Fórum OR: Kvůli semaforům se u vodojemu tvoří kolony. Co na to zastupitelé?

Na rušnou křižovatku ulic I. P. Pavlova a Okružní nechalo vedení města umístit semafory, což způsobilo komplikace v dopravě a vlnu nevole. Olomoucký Report zastupitele oslovil s otázkou "Jak hodnotíte rozhodnutí o zavedení semaforů na křižovatce I.P. Pavlova a Okružní?" Odpovědi jsme zveřejnili v pořadí, v jakém je zastupitelé zaslali.

Pavel Jelínek (SPD)

Křižovatka I. P. Pavlova a Okružní je rušnou komunikací. Náš klub zastupitelů SPD a Trokolory se vždy více klonil k řešení v současné době populárním kruhovým objezdem. Ze strany magistrátu bylo vždy argumentováno, že je na kruhový objezd málo místa. 

Věřím, že správným nastavením intervalů v návaznosti na další světelné křižovatky v okolí se dosáhne dostatečné  průchodnosti použitého řešení světelné signalizace. V každém případě předpokládáme, že bylo vybráno nejlepší možné řešení a budeme nadále sledovat vývoj situace na této křižovatce.

Miloslav Tichý (ANO)

Často se lidé podivují, proč zde není okružní křižovatka. I já považuji okružní křižovatky za mnohdy nejbezpečnější a nejlepší formy úrovňového křížení takto vytížených komunikací. Rozhodnutí udělat zde světelnou křižovatku padlo někdy dříve v minulosti před mým nástupem do funkce, rovněž již byla dokončená projekční příprava. A nebylo to rozhodnutí jen tak od stolu, opíralo se o doporučení dopravních expertů, kteří říkají, že okružní křižovatka, která by se zde vešla, je pro toto místo a daný provoz nevhodná. Rozumím, že pocitově by zde byla lepší okružní křižovatka, také bych ji jako řidič osobáku preferoval, ale bohužel to není možné. I třeba s ohledem na kloubové autobusy, pro které by takto malý kruhový objezd byl problematický. Tedy řešení této křižovatky byla pouze dvě možná: Buď ji kompletně zrekonstruovat, osadit semafory a propojit koordinačním kabelem s ostatními křižovatkami, anebo ji nechat ve stávajícím stavu.

Osazení křižovatky světelnou signalizací je jednoznačně lepší řešení než nedělat nic. Jedná se o křižovatku, která se často „ucpávala“ zejména ze strany od Horního lánu. Ve špičce odbočit vlevo směrem k Okružní byla mnohdy loterie, která občas skončila bohužel i nehodou. Nyní bude křižovatka po úpravě bezpečnější a po zkušebním provozu plynulejší. Během zkušebního provozu ještě nemůže fungovat zcela správně, proto se nadále mohou tvořit kolony. Zkušební provoz musí proběhnout a až na základě jeho vyhodnocení se signální plány finálně upraví. Křižovatky zatím ani nemohou jet v koordinovaném režimu (všechny jsou propojeny koordinačním a optickým kabelem), musíme rovněž počkat na dokončení modernizace a zprovoznění tramvajové tratě a uvolnění dopravních omezení na Brněnské ulici a křižovatce. Tohle bohužel opravdu vyžaduje nějaký čas a trpělivost. Ovšem i ve zkušebním provozu se křižovatka „ladí“ a bude více a více propustnější. První změny udělal zhotovitel ihned po prvním víkendu.

Nelze ani pominout fakt, že na koordinovaný tah křižovatek Brněnská-Hraniční jsme získali třicetimilionovou dotaci, a že součástí rekonstrukce křižovatky jsou také opravy chodníků, které nově splňují požadavky na bezbariérovost, přibyla také cyklostezka a opravili jsme vozovku.

Každá stavba, resp. oprava na dopravních komunikacích bývá pro řidiče nepříjemná, protože je spojená s většími či menšími dopravními omezeními. Bohužel ale nelze jinak. Pokud chceme mít město opravené, bezpečné a funkční, musíme se vždy po nějaký čas obrnit trpělivostí. Odměnou nám za to ale budou opravené silnice bez výtluků, bezpečné křižovatky a přechody pro chodce, ale také třeba moderní MHD.

Otakar Štěpán Bačák (SpOLečně)

Naše města nebyla v minulosti stavěna na tak vysokou intenzitu dopravy a vyjma nové výstavby, nebo generální rekonstrukce brownfieldů není jednoduché stávající komunikace zkapacitnit. Proto se v tzv. chytrých městech přistupuje k organizačnímu řešení, kdy provoz řídí systémy, které se dokonce už samy umí učit z opakujících se průběhů dopravy. Umí tak například v ranních hodinách dostat do města co nejvíce aut na úkor vyjíždějících a v odpolední špičce naopak. A samozřejmě tyto systémy zatím pracují zejména se světelnými křižovatkami, v budoucnu možná budou ovládat přímo každé vozidlo. Takové systémy – koordinované tahy budujeme i v našem městě a toto je jeden z nich. Takže myslím, že to bylo rozhodnutí správné.

Jan Holpuch (SPOLU)

Semafor na tomhle místě vítám. Situace na křižovatce byla dlouhodobě neúnosná a každodenní zkušenosti za volantem mě nepřesvědčily, že by třeba kruháč byl lepším řešením.

Co ale dost nechápu je nastavení signálních plánů. Samozřejmě jsem zaznamenal informace o zkušebním provozu, nutnosti režim zkoordinovat teprve až se dokončí i úpravy dole na Brněnské a tak. Říkám si, jestli by nebylo bývalo lepší to tedy spustit až v okamžiku, kdy to bude hotové komplet. A taky nerozumím tomu, proč je nejdřív potřeba zkušebně nastavit režim „kolaps“, aby se to potom mohlo „vylepšit“.

Budu tedy doufat, že se aspoň „postupnými přískoky“ městu nakonec podaří křižovatku zkrotit. A nedopadne to třeba jako u nádraží nebo u Anči. Tam, po sérii neúspěšných pokusů, policie dopravním inženýrům nařídila semafory radši nadobro vypnout.

Pavel Grasse (ProOlomouc a Piráti)

Okružní ulice spolu s Hraniční je významná severojižní dopravní trasa se sběrnou funkcí a současně je to hlavní ulice. Problém již delší dobu vznikal hlavně při jejím křížení s další výraznou sběrnou komunikací I.P.Pavlova, přivádějící dopravu z obytných lokalit a nemocnice z východního směru, a z nákupního centra a bydlení ze západního směru. A protože jde ve vztahu k Okružní o vedlejší ulice, začínalo být v dopravních špičkách obtížné Okružní přejet nebo se do ní napojit. Proto vybudování světelné křižovatky vítám. Pokud bude řízení provozu dynamické, bude moci pružně reagoval na výkyvy intenzity provozu během dne podle aktuálního zatížení ze všech směrů. To jistě přispěje k plynulosti provozu ve všech směrech.

Vnímám i názory veřejnosti, že zde měl být rondel po vzoru křižovatky Okružní s Hněvotínskou. Ten ale nedoporučovali v závislosti na intenzitách dopravy a prostorových možnostech místa dopravní experti, kteří křižovatku Okružní – I.P.Pavlova projektovali. V tomto případě bych se spokojil s jejich odborným doporučením. Když jsem v posledních dnech křižovatkou v dopravních špičkách kolem 15 – 16 hod projížděl, nezaznamenal jsem osobně díky semaforům žádné dopravní problémy.

Andrea Hanáčková (STAN, Zelení a nez. ol. os.)

Situace na této křižovatce byla dlouhodobě neudržitelná, hlavně ve špičkách docházelo k problémům při výjezdu od nákupních center TERNO a TESCO směrem na Tabulový vrch a Neředín.

Osazení křižovatky semafory je krok správným směrem, nicméně bude ještě třeba odladit tzv. signální plán, aby řízení jednotlivých toků probíhalo dynamicky v různých režimech v průběhu dne a aby se netvořily delší fronty automobilů. Předpokládáme, že dodavatel zajistí takové nastavení světelné křižovatky, aby byl provoz plynulejší a bezpečnější, než jak tomu bylo bez semaforů. Jinak by taková investice postrádala smysl. 

Žádné město však nemůže být nastaveno primárně na automobilovou dopravu, výsledkem budou vždy kolony, hluk a zdravotně škodlivé emise. Musíme nutně ještě více úsilí věnovat dalšímu zlepšování veřejné dopravy a hlavně podmínek pro komfortní pohyb chodců a cyklistů po městě.

Předchozí Fórum OR o sdílených kolech v Olomouci na odkazu zde.

Související

  • Další část oprav Rooseveltovy a Polské. Chystá se v půlce července
    Doprava

    Další část oprav Rooseveltovy a Polské. Chystá se v půlce července

    V polovině července odstartuje další etapa rekonstrukce Rooseveltovy ulice v Olomouci. Stavební práce se tentokrát soustředí na úsek mezi železničním přejezdem a křižovatkou s Polskou ulicí. Proměnou projde nejen samotná komunikace, ale také křižovatka, chodníky, zastávky i veřejné osvětlení. Hotovo by mělo být do konce října.

  • Přehled uzavírek ve fakultce. Kudy projedou auta a kudy pěší?
    Doprava

    Přehled uzavírek ve fakultce. Kudy projedou auta a kudy pěší?

    Fakultní nemocnice Olomouc letos během letních měsíců realizuje několik klíčových stavebních projektů, které výrazně ovlivňují dopravu v areálu. Cílem je modernizace nemocnice a zvýšení komfortu pro pacienty i zaměstnance, stavební činnost však dočasně komplikuje pohyb vozidel i pěších.

  • Méně cestujících než o rok dříve. Za nižší čísla mohou i opravy trati
    Doprava

    Méně cestujících než o rok dříve. Za nižší čísla mohou i opravy trati

    Dopravní podnik města Olomouce (DPMO) loni přepravil 55,36 milionu cestujících, meziročně jich bylo o 1,13 milionu méně. Podíl na tom měla několikaměsíční oprava tramvajové trati, kvůli které klesl počet cestujících přepravených tramvajemi. Naopak autobusy MHD v meziročním srovnání využilo více osob. ČTK údaje získala z výroční zprávy společnosti.

  • Na Litovelské vznikl nový koridor pro pěší. Město nabádá ke zvýšené opatrnosti
    Doprava

    Na Litovelské vznikl nový koridor pro pěší. Město nabádá ke zvýšené opatrnosti

    Kvůli opravám na kolejích je uzavřený přejezd v Litovelské ulici v Olomouci. Krom provozu MHD tak práce omezí i automobilovou dopravu a dopravu chodců. Město Olomouc po dohodě s investorem a zhotovitelem stavby nechal vybudovat další koridor pro pěší, který spojuje ulice Litovelská a Palackého.

Rychlovky

  • OLOMOUC
    Olomouc se opět promění na otevřenou galerii díky Street Art Festivalu. Řada umělců dostane možnost vystavit své umění na oči Olomoučanů po celém městě během celého září. Kde všude bude možnost umělecká díla vidět je stále v řešení. Podrobnosti.
  • OLOMOUC
    Kvůli opravám na kolejích je uzavřený přejezd v Litovelské ulici v Olomouci. Krom provozu MHD tak práce omezí i automobilovou dopravu a dopravu chodců. Město Olomouc po dohodě s investorem a zhotovitelem stavby nechal vybudovat další koridor pro pěší, který spojuje ulice Litovelská a Palackého. Více.
  • OLOMOUCKO
    Začínal tu s hokejem i vítěz Stanley Cupu a rodák David Krejčí. Zimní stadion ve Šternberku na Olomoucku odkoupilo město v březnu, teď s ním má velké plány. Areál navazuje na sousední sportoviště – atletický a fotbalový stadion i aquacentrum. Více.

Nejnovější

  • AKTUÁLNĚ: Na Šumpersku hoří les
    Krimi

    AKTUÁLNĚ: Na Šumpersku hoří les

    Další lesní požár likvidují hasiči v Olomouckém kraji. Tentokrát musejí zasahovat u obce Bludov na Šumpersku. Byl vyhlášen II. stupeň požárního poplachu, hoří smíšený porost na ploše 50 krát 50 metrů.

  • Hackerský útok paralyzoval fungování městského úřadu v Uničově
    Společnost

    Hackerský útok paralyzoval fungování městského úřadu v Uničově

    Hackerský útok vyřadil tento týden z provozu městský úřad v Uničově na Olomoucku. Radnice jedenáctitisícového města byla po ataku na svoji počítačovou síť od pondělí uzavřena pro veřejnost, úředníci nemohli vydávat nové osobní, řidičské či cestovní doklady. Provoz městského úřadu bude obnoven v pondělí. Město podalo trestní oznámení. Na dotaz ČTK to řekl mluvčí radnice Marek Juráň. Hackerskému útoku tento týden čelila i nemocnice v Nymburce, která kvůli tomu zavedla nouzový režim.

  • Daněk bude hrát v Rakousku i v nadcházející sezoně
    Sport

    Daněk bude hrát v Rakousku i v nadcházející sezoně

    Záložník Kryštof Daněk vrací na místo činu. Dvaadvacetiletý odchovanec SK Sigma Olomouc znovu oblékne dres LASK Linec. Do Rakouska odchází na roční hostování, součástí dohody je opce na trvalý přestup. Sparta o tom napsala na svém webu.

  • Druhý den Světového poháru přinesl světový rekord a další úspěchy české výpravy
    Sport

    Druhý den Světového poháru přinesl světový rekord a další úspěchy české výpravy

    Také druhý soutěžní den Světového poháru v para atletice žen v Olomouci nabídl hodně radosti českým fanouškům. Tribuny a diváky přímého přenosu mohl zaujmout především těsný sprinterský souboj na 100 m kategorie T47 a kompletní české pódium při hodu diskem kategorie F31/F32. K vidění byl také jeden světový rekord s kazašským podpisem.

Doporučujeme

  • SOUTĚŽ: Vyhrajte lístky na Sovinec
    Doporučujeme

    SOUTĚŽ: Vyhrajte lístky na Sovinec

    Druhý červencový víkend bude na hradě Sovinec patřit milovníkům historie, šermu a středověké atmosféry. Ve dnech 12. a 13. července se zde uskuteční akce s názvem Na příkaz císaře – Akce roku, jejímž vrcholem bude velkolepý rytířský turnaj. S Reportem teď můžete vyhrát vstupenky na akci.

  • Kultovní motocykly Ducati oživí léto v Šantovce
    Doporučujeme

    Kultovní motocykly Ducati oživí léto v Šantovce

    Od pátku 4. července ozdobí prostory obchodního centra Galerie Šantovka v Olomouci více než tři desítky motocyklů slavné italské značky Ducati. Poprvé tak mají návštěvníci v Olomouckém kraji možnost zhlédnout unikátní putovní výstavu, která představuje jak historii, tak současnost tohoto motocyklového fenoménu. Mezi exponáty nechybí legendární model Ducati Cucciolo z roku 1949 – první motocykl značky – ani nejnovější modely aktuální sezóny. Výstava se koná pod záštitou oficiálního importéra Ducati pro Českou republiku a potrvá až do 3. srpna. Součástí programu je také bohatý doprovodný program včetně testovacích jízd a soutěží o atraktivní ceny.

  • Vychází nové číslo AZ magazínu. Co tam najdete?
    Doporučujeme

    Vychází nové číslo AZ magazínu. Co tam najdete?

    Nové číslo magazínu Akce Zábava už je na stáncích. Přinášíme krátký přehled toho, co v prázdninovém výtisku zjistíte. A to nejlepší? Na výdejních místech je k sehnání zdarma.

  • Získá Kavárna v oranžerii cenu kraje? Rozhodnout můžete i vy
    Doporučujeme

    Získá Kavárna v oranžerii cenu kraje? Rozhodnout můžete i vy

    Rozlehlý areál v Bludově na Šumpersku, zahradnictví, zámecká oranžérie, stánek se zmrzlinou a nejnověji i kavárna. Tady můžete posedět jak venku, tak přímo uvnitř oranžérie. Ve zrenovovaném stavu je tu oranžérie 25 let, původně přitom sloužila rodu Žerotínů již od roku 1860. Teď můžete pro Kavárnu v oranžerii hlasovat v Cenách Olomouckého kraje.

Nejčtenější

Seriály