Tunely jsou specifickou součástí dálnic a silnic I. třídy, kde je nutné neustálé zabezpečení a řízení tunelového provozu. Ředitelství silnic a dálnic proto využívá videodetekční systém, který skrze kamery sleduje provoz a dokáže vyhodnotit mimořádné situace. Ty navíc kontrolují dispečeři, kteří se u monitorů střídají každý den v roce.
Mezi mimořádné situace lze zařadit například chodce v tunelu, překážku na vozovce, pomalu jedoucí vozidlo nebo automobil v protisměru. „Na tyto nepříjemné incidenty reaguje řídící elektronika alarmovým hlášením vyžadující potvrzení dispečerského stanoviště – pracovníci se ve službách u monitorů střídají každý den v roce prakticky non-stop,“ vysvětlil v tiskové zprávě mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Olomouckého kraje Miroslav Mazal.
Dispečeři se dělí na dvě skupiny. Zatímco dispečer technologie dohlíží na řídící systém a kontroluje správný chod technologických celků, operátor dopravy usměrňuje dopravu. „V případě mimořádných událostí, jako nehody nebo výpadky technologií, operátor dopravy spolupracuje s dispečerem technologie na koordinaci a případném uzavření tunelu. Sehraná spolupráce udržuje plynulý a bezpečný provoz, další činnosti ovlivňující mimořádnosti včetně kooperace se složkami IZS probíhají podle havarijních karet vytvořených v rámci provozní dokumentace každého tunelu,“ objasnil Mazal.
Zároveň technologie, které silničáři v tunelech využívají, podstupují pravidelné kontroly a zkušební procesy. Navíc se snaží zařízení modernizovat, třeba skrze mikrofony, které filtrují zvuky jako jsou nárazy vozidle, hluk osob uvnitř tunelu nebo bouchnutí dveří. „Díky umístění mikrofonů jsme schopni přesně rychle lokalizovat místo incidentu, chytré jednotky se navíc průběžně učí rozpoznávat další zvuky,“ dodal Mazal.
Za posledních 13 let eviduje ředitelství celkem 16 dopravních nehod v tunelech. Přesněji šlo o dva požáry osobních vozidel, dva případy vážného zranění a poškození majetku ŘSD v tunelových tubusech. „Většinou se jednalo o drobné záležitosti, které vznikly vlivem nedodržení bezpečné vzdálenosti mezi automobily jedoucí za sebou,“ uzavřel Mazal.