Zpravodajský report z Olomouckého kraje

Studie: Železniční tunel pod Červenohorským sedlem je technicky proveditelný

Uvažovaná stavba železničního tunelu pod Červenohorský sedlem zhruba za 19 miliard korun, která by zajistila bezpečné a rychlé dopravní spojení odlehlého horského okresu Jeseník s ostatními částmi kraje a země, je podle autorů územní studie technicky proveditelná. Na sociálních sítích to oznámil hejtmanův náměstek Jan Šafařík (Spojenci – Koalice pro Olomoucký kraj), podle kterého je třeba porovnat výhodnost této varianty s případnou modernizací trati přes Ramzovské sedlo. Hejtmanství před časem oprášilo letitý záměr spojit Jesenicko s vnitrozemím pomocí tunelu pod Červenohorským sedlem, preferuje jeho železniční variantu. Zadalo proto územní studii, zda lze ambiciózní investici v budoucnu uvést v život.

„Studie uvádí, že stavba za zhruba 19 miliard korun je technicky realizovatelná a dlouhodobě ekonomicky návratná, ale zmiňuje také rizika vlivu jiných dotčených zájmů, kvůli kterým stavbu případně nemusí jít realizovat. Jako například vliv na životní prostředí,“ uvedl Šafařík, podle kterého studie hodnotila propustnost území a jeho připravenost z pohledu územního plánování. „Aby projekt dával vůbec nějaký smysl, nejedná se jen o samotný tunel, ale o celou trasu od Zábřehu přes Šumperk, Kouty nad Desnou, Jeseník a až po hranice s Polskem,“ podotkl.

Studie podle Šafaříka zatím nebyla podrobně prezentovaná vedení kraje a nebyla ani projednána se zástupci obcí a měst v okolí plánovaného tunelu, kterým má být představena tento týden v Šumperku. „Zároveň studie zatím nebyla podrobena žádné ekonomické oponentuře. Při řešení napojení Polska a Jesenicka na hlavní železniční trať v Zábřehu je nutné zvažovat také druhou variantu. Tou je modernizace trati přes Ramzovské sedlo. Zatím nemáme technické a ani ekonomické srovnání s tímto řešením. Bez toho není možné určit výhodnost jedné či druhé varianty,“ upozornil Šafařík.

O stavbě tunelu pod Červenohorským sedlem se diskutuje od 90. let, hovořilo se tehdy hlavně o silniční variantě. Společnost Lesostavby usilovala o jeho vybudování od roku 1998. O šest let později dalo projektu zelenou ministerstvo životního prostředí. Firmě se ale nepodařilo získat status veřejně prospěšné stavby a jen u takové stavby zákon připouští vyvlastnění pozemků. S projektem od počátku nesouhlasili ochránci přírody, varovali před nárůstem automobilové dopravy v této části Jeseníků. Proti tomuto projektu byly i některé obce. Automobily nyní jezdí po opravené silnici přes Červenohorské sedlo, železnice končí na šumperské straně sedla v Koutech nad Desnou.

Hejtman Josef Suchánek (Piráti a STAN) letos na jaře novinářům řekl, že díky tunelu pod Červenohorským sedlem by se mohlo železniční spojení mezi Jeseníkem a Olomouci zkrátit až na 55 minut. Nyní cesta rychlíkem z Jeseníku do Olomouce zabere přes Ramzovské sedlo zhruba dvě hodiny. Hejtman podporuje variantu železničního tunelu pod Červenohorským sedlem, protože je to ve srovnání s automobilovou dopravou ekologické řešení dopravní dostupnosti Jesenicka.

Související články

Olomoucký kraj

Aby se církev otevírala společnosti. Nuzík se chce zaměřit i na ochranu obětí zneužívání

Na ochranu nezletilých a zranitelných v církvi, podporu rodiny a aktivní zapojení laiků do života církve se chce zaměřit při svém funkčním období nový...

Nákup jízdenky na vlak, autobus i MHD na jednom místě. České dráhy rozšiřují aplikaci

České dráhy ve spolupráci s Olomouckým krajem rozšiřují nabídku v mobilní aplikaci Můj vlak. V nové verzi je možné si koupit také vybrané jízdenky dalšího krajského integrovaného...

Unikátní porod v Jeseníku. Dítě přišlo na svět chráněné plodovou blánou

V porodnici jesenické nemocnice AGEL zažili vzácný okamžik, kdy miminko přišlo na svět v neporušeném plodovém vaku. V České republice se takový případ stane...

Olomoucký kraj skončil první čtvrtletí s přebytkem. Meziročně je nižší o 240 milionů

Hospodaření Olomouckého kraje skončilo v prvním čtvrtletí letošního roku přebytkem 2,134 miliardy korun, v meziročním srovnání je nižší o 240 milionů korun. Příjmy kraje...

Nejnovější

Fórum OR: Zastupitelé o veřejném prostoru. Co by zlepšilo olomoucké parky?

S příchodem teplých dnů ožívají olomoucké parky a náměstí. Lidé míří do zeleně, za sportem, odpočinkem i setkáními s přáteli. Právě teď je ideální čas...

Jeden visel na okraji, druhý byl 10 metrů hluboko. Policistka zachránila horolezce v Alpách

Podpraporčice Radka Štýbnarová z dopravního inspektorátu Policie ČR v Šumperku se v neděli 2. března podílela na záchraně tří mladých horolezců, kteří uvízli v...

Policie vyzývá svědky bouračky ke spolupráci

Na Olomoucku se srazila dvě osobní auta. Nejspíše šlo o neopatrné předjíždění, ale konkrétní okolnosti bouračky zatím nejsou zcela jasné. Olomoucká policie proto vyzývá...

Recidivista se vloupal do obchodů i domů. Odnesl kola, lyže i rybářské pruty

Olomoučtí kriminalisté obvinili 34letého muže z Olomoucka. Ten se měl od listopadu loňského roku vloupávat do obchodů, garáží a rodinných domů, odkud si odnášel...

Přidejte se k týmu MedicProgress. Nabírá zaměstnance

Společnost MedicProgress se sídlem v Hněvotíně u Olomouce působí na trhu už 16 let. Její vizí je přinášet lepší budoucnost v oblasti zdraví, péče...

SOUTĚŽ: Dobývání hradu Sovinec i s rytířským turnajem

Na hradě Sovinec je připravena akce nejen pro milovníky vojenské historie a bojového umění středověku. Ve čtvrtek 8. a o víkendu 10. a 11....

V Sokolce se chystá první originální sigmácký kvíz

Máte přehled o Sigmě, fotbalu, Olomouc a Hané. Tak přesně pro vás je určena akce, která se chystá poslední dubnový den v olomoucké restauraci Sokolka....

Prostějovské muzeum přiblíží tradiční úpravu hlavy a šátky na Hané

V poslední době roste zájem odborné i laické veřejnosti o tradiční lidový oděv, zejména o tematiku šátků. Muzeum a galerie v Prostějově představují novou...