční stanice Ostrava-Vítkovice. V jejím obvodu vznikne údržbová základna, která bude sloužit k servisu obou úseků vysokorychlostní železnice. „Délka druhé části trati bude přibližně 45 kilometrů," dodal Gavenda.

Vysokorychlostní železnice má v budoucnu vést mezi Prahou a Drážďany, dále mezi Prahou a Brnem i na koridoru mezi Ostravou a Prosenicemi. Vlaky na vysokorychlostní železnici v Česku by podle odhadu odborníků mohlo v budoucnu využívat přes 130 tisíc cestujících denně. Stát si od vysokorychlostních tratí slibuje především výrazné zkrácení jízdní doby.

Související

  • Olomoucká ulice v Prostějově se znovu otevře. Železničáři dokončili opravy dříve
    Doprava

    Olomoucká ulice v Prostějově se znovu otevře. Železničáři dokončili opravy dříve

    Na ulici Olomoucká v Prostějově prováděli železničáři rekonstrukci železničního přejezdu, a to za úplné uzavírky. Dopravní omezení mělo původně trvat až do 5. prosince a ovlivněná měla být hromadná i soukromá doprava. Železničářům se podařilo práce dokončit s výrazným předstihem.

  • Kraj dokončil opravu cesty na Šumpersku
    Doprava

    Kraj dokončil opravu cesty na Šumpersku

    Kraj má o jednu rozbitou silnici méně. Cesta z Rapotína do Rejchartic na Šumpersku je hotová. Pět kilometrů nové vozovky už slouží místním řidičům.

  • Řidičům v Hranicích se ulevilo. Bělotínská ulice je bez semaforů a omezení
    Doprava

    Řidičům v Hranicích se ulevilo. Bělotínská ulice je bez semaforů a omezení

    Z Bělotínské ulice v Hranicích na Přerovsku zmizely semafory. Ulice je díky konci opravných prací opět průjezdná ve všech čtyřech pruzích bez zdržení. Dokončovací práce, které budou probíhat přes zimu, by měly mít jen minimální dopad na dopravu.

  • Správa železnic dokončila opravu trati poničené požárem cisterny s benzenem
    Doprava

    Správa železnic dokončila opravu trati poničené požárem cisterny s benzenem

    Správa železnic (SŽ) dokončila opravu železniční trati u Hustopečí nad Bečvou na Přerovsku, kterou v únoru poničil mohutný požár cisternového vlaku s benzenem. Na dvoukolejné trati z Hranic do Valašského Meziříčí byl po požáru zastaven provoz vlaků, částečně ho SŽ obnovila v červnu po jedné koleji. Vlaky tam od té doby jezdily nižší rychlostí. Letní provizorní zprovoznění trati přišlo na 23 milionů, následná podzimní oprava stála 90 milionů korun. ČTK to dnes řekl mluvčí SŽ Dušan Gavenda. Omezení provozu na trati skončí dnes v podvečer.

Rychlovky

  • OLOMOUC
    Po čtyřech letech vystřídal Štěpána Kellnera ve vedení olomouckých lidovců Matouš Pelikán. Na výroční členské schůzi s byl do funkce předsedy zvolen výraznou většinou. Nové vedení chce posílit viditelnost strany a také zlepšit práci s mladými. Více.
  • OLOMOUCKÝ KRAJ
    Brutalita narůstá, důvody ale neznáme - to oznámila kriminálka v Olomouckém kraji. Všímá si rostoucí brutality u vražd v kraji. Útočníci zasazují více ran a jsou násilnější. Vražd a pokusů o vraždu je letos 2x oproti loňsku.
  • OLOMOUC
    DPMO jich chce pořídit 8. Mají být jednosměrné a podnik chce zakázku vypsat do konce roku. Dodání tramvají potrvá 2 roky. Zakázka má být za 280 milionů korun a většinu má pokrýt dotace. Více. 

Nejnovější

Doporučujeme

Nejčtenější

  • Jak bude vypadat vánoční tramvaj? DPMO přiveze i jednu novou
    Doprava

    Jak bude vypadat vánoční tramvaj? DPMO přiveze i jednu novou

    Vyšší sazba za jízdu načerno, nová vánoční tramvaj i platba kartou. Dopravní podnik města Olomouce (DPMO) se připravuje na novinky, jak pro Radio Metropole popsala mluvčí Anna Sýkorová. Nové pokuty začínají platit od 1. ledna, vánoční tramvaj ale uvidí Olomoučané už letos.

  • Zatěžkávací zkouška dopadla dobře. Kdy se otevře poslední úsek D1?
    Doprava

    Zatěžkávací zkouška dopadla dobře. Kdy se otevře poslední úsek D1?

    Celá dálnice D1 bude brzy hotová. Po otevření úseku D35 u Globusu na Olomoucku se Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) připravuje na dokončení posledního úseku D1 u Přerova. Otevření plánují silničáři na 19. prosince.

  • Revizor najede desetitisíce kilometrů. Nejradši mám cestující s jízdenkou, říká šéf revizorů
    Doprava

    Revizor najede desetitisíce kilometrů. Nejradši mám cestující s jízdenkou, říká šéf revizorů

    Revizoři Dopravního podniku města Olomouce (DPMO) ročně v městské hromadné dopravě urazí tisíce až desetitisíce kilometrů. Nemají přitom pevně dané trasy ani stanovený počet cestujících bez jízdenky, které musí odhalit. Jejich práce je do značné míry samostatná a zaměřená spíše na prevenci než na represivní opatření. V rozhovoru pro Radio Haná o tom mluvil Jakub Damek, vedoucí oddělení přepravní kontroly.

Seriály