Do Olomouce dorazila nová moderní tramvaj. Novinkou je antikolizní systém

Ještě před Vánoci dorazila do Olomouce první tramvaj typu EVO 1/o. Moderní tramvaj, která krom pohodlí cestujících přináší také bezpečnější aktivní antikolizní systém, by měla jít do provozu už na začátku února. V průběhu roku pořídí Dopravní podnik města Olomouce (DPMO) dalších osm vozů.

Nová oboustranně odbavovaná tramvaj nese evidenční číslo 125. "Obsluhovat budou především tratě s čísly 3 a 5, tedy na Nové Sady, kde není točna,“ uvedla už dříve mluvčí dopravního podniku Anna Sýkorová. "Tramvaje s oboustranný odbavováním cestujících jsou pro nás ale výhodou i při rekonstrukcích stávajících tratí. Díky nim bylo možné například v nedávné době zachovat částečný tramvajový provoz v centru města při budování mostu na Masarykově třídě," vysvětlil předseda představenstva DPMO Jaroslav Michalík.

Nové nízkopodlažní vozy městské dopravy mají ve výbavě klimatizaci a USB zásuvky. Novinkami je ale také automatický systém sčítání cestujících nebo vyhřívané sedačky. "Ty jsme zatím měli jen v některých vozech Vario a cesetující si je chválí," doplnil místopředseda představenstva Pavel Zatloukal.

Tramvaje mají kapacitu 27 sedících a 85 stojících cestujících. Interiér chrání nástřik nanotechnologií proti zápachu a bakteriím a ochranná folie proti vandalismu.

Snažíme se omezit pád cestujících

Nejzásadnější novinkou je moderní antikolizní systém. "Antikolizní systém jsme vyvinuli s jasným cílem: minimalizovat náklady na opravy vozidel po nehodách. Tématem je ale i snižování počtů a dopadů kolizí s chodci, které mívají fatální následky," vysvětlil technický ředitel pro digitalizaci ve Škoda Group Jan Hušák. Velkou výhodou podle něho je, že antikolizní systém lze nainstalovat na nové i starší tramvaje bez ohledu na jejich výrobce.

"Jde o první sériově vyráběnou tramvaj s antikolizním systémem Škoda na světě. Začali jsme před několika lety ve Finsku, kde máme flotilu vozů, pokračujeme v Praze a Olomouc je dalším městem, kde jsme technologii uvedli," vysvětlil Hušák.

Pokud by se vyskytlo nebezpečí nárazu, nejprve dostane řidič tramvaje akustické varování v dostatečné době, aby mohl případně použít nouzové brzdy - pokud je to nutné. "Řidič je zodpovědný za jízdu a systém mu dá varování, přičemž ve standardní situaci systém nezastaví, protože zodpovědnost nese řidič," přiblížil Hušák. "Když se řidič nevěnuje řízení, tak systém spouští nouzové brždění, ale inteligentní formou. Snažíme se omezit pád cestujících, který nastává paradoxně při nejnižších rychlostech - když tramvaj už skoro brzdí, tak dochází k zpětnému trhu a hrozí pád kočárků a tak dále. Tenhle konečný trh se snažíme co nejlépe řídit, takže v nízkých rychlostech krizového momentu odpojí systém brzdy a tramvaj zastaví plynuleji," objasnil technický ředitel.

Během roku by mělo do Olomouce připutovat dalších osm tramvají. Pořizovací cena devíti vozů je 314,5 milionů korun, přičemž náklady na servis na čtyři roky bude činit 14,7 milionu.

"Moderní tramvaje, které zvyšují pohodlí a bezpečnost cestujících, ještě posílí zájem o čistou a bezemisní městskou dopravu. Podobně jako v jiných evropských městech i v Olomouci pomůžou unijní prostředky zlepšit kvalitu života všech cestujících," doplnil mluvčí Zastoupení Evropské komise v České republice Václav Lebeda.

Související

Rychlovky

  • OLOMOUC
    Demolice malé haly u zimního stadionu se posune na příští rok. Po doporučení odboru ochrany by se tak stará budova měla zbourat na konci hokejové sezóny. Město obdrželo několik nabídek na zhotovení a aktuálně probíhá hodnocení. Podrobnosti.
  • OLOMOUC
    Kriminalisté si minulý týden ve čtvrtek v archivu FN Olomouc vyžádali dokumentaci k činnosti I. interní kliniky-kardiologické. Vedení FN Olomouc v souvislosti s policejním prověřováním klinické studie na I. interní klinice-kardiologické popřelo, že by toto největší zdravotnické zařízení v Olomouckém kraji porušilo finanční zájmy Evropské unie. Více. 
  • PROSTĚJOV
    Nový provoz na výrobu ochranných rušičů řady STAR určených k obraně proti rádiově řízeným nástražným výbušným systémům, dronům a dalším komunikačním hrozbám otevřela v Prostějově společnost URC Systems. Podrobnosti.

Nejnovější

Doporučujeme

  • REDSTONE GROUP získala prestižní ocenění v soutěži Českých 100 nejlepších
    Doporučujeme

    REDSTONE GROUP získala prestižní ocenění v soutěži Českých 100 nejlepších

    Společnost REDSTONE GROUP získala ocenění v prestižní celonárodní soutěži Českých 100 nejlepších, která dlouhodobě vyzdvihuje mimořádné výsledky a inovativní aktivity českých firem napříč obory. V jubilejním 30. ročníku získal REDSTONE GROUP ocenění v oborové kategorii Stavebnictví & doprava, která vyzdvihuje společnosti významně ovlivňující rozvoj měst a kvalitu infrastruktury v České republice. Ocenění převzal zakladatel společnosti Richard Morávek na slavnostním galavečeru v pražském Obecním domě.

  • Večerní rituály pro klidný spánek: Co funguje a co ne
    Doporučujeme

    Večerní rituály pro klidný spánek: Co funguje a co ne

    Kvalitní spánek je velmi důležitou součástí zdravého životního stylu. Kdo spánek dlouhodobě šidí, riskuje, že se mu tento přístup časem vymstí. Jak si ke klidnému spánku pomoci? Podívali jsme se na rituály, které fungují, i na časté chyby, kterým je naopak lepší se vyhnout.

  • Sbírka Den zvířat míří k rekordu. Pomáhá útulkům napříč republikou
    Doporučujeme

    Sbírka Den zvířat míří k rekordu. Pomáhá útulkům napříč republikou

    Den zvířat je celorepubliková sbírka, která probíhá až do 31. prosince 2025. Jejím cílem je pomoci 160 útulkům pečujícím o týrané psy, kočky i další zvířata, která potřebují naši podporu víc než kdy jindy.

  • Nový rok, nový návyk: Začněte využívat benefity kreditní karty
    Doporučujeme

    Nový rok, nový návyk: Začněte využívat benefity kreditní karty

    Udělejte si s novým rokem pořádek nejen v šatníku, ale i ve financích. Zrevidujte staré produkty, tynevyužívané odložte a uvolněte prostor pro řešení, která vám skutečně pomáhají. Nastal časotevřít dveře novému finančnímu nástroji. Kreditní kartě.

Nejčtenější

Seriály