Zpravodajský report z Olomouckého kraje

Dálnice u Přerova může být hotová do konce roku 2025. Rychleji, než se čekalo

Stavba posledního úseku dálnice D1 u Přerova by díky rychlejšímu tempu stavebních prací mohla být dokončena zhruba s tříměsíčním předstihem v závěru roku 2025. Původní harmonogram počítá s březnem 2026. O možném zkrácení termínu jedná stavební společnost Strabag s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD), které je investorem projektu. Novinářům to dnes řekl Petr Černík z firmy Strabag. Stavba desetikilometrové části dálnice D1 do Říkovic začala loni v lednu a bude stát téměř sedm miliard korun. Po dokončení zlepší špatnou dopravní situaci v Přerově.

„Podle harmonogramu prací bychom měli skončit 20. března 2026. Jednáme s ŘSD o zkrácení termínu do Vánoc (2025). Tím pádem bychom se nyní nacházeli téměř přesně v polovině stavby,“ uvedl Černík. Upozornil, že zkrácení termínu dokončení dálnice D1 u Přerova ještě není jisté, jelikož je třeba zvážit, zda to bude dávat ekonomický smysl. „Asi to zkrátit lze, ale je to pak otázka nějaké finanční kompenzace, protože hlavně estakáda 209 vyžaduje určitou technologii. Pokud tedy budeme chtít zkracovat termín, tak budeme muset navézt další materiál, který třeba v ČR ani nemusí být,“ řekl.

Na trase úseku dálnice D1 vedoucí kolem Přerova bude postaveno 13 mostních objektů, z nichž nejdelší estakáda měří téměř kilometr. Všechny mosty už stavbaři založili a nyní betonují mostovku v okrajové části Přerova, kde se nový dálniční most bude klenout nad silnicí do Tovačova. Každá velká dopravní stavba jako dálnice D1 u Přerova znamená podle hejtmana Josefa Suchánka (STAN) určitá omezení pro řidiče. Nový úsek D1 ale po dokončení sníží intenzitu automobilové dopravy v Přerově. „Jsme proto rádi, když v ideálním případě dodržíme stanovené termíny a v úplně úžasném případě se termíny dokonce zkrátí,“ podotkl Suchánek.

ŘSD se v případě stavby D1 u Přerova podle ředitele Radka Mátla daří i v právní rovině. Nejvyšší správní soud nedávno odmítl kasační stížnost spolku Děti Země proti rozsudku ostravského krajského soudu, který se týkal právní moci stavebního povolení na trasu úseku D1 u Přerova. Pro stavbu této poslední části dálnice D1 skončila v roce 2021 platnost výjimky z vlivu na životní prostředí. Ministerstvo dopravy v termínu vydalo stavební povolení, obdrželo ale sedm rozkladů.

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) koncem roku 2022 v rozhodnutí o rozkladech stavební povolení doplnil několika podmínkami a potvrdil. Stavba tak mohla začít. Spolek Děti Země poté podal žalobu na vydané stavební povolení. Ostravský krajský soud ale žalobu zamítl a spolek podal kasační stížnost.

Stavba dálnice D1 začala v Česku před 55 lety, přičemž o posledním úseku u Přerova se posledních 17 let vedly spory, debaty a připravovaly se plány. Desetikilometrový úsek D1 je posledním, který chybí k tomu, aby byl dálniční tah z Prahy přes Brno do Ostravy a na polské hranice kompletní. Nyní dálnice končí na kraji Přerova.

Související články

Olomoucký kraj

Aby se církev otevírala společnosti. Nuzík se chce zaměřit i na ochranu obětí zneužívání

Na ochranu nezletilých a zranitelných v církvi, podporu rodiny a aktivní zapojení laiků do života církve se chce zaměřit při svém funkčním období nový...

Nákup jízdenky na vlak, autobus i MHD na jednom místě. České dráhy rozšiřují aplikaci

České dráhy ve spolupráci s Olomouckým krajem rozšiřují nabídku v mobilní aplikaci Můj vlak. V nové verzi je možné si koupit také vybrané jízdenky dalšího krajského integrovaného...

Unikátní porod v Jeseníku. Dítě přišlo na svět chráněné plodovou blánou

V porodnici jesenické nemocnice AGEL zažili vzácný okamžik, kdy miminko přišlo na svět v neporušeném plodovém vaku. V České republice se takový případ stane...

Olomoucký kraj skončil první čtvrtletí s přebytkem. Meziročně je nižší o 240 milionů

Hospodaření Olomouckého kraje skončilo v prvním čtvrtletí letošního roku přebytkem 2,134 miliardy korun, v meziročním srovnání je nižší o 240 milionů korun. Příjmy kraje...

Nejnovější

Přidejte se k týmu MedicProgress. Nabírá zaměstnance

Společnost MedicProgress se sídlem v Hněvotíně u Olomouce působí na trhu už 16 let. Její vizí je přinášet lepší budoucnost v oblasti zdraví, péče...

První část cyklostezky do Topolan zabere rok. Kolik bude stát?

Stavbaři se v příštích dnech pustí do budování první části dlouho připravované cyklostezky spojující Olomouc s nedalekými Topolany, díky které cyklisté už nebudou muset...

Obránce Jakub Sirota skončil v Moře, podepsal se Spartou

Hokejisté HC Olomouc se budou muset v příští sezóně obejít bez obránce Jakuba Siroty. Tomu v klubu skončila smlouva a novou podepsal jinde. Jeho příchod oznámila...

Z Flory na nemocniční balkony. Muškáty sadili vojáci i dobrovolníci

Stovky muškátů z jarní květinové výstavy na Výstavišti Flora Olomouc našly nový domov na balkonech a v interiéru Onkologické kliniky Fakultní nemocnice Olomouc. Květiny...

Přidejte se k týmu MedicProgress. Nabírá zaměstnance

Společnost MedicProgress se sídlem v Hněvotíně u Olomouce působí na trhu už 16 let. Její vizí je přinášet lepší budoucnost v oblasti zdraví, péče...

SOUTĚŽ: Dobývání hradu Sovinec i s rytířským turnajem

Na hradě Sovinec je připravena akce nejen pro milovníky vojenské historie a bojového umění středověku. Ve čtvrtek 8. a o víkendu 10. a 11....

V Sokolce se chystá první originální sigmácký kvíz

Máte přehled o Sigmě, fotbalu, Olomouc a Hané. Tak přesně pro vás je určena akce, která se chystá poslední dubnový den v olomoucké restauraci Sokolka....

Prostějovské muzeum přiblíží tradiční úpravu hlavy a šátky na Hané

V poslední době roste zájem odborné i laické veřejnosti o tradiční lidový oděv, zejména o tematiku šátků. Muzeum a galerie v Prostějově představují novou...