Do Olomouce dorazila nová moderní tramvaj. Novinkou je antikolizní systém

Ještě před Vánoci dorazila do Olomouce první tramvaj typu EVO 1/o. Moderní tramvaj, která krom pohodlí cestujících přináší také bezpečnější aktivní antikolizní systém, by měla jít do provozu už na začátku února. V průběhu roku pořídí Dopravní podnik města Olomouce (DPMO) dalších osm vozů.

Nová oboustranně odbavovaná tramvaj nese evidenční číslo 125. "Obsluhovat budou především tratě s čísly 3 a 5, tedy na Nové Sady, kde není točna,“ uvedla už dříve mluvčí dopravního podniku Anna Sýkorová. "Tramvaje s oboustranný odbavováním cestujících jsou pro nás ale výhodou i při rekonstrukcích stávajících tratí. Díky nim bylo možné například v nedávné době zachovat částečný tramvajový provoz v centru města při budování mostu na Masarykově třídě," vysvětlil předseda představenstva DPMO Jaroslav Michalík.

Nové nízkopodlažní vozy městské dopravy mají ve výbavě klimatizaci a USB zásuvky. Novinkami je ale také automatický systém sčítání cestujících nebo vyhřívané sedačky. "Ty jsme zatím měli jen v některých vozech Vario a cesetující si je chválí," doplnil místopředseda představenstva Pavel Zatloukal.

Tramvaje mají kapacitu 27 sedících a 85 stojících cestujících. Interiér chrání nástřik nanotechnologií proti zápachu a bakteriím a ochranná folie proti vandalismu.

Snažíme se omezit pád cestujících

Nejzásadnější novinkou je moderní antikolizní systém. "Antikolizní systém jsme vyvinuli s jasným cílem: minimalizovat náklady na opravy vozidel po nehodách. Tématem je ale i snižování počtů a dopadů kolizí s chodci, které mívají fatální následky," vysvětlil technický ředitel pro digitalizaci ve Škoda Group Jan Hušák. Velkou výhodou podle něho je, že antikolizní systém lze nainstalovat na nové i starší tramvaje bez ohledu na jejich výrobce.

"Jde o první sériově vyráběnou tramvaj s antikolizním systémem Škoda na světě. Začali jsme před několika lety ve Finsku, kde máme flotilu vozů, pokračujeme v Praze a Olomouc je dalším městem, kde jsme technologii uvedli," vysvětlil Hušák.

Pokud by se vyskytlo nebezpečí nárazu, nejprve dostane řidič tramvaje akustické varování v dostatečné době, aby mohl případně použít nouzové brzdy - pokud je to nutné. "Řidič je zodpovědný za jízdu a systém mu dá varování, přičemž ve standardní situaci systém nezastaví, protože zodpovědnost nese řidič," přiblížil Hušák. "Když se řidič nevěnuje řízení, tak systém spouští nouzové brždění, ale inteligentní formou. Snažíme se omezit pád cestujících, který nastává paradoxně při nejnižších rychlostech - když tramvaj už skoro brzdí, tak dochází k zpětnému trhu a hrozí pád kočárků a tak dále. Tenhle konečný trh se snažíme co nejlépe řídit, takže v nízkých rychlostech krizového momentu odpojí systém brzdy a tramvaj zastaví plynuleji," objasnil technický ředitel.

Během roku by mělo do Olomouce připutovat dalších osm tramvají. Pořizovací cena devíti vozů je 314,5 milionů korun, přičemž náklady na servis na čtyři roky bude činit 14,7 milionu.

"Moderní tramvaje, které zvyšují pohodlí a bezpečnost cestujících, ještě posílí zájem o čistou a bezemisní městskou dopravu. Podobně jako v jiných evropských městech i v Olomouci pomůžou unijní prostředky zlepšit kvalitu života všech cestujících," doplnil mluvčí Zastoupení Evropské komise v České republice Václav Lebeda.

Související

Rychlovky

  • OLOMOUC
    Kasino v Las Vegas nebo zelený cirkus. I tak Olomoučané popisují inovativní zelené nasvícení olomoucké katedrály svatého Václava. Má šetřit peníze a omezit světelné znečistění. Podle odborníků ale nové osvětlení může škodit lidskému zdraví. Více.
  • ŠUMPERSKO
    Velkou modernizaci přečerpávací elektrárny Dlouhé Stráně na Šumpersku dokončila skupina ČEZ. Do obnovy vložila 840 milionů korun. Technici dali do pořádku hlavně turboústrojí, jehož některé části sloužily skoro 30 let.
  • OLOMOUC
    "To, co ale já považuji za daleko důležitější, je stavební povolení na radíkovskou hasičskou zbrojnici," říká v rozhovoru odcházející primátor Olomouce Miroslav Žbánek (ANO). Celý rozhovor.

Nejnovější

Doporučujeme

Nejčtenější

  • Na vánoční trhy se chystají davy. Kde parkovat?
    Společnost
    Doprava

    Na vánoční trhy se chystají davy. Kde parkovat?

    Třetí adventní víkend se blíží a s ním i předpověď. Ovšem ne ta s počasím. Do Olomouce se o víkendu podle restauratérů chystají davy lidí. Restaurace v centru mají plné rezervace, problémem může být i parkování.

  • Na části Plumlovské bude provoz bez cyklistů. Opatření má zvýšit bezpečnost
    Doprava

    Na části Plumlovské bude provoz bez cyklistů. Opatření má zvýšit bezpečnost

    Na úseku jedné z nejvytíženějších ulic v Prostějově bude platit zákaz cyklistů. Důvodem je zejména bezpečnost, kdy úzký profil a hustý provoz v rámci tisícovek aut denně vytváří rizikové situace, zejména pro cyklisty. Opatření vychází z doporučení dopravních odborníků i Policie České republiky.

  • Už jen 9 dní a řidiči projedou. ŘSD připravuje velké investice i na další rok
    Doprava

    Už jen 9 dní a řidiči projedou. ŘSD připravuje velké investice i na další rok

    Už za pár dní se otevře poslední úsek dálnice D1. Částí mezi ŘÍkovicemi a Přerovem projedou řidiči už 19. prosince. Další z velkých investic Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) tak bude dokončená. Na příští rok připravuje ŘSD opravy úseků za 450 milionů korun.

Seriály