V Nezamyslicích odstartovala modernizace prvního úseku železniční trati z Brna do Přerova, který se v budoucnu stane součástí vysokorychlostní sítě. Desetikilometrový úsek z Nezamyslic do Kojetína získá druhou kolej, moderní zabezpečovací systém ETCS a umožní provoz vlaků rychlostí až 200 kilometrů za hodinu. Stavba bude dokončena na konci roku 2028.
„Jsme svědky historické chvíle, kdy prakticky začínáme stavět první část vysokorychlostních spojení. Zmodernizovaná trať mezi Brnem a Přerovem se totiž na obou koncích napojí na plánované VRT, které přinesou bezkonkurenční dobu cestování napříč celou republikou,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Součástí projektu je několik přeložek trati, které umožní zvýšení rychlosti. V oblasti pod kopcem Kozlov vznikne 744 metrů dlouhý Němčický tunel. Stavbaři postaví také osm nových mostů, přičemž nejdelší z nich překlene údolí potoka Žlebůvky a bude měřit 122 metrů.
Stanice v Němčicích nad Hanou bude nahrazena novou zastávkou blíže k městu, obdobně jako v Měrovicích nad Hanou. Obě zastávky budou bezbariérové a vybavené stáním pro automobily i cyklostojany. V polovině modernizovaného úseku vznikne nová odbočka, která umožní přejíždění vlaků z jedné koleje na druhou.
„Díky zdvoukolejnění už nebudou vlaky muset čekat ve stanicích na protijedoucí spoje. Z hlediska bezpečnosti bude důležitá instalace evropského zabezpečovače ETCS a zrušení obou přejezdů v tomto úseku. To vše nám umožní zavést rychlost 200 km/h, která se bude na české železnici objevovat stále častěji,“ doplnil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Vzniknou i protihlukové stěny
V okolí obcí, které trať protíná, vzniknou protihlukové stěny v celkové délce téměř 2 300 metrů. V rámci stavby se také posune styk střídavé a stejnosměrné napájecí soustavy – od Nezamyslic směrem k Přerovu.
Staveniště už ožilo přípravnými pracemi, aktuálně probíhá archeologický průzkum a v místech budoucích přeložek se kácí stromy. Na stavbě se podílí konsorcium firem STRABAG Rail, EUROVIA CZ a PORR. Náklady projektu dosahují téměř 7,8 miliardy korun.
Realizace je spolufinancována z evropského Nástroje pro propojení Evropy (CEF), a to jak v rámci samotné stavby, tak při instalaci systému ETCS. Zbytek prostředků pokryje Státní fond dopravní infrastruktury.