KOMENTÁŘ: Pokrytecká kritika opozice. S parkováním desítky let nedělali nic

K parkovací politice se dnes v Olomouci vyjadřuje kdekdo, a to prakticky bez ohledu na to, jestli o ní vůbec něco ví nebo ne. Často se názor kritika smrskne na lakonické konstatování, že radnici nejde o nic jiného než vytáhnout lidem z kapes další peníze. Realita je ale hodně jiná. Pojďme si vysvětlit hlavní cíle a hlavní principy nové parkovací politiky, ukažme si její silné a slabé stránky, zamysleme se nad tím, jaká je vlastně role městské samosprávy ve vztahu k parkování a dopravě obecně. Férově předem uvádím, že spolu s partnerem vlastníme tři motorová vozidla, dvě benzínová, jedno naftové. Parkujeme je na soukromém pozemku.

O schválení nové parkovací politiky rozhodla předchozí radniční koalice, když její zavedení podpořili ANO, KDU-ČSL a spOLečně. Proti byla koaliční ODS, tu však nahradily opoziční subjekty ProOlomouc a Piráti, pokud si dobře pamatuji. Parkovací politika města Olomouce vychází z obdobných koncepcí, které byly již v minulosti aplikovány v jiných městech České republiky, například v Brně. Poměrně revolučním prvkem olomoucké parkovací politiky je zavedení sídlištní parkovací zóny D, kterou, pro srovnání, ve zmíněném Brně budou zavádět teprve nyní po 5 letech od spuštění. Primárním cílem parkovací politiky je vyřešit dlouhodobě neřešenou neutěšenou situaci s parkováním ve městě, a to především pro občany města – rezidenty. Pravidla jsou nastavena tak, aby se na maximální možnou míru zvýšila pravděpodobnost toho, že rezident (občan, který má v dané lokalitě hlášený trvalý pobyt) zaparkuje co nejsnáze v blízkosti svého bydliště. Sekundárním, avšak velmi důležitým efektem této strategie, je, že bude motivovat ty, kteří v Olomouci fakticky žijí, avšak trvalý pobyt mají hlášený jinde, k tomu, aby si nahlásili trvalý pobyt do Olomouce, což povede ke zvýšení příjmů města ze státního rozpočtu dle kritérií rozpočtového určení daní.         


Autorem komentáře je komunální politik Robert Runták, který je předsedou vládnoucího hnutí spOLečně. Hnutí působí ve vedení města Olomouce druhé volební období. Runták se v Olomouci věnuje provozu galerie Telegraph a komunální politice.


Aby se pro někoho mohla situace se zaparkováním v místě jeho bydliště zlepšit, musí se při nezměněném počtu parkovacích míst pro ostatní logicky zhoršit. Systémem jsou favorizováni rezidenti, určité výhody mají tzv. abonenti (podnikatelé v okolí svých provozoven, majitelé nemovitostí atd.), všichni ostatní jsou návštěvníci. Občan Olomouce je ve své zóně (respektive v části zóny v tzv. oblasti), kde bydlí, rezidentem. Ve všech dalších oblastech je pak návštěvníkem, kde má úplně stejná práva a povinnosti jako jakýkoli jiný návštěvník. Tento princip je nezbytný, neboť jinak by parkovací politika byla úplně k ničemu a nenaplnila by svůj smysl. Je třeba zdůraznit, že parkovací politika nikomu nezakazuje nikde parkovat. Každý může parkovat všude, avšak pokud si pro danou oblast nezakoupil rezidenční nebo abonentskou parkovací kartu, musí za parkování v regulované době platit hodinovou sazbu. Regulovanou dobu jsou pracovní dny, v zónách A, B a C přes den, v zóně D (sídliště) večer a přes noc.     

Od opozičních politiků jde o kritiku velmi pokryteckou   

Od občanů, osob dojíždějících do města a od některých olomouckých opozičních politiků slyšíme, že město nemůže zavádět novou parkovací politiku, protože nemá dostatek záchytných parkovišť, kde by mohli dojíždějící odstavit svoje auto a dojet do konečné destinaci například MHD. Tato kritika je do jisté míry oprávněná. Avšak od opozičních politiků, kteří se desítky let podíleli na vládnutí ve městě a s neustále narůstajícím problémem s parkováním nic zásadnějšího nedělali, jde o kritiku velmi pokryteckou. To, že za 33 let od revoluce nemáme v našem městě vybudované rozsáhlejší parkovací struktury, to jde na vrub stran, které tu po desetiletí vládly. A na jejich vrub jde i skutečnost, že vhodné pozemky, které město pro tento účel mělo, v minulosti prodalo obchodním společnostem, které na jejich místech postavily logistické haly a obchodní centra. Z tohoto pohledu je role současné radniční koalice nezáviděníhodná, přesto však již pracuje na třech parkovacích lokalitách. Věřím, že se budou realizovat co nejdříve.

Za poslední zhruba rok a půl jsem na sociálních sítích absolvoval nespočet diskusí na téma parkování a doprava ve městě. Vypozoroval jsem, že existují dva základní názorově protichůdné tábory. První tábor zastává tradiční názor, který v Česku po desetiletí dominoval a dnes stále možná ještě lehce převládá, i když se situace mění. Názor se dá zjednodušeně definovat tak, že veškeré doprava ve městě a vlastně vůbec město jako takové se podřizují individuální automobilové dopravě. Opozitní názor tvrdí, že automobilům a jejich neustále narůstajícímu počtu nelze donekonečna ustupovat a ve městě by měly být upřednostňovány jiné formy dopravy jako MHD, pěší chůze, kola apod. Zastánci prvního názoru jsou přesvědčeni, že městská samospráva musí zajistit svým obyvatelům dostatečný počet parkovacích míst na veřejných prostranstvích, a to ideálně zadarmo. Příznivci druhého myšlenkového proudu mohou říct, že další parkovací místa na veřejném pozemku nechtějí, místo nich by tam raději viděli strom s lavičkou, záhon květin, vodní plochu. Oba názory jsou legitimní. Obě dvě věci lze požadovat, avšak na žádnou z nich není právo či nárok. Ani na parkovací místo ani na strom s lavičkou. Je pouze na samosprávném vedení města, aby rozhodlo o tom, kde budou parkovací místa a kde stromy s lavičkou.         


V komentáři se k parkovací politice vyjádřil i člen opoziční KDU-ČSL a pravidelný komentátor Olomouckého Reportu Kamil Andree. Jeho text si můžete přečíst zde.


Neřekl bych, že jsem nějaký velký světoběžník, ale v zahraničí se pohybuji docela často. Od doby, kdy se nějakým způsobem angažuji v olomoucké komunální politice, si v zahraničních městech velmi podrobně všímám toho, jak tam řeší dopravu, veřejný prostor, urbanismus. A všímám si toho zejména v těch městech, která dlouhodobě obsazují první příčky v žebříčcích kvality života. Trendy jsou naprosto zřejmé. Méně aut, zpomalení dopravy, méně parkovacích míst ve veřejném prostoru, více zeleně, více vody, více cyklostezek, více pěších zón v centrech měst, a tak bych mohl pokračovat. Jsem přesvědčený o tom, že pokud zastánci aut a nekonečného budování parkovacích míst ta dobře fungující moderní města navštíví a budou sami k sobě upřímní, tak uznají, že se v nich i oni cítí lépe než ve městech budovaných dle potřeb individuální automobilové dopravy.

Na závěr bych dodal, že jsem velmi rád, že se v Olomouci parkovací politika zavádí. I se svými porodními bolestmi, handicapy a možnými nedotaženostmi, které ukáže praxe a které se budou průběžně odstraňovat. Není překvapivé, že obyvatelé parkovací politiku nevítají s nadšením. Předpokládám však, že stejně jako u jiných měst, kde už ji nějakou dobu mají, dojde k tomu, že po roce po dvou lidé poznají, že nový způsob parkování není vlastně vůbec tak špatný, jak si mysleli. Rovněž mě těší, že žádosti o vydání „parkovacích karet“ se dají řešit pohodlně z domova digitální formou. Žádná fronta na úřadě, žádné papírové kartičky. Zkrátka docela smart. Kéž by takových smart řešení do budoucna v našem městě už jen přibývalo. Pak se nám tu všem bude žít lépe.            

Související

  • Další část oprav Rooseveltovy a Polské. Chystá se v půlce července
    Doprava

    Další část oprav Rooseveltovy a Polské. Chystá se v půlce července

    V polovině července odstartuje další etapa rekonstrukce Rooseveltovy ulice v Olomouci. Stavební práce se tentokrát soustředí na úsek mezi železničním přejezdem a křižovatkou s Polskou ulicí. Proměnou projde nejen samotná komunikace, ale také křižovatka, chodníky, zastávky i veřejné osvětlení. Hotovo by mělo být do konce října.

  • Přehled uzavírek ve fakultce. Kudy projedou auta a kudy pěší?
    Doprava

    Přehled uzavírek ve fakultce. Kudy projedou auta a kudy pěší?

    Fakultní nemocnice Olomouc letos během letních měsíců realizuje několik klíčových stavebních projektů, které výrazně ovlivňují dopravu v areálu. Cílem je modernizace nemocnice a zvýšení komfortu pro pacienty i zaměstnance, stavební činnost však dočasně komplikuje pohyb vozidel i pěších.

  • Méně cestujících než o rok dříve. Za nižší čísla mohou i opravy trati
    Doprava

    Méně cestujících než o rok dříve. Za nižší čísla mohou i opravy trati

    Dopravní podnik města Olomouce (DPMO) loni přepravil 55,36 milionu cestujících, meziročně jich bylo o 1,13 milionu méně. Podíl na tom měla několikaměsíční oprava tramvajové trati, kvůli které klesl počet cestujících přepravených tramvajemi. Naopak autobusy MHD v meziročním srovnání využilo více osob. ČTK údaje získala z výroční zprávy společnosti.

  • Na Litovelské vznikl nový koridor pro pěší. Město nabádá ke zvýšené opatrnosti
    Doprava

    Na Litovelské vznikl nový koridor pro pěší. Město nabádá ke zvýšené opatrnosti

    Kvůli opravám na kolejích je uzavřený přejezd v Litovelské ulici v Olomouci. Krom provozu MHD tak práce omezí i automobilovou dopravu a dopravu chodců. Město Olomouc po dohodě s investorem a zhotovitelem stavby nechal vybudovat další koridor pro pěší, který spojuje ulice Litovelská a Palackého.

Rychlovky

  • OLOMOUC
    Olomouc se opět promění na otevřenou galerii díky Street Art Festivalu. Řada umělců dostane možnost vystavit své umění na oči Olomoučanů po celém městě během celého září. Kde všude bude možnost umělecká díla vidět je stále v řešení. Podrobnosti.
  • OLOMOUC
    Kvůli opravám na kolejích je uzavřený přejezd v Litovelské ulici v Olomouci. Krom provozu MHD tak práce omezí i automobilovou dopravu a dopravu chodců. Město Olomouc po dohodě s investorem a zhotovitelem stavby nechal vybudovat další koridor pro pěší, který spojuje ulice Litovelská a Palackého. Více.
  • OLOMOUCKO
    Začínal tu s hokejem i vítěz Stanley Cupu a rodák David Krejčí. Zimní stadion ve Šternberku na Olomoucku odkoupilo město v březnu, teď s ním má velké plány. Areál navazuje na sousední sportoviště – atletický a fotbalový stadion i aquacentrum. Více.

Nejnovější

  • AKTUÁLNĚ: Na Šumpersku hoří les
    Krimi

    AKTUÁLNĚ: Na Šumpersku hoří les

    Další lesní požár likvidují hasiči v Olomouckém kraji. Tentokrát musejí zasahovat u obce Bludov na Šumpersku. Byl vyhlášen II. stupeň požárního poplachu, hoří smíšený porost na ploše 50 krát 50 metrů.

  • Hackerský útok paralyzoval fungování městského úřadu v Uničově
    Společnost

    Hackerský útok paralyzoval fungování městského úřadu v Uničově

    Hackerský útok vyřadil tento týden z provozu městský úřad v Uničově na Olomoucku. Radnice jedenáctitisícového města byla po ataku na svoji počítačovou síť od pondělí uzavřena pro veřejnost, úředníci nemohli vydávat nové osobní, řidičské či cestovní doklady. Provoz městského úřadu bude obnoven v pondělí. Město podalo trestní oznámení. Na dotaz ČTK to řekl mluvčí radnice Marek Juráň. Hackerskému útoku tento týden čelila i nemocnice v Nymburce, která kvůli tomu zavedla nouzový režim.

  • Daněk bude hrát v Rakousku i v nadcházející sezoně
    Sport

    Daněk bude hrát v Rakousku i v nadcházející sezoně

    Záložník Kryštof Daněk vrací na místo činu. Dvaadvacetiletý odchovanec SK Sigma Olomouc znovu oblékne dres LASK Linec. Do Rakouska odchází na roční hostování, součástí dohody je opce na trvalý přestup. Sparta o tom napsala na svém webu.

  • Druhý den Světového poháru přinesl světový rekord a další úspěchy české výpravy
    Sport

    Druhý den Světového poháru přinesl světový rekord a další úspěchy české výpravy

    Také druhý soutěžní den Světového poháru v para atletice žen v Olomouci nabídl hodně radosti českým fanouškům. Tribuny a diváky přímého přenosu mohl zaujmout především těsný sprinterský souboj na 100 m kategorie T47 a kompletní české pódium při hodu diskem kategorie F31/F32. K vidění byl také jeden světový rekord s kazašským podpisem.

Doporučujeme

  • SOUTĚŽ: Vyhrajte lístky na Sovinec
    Doporučujeme

    SOUTĚŽ: Vyhrajte lístky na Sovinec

    Druhý červencový víkend bude na hradě Sovinec patřit milovníkům historie, šermu a středověké atmosféry. Ve dnech 12. a 13. července se zde uskuteční akce s názvem Na příkaz císaře – Akce roku, jejímž vrcholem bude velkolepý rytířský turnaj. S Reportem teď můžete vyhrát vstupenky na akci.

  • Kultovní motocykly Ducati oživí léto v Šantovce
    Doporučujeme

    Kultovní motocykly Ducati oživí léto v Šantovce

    Od pátku 4. července ozdobí prostory obchodního centra Galerie Šantovka v Olomouci více než tři desítky motocyklů slavné italské značky Ducati. Poprvé tak mají návštěvníci v Olomouckém kraji možnost zhlédnout unikátní putovní výstavu, která představuje jak historii, tak současnost tohoto motocyklového fenoménu. Mezi exponáty nechybí legendární model Ducati Cucciolo z roku 1949 – první motocykl značky – ani nejnovější modely aktuální sezóny. Výstava se koná pod záštitou oficiálního importéra Ducati pro Českou republiku a potrvá až do 3. srpna. Součástí programu je také bohatý doprovodný program včetně testovacích jízd a soutěží o atraktivní ceny.

  • Vychází nové číslo AZ magazínu. Co tam najdete?
    Doporučujeme

    Vychází nové číslo AZ magazínu. Co tam najdete?

    Nové číslo magazínu Akce Zábava už je na stáncích. Přinášíme krátký přehled toho, co v prázdninovém výtisku zjistíte. A to nejlepší? Na výdejních místech je k sehnání zdarma.

  • Získá Kavárna v oranžerii cenu kraje? Rozhodnout můžete i vy
    Doporučujeme

    Získá Kavárna v oranžerii cenu kraje? Rozhodnout můžete i vy

    Rozlehlý areál v Bludově na Šumpersku, zahradnictví, zámecká oranžérie, stánek se zmrzlinou a nejnověji i kavárna. Tady můžete posedět jak venku, tak přímo uvnitř oranžérie. Ve zrenovovaném stavu je tu oranžérie 25 let, původně přitom sloužila rodu Žerotínů již od roku 1860. Teď můžete pro Kavárnu v oranžerii hlasovat v Cenách Olomouckého kraje.

Nejčtenější

Seriály