Kam se kutálejí peníze z parkovného? Opozice se ptá po transparentnosti fondu mobility

Zavedení dražšího parkovného, rozšíření parkovacích zón i prodloužení doby placeného stání. To jsou jen některé body z parkovací politiky města, která v Olomouci platí od loňského května. Její součástí je také fond mobility, do kterého měly jít veškeré peníze z parkovného.

Politici fond mobility zřídili od května loňského roku. Jedním z jeho bonusů měla být transparentnost fondu, aby si každý občan mohl snadno dohledat, že peníze vybrané za parkování ve městě, skutečně město investovalo opět do dopravy a parkování. Podle některých politiků ovšem fond dostatečně transparentní není.

Moje výtka spočívala v tom, že ani z návrhu rozpočtu s jistotou nezjistíte, jak s těmi prostředky, které jsou vybrané do fondu mobility, město nakládá,“ řekl pro Olomoucký Report Jan Holpuch (ODS) s tím, že takto radnice neplní, co si založením fondu předsevzala. „Existuje statut fondu, kde je popsané, jakým způsobem se s prostředky nakládá, kdo o tom rozhoduje a jakým způsobem se zveřejňují případné údaje,“ informoval Holpuch, který téma nadnesl na prosincovém jednání Zastupitelstva města Olomouce.

V samotném statutu fondu je, že správce fondu vede samostatně evidenci příjmů a výdajů fondu a bude zastupitelstvu jednou ročně předkládat samostatnou informaci za celý kalendářní rok. Zároveň bod 4 říká, že správce fondu předkládá zastupitelstvu návrhy na využití fondu na základě schválení návrhu na použití fondu pracovní skupinou,“ vysvětlil pro Olomoucký Report ekonomický náměstek Otakar Štěpán Bačák, jehož hnutí spOLečně loni na jaře fond mobility prosazovalo nejhlasitěji.

Jediné informace o příjmech a výdajích fondu mobility tak zůstávají pouze v rozpočtu města pro letošní rok. „To byl důvod, proč jsem se na to ptal. Fond byl založený až někdy na jaře a rozumím tomu, že rozpočtově se k tomu mohlo přistupovat jinak, ale od příštího roku jde o řádnou položku v rozpočtu a mělo by být úplně jasné na co peníze jdou,“ uvedl Holpuch.

Těch 45 milionů jde na zavedení parkovací politiky. V podstatě to znamená objednávku všech tabulí, automatů, přípravu plánů pro vydávání parkovacích rezidenčních karet,… Zbývající částka se tam bude kumulovat pro investice, pro vybudování parkovacích kapacit, případně rozšíření systému,“ popsal ekonomický náměstek Otakar Štěpán Bačák pro Olomoucký Report.

Transparentní účet? To nepůjde

Důvod, proč město fond zřídilo je, aby občanům dali transparentně najevo, jak se nakládá s příjmy, které od nich vybere z parkovného a teď od prvního ledna i z pokut. Olomoucká veřejnost má oprávněně dojem, že se tyhle příspěvky používají na jiné účely a město chtělo dát veřejnosti najevo, že peníze investuje třeba do tvorby parkovacích míst nebo do zlepšení dopravní situace, že zkrátka jdou zpátky do dopravy,“ odpověděl na dotaz Olomouckého Reportu zastupitel Jan Holpuch.

Jenže zřídit transparentní účet není tak jednoduché a jednalo se prý spíš o nešťastné vyjádření. Holpuchovu výtku ale na vědomí Bačák vzal. „V rámci projednávání na základě jeho apelace jsme slíbili, že se na to musíme podívat, protože tam byly nějaké návrhy na transparenci, ale bohužel nazvané nešťastně jako transparentní účet,“ vysvětlil pro Olomoucký Report náměstek Bačák s tím, že zavést transparentní účet není možné.

Příjmy z fondu na transparentní účet jsou dané, to jsou například poplatky za parkování ze SMS, kde se promítají třeba SPZ čísla, takže bohužel narážíme na tyto věci. Nemluvě o tom, že desetitisíce čtyřicetikorunových smsek by nebyly zrovna transparentní,“ popsal Bačák problémy. Hrubé částky ale každý občan může podle něj sledovat měsíčně. Olomoučan je uvidí v rozklikávacím rozpočtu. „Rozklikávací rozpočet se aktualizuje každý měsíc, zobrazí se vám křivka, jak to roste, jak se fond plní,“ dodal.

Podle náměstka větší investice občané uvidí konkrétně ve výročním rozpočtu. Mezi tyto investice budou patřit finance na zhotovení nového dopravního značení, nákup monitorovacího auta, či obnova parkovacího značení na zemi. Do oprav komunikací ale peníze z fondu mobility nepůjdou. „Na opravy a údržbu komunikací tyto peníze určitě nepůjdou, ty jdou přímo z města. Z fondu by se měly platit pouze věci týkající se parkovací politiky a prioritou v tomto období je, vybudovat aspoň jednu záchytnou plochu pro dojíždějící a nadesignovat městskou hromadnou dopravu, aby byla dostupná pro ty, kdo tady zaparkují,“ nastínil Bačák jedno z konkrétních využití financí z fondu mobility.

V roce 2023 má dojít k dalšímu rozšíření parkovacích zón. Plán parkovací politiky města počítá s rozšířením placených stání i na širší centrum Olomouce a okrajové části.

Související

  • Kraj chce zvýšit slevu na jízdném. Jednou už ji navýšil
    Doprava

    Kraj chce zvýšit slevu na jízdném. Jednou už ji navýšil

    Olomoucký kraj chce i příští rok zvýšit slevu z jízdného ve veřejné dopravě pro děti, studenty a seniory ze státem dotovaných 50 procent na 75 procent, rozdíl hejtmanství doplatí. Slevu zvýšil kraj poprvé letos v červenci a do konce roku na to vyčlenil 37 milionů korun bez DPH. Opozice s dodatečnou slevou nesouhlasila a dala ji do souvislosti s říjnovými volbami do Sněmovny. Návrh prodloužení slev pro vybrané kategorie cestujících projedná v pondělí krajské zastupitelstvo. ČTK dnes informaci získala z podkladů pro zastupitele.

  • Dálniční známka podraží. Některé řidiče ale čekají slevy
    Doprava

    Dálniční známka podraží. Některé řidiče ale čekají slevy

    Dálniční známka podraží. Řidiči si za ni od ledna zaplatí víc kvůli meziročnímu nárůstu počtu kilometrů dálnic i spotřebitelských cen. Roční známka tak vyjde na 2 570 korun.

  • Bez objížděk, ale na dlouho. Kde bude Olomouc omezená až do roku 2026
    Doprava

    Bez objížděk, ale na dlouho. Kde bude Olomouc omezená až do roku 2026

    Řidiče i chodce čekají v Olomouci dlouhodobá dopravní omezení, z nichž některá potrvají až do roku 2026. Omezení se však nijak nedotknou městské hromadné dopravy ani nevyvolají potřebu objízdných tras. Report přináší přehled dopravních omezení, které budou ukončené až příští rok.

  • Řemeslníkům nezbývá nic jiného než hledat vzdálenější místa na parkování, říká Jaroslav Burian
    Doprava
    Rozhovory

    Řemeslníkům nezbývá nic jiného než hledat vzdálenější místa na parkování, říká Jaroslav Burian

    Jaroslav Burian je geoinformatik a učitel na Univerzitě Palackého. Zabývá se realizací projektů pro veřejnou správu, zejména v oblasti územního plánování, zpracování dat a vizualizace. V rozhovoru nám představil problematiku parkovacích míst pro dodávky na sídlištích a možná řešení.

Rychlovky

  • OLOMOUCKO
    Originální betlém výtvarníka Jana Knapa vystavuje nyní olomoucké Arcidiecézní muzeum. Svatou rodinu vytvořil technikou akvarelu. Bude zdobit muzejní klenotnici do 1. února. Umělec betlém tvořil několik měsíců. Přehled betlémů.
  • ČESKÁ REPUBLIKA
    Dálniční známka podraží. Řidiči si za ni od ledna zaplatí víc kvůli meziročnímu nárůstu počtu kilometrů dálnic i spotřebitelských cen. Roční známka tak vyjde na 2 570 korun. Více.
  • OLOMOUC
    Obnova soch a obrazů z kaple Neposkvrněného početí Panny Marie v Týnečku je hotová. Řemeslníci pracovali tři měsíce na obnově barokních soch a obrazů. Díla již mají svou původní krásu.

Nejnovější

Doporučujeme

  • FOTO: Hosté po měsíci potvrzují, že změny dávají smysl. Lobster má novou tvář
    Doporučujeme

    FOTO: Hosté po měsíci potvrzují, že změny dávají smysl. Lobster má novou tvář

    Začátkem listopadu znovu otevřel Lobster Restaurant a Bowland Bowling Center ve 2. patře Galerie Šantovka po několikaměsíční rekonstrukci. Facelifty, technologické úpravy i koncepční změny přinesly všem podnikům modernější vzhled, vyšší komfort a efektivnější provoz. První měsíc od znovuotevření ukazuje, že nová podoba je krok správným směrem – hosté oceňují praktičnost Bowlandu, příjemnější prostředí restaurace i svěží energii nového Bistra.

  • Studenti i veřejnost pomáhali Centru Ostrůvek
    Doporučujeme

    Studenti i veřejnost pomáhali Centru Ostrůvek

    V pátek 28. listopadu ožila Galerie Šantovka a Horní náměstí v Olomouci hned dvěma dobročinnými událostmi, které spojil společný cíl – podpořit olomoucké Centrum Ostrůvek. Studentské představení slavného muzikálu My Fair Lady a tradiční adventní Dobropunč přilákaly desítky návštěvníků. Celý výtěžek z dobrovolného vstupného i prodeje punče byl věnován Centru Ostrůvek, které poskytuje zázemí lidem se zdravotním postižením, dětem vyžadujícím okamžitou pomoc a nabízí také odlehčovací a rehabilitační služby.

  • Vánoční sbírka pro útulkáče vyhlašuje #dobroštafetu – pomáhejme všichni!
    Doporučujeme

    Vánoční sbírka pro útulkáče vyhlašuje #dobroštafetu – pomáhejme všichni!

    Možná by to tuhle skupinku dobrovolníků na začátku ani ve snu nenapadlo, ale letos je tu už desátý ročník sbírky Šťastné a chlupaté, která vybírá krmivo a vybavení pro opuštěné pejsky z Psího domova Pod křídly anděla v Žerotíně u Olomouce. A podtitul letošní sbírky probíhající od 5. do 19. prosince? Pošli to dál aneb Pomáhejme všichni, sami od sebe, kdykoli a kdekoli, a inspirujme tím i ostatní.

  • Hledáte tip na (nejen) vánoční dárek? Darujte kousek Olomouce
    Doporučujeme

    Hledáte tip na (nejen) vánoční dárek? Darujte kousek Olomouce

    Řešíte dilema jaký vybrat dárek, a to nejen pod vánoční stromek? Máte doma olomouckého patriota? Nebo chcete udělat radost svým přátelům či rodině, kteří nejsou z Olomouce? Anebo chcete potěšit třeba milovníky olomouckých tvarůžků? Dárkové předměty z Informačního centra Olomouc jsou skvělou inspirací na vánoční překvapení pod stromečkem, i drobnou pozornost ke konci roku.

Nejčtenější

  • Zatěžkávací zkouška dopadla dobře. Kdy se otevře poslední úsek D1?
    Doprava

    Zatěžkávací zkouška dopadla dobře. Kdy se otevře poslední úsek D1?

    Celá dálnice D1 bude brzy hotová. Po otevření úseku D35 u Globusu na Olomoucku se Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) připravuje na dokončení posledního úseku D1 u Přerova. Otevření plánují silničáři na 19. prosince.

  • Dopravu v Prostějově čeká další komplikace. Částečně se uzavře silnice v Újezdu
    Doprava

    Dopravu v Prostějově čeká další komplikace. Částečně se uzavře silnice v Újezdu

    V prostějovské ulici Újezd začíná částečná uzavírka silnice II/150 poblíž stavby parkovacího domu u nově otevřeného terminálu. Uzavírka se týká 10metrového úseku, kdy bude jeden jízdní pruh průjezdný. Dopravní omezení potrvá až do konce dubna příštího roku.

  • Parkovací zóny C a D v nedohlednu. Spuštění zatím brzdí chybějící software
    Doprava

    Parkovací zóny C a D v nedohlednu. Spuštění zatím brzdí chybějící software

    Parkování v Olomouci je dlouhodobý problém, který ovlivňuje život řadě řidičů. Jak by tomuto problému pomohlo rozšíření parkovacích zón o kategorii C a D?  Podle slov náměstka primátora Tomáše Pejpka (ProOlomouc a Piráti) se informační kampaň začne připravovat v moment, kdy bude zavedení zón v dohlednu. Jak bude samotný systém fungovat nebo kdy se má zavést do praxe zatím občané neví. 

Seriály