Východní tangenta se protáhne. Stavba s sebou nese komplikace, ŘSD jedná o rozdělení

Téma stavby východní části obchvatu Olomouce je zase na stole. Stavba části silnice 46, která by měla ulevit částem Holice, Hodolany, Bělidla, Chválkovice a Týneček od tranzitní dopravy, se nejspíš prodlouží. Na Olomouckém dopravním fóru to zmínil ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Martin Smolka. Stavba přitom podle odhadů ze začátku letošního roku měla skončit už v roce 2030.

Komplikace se datují od roku 1997, kdy statutární město Olomouc změnilo územní plán a trasu tangenty umístilo přes nesouhlas vlastníka do ochranného pásma vodního zdroje II. stupně. Tím se proti sobě postavily dva veřejné zájmy, tedy ochrana vodního zdroje versus stavba klíčového obchvatu. A tento střet se stále nedaří překonat,“ řekl pro Report mluvčí ŘSD Miroslav Mazal s tím, že úspěchem bylo získání kladného stanoviska od Ministerstva životního prostředí o vlivu stavby na životní prostředí (EIA). „V jeho závěru se konstatuje, že vedení silnic přes ochranné pásmo vodního zdroje je na území České republiky běžné a nepředstavuje významná rizika. Získání stanoviska EIA by ve všech jiných případech odstartovalo rychlou přípravu stavby,“ odpověděl na dotaz Reportu mluvčí ŘSD.

Například u stavby D35 Slavonín–Křelov jsme stanovisko EIA získali v roce 2018 a během 5 let jsme zahájili stavbu. U východní tangenty to bohužel neplatí. Patovou situaci prohloubilo dosud platné opatření obecné povahy z roku 2020, které v území, kde se má tangenta stavět, zakazuje stavební činnost,“ přirovnal Mazal.

Ředitel ŘSD Martin Smolka na Olomouckém dopravním fóru minulý týden řekl, že teď může ŘSD jako investor stavby rozdělit východní tangentu na části. „Na základě diskuze se statutárním městem Olomouc prověřujeme, zda by bylo přínosné rozdělit stavbu tangenty na dvě samostatné stavby. Diskuze je na začátku. V tomto okamžiku nemáme na stole prověřené technické řešení, které bychom mohli prezentovat,“ vysvětlil dál pro Report mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Olomouckého kraje. ŘSD je sice investorem výstavby východní tangenty, jednat ale musí s městem, kterým stavba probíhá. V případě Olomouce řeší výstavbu s Útvarem hlavního architekta města.

Jedno z řešení, které jsme předali ŘSD, je převést aspoň částečně kamionovou dopravu z Lipenské na okruh. Chceme, aby se ulevilo alespoň částem Chválkovice a Hodolany, doprava se rozložila a nešla by celá přes město. V podstatě ŘSD jsou těmi, kteří musí posoudit, zda takovéto řešení je vlastně ještě v souladu s tím investičním záměrem, který byl schválen pro celou východní tangentu a je to asi jediné, co o tom v této chvíli vím,“ řekl pro Report primátor Olomouce Miroslav Žbánek (ANO).

Situaci pro Report okomentoval i náměstek primátora Tomáš Pejpek (ProPir). Kvůli problémům s ochrannými pásmy vodních zdrojů Olmy jsme nechali v loňském roce prověřit možnost rozdělení stavby na dvě části. V první etapě by se pozornost zaměřila na přípravu severní části, tedy úseku od Týnečka po Lipenskou,“ řekl Pejpek. 

V poslední době jsme na toto téma zahájili jednání s ŘSD. Myšlenka dvou etap je na stole teprve chvíli, je třeba ji důkladně posoudit jak ze strany města, tak investora. Teprve pak se uvidí, co dál,“ dodal náměstek primátora, který studii zadával za kancelář architekta města.

A kde by mělo k rozdělení dojít? „Logicky se musí stavba rozdělit v místě, kde vzniknou nové mimoúrovňové křižovatky. Podmínkou je, že nový úsek musí přinést zlepšení stávající dopravní situace a nesmí zhoršit situaci v jiném místě,“ popsal Mazal pro Report: „Dokud se neodblokuje opatření obecné povahy, které vystavilo stavbě stopku a nevyřeší se kolize s ochrannou podzemních vod, tak je obtížné mluvit o konkrétních termínech. Přes veškeré komplikace ŘSD pokračuje v přípravě stavby včetně probíhajících kroků pro odblokování situace.“

Ještě v únoru to přitom vypadalo, že stavba východní tangenty začne v roce 2028 a výstavbu ŘSD dokončí v roce 2030.

Související

  • Lepší vlaky přitahují cestující. Jsou jich tisíce
    Doprava

    Lepší vlaky přitahují cestující. Jsou jich tisíce

    Vlaky na modernizované a elektrifikované železniční trati z Olomouce do Šumperka přepravují o pětinu více cestujících než kolik jich svezly před rekonstrukcí. V chladnějších měsících přepraví soupravy za jeden pracovní den více než 7000 cestujících. ČTK to sdělila ředitelka Koordinátora Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje (KIDSOK) Kateřina Suchánková. Nejrychlejší regionální trať v České republice, po které spěšné vlaky jezdí rychlosti až 160 kilometrů za hodinu, byla po modernizaci uvedena do zkušebního provozu v prosinci 2022.

  • Slyšíte cinkot vánoční tramvaje? Víme, kdy vyjede
    Doprava

    Slyšíte cinkot vánoční tramvaje? Víme, kdy vyjede

    Atmosféru vánoční Olomouce už tradičně dotváří vánoční tramvaje, letos do provozu vyrazí dokonce tři soupravy těchto svátečně nazdobených vozů. K tramvajím T3 a EVO1 se přidá souprava nejnovějších oboustranných vozů EVO1/o a tramvaje tak pokryjí všechny konečné zastávky ve městě.

  • Úleva pro řidiče nastane zítra. ŘSD otvírá úsek D35
    Doprava

    Úleva pro řidiče nastane zítra. ŘSD otvírá úsek D35

    Už zítra se řidičům zcela otevře dálnice D35 v úseku Křelov-Slavonín. Ředitelství silnic a dálnic si od otevření slibuje konec kolon u kruhového objezdu i konec nehod v úseku.

  • Opravy v Horce končí. A začínají nové
    Doprava

    Opravy v Horce končí. A začínají nové

    Už dnes projedou řidiči ulicí Skrbeňská v Horce nad Moravou. Obec na Olomoucku paralyzovala oprava vozovky od února letošního roku. S koncem jedné opravy ovšem začíná druhá. Ve středu se začíná frézovat povrch vozovky na Okružní.

Rychlovky

  • OLOMOUC
    Město Olomouc zveřejnilo aktualizovanou spádovou vyhlášku základních škol, která začne platit od ledna 2026. Reaguje tak na rozvoj města, nerovnoměrné vytížení škol a změny v legislativě. Více.
  • OLOMOUCKÝ KRAJ
    Jak prostupují nové technologie do muzeí v Olomouckém kraji? Mnohá muzea mají své sbírky už digitalizované. Ale třeba UI využívají zatím jen výjimečně. Ukazuje to nový díl rubriky DataReport. Více.
  • PŘEROV
    Město přitvrdilo u mladých cyklistů, kteří neodržují předpisy. Radnice spolu s městskou policií a provozovatelem sdílených kol nextbike zablokovala desítkám mladistvých účty u sdílených kol – opakovaně totiž jezdili bez přilby. Více.

Nejnovější

  • Stavebních povolení ubylo. I v Olomouckém kraji
    Společnost

    Stavebních povolení ubylo. I v Olomouckém kraji

    Stavební úřady v Olomouckém kraji letos od ledna do září vydaly 2595 stavebních povoleni, meziročně o 16,2 procenta méně. Orientační hodnota povolených staveb ve srovnání se stejným obdobím loňského roku klesla o čtvrtinu na 12,977 miliardy korun. Počet vydaných stavebních povolení v Olomouckém kraji klesá od roku 2022. Údaje zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).

  • Na muže skákal, vražda byla brutální. Soud dnes rozhodl
    Krimi

    Na muže skákal, vražda byla brutální. Soud dnes rozhodl

    Za letošní brutální vraždu ve vybydleném domě na periferii Olomouce si čtyřiadvacetiletý Karel Mazáč odpyká 18 let ve vězení. Trest mu dnes uložil olomoucký krajský soud, zohlednil přitom, že muž s trestní minulostí čin spáchal zvlášť surovým způsobem. Na ležícího muže opakovaně skákal, oběť zemřela na zhmoždění a otok mozku.

  • Špatných zápasů v řadě je teď víc, říká kapitán Mory Jiří Ondrušek
    Sport
    Rozhovory

    Špatných zápasů v řadě je teď víc, říká kapitán Mory Jiří Ondrušek

    Hokejistům HC Olomouc se v posledních extraligových kolech nedaří. Po reprepauze se Mora nemůže dostat do svého obvyklého tempa, naposledy doma v Plecharéně prohrála s Hradcem Králové nečekaně vysoko 1:7. „Musíme začínat hrabat víc dozadu a zlepšit se v předbrankovém prostoru, protože tam hoříme,“ řekl Jiří Ondrušek, kapitán HC Olomouc.

  • Ztráta pro VK Prostějov – blokařka Jedličková bude dlouho mimo hru
    Sport

    Ztráta pro VK Prostějov – blokařka Jedličková bude dlouho mimo hru

    Kádr extraligových volejbalistek VK Prostějov dostal těžkou a velice nepříjemnou ránu zdravotního charakteru. Ukázalo se totiž, že zranění mladé blokařky Elen Jedličkové z duelu na hřišti Šelem Brno je vážného charakteru a českou reprezentantku vyřadí ze hry na hodně dlouhou dobu.

Doporučujeme

  • SOUTĚŽ: Pro kreativce je tu Open Space. Vyhrajte vstup
    Doporučujeme

    SOUTĚŽ: Pro kreativce je tu Open Space. Vyhrajte vstup

    Jak fungují partnerství v kreativních profesích? A co dělat, když důvěra přeroste v konflikt? Tématem letošního ročníku Open Space, který se uskuteční 29. listopadu ve Vault 42 v Olomouci, je dynamika spolupráce v kreativních odvětvích. Akci organizuje nezisková organizace Kreativní Olomouc a zve kreativce z regionu ke společné diskuzi, sdílení a networkingu. 

  • Vytáhněte oblek a připravte šaty. Městský bál nabídne královskou zábavu
    Doporučujeme

    Vytáhněte oblek a připravte šaty. Městský bál nabídne královskou zábavu

    Letošní jubilejní XXV. Městský bál se ponese v duchu královské noblesy. Téma „Královská Olomouc“ propojí bohatý kulturní program s historickými motivy a slavnostní výzdobou, která připomene slavné dějiny města. Bál se uskuteční v sobotu 10. ledna 2026 v pavilonu A na Výstavišti Flora Olomouc a už nyní je možné zakoupit vstupenky.

  • Háčkovací maraton táhne. Chystá se další ročník
    Doporučujeme

    Háčkovací maraton táhne. Chystá se další ročník

    Další ročník kroměřížského Háčkovacího maratonu potvrdil rostoucí zájem veřejnosti o smysluplné dobrovolnické aktivity. Akce, která navázala na loňský úspěšný premiérový ročník, překonala v mnoha ohledech všechna očekávání – a to jak v počtu účastníků, tak množství hotových výrobků. Další ročník proběhne už 14. listopadu.

  • Fanoušci Queen si přijdou na své. Doplňky prodává i Helvetia
    Doporučujeme

    Fanoušci Queen si přijdou na své. Doplňky prodává i Helvetia

    The show must go on. Patříte mezi fanoušky skupiny Queen a potrpíte si na kvalitní doplňky? Pak by vám neměla uniknout značka Montblanc, která nyní nabízí speciální edici na počest rockerů. Sběratelské kousky teď seženete i v prodejně Helvetia v Olomouci.

Nejčtenější

  • Revizor najede desetitisíce kilometrů. Nejradši mám cestující s jízdenkou, říká šéf revizorů
    Doprava

    Revizor najede desetitisíce kilometrů. Nejradši mám cestující s jízdenkou, říká šéf revizorů

    Revizoři Dopravního podniku města Olomouce (DPMO) ročně v městské hromadné dopravě urazí tisíce až desetitisíce kilometrů. Nemají přitom pevně dané trasy ani stanovený počet cestujících bez jízdenky, které musí odhalit. Jejich práce je do značné míry samostatná a zaměřená spíše na prevenci než na represivní opatření. V rozhovoru pro Radio Haná o tom mluvil Jakub Damek, vedoucí oddělení přepravní kontroly.

  • Sypače vyjely. Pozor na námrazu
    Doprava

    Sypače vyjely. Pozor na námrazu

    Na severu Olomouckého kraje vyjely do terénu v noci na dnešek sypače, podle dispečera správy silnic ošetřily chemicky všechny úseky na Šumpersku i Jesenicku. Řidiči by dnes přesto měli být na pozoru, hrozí namrzání mokrých vozovek, řekl ČTK dispečer šumperské správy silnic. V nejvyšších polohách Jesenicka leží na vozovkách udržovaných inertně ujetý sníh, doplnil dispečer.

  • Na vině je nesmyslné riskování, říká o provozu na D35 koordinátor BESIP
    Doprava

    Na vině je nesmyslné riskování, říká o provozu na D35 koordinátor BESIP

    Už za týden, ve čtvrtek 20. listopadu by si řada řidičů mohla oddechnout v souvislosti s otevřením druhé etapy stavby dálnice mezi Křelovem a Slavonínem. Právě tato oblast je v posledních dnech dějištěm několika dopravních nehod, které v některých případech skončily dokonce tragicky. Podle koordinátora BESIP by plánované otevření v celém rozsahu mohlo pomoct ke zvýšení bezpečnosti provozu.

Seriály